درمان بی اختیاری ادراری به صورت اورژانسی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

به دفع اضطراری و ناگهانی و غیرارادی ادرار بی اختیاری اورژانسی یا اضطراری می گویند. در این نوع بی اختیاری فرد به صورت ناگهانی احساس دفع ادرار می کند و چه بسا اگر دیر به دستشویی برود خودش را خیس می کند.

در قسمت قبل درباره بی اختیاری استرسی صحبت شد. در این قسمت می خواهیم به بررسی درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری بپردازیم.

تکرر ادراری

چه عللی باعث بی اختیاری اورژانسی می شوند؟

1- اختلالات دستگاه عصبی مرکزی

مثل بیماری ms سکته مغزی، پارکینسون و بیماری های مادرزادی ستون فقرات از قبیل: مننگوسل، مننگومیلوسل، تومور نخاعی، آسیب به نخاع پس از ضربه و تصادفات

2- مثانه های بیش فعال

در این بیماران بدون بیماری زمینه ای، مثانه ناگهان و خودبخود منقبض شده و باعث احساس دفع ناگهانی ادرار به فرد دست می دهد.

3- عفونت های مثانه و پیشابراه

عفونت ها به علت تحریک مخاط و حساس شدن مثانه باعث ایجاد بی اختیاری فوریتی به همراه سوزش شدید ادرار می شوند که خوشبختانه موقتی هستند و با درمان خوب می شود.

4- مثانه های عصبی انقباضی یا اسپاستیک

این مثانه ها اغلب به علت بیماری های زمینه ای دستگاه عصبی مرکزی و نخاع ایجاد می شوند و از مشخصات آنها این است که حجم مثانه قدرت کش آمدن مثانه شدیداً کم می شوند و از طرفی قدرت و زمان انقباض مثانه از دست بیمار خارج می شود و لذا این افراد در روز ممکن است بیش از 20 بار به دستشویی بروند و شبها تا صبح به علت تکرر ادراری خواب نداشته باشند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری به چه صورت است؟

اولین قدم درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری، تشخیص درست نوع بی اختیاری ادرار با نوار مثانه یا تست اورودینامیک می باشد. طبق یک قانون: همه بیماران با بی اختیاری ادراری مخصوصاً نوع فورتی آن باید قبل از هر اقدام درمانی تست کامل ارودینامیک انجام دهند.

تست ارودینامیک به صورت سرپایی و یک ربع طول می کشد و با قرار دادن یک سوند باریک در مثانه توسط دستگاه ارودینامیک همه اطلاعات مثانه از قبیل: حس مثانه، حجم مثانه، قدرت کش آمدن مثانه، مثانه های بیش فعال، سلامتی دریچه مثانه، قدرت پمپاژ مثانه، مقدار ادرار باقیمانده اندازه گیری می شوند و لذا طبیب با تشخیص قطعی و درست بیمار به درمان آن می پردازد.

بررسی های دیگر که کمک کننده هستند عبارتند از: آزمایش ساده کشت ادرار، سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و بررسی ادرار باقیمانده و در صورت نیاز جهت بررسی علل بیماری زمینه ای و بررسی سلامت دستگاه عصبی در بعضی بیماران CT اسکن و یا MRI نیز کمک کننده هستند.

درمان اورژانسی بی اختیاری ادراری چگونه است؟

بسته به شدت بیماری با توجه به نتیجه تست ارودینامیک به درمان بیمار می پردازیم. امروزه داروهای بسیار خوبی که مکانیسم آن آرام کردن عصب مثانه و شل کردن گردن مثانه و پایین آوردنده فشار داخل مثانه، در دسترس می باشد که با تجویز آنها بیماران بهبودی خوب و قابل قبولی پیدا می کنند و لذا بیماران باید در اسرع وقت به پزشک ارولوژی جهت درمان مناسب مراجعه نمایند. و لذا درمان اغلب بیماران با مثانه تحریک پذیر و بیش فعال و بی اختیاری فوریتی، دارویی می باشد.

آیا راه جراحی نیز برای درمان این بیماران وجود دارد؟

بله، در مواردی که بر اساس نتیجه تست ارودینامیک این بیماران:

  • مثانه با حجم و قابلیت کشش خیلی پایین دارند.
  • فشار داخل مثانه خیلی بالا است و خطر آسیب به کلیه ها وجود دارد.
  • به درمان دارویی جواب ندهند.

از روش جراحی بزرگ کردن مثانه برای درمان بی اختیاری فوریتی استفاده می کنیم. در این روش که جراحی پیچیده ای می باشد قسمتی از روده کوچک را برداشته و جهت افزایش حجم مثانه استفاده می کنیم که به آن عمل سیستوپلاستی می گویند که این عمل باعث کاهش فشار مثانه و کاهش علایم تحریک پذیری مثانه می شود.

بی اختیاری ادراری

و اما توصیه های اینجانب

  • در حالت عادی تکرر ادرار بیش از 7 بار در روز و 1 بار در شب غیرطبیعی است، پس باید بررسی شود.
  • در صورت داشتن حملات تکرر ادراری و بی اختیاری حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  • حملات تکرر ادراری و بی اختیاری فوریتی می تواند ثانویه به تومورهای نخاغ، مغز و بیماری MS و غیره باشد پس حتماً با مراجعه به پزشک بررسی کامل باید انجام شود.
  • به بیماران داراری تکرر ادراری مزمن و بی اختیاری فوریتی باید از مصرف مایعات زیاد، چای پررنگ، الکل و غیره که ادرار آورند اجتناب نمایید.
  • خوشبختانه خیلی از موارد بی اختیاری اورژانسی با دارو و درمان قابل کنترل هستند
  • در صورت داشتن بی اختیاری فوریتی حتماً اولین وسیله تشخیص شما تست ارودینامیک یا نوار مثانه می باشد و با انجام تست ارودینامیک و تشخیص درست درمان قطعی تری خواهید داشت.

در صورت داشتن تکرر ادرار مزمن و بی اختیاری ادراری فوریتی ،جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (4 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قیمت دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    باسلام.موقعی که ادرارمیکنم مشکلی ندارم آخرش باسوزش همراهه وچنددقیقه بعداحساس میکنم دوباره اداردارم چکاربایدبکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر حسین کرمی. من 36 سالمه و مشکل نعوظ پیدا کردم البته جدیدا. آنلاین نوبت حضوری بتاریخ 960223 گرفتم که بدلیل سرعت بالا و متوقف کردن خودرو در پارکینگ پلیس راه با یک روز تاخیر میرسم تهران. میخواستم ببینم امکان داره 960224 نوبت برای ویزیت بمن بدید؟؟! با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    استفاده از قرص semenaxبراي بارو وري مرادن خوبه يانه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر ناصر جمعه ۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    تکرر شدیدشبانه روزی وسورش بعداز نزدیکی وعدم تخلیه اسپرم مثل ثابق وسنگریزه در هردوکلیه به ابعاد۲.۵و۲.۵راست وچپ ۲.۵_۳_۴میلیمترکه به نیم ثانت نرسیده سنم هم ۲۶سال است وبه پروستات مشکوکم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      تشخيص علت تكرر ادراري مزمن با تست اروديناميك استفيلم اروديناميك من در اپارات را ببينيد٢-سنگها خيلي ريزند دفع ميشوند درمان نميخواهد
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام پوست زیر کلاهک نازک شده است و در اثر نزدیکی کاملا سطحی دچار پارگی پوست شده و زخم میشود لطفا اگر داروی خواصی مد نظر دارید معرفی نمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام خدمت شریف استادبزرگوارو دل سوزجناب آقای دکترکرمی
    مادری 78ساله دارم قبلل فشارخون داشت وقرص می خوردولی چندسالی است دیگرقرص نمی خورد فشارخونش 14یا 15می شودوآرتروزشدید داردپاهایش دردمی کند. نزدیک یکسال است ریزش ادراردارد وازلباسهایش بوی ادرارمی آیدوخیلی اذیت می شود یکماه پیش به متخصص کلیه بردیم وقرصهای اسرومارین 625/. - باکلوفن 10 - تولرین 2 تجویزفرمودند ازهر12ساعت یکعدد مصرف می کند نسبت به قبل خوب شده ولی کامل نه دکترگفته همین روزهاباید برویم به پیشش .آقای دکترآیااین قرصها خوبه برایش ؟ این نوع بیماریها ایاکامل بهبودمی یابد؟ تاکی باید دارومصرف کند ؟ ضمنا دکترگفت نمی شودعمل کردچون سنش بالاست وهیچ گونه آزمایشی هم ننوشت . آقای دکترخواهش می کنم بفرمائید چکاربایدبکنیم تقدیروتشکرازصبروحوصله حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      از پمپرز استفاده كنيد نميشد عمل كرد
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده 18 ساله هستم و حدود 1 سال است که بعد از ادرار مثانه ام به طور کامل خالی نمی شود و احساس می کنم مقداری از ادرار پس از دفع ادرار هنوز در لوله ادراری وجود دارد .
    تا به حال پیش چند پزشک رفته ام و در سونوگرافی مشکل پروستات نداشتم و در آزمایش خون نیز مشکلی نداشتم.
    اما هنوز مشکلم حل نشده . این بیماری زندگی مرا فلج کرده .
    به نظر شما مشکل از لوله ادراری (تنگی مجاری ادراری ) هست؟
    شما چه پیشنهادی دارید ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤نوار عصب مثانه
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام.من دختری نوزده ساله ام.مشکلم اینه که بعد از دفع ادرار و تخلیه ی مثانم از دسشویی که میام بیرون احساس میکنم یکی دو قطره از ادرارم در مجاریم باقی مونده که امکان داره هر لحظه بی اختیار خارج بشه،فقط بعد از اینکه از دسشویی میام بیرون این احساسو دارم این احساس بعد ازچن دقیقه خود به خود خوب میشه.سونوگرافی و ازماییش دادم که همگی سالم بود و در حالت طبیعی قرار داشت.سوزش و درد و تکرر ادرار و احساس پر بودن همیشگی مثانه هم ندارم مشکلم فقط بعد از تخلیه مثانمه..هیجان و استرسه زیادی هم در حالته عادی و طبیعی دارم.این اتفاق یکسال پیش هم زمانی که کنکور داشتم برام افتاد که دکترا گفتن واسه استرسه و من بعد از یکی دوهفته خوب شدم.اما امسال ترسیدم و هر چقدر بیشتر پیگیر میشم در سایتای پزشکی،بیشتر میترسم.لطفا راهنماییم کنین.ایا باید طبق گفته ی پزشکم باید ب دکتره زنان مراجعه کنم و معاینه بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر استار شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من به شب اداری مبتلا هستم
    خواستم بدونم درمان قطعی وبدون بازگشت وجود دارد؟ نحوه درمان چگونه است؟ وچقدر زمان میبرد
    لطفا جواب بدید مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار عصب مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر نازنین شنبه ۱۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوبمان همیشه پاینده باشید
    من یه دختر 15 ساله دارم که خیلی تکرر ادرار داره مخصوصا درشب بعضی وقتها حتی هر 10 دقیقه در شب از خواب بیدار میشه میره دستشویی اونم با حجم زیاد ادرار به رنگ روشن میخوام ببینم چیکار کنم ازمایش قندم داده منفی بوده چند ازمایش خون و ادرار هم داده مفاصل و عضلاتش هم بیشتر وقتها درد میکننداز زاهدان این سوال رو پرسیدم نمیدونم دکتر خوب اصلا اینجا هست راهنماییم کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ نوار عصب مثانه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر