جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جواب سوالهای شما درباره کیست کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خانم 45 ساله به علت درد پهلوی مبهم و جهت بررسی و چکاپ سلامتی کلیه ها به دکتر مراجعه می کند و در بررسیهای انجام شده توسط دکتر در سونوگرافی یک کیست کلیه به اندازه 5 سانتی متر در کلیه چپ تشخیص داده می شود که باعث نگرانی مریم شده و جهت پیگیری بیشتر به دکتر کرمی مراجعه می کند. به خاطر نگرانی مریم از این موضوع سوالها و جوابهایی که بین ایشان و دکتر کرمی درباره کیست کلیه مطرح شده است را در زیر می خوانیم.

کیست ساده کلیه

کیست کلیه چیست؟

دکترکرمی: کیست به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه ها کیست کلیه گفته می شود.

علامت وجود کیست در کلیه چیست؟

دکتر کرمی: کیستهای کلیه اغلب بی علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی های سونوگرافی تشخیص داده می شود ولی وقتی اندازه کیست کلیه بزرگتر می شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه ها می تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود. اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

علت تشکیل کیست کلیه چیست؟

کیست متعدد کلیه

دکتر کرمی: در کلیه ها ما چند نوع کیست داریم:

✔️ کیست ساده کلیه

که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی می باشد به علت سن بالا ایجاد می شود و 50درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند. کیستهای ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

✔️ کیست های متعدد

 این کیستها باید دقیقاً بررسی شوند. بعضی از این کیست ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه ها منتقل می شوند. که به آنها (APCK) گفته می شود. نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها می باشد چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

✔️ کیست های دیواره دار و نامنظم

 کیستهای مخلوط می باشند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره های متعددی وجود دارد. این کیست ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

Talking to Your Patient_1536x1200

آیا ارتباطی بین کیست کلیه و تبدیل آن به سرطان کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی شود. اما کیست هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می شوند.

آیا درمانی برای کیست های کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه ها فعالیت کلیه ها را خراب می کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی می باشد.

لاپاراسکوپی واریکوسل

نحوه عمل لاپاراسکوپی

در این روش با عبور دوربین و لوله های باریک به شکم و مشخص کردن کیست کلیه دیواره های آن بریده می شود و خارج می گردد. انجام این عمل به صورت سرپائی و بدون بستری شب در بیمارستان و بدون شکاف بزرگ انجام می گردد. در کیست های متعدد و ارثی، کیست ها در گوشت کلیه رشد کرده و باعث از بین رفتن کلیه ها می شود و نیاز به دیالیز می شود و باید با تشخیص به موقع آنها را درمان کرد.
کیست های مشکوک به سرطان باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرند. که بهترین روش جراحی آنها نیز عمل لاپاراسکوپی می باشند و ممکن است در این عمل جهت حفظ سلامتی بیمار کل کلیه برداشته شود .

اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری، تشخیص و درمان به موقع کیست های کلیه:

  • قبل از ازدواج با انجام سونوگرافی از وجود بیماری ارثی کیست کلیه مطمئن شوید تا از انتقال آن به فرزندانتان جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه یکبار سونوگرافی از کلیه ها انجام شود.
  • کیست های ساده کلیه کوچک نیاز به درمان ندارند. آنها هیچ موقع به سرطان تبدیل نمی شوند و هر 6 ماه باید کنترل شوند.
  • کیست های مشکوک به سرطان کلیه باید به موقع و سریع درمان شوند.

نگران نباشید امروزه همه کیست های کلیه با لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی و به صورت سرپائی قابل درمان می باشندکه در فیلم زیر با توضیحات دکتر کرمی و مراحل عمل را می بینید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.1/5 - (57 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پرنیا پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پارسال فهمیدم کیست کلیه دارم دکتر گفتن که پلی کیستیک هست ولی گف آزمایش ژنتیک بده من هم دادم جوابش نیومده خیلی نگرانم من ۳۹ سالمه هم سمت رست وهم چپ کیست دارم ..من نگران آینده هستم نکنه که دچار نارسایی بشم ..البته چندسال پیش هم خون در ادرار داشتم که چندین آزمایش انجام دادم گفتن چیزی نیس لطفا راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره با کلیه مدارک بیاید مطب ببینم
  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    کیست کلیه ۲۵ میلیمتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اگه ادرارتون خونی هست باید حتما به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید
  • تصویر کاربر آریا شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،پسرم ۴ سالشه و تو عکس رنگی و اسکن هسته‌ای مشخص شد که تو کلیه راست کیست پاراپلویک داره،عمل شد،جراح گفت که کیست و خارج نکرده فقط تخلیه کرده،گفتن اگه خارج بشه کلیه خونریزی میکنه و باید کلیه برداشته بشه چون کیست داخل کلیه قرار گرفته،حالا بعد از ۲ ماه که عمل شده کیست برگشته،تصویر اسکن هسته‌ای که براتون فرستادم مربوط به قبل از عمله و تصویر سونوگرافی مربوط به بعد از عمل..قبل از عمل کیست به اندازه 39در41 میلی بوده،بعد از عمل که عود کرده شده 15در16میلی...نظر شما چیه?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن با تزریق انجام بده و بیاره مطب
  • تصویر کاربر آریا شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،پسرم 4 سالشه و تو عکس رنگی و اسکن هسته‌ای مشخص شد که تو کلیه راست کیست پاراپلویک داره،عمل شد،جراح گفت که کیست و خارج نکرده فقط تخلیه کرده،گفتن اگه خارج بشه کلیه خونریزی میکنه و باید کلیه برداشته بشه چون کیست داخل کلیه قرار گرفته،حالا بعد از 2 ماه که عمل شده کیست برگشته،تصاویر آی وی پی و اسکن هسته‌ای که براتون فرستادم مربوط به قبل از عمله و تصویر سونوگرافی مربوط به بعد از عمل...نظر شما چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اسکن هسته ای فرستاده نشده
  • تصویر کاربر آتوسا سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    مادرم ۴۲سال سن داره و مدتی از کلیه راستش احساس درد داشت.سونوگرافی کلیه اش کرد متوجه شدیم که یک کیست پاراپلویک به اندازه ی ۱۸mm داره.وزن مادرم تقریبا بالا هست واین کیست ارثی هم نیست.راه درمانی چیه؟!!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اگر کیست ساده باشه مشکلی نیست ، سالی یک بار سونوگرافی تکرار شه
  • تصویر کاربر مکیه پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1150 مشاهده پرسش
    خانمی ۷۰ ساله هستم که در سونوگرافی که انجام دادم چند کیست با سایز حداکثر ۱۷ م.م در هر دو کلید و چند لیتیاز ۴_۳م.م در هر دو کلید دیده شده،آیا خطری کلیدهامو تهدید میکنه،،، ممنون میشم راهنماییم کنید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر مصرف مایعاتتون بیشتر باشه ، سالی یک بار سونوگرافی کنین
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمادرم 78سالشه بابیماری قلبی وفشارخون درکلیه راستش کیست پارانشیم 88*65ودکلیه چپش یه کیست ساده وکیست 17میلی پارانشیم هستش دکترگفت بعدهشتادسال بایدلاپاراسکوپی بشه تااون موقع کلیه آسیب نمیبینه نظرشماچیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن با تزریق وریدی انجام شود
  • تصویر کاربر ایمان پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    کیست ساده ۲۴ میلی متر در کلییه نگران کننده نیست ؟؟ امکان داره محو بشه بمرور زمان؟؟؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اگر ساده هست نگران کننده نیست ، هر ۶ ماه تا یک سال یک بار سونوگرافی انجام‌شود
    2. تصویر کاربر ایمان چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      باتشکر فراوان از جناب عالی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      🙏
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ستاره یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،مادر بنده ۵۴ سال سن دارن بدون سابقه بیماری خاصی.یکسال پیش توی سنوگرافیشون کیست ساده ۱۰م.م در کورتکس فوقانی کلیه راست دیده شده که تا امروز بدون تغییر سایز بوده. حدود یک ماهه ایشون حالت درد و بیشتر فشار در پهلوی راستشون دارن،کاهش وزن داشتن بی اشتهایی و مقداری هم ضعف. البته بگم که رژیم نسبتا سختی هم گرفتن و پیاده روی مرتب داشتن،یکبار هم مقدار کمی خون در ادرار داشتن.سنوگرافی امروزشون چند کیست پاراپلویسیال حداکثر ۱۵ م.م مجاورت تحتانی سینوس کلیه راست گزارش شده. آبا خطری وجود داره؟ سی تی اسکن انجام بدیم؟ عکس سونو رو براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر ستاره شنبه ۱۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر لطفا جواب بدین ممنون میشم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سس تی اسکن با تزریق انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سکینه شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 649 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت شما بخیر، اقای دکتر مادرم 60سال سن داره سونوگرافی دادن از کلیه ها ابعاد طبیعی داشتند ولی کلیه راست یه کیست به اندازه 30میلی متر در پل تحتانی کلیه راست بوسنیاک 3 دیده شده ،سی تی اسکن با تزریق وریدی انجام دادن که خدمت شما ارسال شده ،ازمایش اوره خون41، کراتین 0/93، و wbcخون 12000،پروتیین در ادرارtraceو rbc 4-6،اقای دکتر خیلی نگرانیم میشه بفرمایید خوشیم هست یا بدخیم و ما سی تی اسکن رو به دکتر ارولوژی نشان دادیم ایشون گفتن چون جای کیست نزدیک به رگ هست نمیشه تنها کیست رو برداشت، اقای دکتر نظر شما چیه میشه کیست رو فقط برداشت وبه کلیه اسیب نرسه،ممنون میشم اقای دکتر مارو از نگرانی در بیاورین
    1. تصویر کاربر سکینه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای دکتر به سوال من پاسخ ندادید،تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      مراجعه کنید ، باید بررسی دقیق تر انجام بدم شاید نیاز به عمل باشد ، حتما مراجعه کنید
    3. تصویر کاربر سکینه شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم اقای دکتر، دوشنبه همین هفته نوبت داریم پیش شما 🙏
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      🙏
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر