جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جواب سوالهای شما درباره کیست کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خانم 45 ساله به علت درد پهلوی مبهم و جهت بررسی و چکاپ سلامتی کلیه ها به دکتر مراجعه می کند و در بررسیهای انجام شده توسط دکتر در سونوگرافی یک کیست کلیه به اندازه 5 سانتی متر در کلیه چپ تشخیص داده می شود که باعث نگرانی مریم شده و جهت پیگیری بیشتر به دکتر کرمی مراجعه می کند. به خاطر نگرانی مریم از این موضوع سوالها و جوابهایی که بین ایشان و دکتر کرمی درباره کیست کلیه مطرح شده است را در زیر می خوانیم.

کیست ساده کلیه

کیست کلیه چیست؟

دکترکرمی: کیست به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه ها کیست کلیه گفته می شود.

علامت وجود کیست در کلیه چیست؟

دکتر کرمی: کیستهای کلیه اغلب بی علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی های سونوگرافی تشخیص داده می شود ولی وقتی اندازه کیست کلیه بزرگتر می شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه ها می تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود. اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

علت تشکیل کیست کلیه چیست؟

کیست متعدد کلیه

دکتر کرمی: در کلیه ها ما چند نوع کیست داریم:

✔️ کیست ساده کلیه

که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی می باشد به علت سن بالا ایجاد می شود و 50درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند. کیستهای ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

✔️ کیست های متعدد

 این کیستها باید دقیقاً بررسی شوند. بعضی از این کیست ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه ها منتقل می شوند. که به آنها (APCK) گفته می شود. نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها می باشد چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

✔️ کیست های دیواره دار و نامنظم

 کیستهای مخلوط می باشند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره های متعددی وجود دارد. این کیست ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

Talking to Your Patient_1536x1200

آیا ارتباطی بین کیست کلیه و تبدیل آن به سرطان کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی شود. اما کیست هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می شوند.

آیا درمانی برای کیست های کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه ها فعالیت کلیه ها را خراب می کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی می باشد.

لاپاراسکوپی واریکوسل

نحوه عمل لاپاراسکوپی

در این روش با عبور دوربین و لوله های باریک به شکم و مشخص کردن کیست کلیه دیواره های آن بریده می شود و خارج می گردد. انجام این عمل به صورت سرپائی و بدون بستری شب در بیمارستان و بدون شکاف بزرگ انجام می گردد. در کیست های متعدد و ارثی، کیست ها در گوشت کلیه رشد کرده و باعث از بین رفتن کلیه ها می شود و نیاز به دیالیز می شود و باید با تشخیص به موقع آنها را درمان کرد.
کیست های مشکوک به سرطان باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرند. که بهترین روش جراحی آنها نیز عمل لاپاراسکوپی می باشند و ممکن است در این عمل جهت حفظ سلامتی بیمار کل کلیه برداشته شود .

اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری، تشخیص و درمان به موقع کیست های کلیه:

  • قبل از ازدواج با انجام سونوگرافی از وجود بیماری ارثی کیست کلیه مطمئن شوید تا از انتقال آن به فرزندانتان جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه یکبار سونوگرافی از کلیه ها انجام شود.
  • کیست های ساده کلیه کوچک نیاز به درمان ندارند. آنها هیچ موقع به سرطان تبدیل نمی شوند و هر 6 ماه باید کنترل شوند.
  • کیست های مشکوک به سرطان کلیه باید به موقع و سریع درمان شوند.

نگران نباشید امروزه همه کیست های کلیه با لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی و به صورت سرپائی قابل درمان می باشندکه در فیلم زیر با توضیحات دکتر کرمی و مراحل عمل را می بینید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.1/5 - (57 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیتا شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    آقای دکتر با سلام و خسته نباشید از استان اردبیل شهر گرمی
    من تک فرزند پسر دارم که یکماه مانده 5 ساله شود بطور اتفاقی با درد شکم جزئی که داشت به متخصص اطفال شهرمان بردم سونوگرافی نوشت جواب سونوگرافی را که آوردم به اردبیل متخصص کلیه معرفی کرد آنهم سونوگرافی را تکرار و به مرکز هسته ای - آزمایشگا معرفی کرد جواب سونوگرافی - آزمایشگاه و هسته ای را که آوردیم نگرانی همه وجودمان را فرا گرفت از شدت نگرانی داغون می شویم جواب آزمایش - سونوگرافی و هسته ای را خدمتتان می فرستم. تو رو خدا ما را راهنمائی کنید.آیا با دارو حل می شود یا باید 100 درصد جراحی شود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      تنگی مادرزادی شدید است باید عمل کنید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و تشکر از وقتی که در اختیار میگذارید
    با توجه به تشخیص انجام شده در زمان جنینی فرزند باید به اطلاع برسانم حقیر در سه نوبت با کد رهگیریهای h31ym094837 و h44fl194842 البته برای سوال با کد رهگیری h31ym094837 سه پاسخ ارائه فرمودید نهایتا باستحضار حضرتعالی میرسانم امروز و دقایقی قبل سونوگرافی سوم نیز انجام و البته در تاریخ 96/10/16گرافی VCUG و بعد از سونو دوم که در تاریخ 96/10/14 بود انجام شد لطفا و خواهشا نظر خودتون را در این زمینه مطرح فرمائید البته خواهشمندم مقداری در خصوص این مشکل و عوارض آن و راه درمان و طول مدت درمانآن توضیح فرمائید ضمنا تصویر نتیجه VCUG به تاریخ 96/10/16 و سونو سوم که امروز انجام شده نیز به حضور ارائه می گردد.(نوزاد متولد 96/09/11 هست)
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام همه عالی است
  • تصویر کاربر شراره یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 3619 مشاهده پرسش
    من ریپورت سی تی اسکن رو الان میفرستم همون دکتر داروسازی هستم که سنگ حالب دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      بهتر بود سي تي با تزريق انجام دهيد
  • تصویر کاربر یاسمن سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    مادری 63 ساله دارم، دیابت نوع 2 دارند، قند ناشتا 290 و Hb1ac، 125 است، مدت 2 ماه است پروتئین دفع میکنند که ابتدا 170 بود، قرص لوزار 25 مصرف کردند و بعداز 2 ماه 190 شده، الان قرص پنتوکسی فینیل 400، یک عدد تجویز شده براشون. درضمن فشار هم 128 است، آیا این قرص برای ایشان مناسب است. چربی خونشان هم نرمال است.لطفا درمورد این قرص راهنمایی نمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      دور لزار را با نظر پزشگ نفرولوگ ببرید بالا
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    تورم یه رگ دور کلاهک آلت و درد سلام .دوهفته پیش التم زیاد فشار آمد روش و حالت زیر پوست نرسیده به کلاهک آلتم یه رگ دور تا دور آلتم تورم کرده و در نزدیکی عذاب آوره شده برام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی آقای دکتر من چند روزه تا دراز میکشم دو تا پهلوهام درد میگیره وتا میخابم چند ساعت دردش زیاد میشه وبا نفس کشیدن درد بیشتری حس میکنم ولی بعد از اینکه بیدار میشم و میشینم بعد چند دقه دردش آروم میشه فقط موقع دراز کشیدن و خابیدن درد دارم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      با سونوگرافی مشخص میشود
  • تصویر کاربر الهام شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 605 مشاهده پرسش
    درود و خسته نباشید ،،پدرم 68 سال سن با 87 کیلو وزن دارد که سالهاست از دیابت رنج میبرد و انسولین استفاده می کند و قرص فشار و چربی و آسپرین هم میخورد که از تیرماه متوجه پارکینسون ایشون شدیم و قرص لودووپا و امانتادین و بعد از مدتی توهم گرفتن که قرص ترانکوپین میخورن ولی در حال حاضر آمانتادین حذف شده فقط ترانکوپین و لودووپا نصف صبح و نصف شب میخورن و اینکه پدرم بعد از مدتی فشار خونش بالا رفت که دکتر داخلی دوز لوزارتانش را بالا میبرد ولی پایین نیومد تا دکتر قلب بردیم که در این دو ماهه فشارش پایین اومد با قرص کونکور و والزامیکس و الان فشارش بین ده تا دوازده متغیر می باشد نوار قلب و اسکن هسته ای و اکو ایشون کاملا سالم هستن فقط مشکل اساسی من به علت کراتین و اوره بالای پدرم هستش دکتر قلب و داخلی میگن به خاطر دیابت می باشد و منم میدونم و میگن قندش پایین بیاد خوب میشه ولی با تنظیم قندش و انسولینش هنوز بالا می باشد و بااینکه دکتر تغذیه رژیم برای وزن بالاش داده ولی با این وجود جواب آزمایش دیروزش کراتین را بالاتر نشان داده و میگن نیازی به دکتر کلیه نیست ،،،دکتر داخلی قرص نفرویت و اسید فولیک و یکسری مکملهای برای کاهش وزن و دیابت داده است و عوارض قرص کونکور و والزامیکس هم خوندم که برای کلیه ضرر دارد ولی انها می گویند ربطی ندارد و پدرم بدنش متورم شده بود قوزک پاهایش ورم کرده قرص فروزماید هم روزی یک عدد میخورد
    خواهش میکنم نظرتون رو در مورد داروهاش و کراتین بالاش بگین ،واقعا نیاز به ویزیت دکتر کلیه هست؟ و اینکه اورولوژی باید ویزیت کنه یا نفرولوژی ؟ خواهش میکنم راهنمایی کنید دوست ندارم کلیه هاش از بین بره و خدای نکرده به دیالیز و پیوند بخوره
    با تشکر اسامی داروهای مکمل
    Bakanasan
    کرومیوم پیکولینات
    بیولکترا
    Osteo
    کلسیتریول
    زیپمت
    برای احتیاط به خاطر کلیه ها فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام داروها را مصرف کنید این به خاطر خرابی کلیه دز زمینه دیابت است وراه دبگری نیست
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام.پدر بنده92 سال دارند حدود 8سال پیش پروستات عمل کرده با تشخیص بد خیم بودن.مدتی داروها ی شیمی درمانی مصرف می کرده.اللان به علت مشکل انفلولانزا در بیمارستان بستری هست .با ازمایش هاوسی تی اسکن تشخیص غلظت کراتینین وتومور 2 سانتی داده شده.چه اقدامی باید در مورد ایشون باید انجام بشه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد مداركنان وا لياييد ببينم٠٢١٧١٠٦٢٣٠٠
  • تصویر کاربر مرجان یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید,
    اقای دکتر من دوسال پیش رفتم دکتر بخاطر عفونت دکتر سونونوشت جواب سونو نوشته بود "رکودادراری درکالیس های فوقانی کلیه راست مشهود است"
    وبعد دکتر زنان گفت کلیه بر رحم فشار میاره باید رحم رو برداری الان چهارماهه که رحمم روبرداشتم همچنان عفونت و سوزش ادرار دارم ،ایا عفوننم ازکلیه هست و دلیلش چی هست لطفا راهنمایی کنید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادرم با 63 سال سن به دلیل درد خیلی خفیف. سمت چپ پهلو به پزشک مراجعه کردند ولی در سنوگرافی نتیجه عجیبی مشخص شده و مشکلی برای کلیه راست گزارش شده که در تصویر پیوستی جواب سنوگرافی رو می بینید. با توجه به اینکه هفته آینده برای مدت یک هفته به سفر خارج از کشور خواهیم رفت این مسئله خیلی نگرانم کرده و خواهش می کنم در صورت امکان ارائه طریق بفرمایید
    1. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      تصویر پیوستی
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      جهت راحتي خيال واطمينان بيشتر سي تي اسكن شكم ولگن بدون تزريق ونماسازي طولي انجام دهيد
    3. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      چطور ممکن خواهد بود که این دستور اسکن را از شما دریافت نماییم تا در صورت امکان برای شنبه مراجعه به مطب داشته باشیم و نتایج آماده باشد که شما ببینید
    4. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      آقای دکتر در مورد کلیه راست نظرتان چیست؟
      در سفر اگر دردی حادث شد چه کنیم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ٠٢١٧١٠٧٢٣٠٠ تماس وبياييد ببينم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر