جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جواب سوالهای شما درباره کیست کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خانم 45 ساله به علت درد پهلوی مبهم و جهت بررسی و چکاپ سلامتی کلیه ها به دکتر مراجعه می کند و در بررسیهای انجام شده توسط دکتر در سونوگرافی یک کیست کلیه به اندازه 5 سانتی متر در کلیه چپ تشخیص داده می شود که باعث نگرانی مریم شده و جهت پیگیری بیشتر به دکتر کرمی مراجعه می کند. به خاطر نگرانی مریم از این موضوع سوالها و جوابهایی که بین ایشان و دکتر کرمی درباره کیست کلیه مطرح شده است را در زیر می خوانیم.

کیست ساده کلیه

کیست کلیه چیست؟

دکترکرمی: کیست به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه ها کیست کلیه گفته می شود.

علامت وجود کیست در کلیه چیست؟

دکتر کرمی: کیستهای کلیه اغلب بی علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی های سونوگرافی تشخیص داده می شود ولی وقتی اندازه کیست کلیه بزرگتر می شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه ها می تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود. اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

علت تشکیل کیست کلیه چیست؟

کیست متعدد کلیه

دکتر کرمی: در کلیه ها ما چند نوع کیست داریم:

✔️ کیست ساده کلیه

که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی می باشد به علت سن بالا ایجاد می شود و 50درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند. کیستهای ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

✔️ کیست های متعدد

 این کیستها باید دقیقاً بررسی شوند. بعضی از این کیست ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه ها منتقل می شوند. که به آنها (APCK) گفته می شود. نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها می باشد چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

✔️ کیست های دیواره دار و نامنظم

 کیستهای مخلوط می باشند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره های متعددی وجود دارد. این کیست ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

Talking to Your Patient_1536x1200

آیا ارتباطی بین کیست کلیه و تبدیل آن به سرطان کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی شود. اما کیست هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می شوند.

آیا درمانی برای کیست های کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه ها فعالیت کلیه ها را خراب می کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی می باشد.

لاپاراسکوپی واریکوسل

نحوه عمل لاپاراسکوپی

در این روش با عبور دوربین و لوله های باریک به شکم و مشخص کردن کیست کلیه دیواره های آن بریده می شود و خارج می گردد. انجام این عمل به صورت سرپائی و بدون بستری شب در بیمارستان و بدون شکاف بزرگ انجام می گردد. در کیست های متعدد و ارثی، کیست ها در گوشت کلیه رشد کرده و باعث از بین رفتن کلیه ها می شود و نیاز به دیالیز می شود و باید با تشخیص به موقع آنها را درمان کرد.
کیست های مشکوک به سرطان باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرند. که بهترین روش جراحی آنها نیز عمل لاپاراسکوپی می باشند و ممکن است در این عمل جهت حفظ سلامتی بیمار کل کلیه برداشته شود .

اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری، تشخیص و درمان به موقع کیست های کلیه:

  • قبل از ازدواج با انجام سونوگرافی از وجود بیماری ارثی کیست کلیه مطمئن شوید تا از انتقال آن به فرزندانتان جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه یکبار سونوگرافی از کلیه ها انجام شود.
  • کیست های ساده کلیه کوچک نیاز به درمان ندارند. آنها هیچ موقع به سرطان تبدیل نمی شوند و هر 6 ماه باید کنترل شوند.
  • کیست های مشکوک به سرطان کلیه باید به موقع و سریع درمان شوند.

نگران نباشید امروزه همه کیست های کلیه با لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی و به صورت سرپائی قابل درمان می باشندکه در فیلم زیر با توضیحات دکتر کرمی و مراحل عمل را می بینید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (59 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قاسم سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 3399 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید جناب دکتر. پدر بنده 56 سالشونه در سونوگرافی کلیه ایشون دو کانون کلسیفیکاسیون پارانشیمال به قطر 5 و 6 میلی متر در کلیه راستشون دیده میشه. مورد نگران کننده ای هستش؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    آقای دکتر کرمی

    با سلام و احترام

    من از بدو تولد سنگ کلیه داشته‌ام. تا قبل از ده سالگی در ایران چندین بار عمل حالب باز و خارج از ایران چندین بار عمل بسته شده‌ام و بعدها سنگ شکن شدم و آخرین بار هم سال 89 به علت هیدرونفروز پی سی ان ال کلیۀ چپ شدم. حدود دو ماه است که کلیۀ چپم گاه درد و احساس سنگینی می‌کند و گاه ادرار زرد است. سی تی اسکن و آزمایش خون و ادرار نشان می‌داد مشکل خاص نیست فقط سنگ‌ها کمی بزرگ شده‌اند. سی تی اسکن و آزمایش خون و سونوگرافی پیوست است. برخی دکترها می‌گویند اگر اذیتت می‌کند می‌توانی دوباره پی سی ان ال کنی و اما برخی می‌گویند بهتر است فقط در صورت ضروت مداخلۀ پزشکی کنیم و داروهای نسخۀ پیوست را پیشنهاد می‌کنند.
    خواستم از خدمت شما هم مشورت بگیرم.
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      با كليه كاري ندارد هر ٦ماه پيگيري
    2. تصویر کاربر محمدرضا یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ببخشید. آیا داروها را مصرف کنم؟ تا به حال در این سال‌ها داروی خاصی مصرف نکرده‌ام.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      دارو نميخواهد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    از انزال جلوگیری کردم بعد قسمت بالای بیضه راستم درد میکند.مشکل چیست؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      مهم نيست تكرار نكنيد
  • تصویر کاربر فرشاد شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    باسلام بچه من 10روزشه با انجام سنوگرافی کیست کلیه دیده شد وهمچنین ازمایش ادرار دادیم عفونت ادرار داره ایا به هم ربط دارن توروخدا خیلی نگرانیم راهنمایی کنید چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      مهم نيست تكرار سونو ٦ماه بعد
  • تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید آقای دکتر اینجانب علائم بیماری پلاک پیرونی را دارا هستم و بعد از مراجعه به دکتر اورولوژی و تایید ایشان در حال مصرف ویتامین E و محلول پودوفیلین 20% به مقدار 20 سی سی داده اند که روزانه دو مرتبه هر بار 2 قطره در ناحیه توده میریزم و با سوزش زیاد و سختی هم دسته پنجه نرم می کنم و صبر می کنم البته با مطالعه مطالب ارزشمند جنابتان در سایت با توجه به اینکه فرموده بودید توده باید سفت باشد ولی برای من سفت نیست ولی یکی دو جا به اندازه کمتر از یک عدس سفتی حس میشه که در مقایسه با کل حجم توده بسیار کم محسوب میشه این توده تقریبا یکسال پیش به اندازه یک عدس و خیلی کوچک بود که امروز با توجه به اینکه طی این یکسال بنده بعد از هر ادرار عمل استبراء را انجام داده ام بزرگ شده است اما سفت نیست همچنین حقیر مجرد بوده و 25 سال دارم و هیچ گونه رابطه زناشویی نداشته ام که باعث این بیماری بشود. نهایتا از حضرتتان تقاضا داشته ام که حقیر را کمک کنید چون در حال حاضر هم سوزش را تحمل می کنم هم سر در گم هستم چون دکتر اورولوژی بنده (آقای دکتر آرمین ایرانپور) فرموده اند که در صورت عمل باعث کوچک شدن آلت و از دست دادن اعصاب در اون ناحیه می شود. در ضمن اینجانب دچار کجی آلت نیستم و حتی بابت توصیه شما بررسی هم کردم فقط شاید بسیار کم انحراف به چپ داشته باشد آن هم از بخ آلت خیلی خیلی کم. بنده در ضمن برای 22 مهر از سایتتان وقت رزرو کرده ام ولی در مطلب مربوط به پلاک پیرونی شماره تماسی برای تعیین وقت داده بودید که جواب نمی دهد لذا خواهشمندم حقیر را راهنمایی بفرمایید دعاگویتان خواهم بود —- اسکندری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر صابر پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام آقای دکتر پیام صوتی تان نیمه تمام ارسال شده است
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خلیل شنبه ۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما داکتر صاحب من 37 سال سند دارم دوسال میشه که کلیه هام التهابی هست دو روز میشه سرما خوردام تب زاد داشتم ادرام خیلی تیره ینی زرد بود بعدز تشناب یک چند قتره خون را دیدام آیا برم دوباره دوکتر یاکه خوب میشم لطفا رانمایم نماید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمايش ادرار وسونو كنيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر بهنام شنبه ۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام بزرگوار..من پسر 27 ساله ای هستم که از حدود 12 سالگی خودارضایی میکنم. من این کار رو تا 24 سالگی به شکل کنترل شده و هفته ای یک یا دو بار انجام میدادم ولی از اون به بعد به مرور تعداد دفعات به سه بار در هفته رسید. عادت بسیار بدی که دارم اینه که هر بار خودارضایی من حدود 2 ساعت طول میکشه. فیلم پورن میبینم و در سایت ها میگردم و در همین حین خودم رو تحریک میکنم. عوارض این عمل رو در زندگی خودم میبینم ولی به دلیل عادت شدن و اینکه خیلی افسرده هستم نمیتونم ترکش کنم. حدود یکسال هست که بعد از خودارضایی کمرم و زیر شکمم درد میگیره و حتی در طول روز این درد ادامه داره. سمت راست کنار شکمم پر از برآمدگی (مانند غده چربی) شده. البته وزنم 100 کیلو هست. بعضی اوقات در محل این غده ها و در قسمت هایی از دست و پام و روی کمرم (فک میکنم کلیه راست) مثل نبض شروع میکنه میزنه. فک میکنم این اتفاقات به کلیم مربوط بشه. احساس خواب آلودگی و خستگی دایم در طول روز دارم. آیا به نظرتون این اتفاقات میتونن به خودراضایی و کلیه مربوط بشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      در قسمت خود ارضائي سايتم همه اين سوالها را جواب داده ام بخوانيد اگر سوال اضافه داشتيد در هدمتم
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با وجور خوردن مایعات زیاد دفع ادرار کم و بدبو
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر اسماعیل سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    [Forwarded from Hosein z]
    کلیه ها دارای اندازه واکوی پارانشیمال طبیعی است.
    در حد حساسیت سونوگرافی سنگ پر کلیه ها دیده نشد.
    استاز در کلیه چپ و سنگ به قطر ۵ میلی متر در دیستال حالب چپ دیده میشود.
    مثانه دارای ضخامت جداری نرمال است.
    ضایعه اینترا لومینال مثانه دیده نشد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد TULشويد فيلم سنگ شكني حالب من وا ببينيد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر عبدالکریم چهارشنبه ۱۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام با توجه به سونوگرافی و سی تی اسکن انجام شده یک سنگ به ابعاد 17میلی مشاهده شده نظرتون چیه دکتر چکار باید بکنم باتوجه به پیشنهاد همکارانتون در این زمینه بهم توصیه شده که از طریق ادرار لیزر کنم نظر شما چیه آیا خودتون میتونین انجام دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      عكس سيتي اسكن وا بايد ببينم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر