جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جواب سوالهای شما درباره کیست کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خانم 45 ساله به علت درد پهلوی مبهم و جهت بررسی و چکاپ سلامتی کلیه ها به دکتر مراجعه می کند و در بررسیهای انجام شده توسط دکتر در سونوگرافی یک کیست کلیه به اندازه 5 سانتی متر در کلیه چپ تشخیص داده می شود که باعث نگرانی مریم شده و جهت پیگیری بیشتر به دکتر کرمی مراجعه می کند. به خاطر نگرانی مریم از این موضوع سوالها و جوابهایی که بین ایشان و دکتر کرمی درباره کیست کلیه مطرح شده است را در زیر می خوانیم.

کیست ساده کلیه

کیست کلیه چیست؟

دکترکرمی: کیست به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه ها کیست کلیه گفته می شود.

علامت وجود کیست در کلیه چیست؟

دکتر کرمی: کیستهای کلیه اغلب بی علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی های سونوگرافی تشخیص داده می شود ولی وقتی اندازه کیست کلیه بزرگتر می شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه ها می تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود. اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد.

علت تشکیل کیست کلیه چیست؟

کیست متعدد کلیه

دکتر کرمی: در کلیه ها ما چند نوع کیست داریم:

✔️ کیست ساده کلیه

که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی می باشد به علت سن بالا ایجاد می شود و 50درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند. کیستهای ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

✔️ کیست های متعدد

 این کیستها باید دقیقاً بررسی شوند. بعضی از این کیست ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه ها منتقل می شوند. که به آنها (APCK) گفته می شود. نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها می باشد چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

✔️ کیست های دیواره دار و نامنظم

 کیستهای مخلوط می باشند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره های متعددی وجود دارد. این کیست ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

Talking to Your Patient_1536x1200

آیا ارتباطی بین کیست کلیه و تبدیل آن به سرطان کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی شود. اما کیست هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می شوند.

آیا درمانی برای کیست های کلیه وجود دارد؟

دکتر کرمی: کیست های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه ها فعالیت کلیه ها را خراب می کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی می باشد.

لاپاراسکوپی واریکوسل

نحوه عمل لاپاراسکوپی

در این روش با عبور دوربین و لوله های باریک به شکم و مشخص کردن کیست کلیه دیواره های آن بریده می شود و خارج می گردد. انجام این عمل به صورت سرپائی و بدون بستری شب در بیمارستان و بدون شکاف بزرگ انجام می گردد. در کیست های متعدد و ارثی، کیست ها در گوشت کلیه رشد کرده و باعث از بین رفتن کلیه ها می شود و نیاز به دیالیز می شود و باید با تشخیص به موقع آنها را درمان کرد.
کیست های مشکوک به سرطان باید هر چه سریعتر تحت عمل جراحی قرار گیرند. که بهترین روش جراحی آنها نیز عمل لاپاراسکوپی می باشند و ممکن است در این عمل جهت حفظ سلامتی بیمار کل کلیه برداشته شود .

اما توصیه های اینجانب جهت جلوگیری، تشخیص و درمان به موقع کیست های کلیه:

  • قبل از ازدواج با انجام سونوگرافی از وجود بیماری ارثی کیست کلیه مطمئن شوید تا از انتقال آن به فرزندانتان جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه یکبار سونوگرافی از کلیه ها انجام شود.
  • کیست های ساده کلیه کوچک نیاز به درمان ندارند. آنها هیچ موقع به سرطان تبدیل نمی شوند و هر 6 ماه باید کنترل شوند.
  • کیست های مشکوک به سرطان کلیه باید به موقع و سریع درمان شوند.

نگران نباشید امروزه همه کیست های کلیه با لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی و به صورت سرپائی قابل درمان می باشندکه در فیلم زیر با توضیحات دکتر کرمی و مراحل عمل را می بینید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4/5 - (59 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    ازکودکی تاالان تورم هردوپاهادارم بیشترپای راستم که حدودپنج سال است که تب ولرزشدیدمیکنم همراه بااستفراغ بی حالی دردعضلانی قبل ازاینکه تب بکنم کلیه راستم سوزش میکندبعدتب میکنم ام آرآی انجام دادم که کلیه راستم ورم داردوهیدرنفروز تشخیص داده شده بعدهم انسدادمجرای ادراری درسمت چپ به طورخفیف مشاهده مشودمیخاستم بدونم راه درمانش چی هست آیا این مشکل حل شدنی هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      باید بک چک اب کامل انجام شود
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام
    احتراما به استحضار می رساند طی آزمایشهای متوالی یک الی دو سال اخیر همواره خون در ادرار +3 وجود داشته وحتی سی تی اسکن و mri از تمامی نواحی پانکراس مثانه کلیه، با تزریق و بدون تزریق انجام دادم و موردی مشاهده نگردید.پزشک معالج بنده فرمودند هیچ نوع دارو و درمانی مورد نیاز نیست شاید علت ی میکروب یا ویروس باشد. در ازمایش اخیر نیز مجدد خون دیده شده، در ضمن آیا مصرف داروی فیناستراید میتواند تاثیر گذار باشد؟
    با تشکر از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      چون بررسی کردهاید سالمید نیاز به درمان ندارد وخطری نیست
  • تصویر کاربر فهیمه جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام. وقتتون بخیر. من تقریبا سه ماه پیش سونوگرافی انجام دادم که اندازه سنگ 9 م.م بود. به پزشک مراجعه کردم گفتن چون جای سنگ قسمت پایین کلیه هست امکان سنگ شکن کردن نیست. و باید بعد چند ماه تکرار کنم سونو گرافی رو تا ببینن تغییر میکنه یا نه. این سونوی جدیده. میخواستم نظر شما رو هم بدونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام سنگ كاليس تحتاني نباز به درمان ندارد هر ٣ماه با سونو پيگيري كنيد
  • تصویر کاربر امید چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    درمان کیستیک به اقطار 19میلی،11نیلی و 0میلی در پل فوقانی کلیه چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام
    خانم 45 ساله ای چند روزه در بیمارستان بستری شده و cr آن بالاست بین 6 حدود 18 روز بستری شده و تا حالا 8 بار دیالیز شده هر بار بین 2 تا 3 ساعت خواستم بپرسم امکان برگشت کلیه هایش وجود دارد که کاملا خوب بشه یا باید تا ابد دیالیز کند؟؟؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر عبدالرضا یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    نوه سه ساله ای دارم که از روز جمعه هفته قبل متوجه شدیم بدلیل تب دچار عفونت ادراری شده است بردیم بیمارستان کودکان و بستری شد و الان بنظر میرسد پس از 5 روز آنتی بیوتیک عفونت محار شده باشد و تب پس از دو روز اول قطع شد کشت نشان دادE.COLI دارد و عکس کلیه گرفتند که نشان میدهد کلیه ها درگیر شده اند سوالم اینستکه شدت اثر گذاری چقدر بوده و آیا قابل ترمیم است و پس از دوره درمان با آنتی بیوتیک چه باید کرد New Doc 119 عکس رنگی کلیه را ارسال کردم لطفا بفرمائید شدت آسیب چقدر است و ما چکار باید بکنیم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر عبدالرضا پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      جناب دکتر ضمن تشکر عکس اسکن کلیه ارسال شده اگر محبت فرمائید ملاحضه فرمایید کلیه عفونی شده سوال اینستکه شدت آسیب چه میزان است و آیا قابل ترمیم هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    فرزند 25 ساله پسر دارم امشب رنگ انتهای ادرارش شیری رنگ شد. لطفا بفرمایید این علامت چیست و درمانش چیست
    هیچگونه تب و سوزش ادرای هم فعلا ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرهادثریایی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سنگ کلیه مدت دوسال پیش ازطریق معالجه دفع کردم هنوز بعضی اوقات احساس درد ضعیف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سهیل شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.خسته نباشید شرحی که میگم از سونوگرافی کلیه ها است میشه راهنمایی لازم بفرمایید. ممنون میشم جوابم زودتر بدید. سنگی به دیامتر 12 میلیمتردر کالیکس فوقانی وسنگی به دیامتر 5 میلیمتر در کالیکس تحتانی در کلیه راست و 5 میلیمتر در کالیکس میانی کلیه چپ مشاهده میشود. سیستم پیلو کالیسیل کلیه چپ دارای هیدرونفروز گرید 1 میباشد. سنگ به دیامتر 9میلیمتر در ثلث میانی حالب چپ رویت شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان سنگ شکنی برون اندامی است
  • تصویر کاربر ارزو چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    دفع پروتین من 3500می باشد و روند صعودی دارد با مراجعه ب پزشک و بستری شدن ب مدت 17روز بیماری من بهتر شد امابعد از ترخیص از بیمارستان با گذشت دو هفته دوباره بیناری من پیشروی کرد در حین بستری مورد بیوبسی قرار گرفتم اما نمونه گیری انجام شده چیزی از نوع بیماری من مشخص نکرد .الان من باید چه کاری انجام بدم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر