جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ذاکری شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت شما جناب دکتر کرمی
    آقای دکتر من 6 ماه پیش عمل ترمیم تنگی مجرا به وسیله گرفت مخاط دهان انجام دادم . یک بار بعد از سه ماه و الان بعد از 6 ماه تغییراتی در جریان ادرار احساس کردم و یوروفلمتری انجام دادم . آزمایش اول max.flow 18 بود ولی الان افت کرده و 16.8 بود . عکس های آزمایش ها رو خدمتتون میفرستم ممنون میشم نظرتون رو بفرمائید راجع به اینکه تنگی عود کرده یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی از نظر عود تنگی انجام دهید
  • تصویر کاربر کیان شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من 25سالمه تنگی شدید مجرا ادرار داشتم دوبار عمل(اورترودمی)بسته انجام دادم
    الان عود کرده میخواستم بدونم میتونم عمل باز انجام بدم مشگلی برام پیش نمیاد (نعوذ،مشگل جنسی،یامشگلی که بی اطلاع باشم؟؟)
    واینکه طرف قرارداد با نیروهای مسلح هستین؟
    پیشاپیش از راهنمایی شما ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من دو روز پیش به علت ادرار باریک به دکتر مراجعه کردم و برایم نوار مثانه نوشتند که حین رد کردن سوند از مجرا در انتها گفتن سوند رد نمیشه و با کمی فشار سوند رو رد کردند که در آن لحظه احساس شدید و عجیب ادرار و سوزشی بهم دست داد و تپش قلب گرفتم و تا دو روز درد مجرا و مثانه داشتم،الان بعد از گذشت دو روز درد کمتر شده گ،خواستم بدونم اینکار دکتر هیچ عوارضی برای من نداره ؟
    و اینکه من بیست و یک سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعیده جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام پسر دوساله ای دارم که موقع دستشویی کج ادرار میکنه وروی پای چپش میریزه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      این مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر
    بنده پسری۲۲ساله هستم چند ساله خودارضایی میکنم ومتاسفانه با انجام خودارضایی شدید تر میشه این علائم همش احساس عدم کنترول ادرار رو دارم وهمش احساس میکنم ادرار میخواد ازم خارج بشه وقتی میرم ادرارم رو تخلیه کنم جریان ادرارم راحت خارج میشه ولی در پایان ادرار احساس میکنم مثانه ام هنوز ادرار داره و قطره قطره میاد لطفا کمک ام کنید آیا مثانه ام عصبیه یا شل شده مجاری ادرارم بخدا از زندگیم خسته شدم دکتر نجاتم بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      تنها راه تمرین خرک است
    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید دکتر فرمودید که تنها راه تمرین خرک است منظورتون از تمرین خرک کدوم نوعش؟ ممنون میشم جواب بدین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      تمرین ترک خود ارضایی است اشتباه تایپی بود وضمنا با یک دکتر روان درمان مشاوره کنید کمکت میکند
    4. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      خدا بهتون خیر بده دکتر واقعا نمیدونم چجوری ازتون تشکر کنم چشم برام دعا کنید دکتر
      انشاالله با ترک خودارضایی این حالات ها ازم میرن دکتر؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      تو موفق میشوی
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت شما پسرم 4 سالش هست حدود 3 سال پیش جراحی هیپوسپادیاس شده شکر خدا مشکل خاصی نداره ولی چیزی که نگرانم میکنه اینه که ادرارش گاهی کجه البته هنگام نعوظ کامل که شب ها هست جریان ادرار کاملا مستقیم هست ولی در طول روز تقریبا بیشتر کجه دکتر معالجش معاینه کرده و گفته مشکل تنگی نداره پس علتش چی میتونه باشه بعدها براش مشکلی پیش نمیاره ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      این اصلا مهم نیست
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام
    من چند دقیقه بعد از ادرار در دو سه بار ترشحاتی از من خارج می شود عفونت هم ندارم می خواستم بدونم ماله چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      خواهشا به این مسایل اهمیت ندهید
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادر من 78 سال سن دارد بعد از سونو گرافی متوجه شدیم باقی ماده ادرار در مثانه ایشان زیاد است و کلیه های ایشان کوچک است پزشک برای ایشان عمل اورنروتیوسکوپی و استنت گذاری پیشنهاد کرده اند البته کپسول پروترال و قرص آکلوفن تجویز کردند ولی ایشان دچار سستی عضلات شدید شدند
    لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی ومجرا گشاد شود
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر پدر من 64 سالشه توی شهرستان که بودیم پدرم به دلیل تخلیه نشدن مثانش عفونت شدید ادراری گرفت.توی شهرستان گفتند مشکل تنگی مجراری شدیدی داره سیسکوپی کردن.اومدیم تهران پدرمو دکتر علامه در بیمارستان شهدای تجریش عمل کردن.اونجا سیسکوپی کردن و گفتن تنگی خاصی نداره و ودر تاریخ سیزدهم شهریور 98پدرم عمل پروستات باز کردند و گفتند مشکل از پروستاتشه Psa 7.2 بود.دو هفته بعد
    بعد از عمل پروستات یک روز بعد از کشیدن سوند باز عفونت زیادی (آبسه ) در قسمت شرمگاهیشون کردند.دوباره اومدیم بیمارستان شهدا تجریش و تقریبا آبسه برطرف شد.در قسمت پرینه هم تورم شدید دارن.ولی بعد از برگشت پدرم قادر به ادرار کردن نبود و دچار احتباس ادراری شد که دوباره سوند بهشون زدن.در کل از زمان مشکلشون تا الان نزدیک به 4 ماهه سوند دارن.اینا از مشکلات بعد عمل پروستاته؟چکار باید کنیم.در ضمن پدرم بطور صددرصد ناامیده و حال روحی خوبی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید تست ارودینامیک یا نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر هانی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. همسرم مدتی شبها تا صبح دچار حبس ادار میشهرو خیلی اذیت میشه. در روز به حالت عادی برمیگرده و مشکلی نداره. چهار ساله روش پیشگیریمون با کاندوم هسن. تازگیها عنوان میکنه که وقتی از کاندوم استفاده میکنه شب دچار حبس ادرار میشه. آیا درست فکر میکنه؟ عوارض استفاده طولانی مدت کاندوم چی میتونه باشه. وآیا راهی جز جراحی برای پیشگیری وجود داره؟
    تشکر از شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بیشتر روحی وروانی ایت ومشکلی نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر