جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام. پسرم ۳ سالشه و ادرارش کج میاد به سمت چپ و سوزنیه...
    بردمش دکتر میگن باید عمل بشه که تنگی داره چون زود ختنه شده
    تو دوماهگی ختنه شده.
    باید عمل بشه یا راه حل دیگه هست؟ باتوجه به این اوضاع کرونایی باید چه کار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جریان ادارش خوبه ؟ باریک نیست ؟ باید معاینه شود
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود 2 سال پیش یک بار با مشکل کم کم امدن ادرار یا با زور امدن ادرار مواجه شدم که با خوردن دم کرده کاکل ذرت بعد از یک هفته این مشکل از بین رفت. اما الان دوباره با همان مشکل مواجه هستم اما به این دلیل است که بعد از دوچرخه سواری طولانی بیضه هایم درد گرفت و بعد ادرارم کم کم امد و به زور . اما دردی در مثانه ام حس نمیکنم و عفونتی هم مشاهده نشده و هنگام ادرار هم سوزش ندارم . مشکل از کجا هست و باید چگونه درمان شود.

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی کلیه و مجاری ادرار و آزمایش ادرار انجام بشه، اطلاع دهید،
  • تصویر کاربر کیارش سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من20سال پیوند کلیه کردم و 47 ساله هستم سونوگرافی پیوند کلیه و مثانه و پروستات دادم که به شرح ذیل میباشد کلیه پیوندی دارای ضخامت پارانشیم واکوی کورتیکومدولری نرمال میباشد.که کلیه پیوندی به ابعاد 74*59*126 و حجم 293 سی سی دارد.هیدرونفروزmildدرکلیه پیوندی دیده شده سنگ و توده در کلیه دیده نشده پروستات حجم نرمال دارد(حجم 19سی سی). و PSA ECL 0.54بوده . مثانه ضخامت جداری نرمال داردو سنگ و توده دیده نشده .رزیدوی ادرار پس از تخلیه 43 میباشد در ضمن اخرین کراتینم 1/7 بوده ولی نمیدونم چرا وقت مواد قندی میخورم اینطوری میشم قند 75 بوده و چربی197 ولی سوزش ودردموقع تخلیه کم ادرار در صبحها بین9 تا 11 دارم شبها مشکلی ندارم -مایعات خیلی میخورم مچ پا درد و هردوپا روزها ورم میکندالبته کل انگشت پا درد و بی حس میشود کشت ادرارم هم باکتری وجود داشت الان 9 ماهه این مشکل رو دارم ایا عفونت پروستات هستش؟ تاوانکس و داروهای خیلی قوی دیگه دکترعفونی تجویز کرده درمان نشدم خواهش میکنم علت این بیماری و راه درمانشو به من مرحمت بفرمایید با سپاس بیکران از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید کشت وانتی بیوگرافی تز ادرار بدهید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر،بنده خودارضایی میکنم تقریبا از اخرین باری که خودارضایی کردم ،توان ادرار کردنم پایین اومده،چهار روز گذشته ولی هنوز کاهش فشار ادرار دارم،یعنی برای شروع اولیه ادرار باید یکم تلاش کنم،الت رو پوزیشنشو تغییر میدم فشار بهتر میشه.تقریبا یه سالیه که بعد ادرار حس میکنم یه 3،4قطره ادرار بازم مونده،شرمنده طولانی شد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر پارسا سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام نوجوانی 15ساله هستم، که بعد از عمل فتخ تنگی جاری ادرار پيدا کردم، 6 ساله که این‌ مشکلو دارم، حدود 5ماه پیش، پیش يک دکتر رفتم، سیستوسکوپی انجام‌ دادم گفتند مجرای قدامی به علت يک عفونت کهنه چسبندگی پيدا کرده‌... دفعات بعد میل زدم ولی‌ هنوز سوزشی
    شدید در زیر آلت تناسلی دارم که بعد از ادرار کردن 3تا4 بار ادرارم با سوزش تخلیه میشه...
    5بار میل زدم و دکتر می گه که بايد مایعات بخوره، نمي دونم تا حال خوب نشدم، سوزش دارم ادرارم میاد ولی‌ دکتر میگه میل و دارو نمیخواد، التهاب با آب‌ بايد رفع بشه، روش‌ دیگری نيست؟؟؟ خیلی‌ دکتر رفتم ولی‌...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، تنگی مجرا یک بیماری مزمن و عود کننده هست
  • تصویر کاربر س.غ دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید
    من فشارادارم خیلی کم شده دیروز خوابیده بودم نرفتم دسشویی نرفتم بعد که رفتم فشارش کم شده بود زیر آلتم وقتی خمو راست میشد احساس درد داشتم هنوزم فشار ادرارم کم نشده احساسم میکنم زیر آلتم متورم شده.. چندسال پیشم به دلیل عفونت مثانهو مجاری ادراری قرص میخوردم.... ازچیه دقیقا؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر چند مدت هستد بعضی شبها مشکل دفع صحیح ادرار دارم خیلی کم میاد ودفعات زیاد وباسوزش همش احساس داشتن ادرار دارم ولی بعد ازسه الی چهارساعت به روال عادی برمیگردم بیشتر وقتی دارز میکشم احساس میکنم ادرارشدید دارم هر یک یادوماه برام اتفاق میفته برای اختلال نقوض قرص تادالافیل ۲۰مصرف میکنم احتمال داره از عوارض قرص باشه ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      ورزش وپیاده روی ونشستن در اب گرم وعدم اهمیت دادن به موضوع
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید جناب دکتر متاسفانه بعضی مواقع حالت ادراری به من دست میده ولی متاسفانه ادراره خیلی کم وبا سوزش البته نه خیلی زیاد برای من اتفاق میفته البته میشه گفت هر یک ماه یا دوماه یک بار بعد از حدود سه تا چهارطاعت این حالت رفع میشه و ادرار کامل تخلیه میشه وبدن به حالت نرمالش برمیگرده مثانه هم فشار میدم دردی که نشون بده پر از ادار هست ندارم فقط وسط الت درد میگیره وموقع دراز کشیدن بیشتر احسال ادار میکنم این حالت بیشتر غروب یا آخرشب اتفاق میفته البته برای مسکل نقوض هم ازقرس تدالافیل ۲۰میل هم استفاده میکنم احتمالش هست که عوارض قرص باشه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمائید مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اینها همه عصبی است شب در اب گرم بشینید
  • تصویر کاربر کیان سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام، پسر3ساله ام همش دستش به آلتشه و میگه میخاره یا درد میکنه، تا بهش فشار نیاد ادرارنمیکنه،دلیلش چیه. دکتر بردم میگه چیزی نیست، ولی اگه چیزی نیست چرا درد داره، یا خارش داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام پسر ۱۳ ساله من مشکل تخلیه کامل ادرار دارد و شبها چندین بار به دستشویی میرود و فقط چند قطره ادرار مانده است آیا مشکل حادی است که در این شرایط به پزشک مراجعه کنم و اینکا فکر میکنم الت تناسلی اون نسبت به سنش خیلی کوچک است ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر