جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر miss.m@ پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام آقا ی دکتر.وقتتون به خیر. پسرم ۱۱سالش هست و۲الی ۳ماه هست که سوزش ادرار داره.اون طور که خودش گفته هنگام ادرار نوک مجاریش می سوزه وبعدازادرارکردن هم سوزش داره و هرچه ادرار غلیظ تر باشه سوزش هم بیش تر میشه و این که آزمایش ادراری هم داده که عفونت نبوده سونوگرافی از مثانه وکلیه هم انجام داد که نتیجه همه چیز نرمال بوده.گفتند مجاری اداری به علت ختنه تنگ شده البته معاینه کردن.بی زحمت راهنمایی کنید.خیلی متشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      باید از نظر تنگی مجرا معاینه شه
  • تصویر کاربر A دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام.ببخشید اقای دکتر عود تنگی مجاری ادرار در مردان باعث نازایی هم میشود؟یا کلا تنگی مجاری ادرار باعث نازایی میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      تنگی مجرا ارتباطی به نازایی ندارد
    2. تصویر کاربر A یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اها ممنونم اقای دکتر.بعد اینکه بعد جراحی باز ،بازم باید سوند بزنیم همیشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بستگی به شرایط عمل داره گاهی نیاز میشه گاهی نه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر داود پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    جناب دکتر بنده در رابطه به مشکلات ادرار به پزشک مراجعه کردم و تشخیص تنگی مجرا هست. مدارک خدمتتون ارسال شده. میخاستم نظر شما رابدونم.
    سپاسگزار از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی شوید و اگر تنگی دیده شد ، اون محل گشاد شود
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    بچه ام را یکسال و نیم قبل عمل تنگی مجرای ادرار انجام داد که تنگی سبب ورم کلیه شده بود حالا سه ماهه هر دو هفته یکبار دردایی در ناحیه برش عمل و تا مثانه داره که ابتدا خفیف و کم کم زیاد میشود و تا دو الی سه ساعت ادامه دارد ازمایش دادیم عفونت نداره اقا دکتر راهنمایی کنید چکار کنم در ضمن ادرارش بهتر شده ولی هنوز کج ادرار میکند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر عمل تنگی مجرا انجام داده بود ، مجددا برای بررسی RUG انجام شود ، ممکن است نیاز به سیستوسکوپی باشد
  • تصویر کاربر ف.م سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من خانمی هستم که هیچ یک از دلایلی که گفتید و ندارم و چند روزه با این مشکل روبرو شدم خواستم بدونم چه دلیل دیگه ای ممکنه باشه... عفونت را هم بعید میدونم چون هیچ علائمی نداره و دلیلی برای عفونت هم بنظرم نمیرسه... لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلتون دقیقا چیه؟
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام من توسط دکتر آیتی تنگی در قسمت قدامی ده سال پیش با سیتوسکپی باز شد و تا الان دو ماه یکبار در بیمارستان سینا میل آهنی تا شماره 56میزنم و چند ساله که دیگر ادرارم نازک یا کم نمیاد و فشارش خوبه وآیا لازم است ادامه دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر ادرارتون باریک شد ، مجدد باید سیستوسکوپی شده و مجرا گشاد شود
  • تصویر کاربر نیکی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 642 مشاهده پرسش
    سلام دختر سیزده ماهه ام حجم ادرار کمی دارد به حدی که از شب تا صبح بدون پوشک ادرار نمیکند وصبح بعد از بیدارشدن ادرار کم و در چند مرحله تخلیه میکند .گاهی اوقات رو به شکم دراز میکشد و با فشار خود را منقبض میکند به حدی که عرق میکند. و در شب بیقراری دارد که حدس میزنم به علت تخلیه نشدن ادار است.زیرایکبار بعد از بیقراری شبانه وباز کردن پوشک ادرار سوزنی وبا فشار رو مشاهده کردم .آیا ممکن است تنگی مجاری داشته باشد باتوجه به اینکه چند ماهه گذشته برای دفع ادرار مشکلی نداشت؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام قدم اول ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر ساینا سه شنبه ۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۹سالمه و متاهل هستم والان حدود چهار ماه هستش که حامله هستم...قبل از حاملگی یعنی آبان ماه ۹۸سیستوسوکوپی انجام دادم و به من گفتن مختصر تنگی مجرای ادراری دارم و برام بازش کردن...علت تنگی هم مشخص نشد چون هیچوقت تا به این سن سابقه مشکل ادراری...جراحی ...سوند گذاشتن رو نداشتم....الان ادرارم فشار داره ولی یه مقداری باریک میاد ...سونوگرافی کلیه و مثانه پر و خالی هم انجام دادم همه چیز سالم بود فقط باقی مانده ادراری ۶۵سی سی بود... در حال حاضر شیاف پروژسترون هم تو بارداری استفاده میکنم.به نظرتون تنگی مجرای ادراریم برگشته؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باقیمانده ادراریتون بیشتر از حد طبیعیه ، با توجه به اینکه سونوگرافیتون هیدرونفروز (تورم کلیه ها ) نداشته ، فعلا نیاز به کار خاصی نیست. بعد از بارداری مجدد سونو بشین
  • تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    باسلام خانمی ۳۵ ساله هستم دو ماه پیش برای سومین بار عمل سیستوسکوپی انجام دادم در طول ۳‌ سال.
    به تازگی متاهل شدم و چند روز پیش در طول چند ساعت ۳ بار نزدیکی داشتم و بعد از اون تکرر ادرار و تنگی مجرا برگشته آیا نزدیکی باعث عود تنگی شده؟؟اگر بله چطور باید این مسئله رو کنترل کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ،رابطه ی جنسی ارتباطی به تنگی مجرا نداره ، ولی در صورتی که تکرر و سوزش ادرار دارین از سیپروفلوکساسین استفاده کنین و بعد از هر رابطه ادرار کنین
  • تصویر کاربر mahsa سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر جان نوزاد دو ماهه ای دارم که با تشخیص متخصص اطفال بر سوزنی بودن در ۲۶ روزگی به روش حلقه ای ختنه شد کلا به سختی ادرار میکنه گاهی خیلی راحت گاهی به حدی زور میزنه که نوک آلت کبود میشه اوایل گفتن به دلیل التهاب نوک آلت بعد از ختنه طبیعیه از دماسنج و پماد استفاده کردیم ولی همچنان این مشکل هست سونوی کلیه و مثانه مشکلی نداشت ازمایش عفونت ادراری هم نرمال بود چندین متخصص ارولوژی مختلف بردم همگی میگن تنگی نیست دکتر آخری یک سوند به داخل فرستاد و گفت تنگی وجود نداره ولی من نمیفهمم چرا انقدر پسرم اذیت میشه و تو این مواقع فقط زیر آب ادرار میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باید حتما جهت بررسی تنگی مجرا معایته شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر