جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یوسف شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشین
    بنده چهار ماه پیش دچار عفونت شدم و بد جور از کلیه هام درد میکرد ولی مشکل خاص ادرار نداشتم فقط تکرر داشتم
    بعد یه مدت قرص تا آنکس مصرف کردم ولی بازم درد خفیفی داشتم تا اینکه بعد عکس بردار پزشک فرمودند مجرای خروجی تنگه وباید عمل بشی
    اولاکه تا این سن 38 یک بار هم مشکل کلیه و مجاری نداشتم
    به نظرتون بنده الان چیکار کنم و احتمال داره که اون عفونت به این شدت تاثیر بزاره و آیا چاره ای جز عمل ندارم
    در حال حاضر حجم کم ادرار میرم و نصف شب که پاشدم دیگه خابم نمی‌بره
    البته خیلی پی گیر شدم ولی نمیدونم چرا کارم به اینجا کشید و درحال حاظر هم نمیتونم آب بخورم هم کلیه هام بخصوص چپم درد میکنه و خیلی کم ادرار میرم لطف میکنید راهنماییم بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باید بررسی کامل شوید بعد از تعطیلات
  • تصویر کاربر آرسن چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام دکتر .
    در سه ماهگی ختنه کردیم . چند ماه بعد متوجه چسبندگی شدیم به طور که نوک الت بیرون بود . دکتر باز کرد .. و یکبار به صورت خفیف تر دوباره دکتر باز کرد .. از اون موقع تا الان که 15 ماهشه مدام چرب کردم و وازلین زدم .. اما دوباره داره چسبندگی میده و روز به روز بیشتر میشه .. احساس میکنم وازلین بدتر میکنه . با توجه به شیوع کرونا نمیتونم دکتر ببرم . لطفا راهنمایی کنید چطور در خانه باز کنیم .‌آلت ش هم فرورفته ست ... و همیشه داخله . چند تا دکتر معاینه کردن که گفتن مشکل خاصی نداره .. فقط همن چسبندگی .‌که اصلا حلقه دیگه پیدا نیست . بنده ساکن رشتم . مرسی از پاسخگویی تون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با عرض سلام.بیش از دو ماه پیش دچار یه سوزش ادراری خفیف شدم و پس از یه رابطه جنسی محافظت نشده معقدی به شدت تشدید شد لازم به ذکره که هیچ ترشح و خارش و قرمزی ندارم. به دکتر مراجعه کردم و 6 عدد آمپول جنتامایسین و کپسول داکسی سایکلین مصرف کردم چون بهبودی حاصل نشد دوباره به پزشک مراجعه کردم و یک واحد آمپول spectinomycin و قرص سیپروفلوکساسین و فنازوپردین مصرف کردم که بهبودی حاصل نشد. آزمایش از کشت ادرار و سنو از مثانه و کلیه و پروستات نرمال بود و عدم عفونت .در آخر دو قرص آزیترومایسن500روزی 3 عدد و جمی فلوکساسی320روزی دو عدد مصرف کردم تا به امروز ولی بهبودی حاصل نشد. نتیجه سونو: پروستات به حجم 18 سی سی با اکویه پارانشیم هموژن و بدون solحجم مثانه پر 590 سی سی و پس از تخلیه 24 سی سی کلیه ها نرمال بوده و سنگی هم یافت نشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    خسته نباشیدبنده ۴۱ سال دارم و بنده ۲۰ سال پیش بعلت تنگی حالب در کلیه چپ که باعث سنگ کلیه ۱ سانی شده بود جراحی کردم که بعد مرتفع شد تقریبا ۴ سال پیش برای چکاپ رفتم پیش یه دکتر دیگه. دکتر جراح کلیه به برگه های سونگرافی نگاه کردن و ایشان متوجه شدن که تنگی حالب من برگشته است ولی هیچ سنگی در کلیه موجود نیست ولی در کیه دیگرم یعنی کلیه راستم سنگ ۵ میلی دیده شده که ایشان فرمودن سنگ زیاد بزرگ نیست با مایعات دفن میشود ولی هنوز دفع نشده است ولی در مورد تنگی حالب سمت چپ کلیه فرمودند فقط چون یکبار جراحی شده و تنگی خفیف میباشد دیگه نیازی به جراحی مجدد نیست و بنده هر ۶ ماه یا یک سال یکبار برای چکاپ سنوگرافی انجام میدهم .میخواستم بدونم تنگی من مشکل ساز نیست که شما فرممدید itps با لازیکس برای شما بفرستم البته برای ۲ سال پیش است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر دلاور جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقادکتر بچه من ۳ ساله می باشد و در نو آلت موقع ادرار در ۲ سالگی سوزنی بود ودریر تخلیه می شد اما الان کمی بهتر شده ومشکلی نداره خیلی دیر به دیر میره و لی کامل تخلیه میشه قبلا بردمش دکتر گفت باید سر آلات باز بشه به نظر شما باید چکار کنم بزرگ بشه بهتر میشه آلت کوچک هم داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      در تین سن نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر رسولی پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    رسولی:
    باسلام دکترپدرمن سال92عمل پروستات به روش لیزرانجام دادکه بااین عمل پروستات از55به26رسیدتادوسال خوب بود بهددوسال تکرربی اختیاری سوزش ایجادشدکه مراجعه کردیم تادوسال متاسفانه تشخیص ندادندبعددوسال بااریوجی معلوم شد تنگی مجرای ادراردارن که سه چهاربارسیستوسکوپی شدن امابعدش سوزش تغییرنمیکنه فقط کراتین میادپایین ودفع پروتئین منفی میشه .وقتی هم سیستوسکوپی نمیشه کراتین نمیادپایین وپروتئین دفع میشه .متاسفانه یه کم کلیه هاش کم کارشدن.چی کارکنم دکتربازم ببرم سیستوسکوپی .چون سوزش کم نمیشه بابام دیگه نمیادمیگه بی فایده اس.امابرای کلیه اش نگرانم تومنطقه محرومیم. این ازمایش جدیدگرفته شده واین اریوجی برای سال 96هست.سونوگرافی هم برای اردیبهشت هست .ببخشید من خیلی مزاحم شدم تو اینستا. دکترسیستوسکوپی بهتره یااندوسکوپی.توپیج خودتون دیدم که روش اندوسکوپی هم برای این بیماری هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      بهترین درمان رفع تنگی با سبستوسکوپ است
  • تصویر کاربر معین چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    سلام‌‌..وقت شما بخیر جناب پروفسور
    همسر من ۲ روز پیش جهت عمل پولیپ داخل مجرا با لیزر در بیمارستان شهدای تجریش توسط دکتر رزاقی پذیرش شدن بعد از عمل گفتن لیزر لازم نبوده پولیپ رو برداشتم که هنوز هم متوجه نشدم چرا با لیزر این کار رو نکردن..حالا گفتن تا ۵ روز باید سوند داشته باشه که الان خیلی اذیتن و موقع تخیله ادرار درد شدیدی دارن و داخل ادرار بعد از دو روز خون هست اول شفاف بود خواستم ببینم طبعیه؟؟
    و اینکه هیچ دارویی هم ندادن یه خورده تب و لرز دارن یعنی احتیاجی به آنتی بیوتیک نیست؟؟
    خدا خیرتون بده ..این صبوری شما براتون باقیات و صالحته جناب دکتر .خدا به شما طول عمر بده.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیو
    من پسری ۲۴ ساله هستم دو سال قبل عمل تنگی مجری به روش اندوسکوپی انجام دادم دکتر توصیه کرد هر روز نلاتون استفاده کنم تا تنگی عود نکند اما مدتی استفاده نکردم و تنگی عود کرد بار دوم حدود یک سال و نیم پیش به همان روش عمل کردم تنگی مجری در اوایل مجری نزدیک به مثانه داشتم ( نزدیک مجری خلفی ) تا یک سال هر روز نلاتون اغشته به پماد کلوبتازول و زایلوژل مصرف میکردم و مشکلی نبود اما حدودا دو ماه است با وجود این که هر روز نلاتون استفاده میکنم ( روزی یکبار برای جلوگیری از عود مجدد تنگی ) اما فشار ادار بسیار کم شده و با سختی ادرار خارج میشود لطفا راهنمایی کنید
    علت این مشکل چیست؟
    جناب دکتر استفاده هر روزه از نلاتون ضرر ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید دکتر استفاده هر روزه از نلاتون ضرر نداره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      نه
    4. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      از توجهتان متشکرم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سپاس
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مبینی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام.پدرم ۶۸ سال دارد و کراتین خونش بالا بود و پاها ورم داست از ساق پا که بردیم بیمارستان و سوند زدند و دکترش گفت که عمل کنید که مجاری باز شود.
    و گفتند خطر خونریزی هم دارد.
    اگر درمانشان را دکتر کرمی می توانند انجام دهند بفرمایید.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر نجفی سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    22 سال سن دارم به علت تنگی مجرا که از سال96 تشخیص داده شد سه بار مورد عمل سیستوسکوپی قرار گرفتم و هر بار بعد از چند ماه عود میکرد الان به دکتر دیگه ای مراجعه کردم که تشخیص دادند که عمل باز بکنند به این صورت که محل تنگی را بریده و بعد بخیه بزنند می خواستم نظر آقای دکتر را بپرسم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      تنگی عود کننده است ومداوم باید پیگیری کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر