جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره تنگی مجرای ادراری چه می دانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه مردان و زنان زیادی مراجعه می کنند که از تنگی مجاری ادراری وکاهش جریان آن شاکی هستند. این افراد در شکایت خود اظهار می دارند که ادرارشان باریک می آید و قطره قطره می شود. این افراد در شرح حال خود می گویند که ادرار آنها مثل شیر قوری یا سماوری که جرم گرفته باشد باریک و قطره قطره است و ادرارشان تخلیه نمی شود و در مواردی به علت عدم تخلیه مایع منی بیمار ممکن است با شکایت از ناباروری مراجعه کنند.

در هر فردی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یافته و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

✔️ خروجی مثانه تنگ شده که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان مشاهده می شود.

عکس بزرگی پروستات

✔️ اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

 در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت شده با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا کرده و بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار دادن مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری  می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟

 امروزه یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین سوند زدن توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک سوند زدن خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1) از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2) موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه زور زدن و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد. 3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. زور زدن اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

 در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

 یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

علائم و نشانه های تنگی مجرا

باریک آمدن ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا واحتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادرار چیست؟

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟ تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه افتاده و باعث می شود که :

  • ادرار در داخل مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب و سنگ مثانه شود.
  • باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.
  • ادرار باقیمانده به کلیه ها پس زده و باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • فرد دچار احتباس ادراری می شود.
  • به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

بسته به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا تشخیص داده میشودمثل شکل

IMG_0222

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بسته به محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با استفاده از یک چاقو که از دوربین عبور داده می شود در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند گذاشته می شود و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

imagesm0

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

indexjk index][

عوارض عمل جراحی

شایعترین عارضه جراحی عود تنگی است که نیازمند پیگیری های بعدی می باشد.

همچنین می توانید صحبت های دکتر را در این رابطه گوش کنید.

در صورت کاهش جریان ادراری و احساس تنگی مجرا جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید. خدمتگزار شما دکتر کرمی

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

4.1/5 - (93 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر hamid شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سوراخ الت تناسلیم پائین تراز کلاهک قرار دارد ، و هنگام سکس و خروج منی از الت با درد مواجه میشوم و اینکه حتی موقع ادرار با درد مواجه شدم ، و اینکه ادرارم به سختی میاد ، قبلا‌بختطر این مشکل دکتر رفتم بهم گفتن چرا ختنه کردی ، اینکه‌ از دوست ختنه‌برا مجرا میشد استفاده کرد ، اقای دکتر کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      از مظر من نیاز به درمان نیست
  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    زخم به شکل بریدگی زیر کلاهک دستگاه تناسلی و تعدادی خوش چرکی در جا های مختلف آلت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      عكس
      بفرستيد
  • تصویر کاربر پرهام سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر يه مشكلى در ناحيه ى پروستات براى من پيش امده (پروستاتيت) چند ماهى هست تقريباً 4 ماه دكتر هاى اورولوژيست انواع اقسام انتى بيوتيك ها و قرص هايي امثال تامسولوسين و حتى saw palmetto كه خيلي كمياب شده را واسم تجويز كردن به طورى كه ٢5 كيلو وزن كم كردم و اصلا بهتر نشدم و اين مشكل به طور جدى به زندگيم داره ضربه ى بدى وارد ميكنه
    و از نظر روحى در وضعيت بسيار بدى قرار دارم خواستم يه مشورت از شما بگيرم انتي بيوتيك هايي كه مصرف كردم در طول درمان ( افلكساسين - سيپروفلكساسين - آزيترومايسين - نيتروفورانتوين - امپول جنتامايسين و سفترياكسون )
    براى پروستاتيت هم پرازوسين و يه دوره تامسولوسين ١ ماه مصرف كردم ولي اصلا بهتر نشدم
    امشب هم دكتر براي اخرين راه درمان
    داكسي سايكلين تجويز كرد
    اقايي دكتر خواهش ميكنم من را كمك كنيد چون من واقعاً اميدي به زندگي ديگه ندارم و به نوعي اين اخرين تير خلاص من بود و دارم نابود ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام درمان پروستاتيت فقط نشستن در اب گرم است بيخيالي وورزش
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    آقای دکتر بنده چند وقتی هست که احساس میکنم ادرارم حالت پخش شدن و فشارش کم شده.این میتونه تنگی مجرا باشه؟ یا تنگی مجرا میتواند مانع از باروری شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي شويد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من پسر ٢١ ساله هستم . از زمان كودكي كه به دنيا امدم سوراخ التم زير كلاهك قرار دارد . وقتي كه سكس انجام ميدم تا يك هفته ادرارم سخت مياد يا اگرهم مياد باسوزش و درد مياد . به دكتر هم مراجعه كردم ، گفتن چرا ختنه كردي از همون پوست ختنه گاه براي مجراي ادرار استفاده ميشد كرد . دركنار اين بيماري هم فتق هم دارم كه نزول كرده تو كيسه بيضه كه حتي اون هم داره اذيتم ميكنه
    1. تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      اين هم عكس اقاي دكتر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نصير دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    روي آلت تناسليم پوسته شده و زيرش صورتي رنگه.بايد چيكار كنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدي پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقاي دكتر
    بنده نزديك به دو ساله هر از گاهي ادرارم دو شاخ ميشه و بعضي مواقع يه سوزش يا خارش مختصري تو قسمت قدامي التم احساس ميكنم به دكتر مراجعه كردم برام سيستوسكوپي كرد گفتن كه تنگي مجرا در قسمت قدامي داري ولي نميدونم اون تنگي رو برش. داد يا نه،برام قرص سيپروفلوكساسين و پروترال به مدت يك ماه نوشت مصرف كردم خوب نشدم،ممنون ميشم راهنمايي لازم در جهت بهبودي بكنيد
    با تشكر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر ح پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام روز بخیر. سوالی داشتم از خدمتتون. من مدت دوازده سال هست که مشکل تنگی مجرا دارم و بارها با دستگاه و به صورت سیستوسکوپی باز کردم یک بارهم عمل باز انجام دادم اما کاملا جواب نگرفتم. تنگی من در ناحیه ی مجرای آلتی هست. سوالی که دارم این هست که آیا در این ناحیه از روش استنت گذاری هم استفاده میشود؟ این روش برای نعوظ مشکلی ایجاد نمیکند؟ من سی و یک سال دارم و هنوز مجرد هستم.
    متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مجیدسلمانی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    *حدود۱۱سال میشه ک من مبتلاهستم ب تکررادرار،خودرارضایی زیادمیکردم ازسال ۸۴ حتی چن بارتوی روز،تاقبل ازخودرارضایی ورابطه ی جنسی مقعدی ک یکبارداشتم بعنوان عامل مشکلی نداشتم،وتکررم چندوقت بعدازون خودرارضایی هاشروشد،لحظه ارگاسم ی بخشی ازمنی ک خارج میشدازمجراناخودآگاه خودم جلوی تخلیه کامل رومیگرفتم و این ب دفعات زیاداتفاق می افتادتااینکه این مشکلوپیداکردم،الانم بعدازارگاسم شدن احساس داشتن ادرار روبیشتردارم

    موردبعداینکه رابطه مستقیم وجودداره بین احساس شدیدتکررادرارمن بااجابت مزاج ب این معنی ک وقتی مدفوع رودفع میکنم ب دلیل فشاری ک می؟ادب روده ومقعدبعدازدفع این احساس ادرارب مراتب شدیدتروآزاردهنده تره وزمانیکه سعی میکنم ک مقاومت کنم دربرابرتخلیه ادرار دربیشترمواقع نیازب اجابت مزاج پیدامیکنم.یبوست هم دارم

    *خوردن بعضی ازمیوه هامثل پرتقال،نارنگی،کیوی،خربزه،طالبی

    *خوردن آش وسوپ،نوشابه،چای،ماست ودوغ بشدت این تکرر ادراروبشدت بیشتروحادترمیکنه ب گونه ای ک شب ۳مرتبه من بیرون روی دارم خصوصاچای وآش

    *موردبعدی اینکه ی وقتایی احساس نیازم ب تخلیه ادراربامیزان خروجی ادرارم همخونی نداره وگاهی این همخونیه وجودداره

    اضافه کنم ک بنده ب هیچ عنوان مشکل بی اختیاری ادرارندارم واینکه چ موقع احساس نیازب ادراروچ بعدازتخلیه ادراردرنواحی پهلوهااحساس فشارمیکنم ک توصیفش سخته درواقع ی احساسی شبیه ب احساس نفق،نتایج سونوگرافی وآزمایشاتمم نرمال بوده،داروهایی ک برام تجویزشده شامل ترازوسین،کلومیپرامین۱۰،لگزوپرام،ویسول۵،یوریناسین،اوکسی بوتینین واوفلوکساسین،باکلوفن،ی قطره کاهش حجم ادرارویه آمپول هم برای عفونت بوده ک هیچکدوم اثری نداشته توبهبودبیماریم،جناب دکترشمارابجان زهرای فاطمه کمکم کنیدازکاروزندگیم افتادم دارم داغون میشم،سوال دوم اینکه پارسال بخاطرریزش موحدود۳یا۴ماه فیناستراید۱میل مصرف کردم ولی بخاطرکم شدن حجم منی کنارگذاشتم،قبلش حجم وجهش منی خیلی خوب بودالان باوجودیکسال واندی ک ازآخرین مصرفم گذشته حجم وجهش اسپرمم عین سابق نشده،چیکارکنم؟شماراب جان عزیزتون کمکم کنیدچنبارمیخاستم خودکشی کنم،اوضاع مالیمم خیلی بده،جان عزیزتون ی تماس بگیرین باهام نیازدارم تلفنی باهاتون حرف بزنم،شمارو ب این شبای عزیزقسم اجازه بدین تلفنی تماس بگیرم،کمکم کنید،09136469800
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر جوکار شنبه ۲۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام بهترین عمل برای تنگی شدید مجرای ادرار چه عملی است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر