جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علل و درمان ناتوانی جنسی مردان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

زمانی که کاهش یا از بین رفتن میل جنسی در مرد دیده می شود و یا علیرغم تحریک ذهنی قدرت رسیدن به نعوظ یا سفتی کامل آلت جهت برقراری یک رابطه جنسی موفقیت آمیز وجود ندارد، فرد مبتلا به ناتوانی جنسی می باشد . طبیعی است که با گذر زمان تغییراتی در میل جنسی و توان همه مردان ایجاد می شود که اغلب در جهت ناتوانی جنسی می باشد. ناتوانی جنسی مردان امروزه به عنوان یکی از شکایت های شایع مراجعه کننده به درمانگاه ها و مطب های ارولوژی می باشد.

در این بحث بنده با یک نگاه جامع می خواهم علل ایجاد کننده ناتوانی جنسی و راه های تشخیصی و درمانی آن را برای شما بیننده سایت توضیح دهم.

علل ایجاد کننده ناتوانی و یا کم توانی جنسی کدامند؟

علل ایجاد کننده ناتوانی جنسی و یا کم توانی جنسی به دو گروه تقسیم می شوند:

مشاوره برای درمان روانی ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی با منشاء روحی و روانی

توانائی جنسی مردان ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با شرایط و حالت روحی فرد دارد. به عنوان مثال وارد شدن استرس های حاد زندگی از قبیل تالمات روحی مثلاً از دست دادن عزیزان یا شوک ناشی از شکست در کار و فعالیت های شغلی، خواب کمتر، استرس های زیاد روزمره، داشتن خلق عصبی و پرخاشگر، استراحت جسمی کمتر باعث کاهش شدید میل جنسی و از طرفی ناتوانی جنسی می شوند و از طرفی هر چه خواب خوب، آرامش ذهنی و جسمی بیشتر باشد و تغذیه مناسب و استراحت کافی باعث افزایش میل و توان جنسی خواهد شد.

ناتوانی جنسی با منشاء جسمی

توان جنسی یک مرد ارتباط مستقیمی با شرایط سلامت جسمی او دارد به هر علتی سلامت کلی بدن تضعیف گردد توان و میل جنسی نیز رو به افول خواهد رفت.

شایعترین علل ناتوانی جنسی مردان (با منشاء جسمی)

1- بیماری دیابت کنترل نشده

 امروزه دیابت یا مرض قند یکی از شایعترین بیماری ها در تمام دنیا است و اغلب زمانی تشخیص داده می شود که حداقل چند سال فرد قند کنترل نشده دارد و زمانی تشخیص داده می شودکه باعث آسیب های عصبی و عروقی در فرد شده است. بیماری دیابت با دو مکانیسم نروپاتی یا آسیب به عصب ها و و گرفتاری عروقی و تنگ شدن جداره عروق بدن از جمله آلت تناسیلی مرد باعث از بین رفتن تدریجی توان جنسی مرد می گردد و لذا توصیه می کنم با توجه به بی علامت بودن بیماری قند در شروع بیماری و از طرفی جهت جلوگیری از آسیب های عروقی و عصبی با چکاب منظم خون آن را به موقع تشخیص داده و دقیقاً تحت نظر بگیرید تا کمتر دچار ناتوانی جنسی گردید.

2- بیماری فشارخون

 داروهای پایین آورنده فشار خون اغلب با مکانیسم مرکزی باعث اختلال در نعوظ و ناتوانی جنسی می گردند که باید توسط متخصص قلب و عروق تنظیم گردد.

3- جراحی های وسیع لگنی

 در دو بیماری سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ و رکتوم که تحت عمل جراحی لگنی قرار می گیرند به علت آسیب به عروق و عصب آلت تناسلی باعث اختلال در نعوظ می شوند.

4- اختلالات هورمونی

یکی از عواملی که با عث ناتوانی جنسی می شود تغییرات هورمونی بدن می باشند به عنوان مثال در صورت بالارفتن هورمون پرولاکین که اغلب به علت تومور هیپوفیز قدامی ایجاد می شود باعث ناتوانی و کم توانی جنسی می گردد. مثال های دیگر تغییر در هورمون تیروئید و استروژن بدن را نیز می توان به عنوان عوامل بر هم زننده توان جنسی نام برد.

از علل دیگر ناتوانی جنسی می توان اعتیاد به الکل و مصرف زیاد سیگار و مصرف داروهای روان گردان و ضدافسردگی اشاره کرد.

علائم ناتوانی جنسی در مردان

علائم و نشانه های ناتوانی جنسی کدامند؟

در هر مرد جوان که از کاهش در میل جنسی و یا اختلال در رسیدن به نعوظ و سفتی کامل آلت تناسلی در هنگام مقاربت و یا انزال خیلی سریع قبل از مقاربت جنسی، رنج می برد باید به عنوان نشانه های ناتوانی جنسی یاد کرد.

تابلوهایی که بیماران مراجعه می کنند عبارتند از:

  • مرد جوانی که اظهار می دارد که در هنگام تحریک جنسی آلتش سفت نمی شود.
  • مرد دیگری اظهار می دارد که بلافاصله بعد از نعوظ و در حین مقاربت سفتی آلت از بین می رود.
  • مردی اظهار می دارد که علیرغم میل جنسی بالا ولی آلتش سفتی واضح جهت دخول را ندارد و آلت حالت ژله مانندی پیدا می کند.
  • مرد جوان اظهار می دارد بلافاصله بعد از نعوظ مبتلا به انزال زودرس می باشد.

تشخیص ناتوانی جنسی

امروزه روش های مختلفی برای تشخیص ناتوانی جنسی وجود دارد که به اختصار توضیح می دهم:

1- ریجی اسکن

 ریجی اسکن وسیله ای است که جهت تشخیص نعوظ شبانه و همچنین جهت افتراق علل روحی ناتوانی جنسی از علل جسمی، بسیار کمک کننده می باشد. در این تست بیمار شب در بیمارستان بستری می گردد و یک وسیله ای به آلت تناسلی وصل می شود که نعوظ شبانه فرد را ثبت و اندازه گیری می کند. اگر در یک مرد جوان که از ناتوانی جنسی شاکی است نعوظ های شبانه قوی در خواب توسط ریجی اسکن ثبت شود نشان می دهد که منشاء ناتوانی جنسی روحی و روانی است.

2- تست نعوظ

هر فردی که تست ریجی اسکن آن منفی باشد، دومین اقدام بررسی صحت عملکرد عروق آلت می باشد که توسط سونوگرافی رنگی و با تزریق پاپاورین و یا فنتولامین به داخل آلت و توسط سوزن انسولین و در یک مرکز درمانی و توسط پزشک انجام می گردد و پس از تزریق شدت و قدرت نعوظ را اندازه گیری می کنیم.

از مزایای این تست دقت بالای آن در تشخیص سالم بودن عملکرد عروق آلت تناسلی می باشد. اگر بیمار نشت وریدی و نارسائی عروقی داشته باشد در این تست کاملا مشخص می گردد. (پاپاورین و فنتولامین باعث گشادی عروق آلت و ایجاد نعوظ بسیار قوی می کنند)

اندازه بیضه ها

3- بررسی بیماری های دیگر

سومین وسیله تشخیصی علت ناتوانی جنسی اندازه گیری قند خون، هورمون های جنسی و تیروئید و پرولاکتین خون می باشد که حتماً در هر مرد با شکایت ناتوانی جنسی باید انجام گردد.

درمان ناتوانی جنسی

درمان ضعف دستگاه تناسلی مردان، بر اساس علت ناتوانی جنسی می باشد به عنوان مثال:

1- بررسی داروهای مصرفی

اگر علت ناتوانی جنسی منشاء داروئی دارد مثلاً داروهای افسردگی، فشارخون و داروهای قلبی و عروقی و غیره باید در جهت تبدیل آنها به داروهائی که حداقل عوارض جنسی را دارند با مشورت پزشک متخصص مربوطه اقدام شود.

2- روان درمانی

در موارد ناتوانی جنسی با منشاء روحی و روانی باید از نظر روان کاوی و روان درمانی از یک روانکار برجسته استمداد کرد و فرد باید کاملا یک دروه روان درمانی را طی کند.

3- مشاوره عروقی

در موارد ناتوانی جنسی با منشاء عروقی که دو عامل شایع آن نشت وریدی و تنگی شریان آلت هستند باید مشاوره عروقی انجام شود و در صورت امکان اگر خون رسانی به آلت به علت تنگی شریان مختل شده باید محل تنگی رفع گردد. متأسفانه درمان داروئی برای موارد بامنشاء نشت وریدی وجود ندارد و در موارد شدید آن باید عمل جراحی و تعبیه پروتز به عنوان درمان نهائی است.

درمان دارویی اختلال نعوظ

4- درمان داروئی

امروزه ویاگرا و تادلافیل و وردنافیل داروهای رایج در بازار هستند که جهت اصلاح نعوظ توسط بیماران استفاده می گردد این داروها که مهارکننده آنزیم فسفودی استراز هستند باعث گشادی رگ های آلت و خون رسانی بیشتر و باعث سفتی آلت و نعوظ قوی می شوند.

از عوارض این دارو ها می توان به گرگرفتگی، داغ شدن بدن، سردرد و اختلال در دید و دردهای عضلانی اشاره کرد.

مصرف این داروها باید حتماً تحت نظر متخصص انجام شود و در صورت داشتن بیماری های قلبی و فشار خون پایین و مصرف داروهای گشادکننده قلبی از قبیل نیتروگلیسیرین از مصرف این داروها شدیداً اجتناب نمائید جزء با نظر پزشک متخصص قلب و عروق

5- استفاده از واکیوم

واکیوم وسیله ای است که قبل از مقاربت آلت تناسلی را داخل آن قرار داده می شود و باعث مکش خون به داخل آلت می گردد که به خاطر عوارض پوستی و غیره و عدم روش درمانی مؤثر اینجانب توصیه نمی نمایم.

6- کاشت پروتز در داخل آلت تناسلی

کاشت پروتز در داخل آلت تناسلی امروزه به عنوان آخرین روش درمانی در ناتوانی های جنسی که به مصرف دارو جواب نداده است توصیه می شود. در این روش پروتز های قابل اتساع با پمپ و یا پلاستیکی انعطاف پذیر در داخل اجسام کاونروزا آلت کاشته می شوند و فرد موقع مقاربت و با ایجاد نعوظ مصنوعی کار خود را انجام می دهد.

از عوارض پروتز به عنوان جسم خارجی ایجاد عفونت و درد والتهاب محل مخصوصاً در بیماران دیابتی را می توان ذکر کرد. و اما توصیه های اینجانب: مثل مشهوری می گوید: use it or lose it . یعنی اگر استفاده نکنی آن را از دست می دهی.

نداشتن بیضه

جهت داشتن توانایی جنسی خوب:

  • از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک اجتناب کنید.
  • چکاب منظم را نجام دهید.
  • ورزش روزمره در حفظ توانایی جنسی فوق العاده کمک کننده است.
  • استرس روزمره زندگی را کم کنید.
  • خواب خوب و آرامش ذهنی و استراحت جسمی از ملزومات داشتن توانائی جنسی است.
  • در صورت داشتن دیابت شدیداً آن را تحت نظر پزشک غدد کنترل نمائید.

برای درمان نعوظ به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اورولوژیست پزشکی است که در سلامت سیستم ادراری و دستگاه تناسلی مردانه تخصص دارد. اکثر اورولوژیست ها اختلال نعوظ را درمان می کنند، اگرچه برخی از آنها در درمان مشکلات زنان نیز تخصص دارند. اورولوژیست ها بسته به علت زمینه ای می توانند از دارو ها و روش های جراحی برای درمان اختلال نعوظ استفاده کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (115 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیما سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید... من چن وقتی به آلتم یک وزنه ی یک کیلویی اویزون میکردم برای بزرگتر شدن... ولی بعد چنبار ک انجام دادم احساس میکنم نعوظم ضعیف تر شده. میتونن به هم ربط داشته باشن؟ اگه رگ آلتم پاره شده باشه چطور میتونم بفهمم ازتون خواهش میکنم جواب بدین خیلی ممنون و متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      این کار خطر است باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر mohammad پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر من35 سالمه جدا از مشکل زود انزالی که برای بهتر شدنش از اسپره من پلاس استفاده کردم .چیزی که خیلی زیاد فکرمو مشغول کرده کاهش چشم گیر میل جنسی من هست من تا 2سال گذشته روزی 3تا4 بار میل به نزدیکی داشتم ولی حالا پیش میاد هفته 1بارهم ندارم لطفآ کمکم کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      همه روحی است
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 27 سال سن دارم و مجرد می باشم از ابتدای بلوغ تا حالا آلت تناسلی بنده در موقع نعوظ به طرف بالا نمی اید و به طرف پایین می باشد سفت سفت هم نمی شود سابقه دیابت در خانواده داریم ولی خودم ازمایش دادم دیابت ندارم می ترسم نتونم به خاطر این موضوع ازداواج کنم لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت شما
    در ابتدا از خدا می خواهم به شما و خانواده تان خیر کثیر دهد.
    آفای دکتر بنده 25 سال دارم ، بنده در چند سال گذشته ماهی دو بار در خواب دچار خروج منی می شدم ، خدا رو شکر چند ماهی است که این طوری نشده ام .
    یکبار در سال گذشته وقتی به حمام می خواستم بروم در شلوار زیرم مقداری خون مشاهده کردم که از مثانه ام خارج شده است.
    حالا بعد از آن سال چند روز قبل هم همچین وضعیتی را دیدم. حالا اگر امکان دارد و لطف نمایید و خواهشا ینده را راهنمایی کنید که این علامت در زندگی زناشویی بنده روی طرف مقابل تاثیر دارد؟
    و اگر منت گذارید ینده چند آزمایش داده ام اگر اسم ازمایش به خصوصی را باید انجام دهم را بنویسید تا بیبینم جزو انها هم است یا نه ؟

    بنده اهدای خون یهمن گذشته انجام دادم و خون خدا رو شکر سالم بود.

    بازم معذرت آقای دکتر حاضرم شماره کارت هم بگیرم و هزینه شما راهم پرداخت کنم تا از راهنمایی های شما برخوردار شود.

    با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید.
    یا علی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      شما صد در صد سالمید
  • تصویر کاربر اردلان جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من ادرس و شماره تماس مطب دکتر کرمی رو میخوام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744
  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    می بخشین 6 ماه پیش عمل واریکوسل سمت چپ داشتم. به امید اینکه متغیرهای آزمایش بالا بره.
    سه ماه بعد از عمل آزمایش دادم نتیجه خیلی خوب بود.
    ولی الان که 6 ماه می گذره هنوز موفق نشدیم. و دوباره آززمایش دادم که نتیجه به شرح ذیل است:
    تعداد 120 میلیون
    نرمال شیب 30
    آبنرموال شیب 70
    وری اکتیو 10
    سولوگیش 70
    مرده 20
    و در آخر می تونم بپرسم آیا داروئی برای تحرک هست که مصرف کنم. اسم دارو رو می خواستم بدونم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      بد نیست تحت نظر پزشگ باشد بهتر است
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام.من 27 سالمه.دو سالی هست که ناتوانی جنسی دارم.در مواقعی و به ندرت موقع خواب و اول صبح نعوظ دارم به مدت کوتاه...در این مدت قرص سیلدنافیل مصرف میکنم و با مصرف این قرص نعوظ کامل دارم....لطفا مرا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر محمدفيروزي دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام نعوظ صبحگاهي تقريبا دائمي دارم اماموقع رابطه جنسي درابتدا نعوظ دارم ولي قبل دخول نعوظم ازبين ميرود.ب هنكام خودارضايي نعوظ ناقص ندارم به دليل مالش الت تناسلي حين خودارضايي
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر نعوض سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر من یک سالی است که در هنگام رابطه جنسی حالت نعوضی بین 30درصد تا50درصد دارم آیا ضعف نعوض درمان دارد؟وآیا این درمان همیشگی است؟
    لطفا پاسخ دهید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید علت بررسی شود
  • تصویر کاربر هادی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    باسلام وتشکر
    اینجانب به علت عدم نعوذ کامل مدتی داروی سیلدنافیل استفاده کردم که دراوایل خوب بود متاسفانه الانه باخوردن 3تاقرص هم کامل نعوذ نمیشه مگر هراز چند گاهی هر ده بار یک بار نعوذ میشه ضمنا قبلا زود انزالی هم داشتم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید از نظر نشت وریدی بررسی شوید مطلب سایت من را بخوانید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر