جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا واریکوسل می گیریم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

واریکوسل یک رگ گشاد شده درون کیسه بیضه و اطراف بیضه ها است که می تواند باعث احساس درد و سنگینی در این ناحیه شود. رگ های سالم کیسه بیضه دارای دریچه های یک طرفه ای می باشند که به بازگرداندن خون از بیضه ها به قلب، کمک می کنند. در بیماران مبتلا به واریکوسل، این دریچه ها به درستی کار نمی کنند. این نقص موجب انباشتگی خون و در نهایت، بزرگ شدن رگ های این ناحیه می شود.

واریکوسل می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها (آتروفی) شده و خطر ناباروری را افزایش دهد. بعضی از متخصصین بر این باورند که افزایش دمایی که بر اثر تجمع خون در بیضه ها اتفاق می افتد، با پایین آوردن تعداد اسپرم ها و آسیب به اسپرم های باقیمانده می تواند منجر به ناباروری مردان مبتلا به واریکوسل شود.

واریکوسل

واریکوسل با توجه به اندازه در یکی از 3 گروه زیر قرار می گیرد:

بزرگ: به راحتی با یک معاینه ی ساده قابل تشخیص است.

متوسط: با لمس ساده و بدون نیاز به فشار قابل تشخیص است.

کوچک: وریدها در چنین شرایطی در حالت فشار قابل لمس هستند. این فشار که از ناحیه ی شکم وارد می شود، باعث انباشتگی لحظه ای بیشتر و در نتیجه بزرگ تر شدن واریکوسل می شود.

واریکوسل در بیضه ی چپ حدود 80 تا 90 درصد بیشتر از واریکوسل در بیضه ی راست اتفاق می افتد. علت این امر می تواند مربوط به فاکتورهای آناتومی باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

✔️ زاویه ی ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی

✔️ نبود دریچه ی آنتی رفلاکس در محل تقاطع رگ های بیضه و ورید کلیوی

✔️ فشار بیشتر روی رگ های کلیوی به علت قرار گرفتن بین سرخرگ روده ‌بندی بالایی (superior mesenteric artery) و آئورت.

همچنین، لازم به ذکر است معمولاً یک واریکوسل جدی در بیضه چپ، با واریکوسل ضعیف تر در بیضه راست همراه است. حدود 35 الی 40 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل قابل لمس در بیضه چپ می باشند، مبتلا به واریکوسل دوگانه (در هر دو بیضه) هستند، که در معاینات بعدی خود را نشان می دهد.

یک تحقیق در سال 2004  نشان می دهد حدود 80 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل جدی در بیضه ی چپ هستند، طبق معاینات بیشتر و آزمایش های غیر تهاجمی رادیولوژی، متوجه واریکوسل در هر دو بیضه ی خود شده اند.

چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

واریکوسل می تواند هر فردی را که بیضه دارد (در هر سنی) مبتلا کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که بسیاری از واریکوسل ها در بدو تولد وجود دارند (مادرزادی). افراد اغلب در سال های نوجوانی متوجه واریکوسل می شوند.

متخصصان گمان می کنند که این مسئله ممکن است مربوط به بلوغ باشد، زمانی که جریان خون در اندام تناسلی شما افزایش می یابد، در برخی موارد واریکوسل می تواند، از رشد مناسب بیضه ها جلوگیری کند.

علت واریکوسل چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد واریکوسل می شود. برخی فکر می کنند که یک “سوئیچ” (دریچه) معیوب در داخل وریدهای خاصی در طناب اسپرمی، ممکن است باعث ایجاد آنها شود. طناب اسپرماتیک نواری از بافت است که بیضه های شما را در جای خود نگه می دارد. 

این سیاهرگ‌ها خون را از بیضه‌ها به بدن باز می‌گردانند. سوپاپ به عنوان نوعی کلید “روشن/خاموش” عمل می کند و دارای دو ساختار فلپ مانند است که به خون کمک می کند تا به سمت قلب شما برگردد. هنگامی که یک دریچه آنطور که باید کار نمی کند، ممکن است خون در داخل سیاهرگ های بیضه شما جمع شود. با گذشت زمان، رگ ها متورم می شوند.

علائم واریکوسل چیست؟

علائم واریکوسل می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد:

درد بیضه ها (به خصوص در زمان ورزش، ایستادن یا نشستن طولانی مدت) می تواند یکی از علائم واریکوسل باشد. علت این درد فشار مداوم روی رگ ها است  که بر اثر انباشتگی ایجاد می شود. بلند کردن اجسام سنگین می تواند علائم آزار دهنده را شدیدتر کرده و حتی علت ایجاد واریکوسل باشد. در برخی موارد، واریکوسل دردناک می تواند ظاهری برجسته و قابل مشاهده داشته باشد.

مشکلات باروری:

بین واریکوسل و ناباروری رابطه ی مستقیمی وجود دارد. کم شدن تعداد اسپرم ها، پایین آمدن قدرت حرکتی و کیفیت اسپرم ها و تغییر شکل اسپرم های باقیمانده، همگی از مواردی هستند که تحت تأثیر واریکوسل اتفاق می افتند. به طور کلی، واریکوسل سبب بالا رفتن دمای بیضه ها می شود. به همین دلیل می تواند شکل، حرکت و عملکرد اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث ناباروری مردان گردد.

کوچک شدن بیضه ها (آتروفی):

کوچک شدن بیضه ها از دیگر علائم واریکوسل می باشد. البته، در صورت درمان، ممکن است بیضه ی آسیب دیده به اندازه ی عادی خود برگردد.

سؤالات متداول درباره ی واریکوسل

ارضا شدن در خواب

در صورتی که واریکوسل درمان نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل با مشکل خاصی مواجه نمی شوند. 10% مبتلایان به واریکوسل دچار مشکل ناباروری خواهند شد. پس از 16 سالگی، برای تعیین نیاز به درمان واریکوسل، آنالیز منی به افراد توصیه می شود. در صورتی که نتیجه ی آنالیز منی طبیعی باشد، به افراد توصیه می شود هر 2 الی 3 سال آزمایش تکرار شود، زیرا با گذشت زمان کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

پسر نوجوان من به واریکوسل مبتلا شده، آیا اقدام به درمان ضروری است؟

درمان نوجوانان مبتلا به واریکوسل به شرایط بیمار بستگی دارد. حتماً با یک متخصص اورولوژی یا پزشک کودک در این باره مشورت کنید. در موارد زیر بهتر است به فکر درمان واریکوسل باشید:

برخی افراد با وجود خطر کم، درمان زود هنگام را انتخاب می کنند تا احتمال ناباروری در سنین بالاتر را از بین ببرند.

واریکوسل من علائم آزاردهنده ای ندارد، آیا برای بچه دار شدن باید به فکر درمان آن باشم؟

به طور اصولی، واریکوسل هایی که دارای علائم نیستند، نیاز به درمان ندارند. بیشتر متخصصین بر این باورند که این موارد واریکوسل در صورت عدم درمان مشکل ساز نخواهند شد. اگر نگران باروری خود هستنید، می توانید با یک آزمایش ساده ی منی از تأثیر احتمالی واریکوسل روی کیفیت اسپرم های خود مطمئن شوید.

افرادی که به علت واریکسل درد دارند، برای تسکین درد چه کاری می توانند انجام دهند؟

استفاده از لباس زیر مخصوص، به منظور محافظت از کیسه بیضه به درد واریکوسل کمک می کند. خوابیدن به پشت نیز به تخلیه خون واریکوسل کمک کرده و اغلب درد را تسکین می دهد. مصرف داروهای مسکن (مانند استامینوفن و ایبوپروفن) نیز می تواند باعث کاهش درد شود. در نهایت، می توانید با یک متخصص اورولوژی درباره ی درمان کلی واریکوسل مشورت کنید.

می خواهم برای بچه دار شدن مشکل واریکوسل را درمان کنم، چقد طول می کشد تا کیفیت منی و اسپرم به حالت سالم برگردد؟

آزمایش های منی معمولاً 3 تا 4 ماه پس از درمان انجام می شوند. اما کیفیت منی شما معمولاً از ماه ششم ارتقاء پیدا می کند. البته، این زمان در برخی موارد تا یک سال هم طول می کشد.

طی معاینه ی شخصی، یک توده روی بیضه ی خودم احساس کردم. آیا باید نگران باشم؟

ممکن است ناهنجاری ها در دستگاه تولید مثل مردان به صورت توده ای در کیسه بیضه ظاهر شوند. توده ها اغلب نگران کننده نیستند و تأثیر کمی بر سلامتی افراد دارند. اما گاهی توده ها می توانند نشانه ای از بیماری های بسیار خطرناک (که خطر جانی دارند) باشند. یکی از انواع این توده ها سرطان بیضه است که باید آن را جدی بگیرید و سریعاً به دنبال راهی برای درمان آن باشید. به همین دلیل مراجعه به پزشک در صورت مشاهده توده یا برآمدگی در بیضه بسیار حیاتی است.


دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.1/5 - (34 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    من 27 هست و مجرد هستم. واریکوسل گرید 3 دارم آزمایش و مراجعه به پزشک داشتم آزمایش اسپرم کندی و تعداد کم اسپرم تایید کرد. و احساس میکنم بیضه سمت چپ کوچیک تر شده.. آیا نیاز به جراحی دارم.. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله بایبد جراحی بشید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکترعزیزم.آقای دکترتقریبن۶ماه پیش براثرزور زدن زیادواریکوسل گرفتم.وبعداز۱ماه ۲دونه سیاه رنگ ریز بیخ آلت دراومدولی بعداز۲ماه بزرگ شدن تقریبن مثل زگیل شدن والان بعدمدتی۸دونه ریز و درشت دراومده به نظرشما چی هستن،وباید چه دارویی استفاده کنم ممنونم میشم ازاسترس درم بیاری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عکسش رو بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر نوروزی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 10ساله ازدواج کردم ویک پسر8ساله دارم والان تواین یک سال دوبار خانمم سقط جنین داشته که تقریبا9هفتگیش وبامراجعه به دکتر آزمایش اسپرم مشکلی نبود ولی تشخیص پزشک وسونگرافی واریکوسل گرید Iدر سمت چپ نشون داد آیا برای بچه دار شدن مشکل اینه ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      واریکوسل درجه یک‌باعث ناباروری نمیشه
  • تصویر کاربر R پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.خداقوت
    با عرض پوزش،چون شهرستان هستیم مقدور نشد حضورا خدمت برسیم.
    حدود سه سال هست فقط قسمت بیضه سمت چپ من به شدت خارش،داره.به حدی که زخم میشه.فقط همان ناحیه.الان یه مدت هست جای همان خارش ها لکه سفید پوستی افتاده .و خیلی اذیت میشم.میخوستم بپرسم آیا این قارچ پوستی هست.در مورد رفع این خارش چه دارویی مصرف کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت پوستی هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      شستشو با شامپو بچه روزانه و استفاده از پماد کالامین دی هر 8 ساعت توصیه میکنم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امید پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خداقوت، بنده 31 سالم هست و 6 ساله که ازدواج کردم خانومم دو تا سقط در هفته های 6 و 9دارن که جنین قلبشون تشکیل نشد، خودم واریکوسل گرید 3 سمت چپ داشتم که امسال 8 خرداد عمل شدم. اواخر شهریور آزمایش اسپرم و ژنتیک اسپرم انجام دادم که زیاد خوب نبود دکترم یه سری داروهای تقویتی نوشت. میخواستم لطف کنین و شما هم نظرتون رو درباره جواب آزمایشم و اینکه چه داروهایی باید مصرف کنم تا وضعیتم بهتر بشه و بتوانم برای باروری اقدام کنم بفرمایید. جواب آزمایش رو ارسال میکنم . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ضعف در حرکت اسپرم وجود داره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      این داروها رو 3 ماه مصرف کنید و مجدد ازمایش بدید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت
    4. تصویر کاربر امید پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خیلی ممنون آقای دکتر برای پایین آوردن dfi اسپرم که میگن عامل سقط هست چه کاری بکنیم؟
    5. تصویر کاربر امید پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خیلی ممنون آقای دکتر برا پایین آوردن dfi که عامل سقط هست چیکار کنم؟
    6. تصویر کاربر امید پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر با این وضع اسپرم میتونیم اقدام کنیم یا صبر کنیم وضعیت بهتر بشه بعد؟ دکترم کپسول پروفرتیل سلنیوم ال آرژنین ویتامین e داده همینا رو مصرف کنم جواب میگیرم؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      داروها رو مصرف کنید بعد اقدام کنید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    بنده ۲۰ روزی هست که در بیضه سمت چپ درد دارم.البته طبق نظر پزشک واریکوسل دو طرفه دارم.
    ایا تاخیر در عمل جراحی مشکلی برای اینجانب ایجاد میکند؟
    بنده ۳۶ ساله و مجرد هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بعد از عمل هم ممکنه دردتون کم نشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عمل واریکوسل برای رفع ناباروری انجام میشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ساره پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 6410 مشاهده پرسش
    پسرم 6 سالشه،وقتی به دنیا امد بیضه نداشت،آلت تناسلیش رشد نمیکرد،با هورمون درمانی مقداری رشد کرد،در سن 2 سالگی یک عمل جراحی انجام شد تا اگر بیضه درشکمش بود،دکتر آن را به کیسه بیضه انتقال بده،این عمل درسمت راست انجام شد و دکتر جراح گفتن متاسفانه بیضه ای وجود نداشت و فقط رگ بود که بیرون اوردن.ما دیگه بذتی بیضه سمت چپ اقدامی نکردیم،الان آلت تناسلی پسرم خیلی کوچک هست،دکتر هم گفتن کاری نمیشه کرد تا در سن 13 سالگی هر دوهفته تا اخر عمرش هورمون تزریق کنه،میخواستم بدونم اصلا عمل پیوند بیضه وجود داره و میشه در آینده اینکار رو انجام داد.آیا با هورمون درمانی سایز آلتش بزرگتر میشه و رشد میکنه.
    من 6 سال هر روز به این مشکل پسرم فکر میکنم،شما رو بخدا جوابم رو بدین🙏🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید بیارید از نزدیک معاینش کنم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من جوان 19ساله هستم که امروز رفتم سونوگرافی شکم لگن انجام دادم در اون نوشته پروستات باحجم27ccرویت شد میخواستم بپرسم ببینم این حجم برای سن من نرمال من عکس کامل سونوگرافی هم اگه امکان داره یه نگاهی بهش بیندازی اپلود میکنم
    1. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      دکتر راستی وقتی دراز کشیده هستم وقتی با دست خودم فشار میدم(معاینه)میکنم بالای شامگاهی تقریبا متمایل ب سمت چپ که فشار میدم احساس درد میکنم یعنی میشه اینم بخاطر پروستات باشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، در مورد کجی آلت در صورتی که کمتر از ۳۰ درجه باشد و در رابطه ی جنسی اختلال ایجاد نکند نیاز به جراحی نیست . در غیر این صورت باید عمل شوید و با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      حجم پروستات نرماله
    4. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر این حجم دیگه ثابت می مونه تا سن 45یا امکان داره دوباره بزرگشه اینکه داروی هس حجمش پروستات کوچیک کنه
    5. تصویر کاربر علی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر ضمنا من امروز هنگام ادرار منی همراه ادرار خارج شد
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      امکانش هست با افزایش سن حجم پروستات بزرگتر بسه
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر saheli پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با سلام آزمایش اسپرم انجام دادم تعداد و تحرکش خوبه ولی اسپرم طبیعی کمتر داره و اسپرم غیرطبیعی بیشتر آیا ما بچه دار میشویم؟چکار کنم دارو مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر saheli یکشنبه ۲۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش من اینه ممنون میشم کمکم کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی جهت بررسی واریکوسل انجام بدید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جاسم پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۱۷ سالمه و سونوگرافیم جوابش این بوده که :
    واریکوسل دارم ،،، یک دوره هم درمان دارویی انجام دادم و آمپول hcg هم تزریق کردم ،،، بعد از یک ماه دردم تغییری نکرده ،،، خالا میخوام عمل کنم
    اول اینکه چه عملی کم خطر تر هست و دوم اینکه آیا بعد از عمل باز هم در سونوگرافی من معلوم میشه که من واریکوسل داشتم یا خیر ؟
    چون حواب بعد عمل برام مهمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین روش جراحی لاپاروسکوپی هست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله سونوگرافی نشون میده
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر