جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا واریکوسل می گیریم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

واریکوسل یک رگ گشاد شده درون کیسه بیضه و اطراف بیضه ها است که می تواند باعث احساس درد و سنگینی در این ناحیه شود. رگ های سالم کیسه بیضه دارای دریچه های یک طرفه ای می باشند که به بازگرداندن خون از بیضه ها به قلب، کمک می کنند. در بیماران مبتلا به واریکوسل، این دریچه ها به درستی کار نمی کنند. این نقص موجب انباشتگی خون و در نهایت، بزرگ شدن رگ های این ناحیه می شود.

واریکوسل می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها (آتروفی) شده و خطر ناباروری را افزایش دهد. بعضی از متخصصین بر این باورند که افزایش دمایی که بر اثر تجمع خون در بیضه ها اتفاق می افتد، با پایین آوردن تعداد اسپرم ها و آسیب به اسپرم های باقیمانده می تواند منجر به ناباروری مردان مبتلا به واریکوسل شود.

واریکوسل

واریکوسل با توجه به اندازه در یکی از 3 گروه زیر قرار می گیرد:

بزرگ: به راحتی با یک معاینه ی ساده قابل تشخیص است.

متوسط: با لمس ساده و بدون نیاز به فشار قابل تشخیص است.

کوچک: وریدها در چنین شرایطی در حالت فشار قابل لمس هستند. این فشار که از ناحیه ی شکم وارد می شود، باعث انباشتگی لحظه ای بیشتر و در نتیجه بزرگ تر شدن واریکوسل می شود.

واریکوسل در بیضه ی چپ حدود 80 تا 90 درصد بیشتر از واریکوسل در بیضه ی راست اتفاق می افتد. علت این امر می تواند مربوط به فاکتورهای آناتومی باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

✔️ زاویه ی ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی

✔️ نبود دریچه ی آنتی رفلاکس در محل تقاطع رگ های بیضه و ورید کلیوی

✔️ فشار بیشتر روی رگ های کلیوی به علت قرار گرفتن بین سرخرگ روده ‌بندی بالایی (superior mesenteric artery) و آئورت.

همچنین، لازم به ذکر است معمولاً یک واریکوسل جدی در بیضه چپ، با واریکوسل ضعیف تر در بیضه راست همراه است. حدود 35 الی 40 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل قابل لمس در بیضه چپ می باشند، مبتلا به واریکوسل دوگانه (در هر دو بیضه) هستند، که در معاینات بعدی خود را نشان می دهد.

یک تحقیق در سال 2004  نشان می دهد حدود 80 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل جدی در بیضه ی چپ هستند، طبق معاینات بیشتر و آزمایش های غیر تهاجمی رادیولوژی، متوجه واریکوسل در هر دو بیضه ی خود شده اند.

چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

واریکوسل می تواند هر فردی را که بیضه دارد (در هر سنی) مبتلا کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که بسیاری از واریکوسل ها در بدو تولد وجود دارند (مادرزادی). افراد اغلب در سال های نوجوانی متوجه واریکوسل می شوند.

متخصصان گمان می کنند که این مسئله ممکن است مربوط به بلوغ باشد، زمانی که جریان خون در اندام تناسلی شما افزایش می یابد، در برخی موارد واریکوسل می تواند، از رشد مناسب بیضه ها جلوگیری کند.

علت واریکوسل چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد واریکوسل می شود. برخی فکر می کنند که یک “سوئیچ” (دریچه) معیوب در داخل وریدهای خاصی در طناب اسپرمی، ممکن است باعث ایجاد آنها شود. طناب اسپرماتیک نواری از بافت است که بیضه های شما را در جای خود نگه می دارد. 

این سیاهرگ‌ها خون را از بیضه‌ها به بدن باز می‌گردانند. سوپاپ به عنوان نوعی کلید “روشن/خاموش” عمل می کند و دارای دو ساختار فلپ مانند است که به خون کمک می کند تا به سمت قلب شما برگردد. هنگامی که یک دریچه آنطور که باید کار نمی کند، ممکن است خون در داخل سیاهرگ های بیضه شما جمع شود. با گذشت زمان، رگ ها متورم می شوند.

علائم واریکوسل چیست؟

علائم واریکوسل می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد:

درد بیضه ها (به خصوص در زمان ورزش، ایستادن یا نشستن طولانی مدت) می تواند یکی از علائم واریکوسل باشد. علت این درد فشار مداوم روی رگ ها است  که بر اثر انباشتگی ایجاد می شود. بلند کردن اجسام سنگین می تواند علائم آزار دهنده را شدیدتر کرده و حتی علت ایجاد واریکوسل باشد. در برخی موارد، واریکوسل دردناک می تواند ظاهری برجسته و قابل مشاهده داشته باشد.

مشکلات باروری:

بین واریکوسل و ناباروری رابطه ی مستقیمی وجود دارد. کم شدن تعداد اسپرم ها، پایین آمدن قدرت حرکتی و کیفیت اسپرم ها و تغییر شکل اسپرم های باقیمانده، همگی از مواردی هستند که تحت تأثیر واریکوسل اتفاق می افتند. به طور کلی، واریکوسل سبب بالا رفتن دمای بیضه ها می شود. به همین دلیل می تواند شکل، حرکت و عملکرد اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث ناباروری مردان گردد.

کوچک شدن بیضه ها (آتروفی):

کوچک شدن بیضه ها از دیگر علائم واریکوسل می باشد. البته، در صورت درمان، ممکن است بیضه ی آسیب دیده به اندازه ی عادی خود برگردد.

سؤالات متداول درباره ی واریکوسل

ارضا شدن در خواب

در صورتی که واریکوسل درمان نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل با مشکل خاصی مواجه نمی شوند. 10% مبتلایان به واریکوسل دچار مشکل ناباروری خواهند شد. پس از 16 سالگی، برای تعیین نیاز به درمان واریکوسل، آنالیز منی به افراد توصیه می شود. در صورتی که نتیجه ی آنالیز منی طبیعی باشد، به افراد توصیه می شود هر 2 الی 3 سال آزمایش تکرار شود، زیرا با گذشت زمان کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

پسر نوجوان من به واریکوسل مبتلا شده، آیا اقدام به درمان ضروری است؟

درمان نوجوانان مبتلا به واریکوسل به شرایط بیمار بستگی دارد. حتماً با یک متخصص اورولوژی یا پزشک کودک در این باره مشورت کنید. در موارد زیر بهتر است به فکر درمان واریکوسل باشید:

برخی افراد با وجود خطر کم، درمان زود هنگام را انتخاب می کنند تا احتمال ناباروری در سنین بالاتر را از بین ببرند.

واریکوسل من علائم آزاردهنده ای ندارد، آیا برای بچه دار شدن باید به فکر درمان آن باشم؟

به طور اصولی، واریکوسل هایی که دارای علائم نیستند، نیاز به درمان ندارند. بیشتر متخصصین بر این باورند که این موارد واریکوسل در صورت عدم درمان مشکل ساز نخواهند شد. اگر نگران باروری خود هستنید، می توانید با یک آزمایش ساده ی منی از تأثیر احتمالی واریکوسل روی کیفیت اسپرم های خود مطمئن شوید.

افرادی که به علت واریکسل درد دارند، برای تسکین درد چه کاری می توانند انجام دهند؟

استفاده از لباس زیر مخصوص، به منظور محافظت از کیسه بیضه به درد واریکوسل کمک می کند. خوابیدن به پشت نیز به تخلیه خون واریکوسل کمک کرده و اغلب درد را تسکین می دهد. مصرف داروهای مسکن (مانند استامینوفن و ایبوپروفن) نیز می تواند باعث کاهش درد شود. در نهایت، می توانید با یک متخصص اورولوژی درباره ی درمان کلی واریکوسل مشورت کنید.

می خواهم برای بچه دار شدن مشکل واریکوسل را درمان کنم، چقد طول می کشد تا کیفیت منی و اسپرم به حالت سالم برگردد؟

آزمایش های منی معمولاً 3 تا 4 ماه پس از درمان انجام می شوند. اما کیفیت منی شما معمولاً از ماه ششم ارتقاء پیدا می کند. البته، این زمان در برخی موارد تا یک سال هم طول می کشد.

طی معاینه ی شخصی، یک توده روی بیضه ی خودم احساس کردم. آیا باید نگران باشم؟

ممکن است ناهنجاری ها در دستگاه تولید مثل مردان به صورت توده ای در کیسه بیضه ظاهر شوند. توده ها اغلب نگران کننده نیستند و تأثیر کمی بر سلامتی افراد دارند. اما گاهی توده ها می توانند نشانه ای از بیماری های بسیار خطرناک (که خطر جانی دارند) باشند. یکی از انواع این توده ها سرطان بیضه است که باید آن را جدی بگیرید و سریعاً به دنبال راهی برای درمان آن باشید. به همین دلیل مراجعه به پزشک در صورت مشاهده توده یا برآمدگی در بیضه بسیار حیاتی است.


دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.1/5 - (34 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من پیش شما عمل واریکوسل انجام دادم که الان بعد ۲ ماه خیلی تغییری نداشت اسپرم و جهش اون و شما ۳ نمونه قرص به من دادین اسپریژن ۱۲ ساعتی ملاتونین و کلومیفن که گفتین تا ۱ ماه مصرف کن بعد ۱ ماه اقدام برا بچه دار شدن که که قبلا خانمم یه سقط داشته که الان گفتین دلیلش صد درصد شما نیستین
    و خانمم رفتن پیش دکتر طهماسبی گفتن جای قرص اسپریژن بهتره قرص فرتیل ایت بخوری حالا میخواستم بدونم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      مشکلی نست اقدام به بارداری کنید زودتر . اگر نتیجه نگرفتید سریع تر روش های کمک باروری شروع بشه
  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    آیا کم تحرکی اسپرم درمان داره؟؟مشکل واریکوسلم دارم آیا با عمل مشکل کم تحرکی برطرف میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بله اگر واریکوسل درجه بالا باشه میتونه کمک کنه عملش
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام و ادب
    بنده 15 سال پیش قبل از ازدواج بابت واریکوسل خدمت رسیدم(معرف دکتر قربانی) پس از بررسی دارو دادید و نیازی به عمل نبود، ۴۰ سالمه دو فرزند دختر دارم، یکی دو تا پسر هم میخوام😅 خواستم بدونم واریکوسل در تعیین جنسیت فرزند اثر داره؟ عمل باید کنم یا دارو کافیه؟ تشکر🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام برای تعیین جنسیت فقط میشه ivf کرد . واریکوسل هم کاریش نداشته باشید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خانم بنده سنو داده آزمایش هورمون گرفته عکس رنگی رحم گرفته .هیچ گونه مشکلی ندارد منم که آزمایش اسپرم دادم نرماله میمونه واریکوسل .میگم آقای دکتر یعنی میشه کسی واریکوسل داشته باشه اسپرمشم نرمال باشه .ولی واریکوسل مشکل ساز باشه .ببخشید آقای دکتر آزمایش اسپرم خوب بود یانه .و اینکه دارو هامو مصرف کنم کارنیمکس.نولوامون. آمپول فولیگنان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      وضعیت ازمایش اسپرم خوب است اما مشخص نیس ازمایشگاه دقیق گفته باشه مگر جای معتبر انجام داده باشین . من توصیه میکنم به یک مرکز ناباروری مراجعه کنید اول یک بار از کمک باروری استفاده کنید نتیجه نداد واریکوسل را جراحی کنید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر اینم از آخرین آزمایشم ۱۷ ماه مشکله بچه دار شدن داریم .۳۲ سالمه .واریکوسل درجه۳ هم دارم .ممنون از شما که جوابمو میدی.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام اگر واریکوسل دارید باید عمل شوید . خانم مشکلی نداره ؟
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت آقای دکتر حسن کرمی .بنده واریکوسل دارم درجه ۳ دو بار هم آزمایش اسپرم دادم نرماله ولی ۱۷ ماه بچه دار نمیشیم خانومم هرچی آزمایش لازمه رو انجام داده مشکلی نداره . ۲ ماه دارو مصرف میکنم آمپول فولیگنان.کارنیمکس.نولوامون.نمیدونم چیکار کنم منتظر بمونم یا تا دیر نشده بریم ای وی اف کنیم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ عکس اخرین ازمایش اسپرم را بفرستید
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۹ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۹ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام دستتون درد نکنه عکس رو فرستادم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      میتونید اول عمل کنید واریکوسل رو البته باید در معاینه دیده بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر دریا پنجشنبه ۱۷ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر من ۳۳ سالشه حدود سه ماه پیش بخاطر درد در بیضه و آتروفی بیضه چپ عمل واریکوسل انجام دادن تقریبا یه هفته بعد از عمل میگفتن که میل جنسی نعوظ ام کم شده الان هم میل جنسی و نعوظ اشون خیلی کمتر شده و هنگام نعوظ بیضه اش خیلی درد میکنه بیضه راستش متورم و بزرگ شده و بیضه چپش هم بیش از اندازه کوچیک شده سه ماه پیش که ازمایش اسپرم دادن ازمایششون نرمال بود الان هم که سونو انجام دادن چندین پاکه وریدی مشاهده شده که قطرش حداکثر ۲.۳ میلی هستش میخواستم ببینم مشکلش واریکوسل هست یا پیچ خوردگی یا چیز دیگه ای میتونه باشه؟لازم به ذکره که همسرم تو بچگی عمل فتق انجام داده که بخاطر عملش بیضه راستش متورم شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام نه واریکوسل رو که عمل کردن و این چیزی که در سونو هست به معنی عود نیست . معمولا تا ۶ ماه درد بیضه هست و علت مکل نعوظ هم همین درد هست که باید مسکن مصرف کنن
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. من واریکوسل گرید 3 سمت چپ دارم. اما چیزی ک ذهنمو مشغول کرده اینه ک پایین بیضمم رگ های متورمی میبینم ک درد انچنانی نداره اما حس سنگینی و ناخوشایندی دست میده ک حتی فکر میکنم ی وقت پیچ نخوره نگرانم کرده. خواستم بدونم مربوط ب همین واریکوسله تورمش یا چیز دیگس. تورشن یا پیچ خوردگی نباشه . دردش گهگاهی تیز و تی میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام مربوط به واریکوسل هست چند سالتونه ؟ ازدواج کردین ؟
    2. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      24 سالمه و مجردم. آزمایش اسپرم هم دادم گفتن خوب هست و میتونی فعلن عمل نکنی. اما بیشتر نگران این رگ های دور بیضه هستم چون از کیسه بیضه معلومه نگرانم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      باید معاینه شوید ببینیم
    4. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      بله ممنونم. بعد اقای دکتر مشکلی پیش نمیاد واس این رگ های زیر بیضه بخام ورزش های سبک و فعالیت روزانه انحام بدم؟ چون گاهی سنگینی میکنه و حسش میکنم اما درد زیادی ندارم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      خیر کار روزمره مشکل نداره
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر فرخ دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳ ساله ازدواج کردم ولی متاسفانه بچه دار نشدم دکتر زنان ازمایش سمن تجویز کرده ولی من متاسفانه چون تا حالا خود ارضایز نداشتم این ازمایش رو ۲_۳ بار خواستم بدم میسر نشد چه روشی برای انجام این ازمایش پیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      با همسرتون به آزمایشگاه مراجعه کنید و براتون توضیح میدن
  • تصویر کاربر مسلم شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما
    بنده آقایی هستم 32 ساله و حدود 3 سال هست ازدواج کردم و 2 سال است که جهت بارداری اقدام میکنم ونتیجه نگرفتم در مرحله اول از دو مرکز مختلف آزمایش سونوگرافی بیضه دادم و مشخص شد که هیدروسل و واریکوسل ندارم و بعد جهت تقویت قرص ال کارنیتین و ویتامین e استفاده کردم و بعد از یک ماه آز اسپرم دادم که تعداد اسپرمم پایین بود و شکل و حرکتش هم یک خورده ایراد داشت و در همین حین مردادماه سال قبل خانمم باردار شد و بعد از 6 هفته بود که سقط شد علتش هم شاید مسافرت 5ساعته تا منزل بود که بی تجربه بودیم یا مشکلات من .... و بعد مجدد مراجعه کردم پزشک و قرص ولمن و ویتامین داد که حرکت و شکلش خوب شد و تعداد اسپرم 8میلیون بود و در حال حاضر هم قرص اسپریژن روزی 2عدد و Q10و ال کارنیتین 1000 وهمچنین داروهای گیاهی گرم مثل عسل و سیاهدانه و و سایر گیاهان دارویی خرنوب و....مصرف میکنم آیا جواب خوب باادامه درمان میگرم تا طبیعی بارداری صورت بگیرد و آیا کسی بوده که تعداد اسپرمش کم بوده و بعد به حد نرمال برسد ؟؟لطفا کمکم کنید خیلی فکرم زیاد شده بابت همین موضوع چکار کنم ...... در ضمن همسرم هم هیچ مشکلی از نظر رحم و تخمدان و.... نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت تا ۳ ماه مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر