جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا واریکوسل می گیریم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

واریکوسل یک رگ گشاد شده درون کیسه بیضه و اطراف بیضه ها است که می تواند باعث احساس درد و سنگینی در این ناحیه شود. رگ های سالم کیسه بیضه دارای دریچه های یک طرفه ای می باشند که به بازگرداندن خون از بیضه ها به قلب، کمک می کنند. در بیماران مبتلا به واریکوسل، این دریچه ها به درستی کار نمی کنند. این نقص موجب انباشتگی خون و در نهایت، بزرگ شدن رگ های این ناحیه می شود.

واریکوسل می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها (آتروفی) شده و خطر ناباروری را افزایش دهد. بعضی از متخصصین بر این باورند که افزایش دمایی که بر اثر تجمع خون در بیضه ها اتفاق می افتد، با پایین آوردن تعداد اسپرم ها و آسیب به اسپرم های باقیمانده می تواند منجر به ناباروری مردان مبتلا به واریکوسل شود.

واریکوسل

واریکوسل با توجه به اندازه در یکی از 3 گروه زیر قرار می گیرد:

بزرگ: به راحتی با یک معاینه ی ساده قابل تشخیص است.

متوسط: با لمس ساده و بدون نیاز به فشار قابل تشخیص است.

کوچک: وریدها در چنین شرایطی در حالت فشار قابل لمس هستند. این فشار که از ناحیه ی شکم وارد می شود، باعث انباشتگی لحظه ای بیشتر و در نتیجه بزرگ تر شدن واریکوسل می شود.

واریکوسل در بیضه ی چپ حدود 80 تا 90 درصد بیشتر از واریکوسل در بیضه ی راست اتفاق می افتد. علت این امر می تواند مربوط به فاکتورهای آناتومی باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

✔️ زاویه ی ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی

✔️ نبود دریچه ی آنتی رفلاکس در محل تقاطع رگ های بیضه و ورید کلیوی

✔️ فشار بیشتر روی رگ های کلیوی به علت قرار گرفتن بین سرخرگ روده ‌بندی بالایی (superior mesenteric artery) و آئورت.

همچنین، لازم به ذکر است معمولاً یک واریکوسل جدی در بیضه چپ، با واریکوسل ضعیف تر در بیضه راست همراه است. حدود 35 الی 40 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل قابل لمس در بیضه چپ می باشند، مبتلا به واریکوسل دوگانه (در هر دو بیضه) هستند، که در معاینات بعدی خود را نشان می دهد.

یک تحقیق در سال 2004  نشان می دهد حدود 80 درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل جدی در بیضه ی چپ هستند، طبق معاینات بیشتر و آزمایش های غیر تهاجمی رادیولوژی، متوجه واریکوسل در هر دو بیضه ی خود شده اند.

چه کسانی واریکوسل میگیرند؟

واریکوسل می تواند هر فردی را که بیضه دارد (در هر سنی) مبتلا کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند که بسیاری از واریکوسل ها در بدو تولد وجود دارند (مادرزادی). افراد اغلب در سال های نوجوانی متوجه واریکوسل می شوند.

متخصصان گمان می کنند که این مسئله ممکن است مربوط به بلوغ باشد، زمانی که جریان خون در اندام تناسلی شما افزایش می یابد، در برخی موارد واریکوسل می تواند، از رشد مناسب بیضه ها جلوگیری کند.

علت واریکوسل چیست؟

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد واریکوسل می شود. برخی فکر می کنند که یک “سوئیچ” (دریچه) معیوب در داخل وریدهای خاصی در طناب اسپرمی، ممکن است باعث ایجاد آنها شود. طناب اسپرماتیک نواری از بافت است که بیضه های شما را در جای خود نگه می دارد. 

این سیاهرگ‌ها خون را از بیضه‌ها به بدن باز می‌گردانند. سوپاپ به عنوان نوعی کلید “روشن/خاموش” عمل می کند و دارای دو ساختار فلپ مانند است که به خون کمک می کند تا به سمت قلب شما برگردد. هنگامی که یک دریچه آنطور که باید کار نمی کند، ممکن است خون در داخل سیاهرگ های بیضه شما جمع شود. با گذشت زمان، رگ ها متورم می شوند.

علائم واریکوسل چیست؟

علائم واریکوسل می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد:

درد بیضه ها (به خصوص در زمان ورزش، ایستادن یا نشستن طولانی مدت) می تواند یکی از علائم واریکوسل باشد. علت این درد فشار مداوم روی رگ ها است  که بر اثر انباشتگی ایجاد می شود. بلند کردن اجسام سنگین می تواند علائم آزار دهنده را شدیدتر کرده و حتی علت ایجاد واریکوسل باشد. در برخی موارد، واریکوسل دردناک می تواند ظاهری برجسته و قابل مشاهده داشته باشد.

مشکلات باروری:

بین واریکوسل و ناباروری رابطه ی مستقیمی وجود دارد. کم شدن تعداد اسپرم ها، پایین آمدن قدرت حرکتی و کیفیت اسپرم ها و تغییر شکل اسپرم های باقیمانده، همگی از مواردی هستند که تحت تأثیر واریکوسل اتفاق می افتند. به طور کلی، واریکوسل سبب بالا رفتن دمای بیضه ها می شود. به همین دلیل می تواند شکل، حرکت و عملکرد اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث ناباروری مردان گردد.

کوچک شدن بیضه ها (آتروفی):

کوچک شدن بیضه ها از دیگر علائم واریکوسل می باشد. البته، در صورت درمان، ممکن است بیضه ی آسیب دیده به اندازه ی عادی خود برگردد.

سؤالات متداول درباره ی واریکوسل

ارضا شدن در خواب

در صورتی که واریکوسل درمان نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل با مشکل خاصی مواجه نمی شوند. 10% مبتلایان به واریکوسل دچار مشکل ناباروری خواهند شد. پس از 16 سالگی، برای تعیین نیاز به درمان واریکوسل، آنالیز منی به افراد توصیه می شود. در صورتی که نتیجه ی آنالیز منی طبیعی باشد، به افراد توصیه می شود هر 2 الی 3 سال آزمایش تکرار شود، زیرا با گذشت زمان کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

پسر نوجوان من به واریکوسل مبتلا شده، آیا اقدام به درمان ضروری است؟

درمان نوجوانان مبتلا به واریکوسل به شرایط بیمار بستگی دارد. حتماً با یک متخصص اورولوژی یا پزشک کودک در این باره مشورت کنید. در موارد زیر بهتر است به فکر درمان واریکوسل باشید:

برخی افراد با وجود خطر کم، درمان زود هنگام را انتخاب می کنند تا احتمال ناباروری در سنین بالاتر را از بین ببرند.

واریکوسل من علائم آزاردهنده ای ندارد، آیا برای بچه دار شدن باید به فکر درمان آن باشم؟

به طور اصولی، واریکوسل هایی که دارای علائم نیستند، نیاز به درمان ندارند. بیشتر متخصصین بر این باورند که این موارد واریکوسل در صورت عدم درمان مشکل ساز نخواهند شد. اگر نگران باروری خود هستنید، می توانید با یک آزمایش ساده ی منی از تأثیر احتمالی واریکوسل روی کیفیت اسپرم های خود مطمئن شوید.

افرادی که به علت واریکسل درد دارند، برای تسکین درد چه کاری می توانند انجام دهند؟

استفاده از لباس زیر مخصوص، به منظور محافظت از کیسه بیضه به درد واریکوسل کمک می کند. خوابیدن به پشت نیز به تخلیه خون واریکوسل کمک کرده و اغلب درد را تسکین می دهد. مصرف داروهای مسکن (مانند استامینوفن و ایبوپروفن) نیز می تواند باعث کاهش درد شود. در نهایت، می توانید با یک متخصص اورولوژی درباره ی درمان کلی واریکوسل مشورت کنید.

می خواهم برای بچه دار شدن مشکل واریکوسل را درمان کنم، چقد طول می کشد تا کیفیت منی و اسپرم به حالت سالم برگردد؟

آزمایش های منی معمولاً 3 تا 4 ماه پس از درمان انجام می شوند. اما کیفیت منی شما معمولاً از ماه ششم ارتقاء پیدا می کند. البته، این زمان در برخی موارد تا یک سال هم طول می کشد.

طی معاینه ی شخصی، یک توده روی بیضه ی خودم احساس کردم. آیا باید نگران باشم؟

ممکن است ناهنجاری ها در دستگاه تولید مثل مردان به صورت توده ای در کیسه بیضه ظاهر شوند. توده ها اغلب نگران کننده نیستند و تأثیر کمی بر سلامتی افراد دارند. اما گاهی توده ها می توانند نشانه ای از بیماری های بسیار خطرناک (که خطر جانی دارند) باشند. یکی از انواع این توده ها سرطان بیضه است که باید آن را جدی بگیرید و سریعاً به دنبال راهی برای درمان آن باشید. به همین دلیل مراجعه به پزشک در صورت مشاهده توده یا برآمدگی در بیضه بسیار حیاتی است.


دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

4.1/5 - (34 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امید دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر عزیز،2سال میشه که اقدام به بچه دار شدن کردیم،کلی دکتر رفتیم،انواع قرصها رو هم استفاده کردم،ولی توفیقی حاصل نشد،تا اینکه به تشخیص پزشک فهمیدیم واریکوسل دارم،برج9عمل کردم،ولی باز تو این چند وقت اتفاقی نیوفتاد،شما فرمودید مجدد آزمایش بدم،اینم جواب آزمایش جدیدم که هفته پیش گرفتم،لطفآ بفرمایید باید چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر امید شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      امکان باروری طبیعی هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کامران سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ازمایش اسپرم گرفتم و جوابش اینجوری اومده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر پدرام چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    هزینه جراحی میکروسپکی ومعمولی واریکوسل وایا نیاز به جراحی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید بیایید معاینه کنم02122642744
  • تصویر کاربر رافعی یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای پسر مجرد 27 ساله هستم. میخواستم اقدام به ازدواج کنم به همین خاطر جهت احتیاط تست اسپرم دادم.
    میخواستم خواهش کنم نتیجه رو ببینید و بگید با توجه به اینکه مورفولوژی اسپرم ها 5 درصد نرمال بوده، برای باروری مشکلی ایجاد میشه؟ این آزمایش با ۶ روز عدم انزال بوده
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با این آزمایش احتمال باروری طبیعی هست
    2. تصویر کاربر رافعی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر پس دیگه نیاز به پیگیری خاصی نیست و برای ازدواج اوکی هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      خیر نگران نباشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Ali شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    من 26 سالمه و مجردم
    تقریبا 4 سالی میشه که متوجه شدم واریکوسل بیضه چپ دارم و گریدش هم 3 هست
    2 بار سونوگرافی و 3 بار آزمایش اسپرم دادم که با پزشکای مختلف مشورت کردم گفتند که فعلا اسپرم شما خوبه و نیازی به جراحی نیست
    خواستم بدونم که من علاوه بر اینکه هر 6 ماه ازمایش جدید بدم چه کارهایی باید انجام بدم و درآینده طبق تجربه شما چه شرایطی پیش خواهد آمد
    مصرف دارو تا چند سال ادامه داشته باشه
    از همین الان شروع کنم یا بعد از ازدواج؟؟
    و اینکه نظر شما جهت فریز کردن اسپرم چیه؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر Ali جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد ارسال شد
    3. تصویر کاربر Ali جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ارسال شد
    4. تصویر کاربر Ali جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آخرین ازمایش
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      مولتی ویتامین WELLMAN برای آقا و مولتی ویتامین WELLWOMAN برای خانم پودر اندروفرتی هر ۱۲ ساعت
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      تا 3 ماه
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ثبت یکشنبه ۱۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر پسر 27 ساله ای ومبتلا به کم کار هیپوفیز وتستسترون هستم وبا مراجعه به دکتر غدد امپول تستسترون 10 عدد والان امپول hcg 5000 به مدت 30 تاتزریق نموده ام دکتر بیضه والتم رشد می کند ولی چندان رشدی در بیضه والت ندارم میل جنسی ندارم وبامراجعه دوباره 24 عدد بهم دادند که بیضه والتم رشد می کند ولی بازدن امپول hcg تاثیر ندارد و رشد نکرده ومن را به شدت کلافه کرده می خواستم بدونم راه درمانی وجود دارد یاخیر باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید بیاید از نزدیک معاینه کنم
  • تصویر کاربر چراغعلی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام و خداقوت
    چند ماهی است که دردی محسوس در بیضه دارم و در معاینات عینی رگ هایی روهم میبینم که خبر از علائم واریکوسل دارد لیکن بعد از انجام سونوگرافی این نتیجه حاصل شد که شما مشکل واریکوسل ندارید!!!! و عروق طبیعی بیضه هستند؛؛؛؛ پس این عروق که میبینم چیست ؟ آیا احتمال خطا در سونوگرافی وجود دارد ؟ آیا مشکل من چیزدیگری است ؟ لطفا راهنمایی کنید ؛ ممنون ۲۸ ساله
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید از نزدیک معاینه بشید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      کیست ساده خطری نداره
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ali سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام ، لطفا عکس آزمایش و سونو رو نگاه ‌کنین
    و نظرتونو بگین
    آیا احتیاج به عمل هست ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اختلال هورمونی دارید و بهتره به دکتر غدد مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.هشت ماه پیش واریکوسل سمت چپ عمل کردم بعدازپنج ماه سونوگرافی واریکوسل بسیارشدید دوطرفه نشون داده.آزمایشات اسپرم قبل عمل من خیلی بهتراز بعدعمل بود خیلی تغییر کرده .متاهلم هستم دوسال بیشتره اقدام به بچه دارشدن کردیم خانومم تخت نظردکتره هیچ مشکلی نداشته.ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه بشید،گاهی سونوگرافی خطا داره
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    بنده 41 سالمه که متاهل و صاحب فرزند دختر 4 ساله هستیم که اخیرا خواستیم فرزند دوم ما پسر باشه که ظاهرا به نظر متخصص زنان و زایمان خانمم مشکلی نداشت ولی آزمایش تست اسپرم من نشون میده که اسپرم ها تحرک ندارند که پزشک زنان بعد از مشاهده نتیجه آزمایش اسپرم من گفتند که در این مورد به متخصص ارولوژی مراجعه کنم. که در شهرستان به پزشک اورولوژی مراجعه کردم و ایشان بعد از معاینه بیضه ها و مشاهده آزمایش سونوگرافی گفتند که واریکوسل بیضه سمت چپ و حالت خفیف تر در بیضه سمت راست دارم. دکتر تاکید داشتند که باید عمل کنم. به نظر شما آیا انجام عمل در شرایط کنونی لازم هست یا با دارو درمان میشه؟ و اینکه در صورت عمل تا چه حد میشه به بهبود کیفیت اسپرم ها و قدرت باروری امیدوار بود. ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید. با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اگر در معاینه هم واریکوسل دارید باید جراحی بشید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر