جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (187 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدحسام یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شماجناب دکترکرمی چندروزی است که درقسمت بالای بیضه ی سمت چپ وزیرشکم حالتی مانندورم بدون درداحساس میکنم که علیرغم عدم احساس دردراحت نیستم ولی هیچگونه ورمی درکیسه وبیضه مشاهده ننموده ام میخواستم بدانم که علت چیست ؟آیابدون مراجعه به پزشک قابل رفع است یابایدبه پزشک مراجعه کنم؟توصیه ی حضرتعالی چیست؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونو بکنید
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1905 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید دکتر.... دکتر من تقریبا نزدیک به 1.5ماه قبل دچار دردی در ناحیه زیرشکم سمت چپ و انتشار اون به بیضه ها شدم که وقتی به سونوگرافی رفتم کلیه ها و مثانه و مجاری ادراری طبیعی تشخیص داده شدن ..ولی دکتر این درد من بهتر شد و دکتر گفتن احتمالا عضلانی بوده..ولی من بعد از 1.5 ماه این درد رو نه به اون شدت ولی خفیف در ناحیه سمت چپ شکمم و بیضه هام احساس مسکنم مخصوصا در موقع نشستن روی مبل و صندل...و زمانی که بیضه هام تحت فشار مختصر قرار میگیرن....میخواستم بپرسم دکتر احتمال داره که واریکوسل داشته باشم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر علیپور یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    34 سالمه و متاهل . از حدود 3 ماه پیش در ناحیه بیضه چپ دچار درد خفیفی هستم به دکتر عمومی و داخلی مراجعه کردم معاینه کردند و گفتند فتق خفیفی دارم و راهکاری ارائه ننمودند . وقتی با دست بیضه را لمس می کنم کمی در قسمت پایین آن احساس درد میکنم .میل جنسی و نعوذم کاهش یافته بطوری که با لمس فقط تحریک میشم . البته ناگفته نماند که در دوران مجردی خود ارضائی داشتم موقع انزال با فشار از ابتدای آلت مانع از خروج منی می شدم . منون میشم راهنمائی بفرمائین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر معین یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر نزدیک به دو سال بیضه سمت چپم هریک ماه یه باردردمیدمی گیره تاشش ساعت دردش ادامه داره دردش ایندر زیاده که پای سمت چپم هم دردمی گیره کنارمثانه هم دردمی گیره هم این که موقع شروع درد کیسه ی بیضه ها جمع میشه می خواستم ببینم بایدچیکارکنم اسم این مریضی من چیه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر ناصری یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام. مدتی است که بنده بعد از رابطه جنسی بیضه چپم جئری درد می گیرد که انگار ضربه خورده است که بعد از مدتی دوباره خوب می شود. دلیلش چیست و درمانش ؟ با تشکر و سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر matin یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    باسلام من پسری ۱۹ ساله هستم یک هفته ای هست که ذره ای کوچک ( به اندازه نضف نخود) چسبیده به بیضه چپ احساس میکنم در بیضه چپ در بسیار خفیفی هم احساس میکنم خواهشا راهنماییم کنید خیلی نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر مهرزاد یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    من چند وقت است که در ناحیه راست شکم درد کمی احساس میکنم شبیه گرفتگی عضلات
    بیشتر در ناحیه کشاله ران تا کلیه ها
    و گاهی اوقات هم سمت چپ شکم تیر می کشد
    به نظر شما مشکل خاصی وجود دارد؟
    لازم به مراجعه به مطب می باشد؟ ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    چند روز است که در بیضه های خود بیشتر در سمت چپ احساس درد میکنم از لحاظ ظاهری تفاوتی نسبت به قبل نمی بینم ودرد تقریبا به صورت مقطعی است در ضمن به دلیل خشکی مفاصل با تجویز دکتر از داروهای ناپروکسن250 ،رباکسول500،ارتروسن 300وسلکوکسیب 100استفاده میکنم.22 سال هم سن دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سونگرافی بکنید
  • تصویر کاربر امیرعلی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بیضه سمت چپ من مدتی میشه درد داره،یک کم افتادگی داره،سمت چپ شکمم هم درد میکنه درد حتی تا سمت چپ نافم احساس میشه بعضی مواقع قسمت پایین کمرم هم گرفتگی و درد داره،آندوسکوپی،کولونوسکپی،سونوگرافی،آزمایش،اسکن با تزریق،کی یو بی،خلاصه همه چی رفتم چیزی نشون نداده،بنظر شما علتش چی میتونه باشه؟البته قبلا واریکوسل ضعیف داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      این درد جای نگرانی ندارد
    2. تصویر کاربر امیرعلی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      خیلی ممنون از لطفتون،خدا اجرتون بده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      تشکر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سید جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    نوجوانی17 ساله هستم در سونوگرافی از بیضه سمت راستم
    عوامل عفونت دیده شد
    برای درمان لطفا راهنمایی فرمایید
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      جهت معاینه تشریف بیاورید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر