جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (187 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثم جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر بنده تقریبا 2روزی هستش که در ناحیه بیضه ام احساس درد خفیفی دارم که این درد خفیف به زیر شکم من هم منتقل میشه که اوایل فکر میکردم دچار نفخ شدم که به علت خوردن حبوبات و شیر دچار شده بودم ولی الان که نفخ حل شده کمی احساس درد خفیف در بیضه دارم مخصوصا موقع نشستن...یه حسی شبیه به حالت دل پیچه زیر شکمم هستش...ممنون میشم راهنماییم کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      این درد مهم نیست
  • تصویر کاربر بهروز جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقاي دكتر وخسته نباشيد .چند روزي است بيضه سمت چپم درد گرفته البته زماني كه با دست تست ميكنم درد نميگيرد ولي درد را حس ميكنم و تكرر ادرار نيز دارم .به طوري كه احساس ادرار دائمي دارم .ضمنا 37 سال سن دارم و متاهلم با تشكر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر احمداحمدی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیزو عرض خسته نباشید،بنده مشکل کوچک شدن بیضه داشتم که شرح کامل ازمایشات را خدمتتان نوشتم و دکتر ها گفته بودند مشکلی نداری و شما هم مختصرا فرمودید مشکل شما عصبی است خواستم بدانم مشکل عصبی روی چه چیزی اثر می گذارد که باعث کوچک شدن بیضه می گردد و من باید چکار کنم به دکتر ارولوژی مراجعه کنم یا دکتر اعصاب ، اگر به دکتر اعصاب مراجعه کنم باید بگویم چه چیزیم مشکل داره ؟اگر بگویم بیضه هایم کوچک شده می گوید به ارولوژیست مراجعه کنید لطفا راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      برو معاینه شوید
  • تصویر کاربر بهروز شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 904 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جنابعالی وتشکرازپاسخگویی سوالات هموطنان
    نزدیک به یکسال هست روی کیسه بیضه ام خالهای قهوهای رنگ تشکیل شده که این خالها دقیقا روی مویرگهای کیسه بیضه هستش شاید مثل واریس ،انگارازمویرگها به بیرون ترشح شده وبه شکل خال ریز که برجسته هم نیستند دراومده.البته13سال پیش عمل واریکوسل انجام دادم والان چندروزه درد دارم دربیضه سمت چپ که قبلا عمل کردم.سوالم ازجنابعالی آیا باید دوباره عمل کنم چون درددارمو35سال سن دارم.وسوال بعدی خال های قهوه ای به خاطر پارگی مویرگ خفیف هست روی مویرگهای کیسه بیضه هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام لطفا راهنمایی بفرمایید آیا پایین نیامدن بیضه چپ یا راست روی باروری تاثیر داره ؟ آیا نوع بیضه (بیضه چپ یا راست ) فرق داردکه کدام پایین باشد و نزول کرده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      بله خطر بیضه پایین نیامده شانس بالای تبدیل شدن به سرطان بیضه است باید درمان شود
  • تصویر کاربر آرمین شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    یاسلام چندی پیش سوالی از شما پرسیدم با کد رهگیری b23f382 هم اکنون طبق گفته شما سونوگرافی رفتم و در جواب سونو (( شواهدی از پاتالوژی واضح و سیگنیفیکنت منجمله لنفادنوپاتی . تجمع مایع و یا هرنی در اینگوئیال طرف راست دیده نمیشود . ))
    ممنون میشم بگید با توجه به جواب سونو علت درد بیضه سمت راست من چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      درمان این دردها بیخیالی است
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 19 سالمه دارای یک بیضه نزول نکرده (سمت چپ)در ناحیه کشاله ران زیر شکم میباشم و به علت شرم تا کنون به پزشک مراجعه نکرده ام لطفا مرا راهنمایی کنید:1-بیضه نزول نکرده ای که در کیسه قرار ندارد توانایی تولید اسپرم را دارد.2-آیا با توجه به سنم با انجام عمل جراحی و قرار دادن بیضه در کیسه بیضه قادر به رشد و رسیدن به اندازه نرمال خود را دارد؟. با تشکر از وقتی که برای من گذاشتید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      این بیضه در خطر سرطان بیضه است باید مراجعه نمایید
    2. تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      دکتر هزینه عمل چقدر میشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام.....چند مدتی شده شاید یکسال بیضه هام به شدت درد میکنه....به این صورت که وقتی دارم راه میرم یا موقع دراز کشیدن احساس میکنم یه وزنه ای به بیظه هام آویزون شده که منجر به درد میشه؟؟؟2- یه چندماهی هم شده درد بیضه به سمت ناحیه بالا مثانه وشکم خودشو میکشونه(دور ناف و از اونجا به سمت طرفین و پشت) و یه طوری که زیاد نمیتونم بایستم....نمیدونم چکار کنم چون میخام ازدواج کنم دنبال راه حل ام.....حتی الان به صورتی شده که در حالت نشسته ام اذیتم میکنه...تشکر از جواب شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونگرافی بکنید
  • تصویر کاربر مهدیار پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1206 مشاهده پرسش
    سلام مجدد دکتر.من بعداز دو ماه که از عمل واریکوسلم میگذره الاندارم بدنسازی کار میکنم..ولی بعد از اومدن از باشگاه احساس درد در بیضم میکنم که نگرانم میکنه که واریکوسلم دوباره عود کنه..در ضمن من فق بیضه چپم سالمه و راستیه کوچیکه..میخواستم بپرسم درد بیضم برای چیه؟میشه کاری کرد که دیگه درد نگیره؟کلا نباید دیگ بدنسازی برم یا میتونم هم بدنسازی برم و هم بیضم درد نگیره؟حتما بگید که درد بیضم برای چیه آخه من تعجب میکنم الان دو ماه و نیمه که از عمل گذشته و دکترم بهم گفت که میتونی بدنسازی کار کنی..با تشکر بسیار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      به علت ورزش سنگین است
  • تصویر کاربر ه.و جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت استاد ارجمند جناب اقای دکتر کرمی من حدود 10 روز قبل عمل واریکوسلکتومی ب روش میکروسکوپی انجام دادم و با توجه ب توصیه پزشک مبنی بر عدم نزدیکی تا 2 هفته در خواب مایع منی ار من خارج شده در روز 10 ک موجبات نگرانی و تشویش خاطر ب خاطر اینکه مشکلی برای عملی ک انجام دادم ایجاد میکنه یا نه خواهشمندم من را راهنمایی کنید و جواب را خصوصی ب ایمیل بنده ارسال کنید در صورت امکان در صفحه عمومی پخش نشوداینجانب دستیار پزشکی میباشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      اصا نگران نباش مشکلی پیش نمی ایدل
    2. تصویر کاربر ه.و جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام مجدد ممنون از بذل محبت و لطفتون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      خواهش
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر