جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد بیضه در مردان چیست؟ سریع ترین راه های درمان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

یکی از آزاردهنده ترین دردها برای یک مرد و جنس مذکر درد ناشی از بیضه ها است که کیفیت زندگی فرد را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. درد بیضه می‌تواند ناشی از آسیب‌های جزئی به اندام تناسلی باشد. عوامل درد بیضه می تواند منشا درونی یا بیرونی داشته باشد.

شایع ترین علل درد بیضه و درمان آن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در بیضه مردان می شود که در حالت کلی این درد می تواند به علت تحریکات بیرونی از قبیل ضربه، تصادف و آسیب ناشی از آن و یا علت درونی باشد

چرا واریکوسل می گیریم؟

عوامل درونی درد بیضه چیست؟

همه موارد بالا از شایع ترین عوامل درد بیضه است که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

1-درد بیضه ناشی از تورم یا ارکیت

در این حالت خود بیضه به علت عامل ویروسی از قبیل ابتلا به ویروس اریون و یا ثانویه به تورم اپیدیدیم باعث التهاب نسج بیضه و درد شدیدی می شود که در این حالت بیضه مبتلا بزرگ و قرمز و شدیداً دردناک می شود و در معاینه بیضه گرم و متورم می باشد و فرد سابقه ابتلا به اریون را در روزهای اخیر ذکر می کند. درمان این حالت استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت و با گذاشتن حوله سرد زیر آن و مصرف داروهای ضد التهاب ظرف 2 الی 3 روز درد بیضه فروکش می کند.

2- تورم بیضه به ثانویه به تورم اپیدیدیم

اپیدیدیم یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و نطفه های تولید شده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. درد بیضه ناشی از تورم اپیدیدیمیت اغلب در مردان جوان که از نظر سکس فعال می باشند و اغلب در رده سنی بین 35-20 سالگی دیده می شود. علت ایجاد این بیماری اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی وارد مجرای مرد و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود.

تمرین کگل برای زود انزالی

اغلب علت شایع این عفونت سوزاک و یا کلامیدیا می باشد. در شرح حال فرد مبتلا سابقه ترشحات چرکی از مجرای ادراری را در چند روز گذشته ذکر می کند. در این حالت فرد از درد شدید بیضه شاکی است و در معاینه بیضه گرم و متورم و سفت و شدیداً دردناک است.

 درمان ورم اپیدیدیم:

استراحت و عدم زور زدن و مصرف آنتی بیوتیک های قوی با نظر پزشک، کمپرس یخ و بالا نگاه داشتن بیضه با گذاشتن حوله سرد زیر آن در موقع استراحت و مصرف داروای ضد التهاب می باشد. اغلب با دادن نمونه آزمایشگاه و کشت از مجرا علت و عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می شود.

3- تورشن یا پیچش طناب بیضه

درد بیضه ناشی از پیچش بیضه خطرناک ترین عامل درد بیضه می باشد. مثل شکل زیر در این حالت بیضه به دور طناب آویز آن که شامل رگهای بیضه است می چرخد و در نتیجه این چرخش خونرسانی به بیضه قطع می گردد و اگر در عرض 4 ساعت این گره باز نشود بیضه فاسد می شود و باید با جراحی از بدن خارج شود.شکل نمائی از چرخش بیضه را نشان میدهد.

نکات قابل توجه:

  • هر درد بیضه از دوره نوزادی تا سن بلوغ که به صورت ناگهانی در بیضه ها شروع شود پیچش بیضه می باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • در صورت شکایت پسر بچه ها از درد بیضه بلافاصله به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایید زیرا اگر پیچش علت درد بیضه باشد وقت کافی ندارید.

چه عواملی احتمال پیچش بیضه را بیشتر می کنند؟

پیچش بیضه
  • ضربه
  •  دوچرخه سواری
  • اسب سواری

درد بیضه ناگهانی با علت نامعلوم که در خواب و بیداری خودبخود شروع می شود.

4-تومور بیضه

تومور بیضه یا سرطان بیضه به سفت شدگی و یا بزرگ شدن خودبخود بضه گفته می شود که اغلب با احساس سنگینی و درد بیضه و معاینه خود فرد مشخص می شود. این بیماری به علت انتشار آن به دیگر اعضای بدن جزء خطرناک ترین بیماری های بیضه می باشد و لذا توصیه می شود:

  • هر از چند گاهی بیضه های خود را معاینه کنید.
  • در صورت احساس بزرگی و سفت شدگی بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک با انجام معاینه و سونوگرافی بیضه و آزمایشات تست سرطان بیضه، آن را تشخیص می دهد. در صورت سرطانی شدن بیضه باید توسط جراحی بیضه برداشته شود. اگر در مراحل اولیه سرطان بیضه تشخیص داده شود چه بسا نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز نباشد. پس از برداشته شدن بیضه سرطانی آزمایش نسج شناسی روی آن انجام می شود و پس از تشخیص دقیق نسجی و نوع سرطان درمان های تکمیلی که اغلب جراحی و یا ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی است برای بیمار شروع می شود.

اگر سرطان بیضه در مرحله شروع و اولیه تشخیص داده شود با درمان آن بیمار کاملاً بهبودی پیدا می کند. در خاتمه یادآوری می شود هر از چند گاهی بیضه های خود را لمس کنید و در موارد مشکوک به پزشک مراجعه نمایید. شکل زیر نمائی از سرطان بیضه می باشد .

5-هیدروسل یا آب آوردن بیضه

یکی از علل درد بیضه و بزرگ شدگی آن هیدروسل می باشد. در این بیماری بیضه به علت اختلال در تولید و جذب مایع بیضه آب در دور بیضه جمع شده و باعث بزرگی تدریجی بیضه می گردد. مثل شکل زیر:

تجمع مایع در اطراف بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

علت بیماری هیدروسل (آب آوردن بیضه)+تشخیص و درمان

  • تومور بیضه
  • ضربه به بیضه
  • عفونت بیضه
  • بعد از عمل جراحی واریکوسل از عوامل ثانویه ایجاد کننده هیدروسل می باشند.

راه های تشخیص هیدروسل

با معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی از بیضه می باشد. هیدروسل درمان دارویی ندارد و اگر ثانویه به سرطان بیضه نباشد بیماری خطرناکی نیست. تنها درمان قطعی هیدروسل عمل جراحی می باشد که این عمل به صورت سرپائی و بدون بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام می شود. در عمل جراحی علاوه بر تخلیه کامل آب بیضه نسج اضافه نیز برداشته می شود که باعث برگشت بیضه به اندازه طبیعی می گردد و تخلیه آب بیضه با سرنگ نه تنها باعث بهبودی بیمار نمی گردد بلکه به علت عود مجدد ممکن است باعث عفونت شدید بیضه نیز گردد.

زمان طلایی درمان پیچش بیضه

توصیه می شود در عرض 4 ساعت سریعاً به نزدیکترین مرکز جراحی مراجعه نمایید و توسط پزشک جراحی کلیه و مجاری ویزیت شوید. تنها درمان مؤثر پیچش بیضه جراحی و باز کردن گره آن می باشد پس یادتان باشد در پیچش بیضه زمان طلائی شما جهت نجات بیضه 4 ساعت می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (187 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 5311 مشاهده پرسش
    شرمنده اقای دکتر درادامه سوال صبحم میخواستم بگم من موقع کار با اب احساس میکنم ادرارم داره میریزه وهمچنین در توالت موقع شستن مدام حس جمع شدن مثانه دارم که فکر میکنم ادرارم ریخت دوباره میشورم.وبعد از بیرون امدن از تپالت هم ناگهان مثانهام منقبض میشود کهایا واقعا با این انقباض نجس میشوم.کمکم کنید لطفا.همه مشکلتتم تز وقتی پیش اومد که به این موضوع فکر میکنم تا پارسال ساعتها میتونستم دستشویی نرم اما از وقتی به نجس شدن حساس شدم مدام بهش فکر میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      بیشتر مشکل شما روحی و حساسیت بیش از حد است
  • تصویر کاربر ali پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشی

    چند ماه در طول روز بیش از 6-7 بار ادرار می کنم و تقریبا 9 بار در روز میشه.واقعا نمیدونم چرا اینطوری شده
    چند بار چک آپ کلی دادم و مشکل خاصی نداشتم.در طول روز هم آب زید می خورم اما این کار واسه چندساله نه فقط این چند ماه که ادرارم زیاد شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید و یا بهم بگید به چه دکترهایی از لحاظ تخصص می تونم مراجعه کنم ؟ داخلی؟عروق؟مجاری ادراری؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      جهت تشخیص قطعی نوار مثانه لازم است
    2. تصویر کاربر ali جمعه ۵ اردیبهشت ۹۳( 1 دهه پیش)
      خب آقای دکتر به چه دکتری مراجعه کنم که نوار مثانه رو واسم بنویسن آزمایشش رو ؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    دکتر سلام و خسته نباشید،من23سال دارم و مجرد هستم.مدت زیادی هست که به سوزش ادرار مبتلا هستم و آزمایش کشت ادرارم منفی هست.فشار ادرارم کم و گاهی تکرر ادرار به همراه قطع و وصل شدن ادرار دارم.به دکتر اورولوژی مراجه کردم و بهم گفت که پروستاتیت مزمن دارم و برام پروترال تجویز کرد که با مصرفش بهتر شدم اما الان چند روزیه که سوزش ادرارم شدید شده و سوزشش بعد ادرار کردن هم ادامه داره..میخواستم بگم که بنظرشما این تشخیص و تجویز درسته؟؟ببخشید من یه مشکل دیگه هم دارم اونم اینه که به کجی آلت مبتلا هستم.کجیم زیر40درجه هست و همین پزشک برام ویتامین ای تجویز کرده و گفته که اگه بهتر نشدم بهم وکیوم میده...اینم درسته تجویزش؟؟توروخدا دکتر کمکم کنین من خیلی نگرانم..ببخشید که خیلی سوالاتم طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      عکس از شدت کجی بفرستید2-سوزشباید مراجعه نمائید
  • تصویر کاربر مهتاب دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    من حدودا 1 سال هست که دچار عفونت شدید ادراری شدم و متاسفانه با هیچ آنتی بیوتیکی خوب نشدم از جمله سیپرو فلوکسسین- نیتروفورانتویین- آمیکاسین
    کلی هم آزمایش ادرار و کشت دادم که همشون میزنه عفونت. واقعا دیگه عاجز شدم.
    ممنون میشم از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      با مدارک حضورا مراجعه شود
  • تصویر کاربر مانیا دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    جناب دکتر اگر یادتون باشه پیام دادم خدمتتون که دختری مجرد 20 ساله ای هستم که تکرر ادرار دارم + ادرار وقتی وایمیستم ادرار میاد ازم - حالا بدتر شدم نشستم احساس میکنم همین جور یه چیزی مثل دستشویی داره ازم میاد لباس زیرم مرطوب هستا ولی وقتی میرم دستشویی ادرار دارم - الانم درد کمر + درد پهلو + سر زیر شکمم درده جناب دکتر دست که به جاهای مرطوب میزنم بوی بدی میاد - من 9 فروردین سونو دادم بغیر از کیست چربی 6 میلیمتری مشکلی نداشتم اینم جواب آزمایش ادرارم
    جواب آزمایشی که دکتر گفتم داخلش خون بود :( خودم میترسم دوباره ازمایش بدم میترسم سرطان داشته باشم :( با اینکه سونو 5 بار از آذر ماه تا 9 فروردین امسال دادم و سالم بود بازم میترسم آزمایش بدم :(
    color : Yellow
    appearance : semi - clear
    1022: specific gravity
    5 : Ph
    protein : negative
    glucose : negative
    ketone : negative
    bilirubin : negative
    urobilinogen : negative
    nitrite : negative
    blood / hgb : trace
    W.B.C : 2- 3
    R.B.C : 2-3
    epithelial cell : 3-4
    bacteria : Few
    Mucus : negative
    casts : negative
    crystals : negative
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      ازمایش شما مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر آیا میزان تکرر ادرار نشاندهنده ی وضعیت وخیم کلیه میباشد و بر عکس؟ بنده کراتینم 4،6 هست و حتی شب ادراری و یا شبی 4 بار تخلیه ی ادرار داشته ام ولی در حال حاضر خیلی کم شده و به شبی یکبار در طول شب رسیده ، آیا این میتواند نشانه ای بر بهبودی ام باشد ،اصلا بین بیماران نارسایی مورد بهبودی وجود داشته است؟ ممنون از زحماتتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      شما مبتلا به نارسائی شدید کلیه هستید و باید تحت نظر دکتر نفرولوزی باشید
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر
    من دچار عدم نزول بیضه یک طرفه در سمت راست بودم ود ر سن 15 سالگی با جراحی آن را اصلاح کردم از نظر سایز زیاد کوچک نیست ، بنظر شما با این شرایط این بیضه کاربرد خاصی می تواند از نظر اسپرم یا هورمون داشته باشد از دید سونوگرافی فقط سایز ان تا حدی کوچک تر از بیضه نرمال است - اگر بیضه چپ سالم باشد بطور کلی آیا مشکلی در باروری ایجاد می شود .
    با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      فقط بایدچکاپ بکنید با سونوگرافی
  • تصویر کاربر علي سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    پسر هجده ساله هستم حدود هر دو هفته يك بار درد كمي رو در بيضه حا حس مي كنم البته نه مواقعي كه ساكن هستم با جا به جا شدن بيضه ها كمي احساس درد مي كنم كه بعد از چند ساعت يا كمتر از يك ساعت برطرف ميشود
    مشكلي وحود ندارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از بیضه انجام ونتیجه را اعلام فرمائید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر