جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیرات الکل روی کلیه

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

مصرف بیش از حد الکل باعث مشکلات جسمی فراوانی مثل بیماری های کبدی و بالا رفتن خطر ابتلا به انواع سرطان ها می شود. همچنین، خطرات کوتاه مدت آن مثل آسیب دیدگی های اتفاقی و تصادفات رانندگی که تحت تأثیر الکل هستند، فرد و اطرافیان را در معرض خطر قرار می دهند. اما رابطه ی بین الکل و کلیه ی شما به مراتب رابطه ای خطرناک تر است.

تأثیر الکل بر کلیه ها

کلیه های شما یک وظیفه ی مهم در بدن را بر عهده دارند. آنها خون شما را تصفیه می کنند تا تعادل آب و مواد معدنی خون حفظ شود. همچنین، برخی از هورمون ها در کلیه شما ترشح می شوند.

زمانی که شما مقدار زیادی الکل را مصرف کرده باشید، کار کلیه برای تصفیه خون (حذف الکل اضافی از آن) بسیار دشوارتر خواهد شد. 

تاثیر الکل بر کلیه

در موارد نادر، نوشیدن ناگهانی مقدار زیادی الکل (حداقل 5 نوشیدنی در بازه ی زمانی کوتاه) می تواند منجر به از کار افتادن کلیه شود. این مورد، آسیب دیدگی شدید کلیوی نام دارد. این مشکل جدی زمانی اتفاق می افتد که سموم نوشیدنی های الکلی، آنقدر ناگهانی در خون شما پخش و انباشته می شوند که کلیه نمی تواند تعادل خون شما را حفظ کند. هرچند این مشکل به وسیله ی یک سری درمان ها برطرف می شود، اما می تواند باعث بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی شود.

همچنین، مصرف مداوم و بی رویه الکل می تواند در دراز مدت، به کلیه های شما آسیب جدی وارد کند. طبق تحقیقات سازمان ملی کلیه، نوشیدن مداوم نوشیدنی های الکلی می تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را تا دو برابر افزایش دهد. البته این خطر در افرادی دائم الخمر یا افرادی که دخانیات مصرف می کنند، بالاتر می باشد.

مضرات الکل: یک بدن بدون تعادل

مصرف بی رویه نوشیدنی های الکلی علاوه بر موارد ذکر شده، تأثیرات غیر مستقیمی نیز روی سلامت کلیه دارند. به گفته ی متخصص کلیه: بدن مانند یک چینش بزرگ از مهره های دومینو می باشد! اگر یکی از اندام های بدن شما در شرایط نامناسب، تعادل خود را از دست دهد، این مشکل می تواند به سایر نقاط بدن هم آسیب برساند.

مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا را بیشتر کند. هر دوی این بیماری ها از رایج ترین علل بیماری های مزمن کلیوی می باشند. 

برای عفونت کلیه چی بخوریم؟

همچنین، اعتیاد به الکل یکی از علل اصلی بیماری های کبدی است. زمانی که کبد شما کارایی لازم را نداشته باشد، جریان پیدا کردن خون به کلیه، کیفیت قابل قبول خود را از دست می دهد. طبق نظر متخصص کلیه: بیماری های کبدی می توانند تأثیر چشم گیری روی عملکرد کلیه های شما داشته باشند.

آیا مصرف الکل با درد کلیه، سنگ کلیه و عفونت های کلیوی در ارتباط است؟

شاید شنیده باشید که برخی افراد بعد از یک شب نوشیدن بی رویه ی الکل، دچار درد کلیه شده باشند، اما به گفته ی متخصص کلیه، تاکنون هیچ تحقیقی به ارتباط مصرف الکل و درد کلیه اشاره نکرده است، هر چند الکل مصرفی می تواند باعث پایین آمدن سطح آب بدن شود. به طور مشابه، هیچ دلیلی هم برای رابطه، بین الکل و سنگ کلیه یا عفونت های کلیوی وجود ندارد. متخصص کلیه بیان می کند که: البته، ما می دانیم افرادی که آب کافی نمی نوشند، بیشتر در معرض خطر تشکیل سنگ های کلیوی قرار دارند.

بنابراین، در صورتی که با مصرف بیش از حد الکل، سطح آب بدن شما کمتر از حالت عادی باشد، ممکن است به طور مشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه در شما افزایش پیدا کند. هرچند، همچنان هیچ نسبت مستقیمی بین مصرف الکل و سنگ کلیه وجود ندارد. چیزی که به وضوح مشخص است، تأثیر مخرب الکل روی اندام های شما (مثل کلیه) است. بسیاری از افراد، بیش از چیزی که فکر می کنند دچار مصرف بی رویه الکل هستند. در ایالات متحده، تعریف نوشیدن بی رویه الکل به این صورت است:

  • برای زنان: بیش از 7 نوشیدنی در هفته یا بیش از 3 نوشیدنی در یک روز
  • برای مردان: بیش از 14 نوشیدنی در هفته یا بیش از 4 نوشیدنی در یک روز
عوارض نوشیدنی های انرژی زا بر کلیه و سلامتی

پزشک متخصص کلیه در آخر بیان می کند: از تمام افرادی که به گونه ای به مصرف نوشیدنی های الکلی اعتیاد دارند، خواهش می کنم برای دریافت کمک های پزشکی اقدام کنند. لطفاً از مشکلی که دارید خجالت نکشید! چون ما راه های متعددی برای کمک به شما در نظر گرفته ایم و از هیچگونه کمکی دریغ نمی کنیم.


دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

4.1/5 - (42 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    ماه گذشته جهت بررسی سنگ های کلیه سمت راست در کلینیک نیکان خدمت رسیدم . دارو جهت دفع سنگ ها تجویز فرمودید که مرتب مصرف کردم ( یک چهارم هیدرو کلروتایزید بعد از صبحانه و هر 12 ساعت یکعدد آلیترال ) . بعد از یکماه مجدد سونوی جدیدی دادم که خوشبختانه یکی از سنگ ها در سونو مشاهده نگردید . خواستم در خصوص روند ادامه دارو کسب تکلیف کنم ، آیا کماکان ادامه بدم یا خیر . در حال حاضر به قرموده که یک ماه دارو مصرف شود ،مصرف دارو را متوقف کرده ام چون نمی دانستم ادامه دادن دارو عوارض منفی دارد یا خیر . نوبیت گرفتن از کلینیک یا مطب هم بسیار سخت است و نوبت نزدیک جهت مراجعه مجدد نتوانستم اخذ کنم.لطفا راهنمایی فرمائید.
    باتشکر و سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تا 3 ماه قرص آلیتورال رو ادامه بدید
  • تصویر کاربر Mojtaba چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،، 2 هفته قبل با درد شدید زیر شکم مواجه شدم که با طی مراحل سونوگرافی و بعد سی تی اسکن متوجه وجود سنگ 4 میلیمتری uvj حالب شدیم ،، به آقای دکتر علی عیسی پور مراجعه کردم که دو قرص تامسولوسین ( شبی 1 عدد ) و هیدوکلروتیازید (هر صبح نیمی از قرص ) و آب زیاد رو تجویز کردن که با وجود طناب زدن و ورزش هنوز هم سنگ دفع نشده ،، سوال بنده اینه :
    اولین سوال : تا چند وقت باید این قرصها ادامه پیدا کنه و امکان داره دفع نشه و کار به عمل بکشه برا سنگ 4 میلیمتری ؟
    یه درد خفیفی در کلیه ای که سنگ دفع کرده دارم که قرص ایندومتاسین بهم دادن که ( روزی 2 عدد مصرف میکنم ) هنوز بعد 10 روز خوب نشده ،،
    در هنگام ادرار هیچ درد و سوزشی و خونریزی ندارم و فقط موقعی که دستشویی میرم و میشینم زیر شکمم احساس درد خیلی خفیفی دارم ،، این سنگ باعث نشه که کلیه ام عفونت کنه یا از کار بیفته چون کمی درد دارم هنوز ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اگر بعد ۱۰ روز دفع نشده باید TULبشید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 791 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر
    بنده سنگ کلیه 18 میلی متری دارم که درون حالب هستش بابت سنگ شکنی به بیمارستان قایم کرج ارجاع شدم ولی بخاطر وزن 98 کیلو گفتن که دستگاه جواب نمیده .اگر ممکنه راهنمایی کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      به بیمارستان نیکان یا پیامبران مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر