جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اسپرم سالم باید چه رنگی باشد؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

رنگ اسپرم سالم شیری است و غلظت آن ژله ای و مشابه تخم مرغ خام است. تغییرات اندک در رنگ، بافت، و حتی بوی اسپرم طبیعی بوده و نباید موجب نگرانی شود. در برخی موارد، تغییرات در رنگ اسپرم می تواند نشانه ای از یک مشکل مهم باشد. از جمله دلایل چنین وضعیتی ممکن است وجود خون یا عفونت در اسپرم باشد، که هر دو مورد نیاز به بررسی های پزشکی دارند.

انواع رنگ اسپرم

شناخت دلیل هر رنگ اسپرم بسیار مهم است، این رنگ در سلامت شما تأثیرگذار است. 

اسپرم شفاف، سفید و خاکستری

اسپرم شفاف، سفید، یا خاکستری نشانه سلامت آن است. عموماً اسپرم با این رنگ ها به دلیل تعداد زیاد اسپرم، بافتی غلیظ دارد. البته، برخی مردان با وجود داشتن بافت مایع، اما رنگ اسپرم طبیعی دارند، این نوع  اسپرم را آبکی می گویند که نشانه باروری مرد بوده اما جذب ناکافی روی را نیز نشان می دهد.

اسپرم سفید مایل به زرد

این رنگ اسپرم معمولاً در اثر عوامل مرتبط با سن و سال است. چنین شرایطی تا زمانی که هنگام انزال یا رابطه جنسی احساس درد نداشته باشید، تقریباً طبیعی است. علاوه بر این، عوامل دیگری نیز وجود دارند که منجر به چنین رنگی در اسپرم می شوند، که یکی از آن ها خوردن غذاهای حاوی مقادیر بالای گوگرد مانند پیاز، بروکلی، و موز است.

رنگ اسپرم زرد

اسپرم زردرنگ لزوماً نشانه اختلال در سلامت فرد نیست. این حالت می تواند به دلیل اختلاط مایع اسپرم با ادرار در مجرای ادراری باشد. عبور اسپرم از مجرای ادراری می تواند باعث آغشته شدن آن به باقیمانده ادرار شده و رنگ آن را زرد کند. چنین حالتی زمانی رایج تر است که مدت کوتاهی پس از دفع ادرار، انزال داشته باشید.

البته باید توجه داشت که احتمالات و دلایل دیگری نیز می توانند باعث زردرنگ شدن اسپرم شوند از جمله:

⛔ بیماری زردی

این بیماری هنگامی بروز می کند که میزان بیلی روبین در بدن شما افزایش چشمگیری داشته باشد. بیلی روبین رنگدانه زرد رنگی است که در اثر تجزیه گلبول های قرمز خون به صورت طبیعی ایجاد می شود.

⛔ لوکوسیتواسپرمی

این حالت زمانی رخ می دهد که گلبول های سفید بسیاری (لوکوسیت) در اسپرم فرد موجود باشد و منجر به تغییر رنگ اسپرم به زرد می شود. لوکوسیتواسپرمی می تواند در اثر عفونت پروستات، بیماری های خودایمنی، یا بیماری های مقاربتی (STDs) ایجاد شود.

⛔ عفونت پروستات

با ورود باکتری ها از مجرای ادراری به غده پروستات، عفونت ایجاد می شود، این حالت موجب تغییررنگ اسپرم و زردشدن آن می شود.

رنگ سفید اسپرم

اسپرم سبزرنگ

اسپرم سبزرنگ نیز می تواند نشانه عفونت باشد، عفونت در ناحیه مثانه یا در اثر بیماری های مقاربتی (STD). عوامل این عارضه مشابه دلایل زردی اسپرم هستند. البته، همچنان بایستی در خصوص احتمال آلودگی به بیماری های مقاربتی از شریک جنسی خود هوشیار باشید.

توصیه می شود که برای آگاهی از دلیل سبزرنگ بودن اسپرم خود، با پزشک مشورت کنید.

اسپرم قرمز، قهوه ای

رنگ قرمز معمولاً نشانه خون تازه است. رنگ قهوه ای نیز نشانه وجود خون کهنه است، در معرض اکسیژن بودن موجب تغییر رنگ خون می شود.

اسپرم قرمز یا قهوه ای ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

⛔ بیوپسی یا جراحی پروستات

که با نمونه برداری از بافت غده پروستات انجام می شود. این عمل شامل برش بافت است که می تواند موجب ورود خون به مجرای ادراری یا مجرای انزالی شود. خون ممکن است نشت کرده و باعث قرمز یا قهوه ای شدن اسپرم شود.

⛔ خودارضایی غیرطبیعی

در برخی موارد، مردان دچار انزال در این حالت دارای اسپرم خونی هستند. این شرایط زمانی رخ می دهد که ارگاسم طولانی نداشته باشید، یا پیش از انزال، توقف داشته باشید.

عوارض خودارضایی از نطر دکتر حسی کرمی

⛔ فشار خون بالا (هایپرتنسیون)

 این وضعیت خصوصاً اگر درمان نشود موجب اختلاط خون با اسپرم می شود.

اسپرم سیاه رنگ

اسپرم سیاه رنگ معمولاً به یک اختلال هماتواسپرمیا ارتباط دارد. هماتواسپرمیا عموماً با شرایط التهابی کیسه اسپرم مرتبط است. خونی که با اسپرم مخلوط می شود در معرض اکسیژن قرار می گیرد که موجب سیاه شدن رنگ اسپرم می شود.

علت دیگری که منجر به سیاه شدن رنگ اسپرم می شود آسیب های نخاعی است. این حالت می تواند به کیسه ذخیره اسپرم آسیب بزند. این غدد چند نوع ماده ترشح می کنند که رنگ آن ها از قهوه ای تیره تا سیاه متفاوت است.

علت تغییر رنگ اسپرم

دلایل متفاوتی برای تغییر رنگ اسپرم وجود دارد. علایم و رنگ اسپرم هر شخص مشخص کننده دلیل اصلی این تغییر است. در قسمت زیر جدولی از دلایل تغییر رنگ اسپرم وجود دارد که عبارتند از:

 

شفاف، سفید یا خاکستری

قرمز

صورتی

قهوه ای

سیاه

زرد

سبز

اسپرم طبیعی

×

 

 

 

 

 

 

فشارخون بالا

 

×

×

 

 

 

 

رابطه جنسی یا خودارضایی شدید

 

×

×

 

 

 

 

عفونت های منتقله جنسی (STI)

 

×

×

 

 

×

×

پروستاتیت

 

×

×

×

 

×

×

بیوپسی یا جراحی پروستات

 

×

×

×

 

 

 

سرطان پروستات، بیضه، یا مجاری ادراری

 

×

×

×

 

 

 

فلزات سنگین

 

 

 

 

×

 

 

آسیب نخاعی

 

 

 

 

×

 

 

رژیم غذایی

 

 

 

 

 

×

×

بیماری زردی

 

 

 

 

 

×

 

لوکوسیتواسپرمیا

 

 

 

 

 

×

 

مصرف دارو

 

 

 

 

 

×

 

وجود ادرار در اسپرم

 

 

 

 

 

×

 

 

بازگرداندن رنگ اسپرم به حالت طبیعی

مواجه شدن با اسپرم تغییررنگ یافته، احتمال مشکلات باروری در جنس مذکر را نشان می دهد. اقدامات زیادی برای بهبود کیفیت اسپرم و بازگرداندن رنگ آن به حالت عادی می توان انجام داد، از جمله:

✅ورزش کردن منظم

ورزش نه تنها موجب رسیدن به وزن ایده آل، بلکه باعث افزایش میزان تستوسترون می شود. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند میزان تستوسترون بالاتری دارند و کیفیت اسپرم آن ها بهتر است. به خاطر داشته باشید که نباید ورزش شدید داشته باشید به حدی که اثر عکس داشته باشد این کار موجب کاهش سطح تستوسترون می شود.

✅جلوگیری از استرس

استرس می تواند میزان رضایتمندی جنسی را کاهش دهد و بر باروری شما تأثیرگذار باشد. هورمون کورتیزول، که کارکرد آن در کنترل استرس است، نقش مهمی در این وضعیت ایفا می کند. استرس مزمن میزان هورمون کورتیزول را افزایش خواهد داد که اثر منفی بر تستوسترون دارد. افزایش در میزان کورتیزول موجب افت در میزان تستوسترون می شود. ممارست در مدیریت استرس با استفاده از مدیتیشن، ورزش، یا مراجعه به روانشناس برای یافتن بهترین راهکار و درمان صحیح آن برای وضعیت شما توصیه می شود.

✅کاهش وزن

هنگامی که برای بارداری با شریک جنسی خود برنامه ریزی می کنید، گرفتن رژیم ایده مناسبی است. البته در ابتدا برای تعیین بهترین رژیم مناسب شما با پزشک خود مشورت کنید. کاهش وزن مانع بروز چاقی می شود. چاقی یکی از دلایل کاهش کیفیت و کمیت اسپرم است.

✅تنظیم میزان روی بدن

روی ماده معدنی مهم مورد نیاز بدن است. این ماده بر سلامت اسپرم نیز تأثیرگذار است. روی در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و صدف وجود دارد. جهت افزایش سطح باروری خود می توانید از غذاهای حاوی روی بالا استفاده کنید.

اگر شما و همسرتان در باروری مشکل دارید، بدانید که تنها نیستید. ناباروری بیش از آنچه تصور می کنید شایع است.

چه زمانی باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

برخی دلایل تغییررنگ اسپرم نباید موجب نگرانی شوند و به درمان نیاز ندارند. البته در صورت تداوم چنین وضعیتی و بروز علایم دیگر همچون بوی بد، یا هماتواسپرمیای طولانی مدت، می توان با پزشک مشورت نمود.

اگر شخصی هر نشانه ای از مشکلات در پروستات را مشاهده نمود، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کند. از جمله این نشانه ها عبارتند از مشکل در دفع ادرار، تورم در ناحیه اندام جنسی و لگن، احساس فشار در روده بزرگ، یا احساس حرکات مداوم در روده.

تشخیص و درمان زودهنگام امکان رفع مشکلات اساسی و مهم را فراهم خواهد کرد.

اسپرم طبیعی به طور معمول شفاف، سفید، یا خاکستری رنگ است. تغییر رنگ آن ممکن است موقتی بوده و بدون اقدامات درمانی رفع شود.

البته اگر رفتار فرد موجب تغییراتی در اسپرم شود که رفع نشود یا با علایم دیگری همچون عفونت یا التهاب همراه باشد، به اقدامات پزشکی و درمانی نیاز دارد. 

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری و تناسلی

3.9/5 - (76 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ه چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    اینن آزمایش مایع منی چیو مشخص میکنه برای چی هست احتمال ناباروری هستش قبل هم خود ارضایی میکرد هر روز اما الان ۳ روز اینجوری شده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      سوالتون کامل نیست
  • تصویر کاربر ه چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام دوست پسرم هر روز خود ارضایی میکنه الان مایع منی. آبکی شده و کم رنگ شده میشه بدونم مشکلش چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز مایع منی انجام شود
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب آقای دکتر بنده ۲۸ سال دارم، حدود دو روز پیش بعد از انزال مشاهده کردم که مایه منی به رنگ قهوه‌ای است مشکل سوزش و یا دردی ندارم فقط احساس می‌کنم کمی سر آلت حساس شده است
    بعضی اوقات بعد از ادرار همراه با دفع مقداری ماده سفید رنگ چسبناک از آلت خارج می‌شود
    رابطه‌ی جنسی هم اصلا نداشتم
    در ضمن من بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک دارم و وارفارین و داروهای دیگری مصرف می‌کنم
    حدود ۳ هفته پیش آزمایش دوره‌ای و ادرار هم دادم چیز غیر عادی نبود
    می‌خواستم ببینم نیاز به پیگیری خاصی هست؟
    ممنون از شما دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      تا سه ماه خود بخود رفع خواهد شد مصرف مایعات فراوان داشته باشید
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر طبق آزمایش اسپرم بهم گفته که خیلی سخت بطور طبیعی بچه دار میشی
    بیزحمت نظر خودتون رو بفرمایید راجع به آزمایش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام در حرکت اسپرم مشکل دارید . با افزایش سن شکل و حرکت تحت تاثیر قرار میگیره باید از لحاظ واریکوسل بررسی بشید اگر واریکوسل دارید عمل کنید اگر نه بهترین راهکار روش کمک باروری هست . جهت طبیعی بچه دار شدن هم اقدام کنید فعلا اگر نشد سراغ روش کمک باروری برید
  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    بنده سال۹۱سونوگرفتم ازکلیه ام سمت چپ سنگ۲م داشت سال بعدسونوگرفتم سنگه شده بود۲/۸م.ولی کلیه راست سالم بود.سال۹۵سونودادم هردوکلیه پرازسنگریزه درسینوس هاش بودک بزرگترین ان ۳/۱ مقطب تحتانی کلیه چپ بود.سال۱۴۰۰سنگ ۲/۶همراه باسایه صوتی خلفی درپل میانی کلیه راست بودوکلیه چپ چیزی نشون نداده بودسونوی خردادامسالم باتعجب همه چیزروطبیعی بدون سنگ‌ وهیدرونفروزنشون دادولی ۴روزپیش سونوی اخرم گفت ک هردوکلیه اندازه طبیعی واکوی کورتیکال طبیعی ولی چندسنگریزه درکالیس میانی هردوکلیه ب بزرگترین دیامتر۲_۳مشهوداست سنگ وهیدورنفروزهم نداشته حالبهامتسع نیستند.باپوزش بخاطرقطعی نت ازدکترمیخوام بپرسم توان روزه گرفتن درایام متبرکه رودارم یانه؟ ازلحاظ شرعی وجسمی باتشکر فقط جواب روحتما بدین خیلی وسواس دارم وعجله .ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سللم کلیه سنگ ساز است و بهترین روش تشخیص سنگ سی تی اسکن سنگ های ریز دارید که احتمال دفع دارن بخصوص وقتی مایعات کم بخورین . بدنتون به مایعات نیاز داره
  • تصویر کاربر پوریا سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب جناب دکتر
    من ۲۵ سال سن دارم که حدود ۱ سال است در زمان انزال احساس دردی درمجاری دارم و همچنین حس می‌کنم کاملا تخیلیه نمی شود و همینطور پرتاب منی خیلی کمتر از قبل است ، این مشکل را هم در تخلیه ادرار دارم و به کندی ادرارم خارج می شود. سونوگرافی انجام دادم و دکتر گفتند پروستاتم بزرگ تر از اندازه نرمال هستش.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورت کاهش فشار ادرار بهتر است یک نوبت سیستوسکوپی از نظر تنگی مجرا شوید
  • تصویر کاربر یک شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام
    هنگام رابطه من ارضا شدن را حس نمی‌کنم و فقط مایع شفاف خارج می شود یکبار هم آزمایش اسپرم دادم که صفر بود چکار بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      آزمایش ادرار بعد از انزال باید انجام بدبد
  • تصویر کاربر S.R شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.
    دکتر من سی‌تی انجام دادم و یک سنگ 8 الی 10 میلی در لوله حالب دیده شد پزشک بهم گفت باید سنگ شکن کنی و من حدودا یک هفته مایعات خوردم و ورزش کردم (دویدن و از پله بالا رفتم) به امید دفع شدن اما دفع نشد. و رفتم سنگ شکن اما نتونستن با دستگاه سنگ رو پیدا کنن و گفتن احتمالا جا‌به‌جا شده، پزشکم گفت سنگ به قدری بزرگ هست که نتونه زیاد جا‌به‌جا شه و اگر هم جابه‌جا شده باشه در حد یک،دو سانت جابه‌جا شده
    پزشکم دوباره برام سنگ شکن نوشت و گفت اگر اینبار پیدا نشد باید عمل شی و درمورد عمل هم گفت با شرایط خاص عمل رو انجام میدم و این شرایط هم اینه که بعد از عمل از من سنگ نخوای چون ممکنه سنگ رو در نیاریم و یا با همون چند ضربه سنگ به کلیه برگرده
    الان هم درد دارم و بالا میارم رنگ ادرارمم قهوه ای پرنگ هست اما خونی نیست ولی خیلی پررنگه.
    با حرفای پزشکم درمورد عمل من خیلی ناامید شدم لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم لطفا اگر هم میشه دکتر خوب در کرمان و یزد معرفی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره TUL انجام بدید
  • تصویر کاربر مهلا دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر روزتون بخیر ، من چهار روز پیش درد پشت پهلوی راست رو برای اولین بار تجربه کردم که خیلی شدید بود به مدت چند ساعت و بعد از اون اروم شد روز بعد دقیقا همون ساعت درد داشتم اما به شدت کمتر و مدت زمان کمتر برای همین به سونوگرافی رفتم گفتن سنگ ۸ میلی در ابتدای حالب کلیه ی راست هست ، من سابقه ی سنگ نداشتم و کلا هم مایعات زیاد مصرف میکنم و ورزش مداوم دارم بعد از سونو به مدت دو روز ورزش و پیاده روی کردم و اب هم حتی بیشتر از قبل خوردم ، دردم کاملا رفع شده و علائمی مثل تکرر یا سوزش یا کم بودن حجم ادرار هم ندارم ، امروز باز هم به سونوگرافی مراجعه کردم گفتن سنگ ۷ میلی شده و در نزدیکی مثانه یعنی حالب تحتانی قرار گرفته ، البته دارو هم تو این دو روز مصرف کردم الان حال عمومی کاملا خوبی دارم اما به نظرتون این سنگ امکان دفع داره ؟ من میتونم زمان بدم به این موضوع ؟ من به شدت از کرونا میترسم به همین دلیل کمترین میزان بیرون رفتن از خونه رو این دو سال داشتم برای همین هم حتی با خود شما ویزیت تلفنی قبلا برقرار کردم و این بار هم وقت گرفتم اما هنوز سعادت نشده با شما صحبت کنم ، در کل بسیار از قرار گرفتن در محیط بیمارستان و عمل میترسم ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اگر بیش از ۲ هفته از دردتون گذشته و سنگ حالب دفع نشده بهتره سنگشکنی انجام بدید
    2. تصویر کاربر مهلا یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد اقای دکتر من دیروز سنگ رو دفع کردم البته هیچونه درد یا خونریزی نداشتم آیا لازمه که سونو گرافی بدم مجدد ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      بله بهتره سونوگرافی مجدد بدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر منی من مدتی هست که به رنگ سبز دراومده ولی روی پوست همون رنگ سفید هست و بعد از انزال اول این مشکل زیاد وجود نداره و از طرفی اصلا رابطه جنسی برقرار نکردم... در واقع الان مشکل ناباروری دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش اسپرم جهت بررسی عفونت مایع منی انجام بدید
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بعد جناب دکتر این مشکل تقریبا ۲-۳ سال هست که وجود داره... اگر عفونت باشه میشه برطرفش کرد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله اول آزمایش انجام بدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر