جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اسپرم سالم باید چه رنگی باشد؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

رنگ اسپرم سالم شیری است و غلظت آن ژله ای و مشابه تخم مرغ خام است. تغییرات اندک در رنگ، بافت، و حتی بوی اسپرم طبیعی بوده و نباید موجب نگرانی شود. در برخی موارد، تغییرات در رنگ اسپرم می تواند نشانه ای از یک مشکل مهم باشد. از جمله دلایل چنین وضعیتی ممکن است وجود خون یا عفونت در اسپرم باشد، که هر دو مورد نیاز به بررسی های پزشکی دارند.

انواع رنگ اسپرم

شناخت دلیل هر رنگ اسپرم بسیار مهم است، این رنگ در سلامت شما تأثیرگذار است. 

اسپرم شفاف، سفید و خاکستری

اسپرم شفاف، سفید، یا خاکستری نشانه سلامت آن است. عموماً اسپرم با این رنگ ها به دلیل تعداد زیاد اسپرم، بافتی غلیظ دارد. البته، برخی مردان با وجود داشتن بافت مایع، اما رنگ اسپرم طبیعی دارند، این نوع  اسپرم را آبکی می گویند که نشانه باروری مرد بوده اما جذب ناکافی روی را نیز نشان می دهد.

اسپرم سفید مایل به زرد

این رنگ اسپرم معمولاً در اثر عوامل مرتبط با سن و سال است. چنین شرایطی تا زمانی که هنگام انزال یا رابطه جنسی احساس درد نداشته باشید، تقریباً طبیعی است. علاوه بر این، عوامل دیگری نیز وجود دارند که منجر به چنین رنگی در اسپرم می شوند، که یکی از آن ها خوردن غذاهای حاوی مقادیر بالای گوگرد مانند پیاز، بروکلی، و موز است.

رنگ اسپرم زرد

اسپرم زردرنگ لزوماً نشانه اختلال در سلامت فرد نیست. این حالت می تواند به دلیل اختلاط مایع اسپرم با ادرار در مجرای ادراری باشد. عبور اسپرم از مجرای ادراری می تواند باعث آغشته شدن آن به باقیمانده ادرار شده و رنگ آن را زرد کند. چنین حالتی زمانی رایج تر است که مدت کوتاهی پس از دفع ادرار، انزال داشته باشید.

البته باید توجه داشت که احتمالات و دلایل دیگری نیز می توانند باعث زردرنگ شدن اسپرم شوند از جمله:

⛔ بیماری زردی

این بیماری هنگامی بروز می کند که میزان بیلی روبین در بدن شما افزایش چشمگیری داشته باشد. بیلی روبین رنگدانه زرد رنگی است که در اثر تجزیه گلبول های قرمز خون به صورت طبیعی ایجاد می شود.

⛔ لوکوسیتواسپرمی

این حالت زمانی رخ می دهد که گلبول های سفید بسیاری (لوکوسیت) در اسپرم فرد موجود باشد و منجر به تغییر رنگ اسپرم به زرد می شود. لوکوسیتواسپرمی می تواند در اثر عفونت پروستات، بیماری های خودایمنی، یا بیماری های مقاربتی (STDs) ایجاد شود.

⛔ عفونت پروستات

با ورود باکتری ها از مجرای ادراری به غده پروستات، عفونت ایجاد می شود، این حالت موجب تغییررنگ اسپرم و زردشدن آن می شود.

رنگ سفید اسپرم

اسپرم سبزرنگ

اسپرم سبزرنگ نیز می تواند نشانه عفونت باشد، عفونت در ناحیه مثانه یا در اثر بیماری های مقاربتی (STD). عوامل این عارضه مشابه دلایل زردی اسپرم هستند. البته، همچنان بایستی در خصوص احتمال آلودگی به بیماری های مقاربتی از شریک جنسی خود هوشیار باشید.

توصیه می شود که برای آگاهی از دلیل سبزرنگ بودن اسپرم خود، با پزشک مشورت کنید.

اسپرم قرمز، قهوه ای

رنگ قرمز معمولاً نشانه خون تازه است. رنگ قهوه ای نیز نشانه وجود خون کهنه است، در معرض اکسیژن بودن موجب تغییر رنگ خون می شود.

اسپرم قرمز یا قهوه ای ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

⛔ بیوپسی یا جراحی پروستات

که با نمونه برداری از بافت غده پروستات انجام می شود. این عمل شامل برش بافت است که می تواند موجب ورود خون به مجرای ادراری یا مجرای انزالی شود. خون ممکن است نشت کرده و باعث قرمز یا قهوه ای شدن اسپرم شود.

⛔ خودارضایی غیرطبیعی

در برخی موارد، مردان دچار انزال در این حالت دارای اسپرم خونی هستند. این شرایط زمانی رخ می دهد که ارگاسم طولانی نداشته باشید، یا پیش از انزال، توقف داشته باشید.

عوارض خودارضایی از نطر دکتر حسی کرمی

⛔ فشار خون بالا (هایپرتنسیون)

 این وضعیت خصوصاً اگر درمان نشود موجب اختلاط خون با اسپرم می شود.

اسپرم سیاه رنگ

اسپرم سیاه رنگ معمولاً به یک اختلال هماتواسپرمیا ارتباط دارد. هماتواسپرمیا عموماً با شرایط التهابی کیسه اسپرم مرتبط است. خونی که با اسپرم مخلوط می شود در معرض اکسیژن قرار می گیرد که موجب سیاه شدن رنگ اسپرم می شود.

علت دیگری که منجر به سیاه شدن رنگ اسپرم می شود آسیب های نخاعی است. این حالت می تواند به کیسه ذخیره اسپرم آسیب بزند. این غدد چند نوع ماده ترشح می کنند که رنگ آن ها از قهوه ای تیره تا سیاه متفاوت است.

علت تغییر رنگ اسپرم

دلایل متفاوتی برای تغییر رنگ اسپرم وجود دارد. علایم و رنگ اسپرم هر شخص مشخص کننده دلیل اصلی این تغییر است. در قسمت زیر جدولی از دلایل تغییر رنگ اسپرم وجود دارد که عبارتند از:

 

شفاف، سفید یا خاکستری

قرمز

صورتی

قهوه ای

سیاه

زرد

سبز

اسپرم طبیعی

×

 

 

 

 

 

 

فشارخون بالا

 

×

×

 

 

 

 

رابطه جنسی یا خودارضایی شدید

 

×

×

 

 

 

 

عفونت های منتقله جنسی (STI)

 

×

×

 

 

×

×

پروستاتیت

 

×

×

×

 

×

×

بیوپسی یا جراحی پروستات

 

×

×

×

 

 

 

سرطان پروستات، بیضه، یا مجاری ادراری

 

×

×

×

 

 

 

فلزات سنگین

 

 

 

 

×

 

 

آسیب نخاعی

 

 

 

 

×

 

 

رژیم غذایی

 

 

 

 

 

×

×

بیماری زردی

 

 

 

 

 

×

 

لوکوسیتواسپرمیا

 

 

 

 

 

×

 

مصرف دارو

 

 

 

 

 

×

 

وجود ادرار در اسپرم

 

 

 

 

 

×

 

 

بازگرداندن رنگ اسپرم به حالت طبیعی

مواجه شدن با اسپرم تغییررنگ یافته، احتمال مشکلات باروری در جنس مذکر را نشان می دهد. اقدامات زیادی برای بهبود کیفیت اسپرم و بازگرداندن رنگ آن به حالت عادی می توان انجام داد، از جمله:

✅ورزش کردن منظم

ورزش نه تنها موجب رسیدن به وزن ایده آل، بلکه باعث افزایش میزان تستوسترون می شود. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند میزان تستوسترون بالاتری دارند و کیفیت اسپرم آن ها بهتر است. به خاطر داشته باشید که نباید ورزش شدید داشته باشید به حدی که اثر عکس داشته باشد این کار موجب کاهش سطح تستوسترون می شود.

✅جلوگیری از استرس

استرس می تواند میزان رضایتمندی جنسی را کاهش دهد و بر باروری شما تأثیرگذار باشد. هورمون کورتیزول، که کارکرد آن در کنترل استرس است، نقش مهمی در این وضعیت ایفا می کند. استرس مزمن میزان هورمون کورتیزول را افزایش خواهد داد که اثر منفی بر تستوسترون دارد. افزایش در میزان کورتیزول موجب افت در میزان تستوسترون می شود. ممارست در مدیریت استرس با استفاده از مدیتیشن، ورزش، یا مراجعه به روانشناس برای یافتن بهترین راهکار و درمان صحیح آن برای وضعیت شما توصیه می شود.

✅کاهش وزن

هنگامی که برای بارداری با شریک جنسی خود برنامه ریزی می کنید، گرفتن رژیم ایده مناسبی است. البته در ابتدا برای تعیین بهترین رژیم مناسب شما با پزشک خود مشورت کنید. کاهش وزن مانع بروز چاقی می شود. چاقی یکی از دلایل کاهش کیفیت و کمیت اسپرم است.

✅تنظیم میزان روی بدن

روی ماده معدنی مهم مورد نیاز بدن است. این ماده بر سلامت اسپرم نیز تأثیرگذار است. روی در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و صدف وجود دارد. جهت افزایش سطح باروری خود می توانید از غذاهای حاوی روی بالا استفاده کنید.

اگر شما و همسرتان در باروری مشکل دارید، بدانید که تنها نیستید. ناباروری بیش از آنچه تصور می کنید شایع است.

چه زمانی باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

برخی دلایل تغییررنگ اسپرم نباید موجب نگرانی شوند و به درمان نیاز ندارند. البته در صورت تداوم چنین وضعیتی و بروز علایم دیگر همچون بوی بد، یا هماتواسپرمیای طولانی مدت، می توان با پزشک مشورت نمود.

اگر شخصی هر نشانه ای از مشکلات در پروستات را مشاهده نمود، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کند. از جمله این نشانه ها عبارتند از مشکل در دفع ادرار، تورم در ناحیه اندام جنسی و لگن، احساس فشار در روده بزرگ، یا احساس حرکات مداوم در روده.

تشخیص و درمان زودهنگام امکان رفع مشکلات اساسی و مهم را فراهم خواهد کرد.

اسپرم طبیعی به طور معمول شفاف، سفید، یا خاکستری رنگ است. تغییر رنگ آن ممکن است موقتی بوده و بدون اقدامات درمانی رفع شود.

البته اگر رفتار فرد موجب تغییراتی در اسپرم شود که رفع نشود یا با علایم دیگری همچون عفونت یا التهاب همراه باشد، به اقدامات پزشکی و درمانی نیاز دارد. 

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری و تناسلی

3.9/5 - (77 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر منی من مدتی هست که به رنگ سبز دراومده ولی روی پوست همون رنگ سفید هست و بعد از انزال اول این مشکل زیاد وجود نداره و از طرفی اصلا رابطه جنسی برقرار نکردم... در واقع الان مشکل ناباروری دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش اسپرم جهت بررسی عفونت مایع منی انجام بدید
    2. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بعد جناب دکتر این مشکل تقریبا ۲-۳ سال هست که وجود داره... اگر عفونت باشه میشه برطرفش کرد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله اول آزمایش انجام بدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 422 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان این ازمایش اسپرم من هست آیا کار خاصی باید انجام بدم برای بارداری؟؟؟و ایا حرکت و مرفولوژی من نرمال هست و برای بارداری مشکلی ندارم؟؟؟۵ماه هست اقدام کردیم و نشده
    1. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      اینم عکسش ممنون میشم زود جواب بدین...میخام بدونم برای بارداری مشکلی داره؟؟؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله احتمال باروری طبیعی وجود داره
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام ، دو سال پیش ازدواج کردم چهار ماه بعد از ازدواج همسرم باردار شد اما جنین در هفته هفتم بارداری سقط شد ، آزمایش اسپرموگرام دادم و پزشک معالج فولیک اسید و ویتامین دی تجویز کردند داروها را مصرف کردم . اکنون 8 ماه هست که جلوگیری را قطع کردیم اما باداری صورت نگرفته به همین دلیل بنا به دستور پزشک مجدد آزمایش اسپرموگرام را انجام دادم ،هر دو آزمایش به همراه سونوگرافی که قبلا انجام دادم، به پیوست ارسال میگردد. لطفا بفرمائید مشکل عدم بارداری چیه ؟ البته پزشک همسرم بهمون میگه زوده و صبر کنید اما با توجه به بالا رفتن سن و سال نگران هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تا یک سال صبر کنین اگر نشد واریکوسل عمل کنین
  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1102 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر،
    آقای دکتر، دکتر اورولوژ برای درمان کم بودن اسپرم همسر بنده ۶ عدد آمپول hcg تجویز کردن، و از زمان تزریق این آمپول ها ایشون اختلال نعوظ پیدا کردن، آیا ارتباطی بین آمپول hcg و نعوظ هست؟ یا مشکل از جای دیگری است،
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر Dina شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من نامزدم تو دوتا کلیه هاش کیست فراوان دارد که قابل شمارش نیست کراتین و اوره نرماله عکس سونوگرافی رو براتون ارسال میکنم میشه بگید باید چیکار کنه خطرناکه یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بیماری کلیه پلی کیستیک دارن ، تحت نظر دکتر نفرولوژی باشن برای بررسی های تکمیلی
    2. تصویر کاربر Dina شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      🙏
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر