درد کلیه پس از عمل جراحی – پرسش

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در این مقاله قصد داریم درمورد علت درد بعد از عمل کلیه صحبت کنیم، هرگونه جراحی که روی کلیه های شما انجام می شود میتواند دردناک باشد، فرقی نمیکند جراحی برداشتن کلیه، تومور کلیه و یا عمل سنگ کلیه باشد، اگر این جراحی با روش باز انجام شود، در هر صورت دردناک است و این درد تا مدتی همراه شما خواهد بود، در این صورت چه کار کنیم تا درد کمتری را متحمل شویم؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید

علل درد بعد از عمل کلیه چیست؟

ریکاوری بعد از عمل برداشتن کلیه

بعد از جراحی برداشتن کلیه، شما در اتاق ریکاوری از خواب بیدار می شوید. به احتمال زیاد یک سوند به بدن شما وصل است تا ادرار را تخلیه کند. این سوند معمولاً روز بعد خارج خواهد شد. همچنین شما ممکن است  زیر سوراخ های بینی خود یک کانول بینی داشته باشید تا اکسیژن بدن شما را تأمین کند.  جراح ممکن است یک داروی مسکن در ناحیه جراحی به شما تزریق کند تا درد و ناراحتی را حداقل در روز اول بعد از جراحی کاهش دهد. اگر درد دارید، حتما به پرستار و یا پزشک اطلاع دهید تا مجدد برای شما مسکن تزریق کنند.

تفاوت عمل لاپاراسکوپی با عمل باز

 اگر جراحی لاپاروسکوپی انجام داده اید، چندین برش کوچک معمولاً در ناحیه شکم یا گاهی روی کمر خود خواهید داشت که درد و نقاهت کمتری نسبت به عمل باز دارد یکی از روش های خارج کردن سنگ کلیه عمل pcnl است. اگر تحت جراحی باز قرار گرفته اید، یک برش  3 تا 4 سانتی روی پهلوی خود خواهید داشت که نیاز به ریکاوری زخم بیشتری دارد.

جراحی کلیه

مراقبت های بعد از عمل کلیه در بیمارستان

 در ساعات اول بعد از جراحی، تیم مراقبتی در اسرع وقت شما را بلند کرده و به شما کمک می کند در اطراف راه بروید. شما باید هر دو ساعت یکبار راه بروید تا از تشکیل لخته ی خونی در پاهای خود پیشگیری کنید. سپس از شما درخواست می شود ورزش های تنفسی انجام دهید تا ریه های خود را منبسط و از ذات الریه پیشگیری کنید. همچنین شما باید آب زیادی بنوشید تا از یبوست پیشگیری کنید. زمانی که در حال ریکاوری هستید، تیم پزشکی فشار خون و علائم حیاتی شما را چک می کند تا مطمئن شود که کلیه باقی مانده ی شما به خوبی عمل می کند.

پزشک شما، عوارضی همچون عفونت، ذات الریه، خونریزی شدید، لخته های خونی و عفونت های مجرای ادراری را بررسی می کنند. اگر تحت جراحی باز قرار گرفته اید، به احتمال زیاد به مدت دو تا چهار روز در بیمارستان می مانید؛ در صورتی که تحت لاپاروسکوپی کم تهاجمی قرار گرفته اید، ممکن است 1 یا 2 روز بعد ترخیص شوید.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره ی عمل لاپاراسکوپی نیاز دارید مقاله ی زیر را مطالعه کنید:

ریکاوری جراحی کلیه در خانه

وقتی به خانه می روید، پزشک به شما توصیه می کند به راه رفتن در طول روز ادامه دهید. سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و بیش از حد ورزش نکنید. به مدت چند هفته، مطابق با سفارشات پزشک خود از فعالیت های شدید و برداشتن وسایل سنگین خودداری کنید. اگر تحت عمل لاپاروسکوپی قرار گرفته اید، می توانید بعد از حدود یک هفته، کارهای روزمره و عادی خود را از سر بگیرید. برای جراحی باز، برگشتن به فعالیت های عادی ممکن است یک ماه طول بکشد.

پزشک به شما می گوید چه زمانی برای از سر گرفتن فعالیت های عادی ایمن است و برگشتن به کار بستگی به نوع شغلتان دارد. اگر در حین ریکاوری در خانه درد دارید، دستورالعمل مدیریت درد را رعایت کنید. معمولاً شما می توانید با مسکن های تجویزی یا بدون نسخه، درد بعد از جراحی را تسکین دهید. به طور کلی، باید از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن خودداری کنید، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد. در طول هفته ی اول ریکاوری، شما باید روی کمک خانواده یا دوستانتان حساب کنید. شما بسته به نوع جراحی خود، باید از رانندگی به مدت دو هفته و از برداشتن هرچیز سنگین یا شرکت در فعالیت های سخت به مدت 6 هفته خودداری کنید.

رژیم غذایی مناسب

برای حفاظت از کلیه باقیمانده ی خود ممکن است لازم باشد داروهای خود را تغییر دهید و رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت کلیه شامل خوردن غذاهای مقوی و پرهیز از مقدار زیاد پروتئین، گوشت قرمز، نمک و پتاسیم می شود. پزشک همچنین سلامت کلیه شما را با ویزیت های سالانه پیگیری می کند. بررسی یا مدیریت شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت که به کلیه شما آسیب می رسانند، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر کلیه ی شما بر اثر نوعی بیماری مانند: سرطان برداشته شده، ممکن است بعد از جراحی برداشتن کلیه به درمان های دیگری نیاز داشته باشید. پزشک بهترین دوره درمانی را برای محافظت از سلامت شما توصیه خواهد کرد.

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی در تهران

 

ترجمه: الهه حبیب پور

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر