جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لیکن پلان تناسلی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

لیکن پلان اصولاً یک بیماری خودایمنی التهابی می باشد که مثل همه بیماری های خود ایمنی از قبیل لوپوس، آرتریت روماتوئید و غیره، با منشاء اختلال در سیستم ایمنی و با افزایش لنفوسیت های T در خون و همچنین حمله به سلول های خودی، باعث گرفتاری التهابی در همه جای بدن از جمله ناحیه تناسلی مردان و زنان می شود. این بیماری در میان سالی و بالای 30 سال خود را نشان می دهد.

علائم و نشانه های لیکن پلان تناسلی چیست؟

لیکن پلان تناسلی معمولاً با برجستگی های نامنظم و خارش دار و به رنگ قرمز یا بنفش در ناحیه تناسلی دیده می شود. این بیماری در مردان به رنگ صورتی یا قهوه ای و اغلب در کلاهک آلت تناسلی و با خارش و التهاب همراه می باشد.

خارش بیضه

در خانم ها نیز به صورت لکه های ارغوانی، قرمز تیره یا قهوه ای مایل به قرمز و یا لکه های سفید به همراه خارش، سوزش، مقاربت دردناک و تاول های کوچک، به همراه ترشحات در دهانه واژن و اطراف آن و در لابیای بزرگ تناسلی زنان خود را نشان می دهد.  

علت ایجاد بیماری لیکن پلان چیست؟

این بیماری جزء اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود و در آن سلول های تهاجمی لنفوسیت T که به عنوان سلول های محافظ بدن ما در مقابل عوامل میکروبی و بیماری زا می باشند، به اشتباه به پوست و مخاط سالم بدن حمله کرده و باعث التهاب و تخریب در پوست و مخاط می شوند. دقیقاً مشخص نشده است که چرا این واکنش غیرطبیعی ایمنی شروع و ادامه پیدا می کند.

مواردی از قبیل مصرف بی رویه مسکن ها از قبیل ژلوفن، بروفن، ناپروکسن، مصرف داروهای قلبی و فشار خون، تزریق واکسن های ویروسی مثل انفولانزا و هپاتیت C را به عنوان عوامل تحریک کننده این بیماری ذکر کرده اند ولی هنوز قطعی و ثابت شده نیست.

آیا لیکن پلان تناسلی مسری و از طریق تماس جنسی قابل انتقال است؟

جواب منفی است. همچنانکه شرح داده شد، اساس این بیماری اختلال در سیستم ایمنی می باشد و هیچ ارتباطی به عوامل بیماری زای جنسی از قبیل انواع ویروس ها ندارد و لذا از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود ولی به علت ایجاد التهاب، باعث مقاربت دردناک می شود که کیفیت رابطه جنسی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار داده و پایین می آورد.

زودانزالی زنان

تشخیص قطعی لیکن پلان چگونه است؟

اساس تشخیص توسط یک پزشک متبحر و معاینه بالینی بیمار می باشد. در صورت شک به تشخیص، می توان تصمیم نهایی را از نمونه برداری از رحم و فرستادن آن به پاتولوژی و بررسی نسجی محل درگیری انجام داد.

روش های درمانی لیکن پلان تناسلی کدامند؟

چون این بیماری به علت اختلال در عملکرد سلول های ایمنی و لنفوسیت T می باشد، لذا درمان بیماری بر اساس تعدیل عملکرد سلول های ایمنی استوار است و مثل همه بیماری های خودایمنی، کورتون به صورت تزریقی، خوراکی و پماد، اساس درمان لیکن پلان را تشکیل می دهد. بسته به شدت بیماری در مرحله اول، استفاده از پمادهای کورتون دار و مالیدن منظم آن به محل خط اول درمانی می باشد.

در موارد شدید و منتشره از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از قبیل آزاتیوپرین، متوتروکسات و … که باید با بستری بیمار در بیمارستان و تحت نظر پزشک معالج و با کنترل علائم حیاتی بیمار تزریق می شود، به عنوان خط آخر درمانی استفاده می گردد.

توصیه های درمانی نهایی برای بیماران مبتلا به لیکن پلان

  • به علت ماهیت بیماری از خود درمانی اجتناب نموده و حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمائید.
  • داروها و پماد باید منظم و در زمان مشخص تجویز شده استفاده شود.
  • در صورت بروز عوارضی از قبیل تنگی در مجرای ادراری آقایان یا واژن و ایجاد اختلالات جنسی حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • به علت ماهیت عود کننده بیماری باید با کاهش استرس، انجام ورزش و تغذیه مناسب و با بالابردن سیستم ایمنی بدن و مراجعه منظم و چکاب مداوم در مرکز درمانی، بیماریتان را به نحو احسن کنترل نمائید.
5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرید چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    بنده 26سال سن دارم حدود 6 ماهی است که بعد از ادرار کامل دو قطره ای ادرار از التم خارج میشود من کلا روال عادی واسه ادرار کردن دارم شب ادراری ندارم کلا تست سنوگرافی مثانه کلیه و پروستات ، ازمایش خون دوبار انجام دادم کلا ازازمایشاتم سالم بودند، ممنون میشم در این مورد به بنده کمک کنید که باید چکار کنم تا خوب شم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر