جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لیکن پلان تناسلی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

لیکن پلان اصولاً یک بیماری خودایمنی التهابی می باشد که مثل همه بیماری های خود ایمنی از قبیل لوپوس، آرتریت روماتوئید و غیره، با منشاء اختلال در سیستم ایمنی و با افزایش لنفوسیت های T در خون و همچنین حمله به سلول های خودی، باعث گرفتاری التهابی در همه جای بدن از جمله ناحیه تناسلی مردان و زنان می شود. این بیماری در میان سالی و بالای 30 سال خود را نشان می دهد.

علائم و نشانه های لیکن پلان تناسلی چیست؟

لیکن پلان تناسلی معمولاً با برجستگی های نامنظم و خارش دار و به رنگ قرمز یا بنفش در ناحیه تناسلی دیده می شود. این بیماری در مردان به رنگ صورتی یا قهوه ای و اغلب در کلاهک آلت تناسلی و با خارش و التهاب همراه می باشد.

خارش بیضه

در خانم ها نیز به صورت لکه های ارغوانی، قرمز تیره یا قهوه ای مایل به قرمز و یا لکه های سفید به همراه خارش، سوزش، مقاربت دردناک و تاول های کوچک، به همراه ترشحات در دهانه واژن و اطراف آن و در لابیای بزرگ تناسلی زنان خود را نشان می دهد.  

علت ایجاد بیماری لیکن پلان چیست؟

این بیماری جزء اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود و در آن سلول های تهاجمی لنفوسیت T که به عنوان سلول های محافظ بدن ما در مقابل عوامل میکروبی و بیماری زا می باشند، به اشتباه به پوست و مخاط سالم بدن حمله کرده و باعث التهاب و تخریب در پوست و مخاط می شوند. دقیقاً مشخص نشده است که چرا این واکنش غیرطبیعی ایمنی شروع و ادامه پیدا می کند.

مواردی از قبیل مصرف بی رویه مسکن ها از قبیل ژلوفن، بروفن، ناپروکسن، مصرف داروهای قلبی و فشار خون، تزریق واکسن های ویروسی مثل انفولانزا و هپاتیت C را به عنوان عوامل تحریک کننده این بیماری ذکر کرده اند ولی هنوز قطعی و ثابت شده نیست.

آیا لیکن پلان تناسلی مسری و از طریق تماس جنسی قابل انتقال است؟

جواب منفی است. همچنانکه شرح داده شد، اساس این بیماری اختلال در سیستم ایمنی می باشد و هیچ ارتباطی به عوامل بیماری زای جنسی از قبیل انواع ویروس ها ندارد و لذا از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود ولی به علت ایجاد التهاب، باعث مقاربت دردناک می شود که کیفیت رابطه جنسی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار داده و پایین می آورد.

زودانزالی زنان

تشخیص قطعی لیکن پلان چگونه است؟

اساس تشخیص توسط یک پزشک متبحر و معاینه بالینی بیمار می باشد. در صورت شک به تشخیص، می توان تصمیم نهایی را از نمونه برداری از رحم و فرستادن آن به پاتولوژی و بررسی نسجی محل درگیری انجام داد.

روش های درمانی لیکن پلان تناسلی کدامند؟

چون این بیماری به علت اختلال در عملکرد سلول های ایمنی و لنفوسیت T می باشد، لذا درمان بیماری بر اساس تعدیل عملکرد سلول های ایمنی استوار است و مثل همه بیماری های خودایمنی، کورتون به صورت تزریقی، خوراکی و پماد، اساس درمان لیکن پلان را تشکیل می دهد. بسته به شدت بیماری در مرحله اول، استفاده از پمادهای کورتون دار و مالیدن منظم آن به محل خط اول درمانی می باشد.

در موارد شدید و منتشره از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از قبیل آزاتیوپرین، متوتروکسات و … که باید با بستری بیمار در بیمارستان و تحت نظر پزشک معالج و با کنترل علائم حیاتی بیمار تزریق می شود، به عنوان خط آخر درمانی استفاده می گردد.

توصیه های درمانی نهایی برای بیماران مبتلا به لیکن پلان

  • به علت ماهیت بیماری از خود درمانی اجتناب نموده و حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمائید.
  • داروها و پماد باید منظم و در زمان مشخص تجویز شده استفاده شود.
  • در صورت بروز عوارضی از قبیل تنگی در مجرای ادراری آقایان یا واژن و ایجاد اختلالات جنسی حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • به علت ماهیت عود کننده بیماری باید با کاهش استرس، انجام ورزش و تغذیه مناسب و با بالابردن سیستم ایمنی بدن و مراجعه منظم و چکاب مداوم در مرکز درمانی، بیماریتان را به نحو احسن کنترل نمائید.
5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیوان چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مدت زیادی هست که رو نوک و نقاط مختلف آلتم التهاب‌ (برجستگی)های خارش‌دار صورتی و هم‌رنگ با پوست و بعضا برفکی‌مانند وجود داره و این اواخر بیشتر هم شده. با توجه به مشاهده و مطابقت عکس‌های مشابه در اینترنت، پی به بیماری خودایمنی به اسم لیکن‌پلان شدم که مشابهت با زگیل تناسلی داره. ضمناً شریک‌جنسی‌ام اخیرا تست‌های پاپ‌اسمیر و اچ‌پی‌وی انجام دادن که مورد خاصی در مورد ایشون وجود نداشت. خواستم برای درمان راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      سلام بله اگزما یا لیکن پلان مطرح است . اگزما در زمینه حساسیت به کاندوم ممکنه باشه . جهت درمان به متخصص پوست مراجعه کنید احتمالا نیاز به نمونه برداری باشه
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود یکهفته هست که نوک آلتم میسوزه اما نه با ادرار ، کلا حالت گز گز داره وقتی که شورتم میخوره بهش این حالت میشه ، نگاه میکنم میبینم قرمز شده فقط دقیقا قسمتی که ادرار میاد بیرون و من هم کرم‌ مگا کورت میزنم اما خوب نشده، آزمایش دادم پروستات کلیه مثانه گفتن خوبه آزمایش خون هم گفتن پلاکت خون پایینه و غلظت خون دارید. و کشت ادرار هنوز جواب ندادن، خواستم لطفا راهنماییم کنین ممنونتون میشم🙏🙏🙏 ضمنا فک کنم صابون خراتین زدم و این صابون از دستفروش خریدم و زمانی که زدم اینطوری شدم خواسم به شما اطلاع بدم پماد خاصی باید بزنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      صابون رو قطع کنید التهاب ایجاد کرده و حساسیت داده . دارویی نمیخواد فقط مایعات زیاد بخورید
  • تصویر کاربر م جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    با عرض سلام. من روی آلت تناسلی خودم، چهار تا لکه سیاه دارم که قبلاً عکسش رو فرستاده بودم و فرمودید بیماری خاصی نیست و تغییر رنگدانه‌های پوسته. خواستم بدونم شما لیزر برای از بین بردنشون انجام میدید؟ اگر انجام میدید، برای همین موضوع وقت بگیرم ازتون؟ یا جلسه معاینه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      خیر لیزر را انجام نمیدهم متخصص پوست انجام میده
  • تصویر کاربر نیوشاجعفری چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر من چند ماه پیش از مسافرت برگشتم و چند تا دونه به واژنم زد دکتر رفتم گفت دونه باکتریایی هستش ممکنه خودش بره یا لیزر کن صبر کردم الان خیلی زیاد شدش چیکار باید بکنم؟نه درد میکنه نه میسوزه شبیه جوش میمونه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      عکس بفرستید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    با سلام حدودا ۲ ساله دانه هایی اطراف الت تناسلیم زده نه درد داره نه خارش نه سوزش تا الان هم رابطه جنسی نداشتم این بیماری چیه راه درمانش چیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      زگیل نیست ولی برای پی بردن به ماهیت دقیق باید نمونه برداری بشه به متخصص پوست مراجعه کنید برای نمونه برداری
  • تصویر کاربر جبار جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه رابطه محافظت نشده اورال بایه خانم که یکدفعه توخیابان سوارشون کردم داشتم کوتاه به مدت 15ثانیه. بعد از سه ماه تمام سرم صورتم چشم زبان دهانم زانوهام گوشم سوزن سوزن میشد هنوز هم ادامه داره بد جوری استرسی هستم حتی پیش متخصص مغز واعصاب رفتم دارو نوشت برام. اینقدر سرم تو اینترنت دنبال بیماری میگردم وسواس گرفتم واسترس شدیدی دارم من متاهلم. از ترس بیماری زگیل تناسلی. به خانمم نمیتونم تو این یک ماه نزدیک بشم فکرمیکنم شاید من مبتلا شدم فقط یه عکسی میفرستم میخواستم بدونم این زگیل هست یا خیر. اگه نیست چیه.؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام انژیو کراتوم است خطری ندارند اما اگر خواستید میشه از بین برد
  • تصویر کاربر امیراحمدی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند سالی است که از شلی آلت رنج میبرم متاهلم ودر دوران مجردیم حدودا 15 سال پیش بدنسازی کار میکردم و از استروییدها استفاده میکردم من حدودا 43سال دارم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام نعوظ صبحگاهی دارید ؟ یه سری ازمایش باید انجام بشه : CBC - FBS - TESTOSTERONE TOTAL - HDL - LDL - - CHOLESTROL - TSH- TG-
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام
    من دو سال پیش اچ پی وی گرفتم.
    ده روز پیش رابطه ی جنسی با دختری داشتم که پرده ی بکارت دارد. من کاندوم داشتم و زگیل ندارم.
    نگرانم. تا کی باید صبر کنم ببینم ایشون از من مبتلا شده یا خیر؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام اگر ضایعه فعال پوستی ندارید و با ایشان ضایعه ای در تماس نبوده احتمال انتقال نیست
  • تصویر کاربر بهزاد سه شنبه ۱ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام فقط یک نقطه از سر کلاهک آلت تناسلی چنانچه به لباس یا بدن بخورد بشدت درد می گیرد به پزشک متخصص ارولوژی وپوست وعفونی مراجعه کردم سونوگرافی سی تی اسکن آزمایش خون انجام شده همه نرمال هستند وانواع آنتی بیوتیک ها وکرم های درمانی وبرخی آرامبخش ها دادن بهبودی حاصل نشده است دکتر الان برای کنترل این درد عصبی راه درمانی وجود دارد شاغل هستم ویا استراحت پزشکم ویا مرخصی ویکبا ر هم خانم پیام دادید که گفته بودید گاباپنتین وکالامین مصرف کنید که هیچ فایده ای نداشته است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام در صورتی که فقط نقطه ای درد دارد و ضایعه ای هم ندارید در عصبی است اگر با مصرف دارو بهبودی حاصل نشد به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید شاید با بلوک عصبی کمک کنن
  • تصویر کاربر شیرین یکشنبه ۱۳ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    رابطه با یه اقایی که مبتلا به زگیل تناسلی داشتند داشتم ایا برای پیشگیریالان راهی هست دارویی هست تا جلوگیری کنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      بعد از تماس فايده ندارد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر