جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اندازه نرمال پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

آیا پروستات اندازه خاصی دارد؟ اندازه نرمال پروستات چقدر است؟ پروستات به اندازه یک گردو کوچک و به وزن حدود 15 الی 20 گرم و در قسمت گردنه خروجی مثانه قرار گرفته است. به دلیل آنکه قسمتی از مجرای خروجی مثانه از داخل آن می گذرد، ارتباط مستقیمی با تخلیه و تحریک مثانه دارد.

نقش عمده پروستات، در بارور شدن اسپرم مردان می باشد و مایع ترشحی آن در مایع منی باعث رشد و نمو اسپرم های مرد جهت باروری می گردد.

اندازه نرمال پروستات در سنین مختلف

غده پروستات در سراسر دوران کودکی کاملاً کوچک باقی می ماند و وقتی بلوغ شروع می شود، با ترشح تستوسترون شروع به رشد کردن می کند. این غده در سن 20 سالگی به یک اندازه ثابت رشد کرده و متوقف می شود که در این سن حدود 15 الی 20 سی سی حجم دارد.

اندازه پروستات

با گذر زمان و پا به سن گذاشتن مردها، غده پروستات نیز شروع به رشد کردن کرده و در فاصله بین 40 الی 50 سالگی اندازه آن حدود 30 سی سی می ماند. لازم به ذکر است اندازه پروستات مثل شکل و قیافه و وزن افراد، از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت می باشد و در افراد تا 50 سالگی اغلب بین 20 الی 50 گرم می باشد ولی همچنانکه ذکر کردم، در بعضی مردها رشد آن سریع بوده و حتی به بالای 100 گرم نیز می رسد.

پروستات پروتئین مخصوصی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA تولید می کند که نقش اصلی آن حفظ حالت مایع منی و جلوگیری از لخته شدن آن می باشد. با جلوگیری از لخته شدن مایع منی، اسپرم ها می توانند آزادانه حرکت و با تخمک های زن ترکیب و باعث باروری شوند.

یکی از اهمیت های دیگر PSA، استفاده از آن به عنوان مارکر یا شناساننده سرطان پروستات در مردان می باشد. در سرطان پروستات، PSA روند صعودی پیدا کرده و به عنوان یک وسیله هشدار دهنده جهت تشخیص و درمان زودرس سرطان پروستات می باشد.

محاسبه حجم پروستات

دو روش برای تعیین حجم پروستات وجود دارد:

✔️یکی از روش ها معاینه سنتی و مقعدی با انگشت و تعیین حدود نسبی اندازه پروستات می باشد.

✔️ دومین وسیله تعیین حجم پروستات، با استفاده از سونوگرافی می باشد. سونوگرافی به دو روش شکمی و مقعدی انجام می گردد. امروزه تعیین دقیق  حجم و اندازه پروستات با سونوگرافی انجام می شود که ارتفاع و عرض و طول پروستات را مشخص کرده و در 523/0 ضرب می شود.

در مقایسه با سونوگرافی شکمی، انجام سونوگرافی مقعدی اطلاعات بسیار گرانقدری را در رابطه با اندازه پروستات و حجم آن و مناطق مشکوک به سرطان و کیست پروستات و موارد دیگر در اختیار پزشک ارولوژی جهت تصمیم گیری دقیق ارائه می کند.

شدت بزرگی و حجم پروستات

بر اساس شدت بزرگی و حجم پروستات ما آنها را به سه گروه تقسیم می کنیم:

  • پروستات های کوچک که حجم بین 30 الی 40 سی سی دارند
  • پروستات های متوسط بین 40 الی 80 میلی متر
  • پروستات های بزرگ بالای 80 گرم

اهمیت تعیین حجم پروستات در تصمیم گیری و انتخاب نوع تکنیک های جراحی بسیار کمک کننده هستند. به عنوان مثال بهترین درمان پروستات های کوچک، تراش از طریق مجرا یا TURP  و پروستات های بزرگ بالای 80 گرم، عمل جراحی باز می باشد. در درمان پروستات های متوسط بسته به مهارت جراح و نظر بیمار، می توان هم TURP و هم جراحی باز را انتخاب نمود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی 

4/5 - (109 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رحمانی شنبه ۳ تیر ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده ۷۲ ساله هستم و عدد
    free psa 0.82
    0.16
    psa (ECL) 4.98
    لطف‌میکنید نظرتون رو بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر رحمانی جمعه ۲ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      هنگام ادرار هم قطع و وصل میشه.
    2. تصویر کاربر رحمانی جمعه ۲ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      به طور کلی سوزش ادرار ندارم اما این چند روز مقدار خفیف هست . آزمایش ادرار دادم که هیچ عفونتی و مشکلی نبود.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      حجم پروستات در سونو چقدر است ؟ باقی مانده ادرار چقدر است ؟ میزان total psa چقدر است ؟
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر shirvani چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    اینجانب در تاریخ 1401/08/30 در بیمارستان شهدای تجریش توسط شما مورد عمل جراحی پروستات (پروستاتکتومی باز) قرار گرفتم.با توجه به اینکه بعد از عمل جراحی مشکل عفونت داشتم دو بار به درمانگاه مراجعه نمودم و در طی این مدت 57 قرص شامل تاوانکس، سفکسیم و میترونیدازول بر اساس تجویز مصرف نمودم که متاسفانه بعد از این مدت تا کنون بهبودی در خصوص عفونت و درد شکم حاصل نشده است. با توجه به این علایم و درد زیاد به بیمارستان محل سکونت در شهرستان مراجعه نمودم و سی تی اسکن تزریقی ناحیه شکم و گاما اسکن استخوان های لگن نیز را انجام دادم (تصاویر پیوست). ضمنا مطابق تجویز شما طی این مدت قرصهای تولترودین و یوریناسون نیز مصرف کردم اما بعد از ادرار هنوز بی اختاری بصورت قطره ای دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام عفونت از روی پوست دارید ؟ ترشح خارج میشود ؟
  • تصویر کاربر نادری جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . ادرارم تیره شده بود و حس های مبهمی در ناحیه تناسلی داشتم . خودم آزمایش ادرار دادم . خون در ادرار trace بود . به پزشک مراجعه کردم سونو کردم گفتند همه چیز نرمال است آزمایش std دادم منفی بود ولی پزشک گفت من معتقدم عفونت پروستات است اسپکتینومایسین دادند ولی تا الان هیچ دارویی مصرف نکردم . حجم منی خیلی کم شده . لطفا بفرمایید چه کنم ؟ و آیا دارو را خانمم نیز باید مصرف کنند ؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟
    2. تصویر کاربر نادری جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام ۵۱ سال دارم . چند روز قبل هم مجددا کامل ادرار و کشت دادم . کشت مثل قبل منفی بود ولی این دفعه خون در ادرار نبود ولی پروتئین در ادرار trace بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      احتمالا در زمینه عفونت است اما خفیف است دارویی که در نظر گرفتن رو استفاده کنید . همسرتان نیاز به مصرف ندارد . وضعیت ادرار کردن خوبه ؟ باریک نشده ؟ تکرر ندارید ؟
    4. تصویر کاربر نادری جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      ادرار خوب و اوکی است . یعنی همان اسپکتینومایسین را بزنم ؟ نیاز به مصرف طولانی مدت افلوکساسین ندارم ؟ جناب دکتر کمی کلسیفیکاسیون در پروستات به چه دلیل است ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      کلسیفیکاسیون در این سن طبیعی است یک ازمایش psa بدهید حتما البته بعد از انتی بیوتیک حدود ۲ هفته بعد . افلوساسین فعلا نمیخواد مگر علایم تکرر ادرار پیدا کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر Ali دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    مشکل من علایم پروستاتیت هست اما خیلی خفیف. احساس ناخوشایند در آلت گاهی هم درد خفیف زیر بیضه ها تا معقد. احساس ماندن ادرار در آلت هم گاه دارم. تکرر ادرار، یا سوزش و فشار کم ادرار ندارم. علائم نه کمتر میشه نه بیشتر. آزمایش ادرار و سونوی پروستات هم دادم . پروستاتم 28 سی سی با اکوی هتروژن هست. پی اس آ هم دادم 2.98 هست.در مراحل مختلف مراجعه به دکترها همگی انتی بیوتیک ، تامسولوسین و سلکوسیب تجویز کرده اند. اما بیشتر از یک سال علائم همچان باقی است چکار کنم. همان داروها رو ادامه بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام متاسفانه عود التهاب پروستات زیاد است چند سالتون هست ؟ شب ها در لگن یا وان اب گرم نیم ساعت بنشینید
    2. تصویر کاربر Ali شنبه ۹ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      چهل سالم هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      در لگن اب گرم تا یک ماه بنشینید و داروها رو ادامه دهید
    4. تصویر کاربر Ali دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      آقای دکتر من رابطه با همسرم رو به حد اقل( هر دوهفته) کاهش دادم از ترس اینکه ارتباط جنسی التهاب رو بدتر کنه. همسرم ناراضیه. رابطه جنسی التهاب بدتر نمیکنه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      خیر موردی نداره
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرزاد جمعه ۸ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام ودرود جناب دکتر کرمی بزرگوار 66سال دارم درازمایش PSA درخردادچهارصدویک مقدار آن 5.5 بوده ودرشهریور همان سال با تکرار آزمایش مقدارpsa برابر2.88 شد. ومقدار بزرگی پروستات 60 میلی لیتر بود. در آزمایش جدیدpsaدراردیبهشت امسال به7.3رسیده است. آیا نیاز به نمونه برداری فوری دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام بله میشه نمونه برداری کنید و یا MRI انجام دهید . اگر در ام ار ای ضایعه خاصی باشد بعد نمونه برداری کنید مشکل ادراری ندارید ؟
    2. تصویر کاربر مهرزاد جمعه ۸ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      سلام ودرود نیاز فوری به تخلیه ادرارندارم ولی هنگام تخلیه فشارکم هست. وسوزش هم ندارم.
      قبلا چندین بارتوسط جنابعالی ویزیت شده ام. قبلا PSA بنده بین 2 تا 3.5 درنوسان بوده. ولی دریکسال اخیر مقدارش بالا رفته است.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      حتما یا ام ار ای یا نمونه برداری ترجیحا mri انجام بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهیار چهارشنبه ۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چند وقتی هست که دچار خونریزی اسپرم شدم و اسپرم به رنگ قهوه ای در اومده . ۴۰ ساله هستم . آزمایش psa هم عددش ۰.۷ بوده و سونوگرافی مثانه و پروستات و کلیه نرمال بود . اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام اخیرا بیماری خاصی نداشتید ؟ داروی خاصی مصرف نکردید ؟ یک ازمایش اسپرم از جهت بررسی اجزا ان بدهید
  • تصویر کاربر قاسمی دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    با سلام .37سالمه درد زیر مثانه و شکم تکرار ادرار داشتم رفتم سونوگرافی انجام دادم حجم پروستات 64سی سی بود آزمایش psaدادم 1.4بود حدود 2ماه هست که قرص های تامسولوسین،پروستات فیت،تاوانکس500,ناکلو فن 10 مصرف میکنم هنوز درد دارم تکرار ادارم دارم سیستم ایمنی بدنم ضعیف شده هیچ حسی برا نزدیکی ندارم سردرد وبیحالم هستم شغلم راننده تراک هستم باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام رابطه جنسی مشکوک داشتین ؟ یک ازمایش ادرار و کشت ادرار بدین
  • تصویر کاربر امید چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    با سلام.۴۴ساله مجرد هستم.حدود دوماه پیش درد ناحیه مثانه و تکرر ادرار شروع شد.کشت ادرار دادم منفی بود.پزشک تشخیص عفونت پروستات را دادند.حدود ۱ماه افلوکسین۳۰۰ مصرف کردم و با مشورت شما سیپرو ۵۰۰ را ادامه دادم.الان حدود ۴۰ روز هم هست سیپرو مصرف میکنم.جمعا ۷۰ روزه آنتی بیوتیک مصرف میکنم و قطع هم نکردم.ولی کماکان درد در ناحیه مثانه و شکم و حتی بیضه را دارم.برخی روزها درد کمتر است و برخی روزها بیشتر.لطفا راهنمایی بفرمایید که آیا تشخیص عفونت پروستات صحیح است و اینکه با وجود ۷۵ روز مصرف آنتی بیوتیک چرا بازم درد دارم.ضمنا بنده مجرد هستم و هیچ گونه سکسی در چند سال اخیر نداشتم.عفونت از چه طریقی وارد شده است؟
    ضمنا مصرف ۷۰ روز آنتی بیتوتیک عوارض ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر تکرر ادرار ندارید داروها را قطع کنید . منشا درد از پروستات نیست و سونوگرافی نرمال است . بررسی توسط متخصص گوارش شوید . این دردها اگر همراه با علایم ادراری باشد اهمیت دارد . عفونت خفیفی بوده که بهبود یافته
    2. تصویر کاربر امید چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      تکرر ادرار بعضی وقتها و آن هم فقط در شب دارم.تو طول این مدت که بهبود یافته بود ولی دیشب و پریشب احساس تکرر ادرار داشتم.
      ضمنا از راهنمایی شما سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      انتی بیوتیک نخورید فقط تولترودین ۲ میلی گرم شب ها بخورید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کیوان شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام دوباره خدمت دکتر عزیز با تشکر و عرض ادب سوالات حقیر را پاسخ بفرمایید ممنونم البته دیروز هم همین سوالات را مطرح کردم و علیرغم تایید وب سایت شما. تاکنون پاسخی دریافت نکردم. با تشکر سن بنده ۶۳ سال بزرگی پروستات ۱۲۰ psa =3.5 از دو نوع جراحی turp و جراحی باز سنتی کدام بهتره دوم زمان عمل چند ساعته سوم زمان بستری در بیمارستان چند روزه چهارم زمان بازگشت به سر کار چند روزه با تشکر بسیار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر حجم پروستات ۱۲۰ است باید باز عمل شوید زمان عمل ۱ ساعت بستری در بیمارستان ۳ روز بازگشت به کار ۲ هفته بعد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 56 سالمه آزمایش PSA انجام دادم جوابش 0.8 بوده وآزمایش سونو گرافی انجام دادم جوابش 43.42.41 وحجم 44سی سی وادرار باقیمانده 36 سی سی ومثانه وکلیه نرمال بوده ایا نیاز به دارو میباشد. با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر مشکلی در ادرار کردن ندارید و قطر ادرار باریک نیست و شب ها جهت دستشویی رفتن از خواب بیش از ۲ باز بیدار نمیشین اقدامی لازم نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر