جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد کلیه در صبح

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

وجود درد یا احساس ناخوشایندی در همه جای بدن، آزاردهنده و در بعضی موارد برای بیمار و پزشک نگران کننده می باشد. دو درد در عالم پزشکی برای بیمار بسیار نگران کننده هستند. اولی درد در قفسه سینه که نگرانی قلب را به دنبال دارد و دیگری درد در پهلو است که بیمار را نگران ناراحتی کلیه ها می کند.

در ادامه مطلب، در رابطه با علت درد کلیه در صبح صحبت خواهیم کرد.

چه عواملی باعث درد در پهلوهای ما می شوند؟

عوامل متعددی باعث درد در پهلوها می گردد. منشاء این دردها یا مربوط به داخل شکم و کلیه ها است و یا مربوط به مشکلات عصبی و عضلانی پهلوها می باشد.

حرکت سنگ و جابجایی آن در کلیه، کیست های کلیه، عفونت کلیه، انسداد در مسیر کلیه و اتساع آن، وجود بیماری های مادرزادی تنگی لوله حالب، ناراحتی های لوله گوارش و مخصوصا بیماری کرون و کولیت اولسرو، کیست تخمدان در خانم ها، پارگی کیست آپاندیسیت، پیچ خوردگی روده، زخم معده و درد پانکراس، باعث درد در شکم می شوند و ممکن است با انتشار آن در پهلوها همراه باشند و باعث نگرانی بیمار گردند.  

درد در پهلوها

دومین عامل درد در پهلوها، با منشاء اسپاسم و گرفتگی عضلات پهلوها به علت بد نشستن طولانی، بد خوابیدن، نشستن طولانی مدت در محل کار، ضربه و التهاب محل و انتشار درد ناشی از دیسک کمر و یا در موارد نادری، دردهای پیش از ظهور علائم زونا می باشد.

اگر درد پهلو و کلیه داشتیم چه کار باید بکنیم؟

 اول اقدام مراجعه به پزشک ارولوژی و انجام سونوگرافی از کلیه ها و مثانه و رحم و ضمائم و تخمدان ها و کبد و کیسه صفرا می باشد. با انجام این سونوگرافی تقریباً منشاء درد مشخص می شود.

دومین اقدام تشخیص، انجام آزمایش ادرار و کشت ادرار و بررسی عملکرد کلیه، با آزمایش اوره،کراتینین خون می باشد. اگر در بررسی های انجام شده، سونوگرافی نرمال و آزمایش خون و ادرار نرمال باشد، می توان گفت که منشاء درد مربوط به کلیه و داخل شکم نیست و بیشتر از دیواره پهلوها، درد به وجود می آید.

آیا درد در کلیه و یا عضلات تفاوتی با هم دارند؟

بله، دردی که از کلیه منشاء می گیرد درد موجی است که بسیار شدید و حمله ای است. بیمار تهوع و استفراغ و در بسیاری موارد خون در ادرار دارد یا ادرار بیمار تغییر رنگ داده و کدر می شود در حالیکه زمانی که منشاء درد از عضلات است.

این درد اغلب صبحگاهان در پهلوها ایجاد می شود و زمانی که فرد فعالیت های روزمره را شروع می کند و بدن گرم می شود، این درد کاهش پیدا کرده و در طول روز از بین می رود.

برای درمان دردهای پهلو چه کار باید کرد؟

درمان بر اساس ارزیابی و تعیین و مشخص کردن منشاء درد است. اگر منشاء درد در داخل شکم باشد باید آنها را درمان کنیم. در مواردی که درد منشاء داخل شکم و کلیوی ندارد، بهترین درمان آن اگر چنانچه اسپاسم و گرفتگی عضلات پهلو باشد، انجام حرکت های کششی و گرم نگاه داشتن پهلوها می باشد.

در این صورت به بیماران توصیه می کنیم که به صورت طولانی مدت حالت نشسته و یا در موقعیت بد قرار نگیرند و در فواصل کاری حتما از حرکت های کششی استفاده کنند و دقایقی را بین ساعات کاری راه بروند.

در رابطه با علت درد کلیه در صبح باید گفت که دردهایی که به علت اسپاسم عضلات ایجاد می شوند همچنان که ذکر شده، اوایل صبح ایجاد می شوند و با حرکت از بین می روند و نیاز به درمان خاصی ندارند.

به طور اختصار:

  • کاهش وزن
  • اجتناب از گرم و سرد کردن پهلوها مخصوصاً بعد از استحمام
  • انجام حرکت های کششی
  • گرم نگاه داشتن محل
  • اجتناب از نشستن های طولانی مدت مخصوصاً در محل کار و پشت کامپیوتر

توصیه های درمانی برای از بین رفتن دردهای پهلو، مخصوصا در صبحگاهان می باشد. در صورت مزمن شدن درد باید به پزشک مراجعه و بررسی های تکمیلی انجام گردد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.3/5 - (72 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر