جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در این مقاله به بیان آخرین تحقیقاتی که یک مرکز درمانی بر روی تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ انجام داده است می پردازیم.

آیا کرونا بر باروری و سلامت جنسی مردان تاثیر دارد؟

اختلال نعوظ در آقایان

به نظر می رسد هر بار خبر جدیدی از کرونا و اثرات آن بر بدن و زندگی انسان شنیده می شود. یک مطالعه به تازگی از تاثیر ویروس کرونا بر سلامت تناسلی و جنسی مردان پرده برداشته است. مطالعه یاد شده دریافت که بهبود یافتن از بیماری کرونا می تواند با اختلال نعوظ همراه باشد. این تحقیق بیانگر 3 عامل است که می توانند پس از بهبودی از بیماری کرونا به اختلال نعوظ منجر شوند:

1- تاثیرات عروقی

اختلال نعوظ یک نشانه از ابتلا به بیماری قلبی در آینده بوده و به همین دلیل مشخص است که سیستم عروقی بدن با سیستم تناسلی ارتباط دارد. همچنین، بیماری کرونا می تواند سبب بروز التهاب در سرتاسر بدن مخصوصا قلب و عضلات اطراف آن شود. جریان خون رونده به قلب می تواند در اثر بیماری های عروقی جدید یا تشدید یافته ناشی از ویروس با انسداد مواجه شود.

2- تاثیر روانی

فعالیت جنسی ارتباط تنگاتنگی با سلامت روان دارد. استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از ابتلا به ویروس و همه گیری می تواند به افت خلق و اختلال نعوظ ارتباط داشته باشد.

3- تحلیل روی سلامت کلی 

اختلال نعوظ معمولا نشانه ای از یک مشکل زمینه است. مردان دارای سلامت نامناسب از نظر ابتلا به اختلال نعوظ و همچنین بروز واکنش شدید به بیماری کرونا در معرض خطر بالا تری قرار دارند. 

از آنجایی که ویروس می تواند مشکلات سلامتی بسیاری را در بدن ایجاد کند، سلامت کلی ضعیف یکی از نگرانی های مرتبط با اختلال نعوظ و عوارض دیگر است. اختلال نعوظ می تواند نمایانگری از سلامت کلی بدن باشد. 

تاثیرکرونا بر اختلال نعوظ

ابتلا به اختلال نعوظ در افراد جوان و سالم مخصوصا پس از ابتلا به بیماری کرونا می تواند علامتی از حضور مشکلات زمینه ای جدی تر باشد. یک عامل نگرانی دیگر، آسیب احتمالی به بیضه ها است که می تواند پس از ابتلا به بیماری کرونا بروز دهد. البته، تحقیقات هنوز دائم یا موقت بودن آن را بررسی نکرده و از تاثیر آن بر باروری بی اطلاع هستند.

همچنین از آنجایی که سن یک عامل خطر برای ابتلا به اختلال نعوظ و موارد شدید بیماری کرونا به شمار می رود، باید آن را به عنوان یک مولفه مهم در نظر گرفت. برخی تحقیقات بیان دارند که ممکن است بیماری کرونا سبب بروز مشکلات قلبی عروقی و دیگر بیماری ها نیز شود.

البته، تایید یا رد این گفته ها و همچنین بیان دقیق عوارض بلند مدت بیماری کرونا انجام نشده و به گذر زمان نیاز است.  با اینکه بیماری کرونا از راه های مختلفی می تواند سبب بروز اختلال نعوظ شود اما برای اثبات این دانسته ها به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است. محققان هنوز در حال مطالعه درباره آسیب های احتمالی و بلند مدت بیماری کرونا هستند. 

بسیاری از بیماران صرف نظر از سلامت مناسب خود در پیش از ابتلا، به مدت چندین ماه از علائم این بیماری رنج می برند. این مطالعه یک نمونه دیگر از عدم دانش کافی درباره تاثیرات بلند مدت ویروس کرونا است.

برای کسب دانش بیشتر در این زمینه به تحقیقات بیشتر و گذشت زمان نیاز است. به همین دلیل، پیروی از دستور العمل های ایمنی ضروری بوده و باید جهت آهسته کردن شیوع بیماری، این موارد را جدی گرفت.

تاثیر واکسن کرونا بر نعوظ

مطالعه اخیر منتشر شده در Andrologia گزارش داد که واکسیناسیون بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) خطر ابتلا به اختلال نعوظ (ED) را افزایش نمی دهد.

منبع: clevelandclinic.org

2.9/5 - (25 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام‌اقای دکتر. خیلی متشکرم از اینکه به دغدغه افراد با حوصله جواب میدید و راهنمایی میکنید.
    سوالی که از خدمتتون داشتم اینه که من سی ساله هستم، به دلیل اینکه در شرف ازدواج هستم، رفتم یه ازمایش اسپرم دادم. به نظر بعضی مواردش خوب نیست.‌امکان دارن بفرمایید وضعیت باوریم سرفا با همین ازمایش چطوره؟ و اگه نیاز به درمان یاعمل هست،بعد عمل چجند درصhد امکان داره مساله ام رفع بشه؟
    ایامیتونم الان ازدواج کنم یا باید صبر کنم؟
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد از نظر واريكوسل معاينه شويد حركت كم است
  • تصویر کاربر امینی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام . جوانی 24ساله و مجرد هستم واریکوسل دو طرفه دارم .پزشک اورولوژیست معاینه کرد گفت در معاینه خفیف به نظر می رسد و آزمایش اسپرم هم نرمال بود و اشکالی نداشت اما نتیجه سونوگرافی منو نگران کرده بدین صورت که قطر ورید در بیضه سمت راست در حالت عادی و بدون زور زدن 4.4 میلیمتر بود و در سمت چپ هم واریکوسل خفیف مشاهده می شد البته من تا به حال احساس درد نداشتم دکتر گفت چون آزمایش اسپرم نرمال هست و درد هم نداری پس ما به نتیجه سونوگرافی اعتنا نمی کنیم و نیاز به جراحی نداری اما هر شش ماه یک بار باید آزمایش اسپرم بدی و 90تا هم قرص ویتامین Eتجویز کردند حالا من سوالم اینه که قطر 4.4 میلیمتر در ورید سمت راست خطرناک نیست ؟ و اگر فشار وارد شود این رگ پاره نمی شود ؟ در شرایط کنونی آیا جراحی کنم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام بهترين وسيله تشخيص واريكوسل معاينه توسط جراح است ومن با نظر دكترتان موافقم اگر ازمايش اسپرم خوب است دست نزن
  • تصویر کاربر بدون جمعه ۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. بنده4 ماه پیش عمل واریکوسل گرید 3 سمت چپ، انجام دادم. الان وقتی که شکم خود را بالاو پایین میکنم بیضه سمت راست بالا و پایین میاذ. اما چپ هیچ حرکتی نمیکند. قبل از عمل مشکلی نداشت.
    از دکتر خودم پرسیدم. گفت نمیدونه برای چی اینجوری شده.
    به نظرتون مشکلی برای باوری بنده داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام مهم نيست
  • تصویر کاربر پویا یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده 22 سالم
    دکتر من حدود 6 سال اعتیاد شدید و افراطی به خودارضایی داشتم و الان ازش جلوگیری کردم
    درد شدید توی بیضه ها داشتم به دکتر متخصص ارولوژی تو کرج(دکتر سیروس کبیری) مراجعه کردم واریکوسل گرید 3 مادرزادی تشخیص دادن
    جراحی کردم اما مجدد درد دارم به دکترم گفتم اما ایشون جوابی ندادن شرح کاملش به این شکل
    با سونوگرافی دو طرف رایکوسل داشت اما دکتر سمت چپ تشخیص دادن و الان 1 سال از جراحی گذشته
    بیضه سمت راست مقداری کوچک تر شده و هنوز درد شدیدی دارم که به دکترمم گفتم اما ایشون جوابی نداشتن
    فقط گفتن( شاید زمانی به جراحی مجدد نیاز باشه و تنها برای معافی سربازی مراجعه کنید )
    دکتر زمانی که سر پا هستم بیشتر از چند دقیقه کیسه بیضه اویزان میشه و شدیدا درد داره
    بنده با اینکه افراطی در زندگی داشتم اما واقعا پیگیر سلامتی هستم ...نه اهل سیگار و مشروب و....بلکه تمام توصیه دکتر مبنی بر فعالیت سنگین نکردن،زور زدن ....غیره توجه کامل داشتم البته با ترک خودارضایی و تقویت قوای بدن و پیاده روی کمی بهتر شده شرایط اما هنوزم درد و کوچک شدن بیضه ادامه داره
    تنها چیزی که دردم کم میکنه شنا و اب گرفتن روی تناسل که مقطعی و دوباره شروع میشه




    دکتر من واقعا تلاش کردم درسم خوندم والان شغل خوبی دارم
    واقعا پر از ارزو هستم و براشون دارم تلاش میکنم نا امیدم نیستم اما گاهی دردم به قدری زیاد و وقتی نگاه میکنم میبینم بیضه هام بسیار کوچک شده میترسم و دل سرد میشم بنده هنوز مجردم اما تحربه هایی داشتم و الان اصلا درگیر مسایل جنسی نیستم و با برنامه که برای خودم ترسیم کردم تا 27 برای مهیا کردن شرایط زندگی زمان نیاز دارم

    بعد از این پر حرفیا چند سوال دارم
    1.ته خط این بیماری چیست و به چه سرطانهایی منتهی میشه
    2.راهی برای تقویت مجدد قوای جنسی و بیضه ها و تسکین درد وجود داره (به گفته دکتر کبیری فعلا به جراحی احتیاج نیست)
    3.با افزایش سن و با توجه به تمام تلاش بنده برای مراقبت احتمال عقیم شدن وجود دارد

    .
    بنده شاغل هستم و ساکن کرج اگر لازم بدونید حضوری خدمت میرسم اگر توصیه ای هست قدردان هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      باز نظر من مشكلي نداريد
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    طبق سونوگرافی واریکوسل چپ 3 میلیمتر دارم و یکی از دکترها گفتند باید عمل شوم و دکتر دیگری هم 16 عدد آمپول HCG تجویز نمودند و آزمایشم به شرح زیر است لطفا راهنمایی و نظریه خود را بفرمایید بنده باید عمل شوم یا به نسخه دکتر اهمیت داده و آمپول ها را بزنم
    concentration Alive sperm 26
    Progressive Motlie 30
    Normal Morphology 19
    MSC 7.8
    FSC 2.6
    SMI 73
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      ديگر كاري نميتوان كرد
  • تصویر کاربر اکبر یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام
    من بعد از 72 ساعت از آخرین انزال آزمایش اسپرم دادم اما قبل از آن یعنی بعد از 60 ساعت از آخرین انزال قلیان کشیدم خواستم ببینم تاثیری در آزمایش و اسپرم هایم میگذارد و دوباره آزمایش دهم یا خیر
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من به دلیل ضعیف بودن اسپرم حدود 4 ماه ونیم قبل عمل واریکوسل درجه 3 سمت چپ از نوع عمل باز انجام دادم از نظر شکل ظاهری واریکوسل من خیلی معلوم بود و همچنین بدلیل طولانی بودن مدت واریکوسل بیضه سمت چپ نسبت به راست کوچکتر شده و الان که آزمایش اسپرمم را دوباره تکرار کردم بعد از 4 ماه ونیم دکتر میگه زیاد تعغیر نکرده وهمچنین شکل ظاهری بیضه هم تعغیری نکرده حالا دوتا سوال دارم اول اینکه امیدی هست نتیجه آزمایش اسپرم بهتر بشه و اگه میشه کی معلوم میشه دوم هم اینکه آیا بعد از عمل شکل ظاهری بیضه هم تعغیری میکنه یعنی دو طرف مثل هم میشه چون الان که دست میگیری اون رگهای بزرگ هنوز هست نتیجه آزمایش هم در پایین میفرسستم اگه جواب بدین ممنون
    volume: 1.20 مقدار ولوم بیشتر از اینه اینجا کم در اومد حدود 3تا4 میشه
    color: gray & white
    viscosity: normal
    dilution(min): 25
    ph: 8.7
    mucus: not seen
    wbc: 1-2
    rbc: 0-1
    epithelial: 0-1
    agglutination: not seen
    concentration: 5.91
    a+b(pr): 28%
    c(np): 16%
    d(im):56%
    a+b+c:43%
    norm:27%
    pathology:73%
    head: 79%
    neck:14%
    erc defects: 0%
    tail:7%
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      عمل مثل گرفتن پنچري است و٥٠ در صد موفقيت دارد
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چندین سال است که متوجه رگهای سیاهرنگی زیر بیضه هایم شده ام ولی نمیدانستم این رگها نشانه واریسکول است.من الان سه سال است ازدواج کرده ام و خدا چند ماه است به صورت طبیعی به من بچه داده. حالا سوال من اینجاست:اگر این رگهای سیاهرنگ که چندین سال است زیر بیضه من هستند نشانه واریسکول است پس چطور من به صورت طبیعی صاحب بچه شدم.مگر واریسکول مرد رو عقیم نمیکند؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد معاينه وبررسي شويد
  • تصویر کاربر احمدرضا جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی

    بعد از عمل چند ماه طول میکشد که درد بیضه ها به صورت کامل از بین برود ؟
    1. تصویر کاربر احمدرضا جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام دکتر چی شد جواب ندادین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      ارتباطي با عمل ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جابر یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    با سلام من 25سالمه دو مرتبه عمل واریکوسل باز انجام داده ام بااینکه بعد از سه ماه پار متر های اسپرم خوب بود ولی الان با گذشت یکسال دوباره عود شده و پارامترهای ا سپرمم خوب نیست.متخصصین میگن چون دو مرتبه جراحی شدی احتمال چسبندگی بالایه برای مرتبه سوم عمل نکنم. الان بهم داروی سلنیوم و ویتامین eدادن مصرف میکنم. به نظر شما چکار کنم بهتره.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      ديگر عمل لازم نيست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر