جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شپش ناحیه تناسلی

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

شپش های ناحیه تناسلی، حشرات ریزی هستند که معمولا در موهای ناحیه تناسلی انسان زندگی می ‌کنند. این موجودات از طریق تماس نزدیک با بدن فرد آلوده (برای مثال هنگام رابطه جنسی) منتقل می شوند. ابتلا به شپش ناحیه تناسلی می تواند باعث خارش شدید شود. اما همه افراد مبتلا علائم ناشی از آن را تجربه نمی کنند. درمان شپش ناحیه تناسلی معمولا شامل استفاده از لوسیون یا کرم های مخصوص، برای از بین بردن شپش ها است. اگر از طریق رابطه جنسی به شپش ناحیه تناسلی مبتلا شده اید، باید آزمایشات مربوط به سایر بیماری های مقاربتی (STIs) را نیز انجام دهید.

تقویت بیضه

شپش ناحیه تناسلی چیست؟

شپش های ناحیه تناسلی حشرات کوچکی هستند که حدودا 1 یا 2 میلی متر (کوچک تر از سر کبریت) طول دارند. نام پزشکی این موجودات Phthirus pubis بوده و رنگ آن ها خاکستری یا قهوه ای است. جفت پاهای دوم و سوم آن ها، پنجه های شبیه خرچنگ دارد. به همین دلیل این شپش ها گاهی اوقات “شپش های خرچنگی” نامیده می شوند. آن ها از این پنجه ها برای چسبیدن به موها استفاده می کنند و از خون انسان تغذیه می کنند. این حشرات با مکیدن مقدار کمی از خون شما از طریق پوست، زنده می ‌مانند.

تخم‌ های شپش ماده که به آن nits نیز گفته می شود، کوچک ‌تر از سر سوزن هستند. این تخم ها به موهایی که شپش بر روی آن ها زندگی می کند، می چسبند و بعد از 6 تا 10 روز به شپش تبدیل می شوند. یک شپش ماده در طول عمر خود (1 تا 3 ماه) می تواند 300 تخم بگذارد. شپش های ناحیه تناسلی در نواحی پر موی بدن زندگی می کنند و از آنجایی که موهای ضخیم تر را ترجیح می دهند، معمولا ناحیه تناسلی را آلوده می کنند. اگرچه، ممکن است آن ها را در نواحی دیگر بدن مثل خط باسن (اطراف مقعد)، زیر بغل، ریش، سینه و ابروها و حتی مژه ها نیز پیدا کنید.

شپش ناحیه تناسلی فقط انسان را آلوده می کند و نمی توان آن ها را از حیوانات گرفت و یا به حیوانات منتقل کرد. شپش ‌های ناحیه تناسلی در موهای سر شما زندگی نمی‌ کنند، زیرا موهای سر معمولا نرم‌ تر و نازک ‌تر هستند و شپش‌ ها نمی‌ توانند به این موها بچسبند. شپش سر با شپش ناحیه تناسلی متفاوت است.

ابتلا به شپش ناحیه تناسلی چگونه اتفاق می افتد؟

شپش های ناحیه تناسلی از طریق تماس نزدیک با بدن فرد آلوده منتقل می شوند. به همین دلیل، ابتلا به این شپش ها معمولا از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا، اتفاق می افتد. همچنین ممکن است این شپش ها را از طریق تماس فیزیکی نزدیک (غیرجنسی) با فرد آلوده دریافت کنید. (برای مثال بوسیدن شخصی که در ریش او شپش وجود دارد)

شپش های ناحیه تناسلی و تخم های این موجودات، محکم به موها می چسبند. به همین دلیل با شستن یا شانه زدن از موها جدا نمی شوند. این موجودات نمی توانند برای مدت طولانی بدون میزبان (فردی که از خون او تغذیه می کنند) زنده بمانند. این بدان معنی است که ابتلا به شپش ناحیه تناسلی از طریق لباس، ملحفه های رختخواب، حوله مشترک با فرد آلوده و یا صندلی توالت فرنگی بسیار بعید است.

انتقال شپش از توالت

علائم شپش ناحیه تناسلی چیست؟

  • مهم ترین علامت این عارضه خارش شدید نواحی آلوده (معمولا موهای ناحیه تناسلی) است. بعد از ابتلا به این شپش ها، ممکن است حدودا یک الی سه هفته طول بکشد تا دچار خارش شوید. خارش معمولا شب ها (در زمان تغذیه شپش) بدتر می شود. این اتفاق به دلیل حساسیت به بزاق شپش رخ می دهد.
  • ممکن است برجستگی های قرمز خارش دار بر روی پوست (در نواحی پر مو) ایجاد شود.
  • برخی لکه های آبی کم رنگ نیز ممکن است بر روی پوست ظاهر شوند. این لکه ها در نواحی مشاهده می شوند که شپش آنجا در حال تغذیه بوده است.
  • تحریک و خراش پوست ممکن است باعث قرمزی یا راش های پوستی در نواحی آسیب دیده شود. یا ممکن است پوست ضخیم به نظر برسد.
  • آلوده شدن مژه ها ممکن است باعث التهاب چشم شود.
  • ممکن است لکه های قهوه ای تیره بسیار ریزی را بر روی لباس زیر یا پوست خود مشاهده کنید. این لکه ها در واقع مدفوع شپش هستند.
  • برخی از افراد هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند. اما می توانند شپش ها را به دیگران منتقل کنند. در حالی که خودشان از این موضوع باخبر نیستند.

درمان شپش ناحیه تناسلی چگونه انجام می شود؟

درمان این عارضه با استفاده از برخی محصولات حشره کش که به طور ویژه برای بدن انسان ساخته شده اند، انجام می شود. کل بدن باید دو نوبت (به فاصله هفت روز) تحت درمان قرار بگیرد. از تماس دارو با چشم ها خودداری کنید.

دو محصول رایج برای درمان شپش ناحیه تناسلی، لوسیون مالاتیون و کرم پرمترین 5% هستند. استفاده از محصولات بر پایه آب، به داروهای بر پایه الکل ترجیح داده می شود. زیرا الکل ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شود. استفاده از این محصولات یک روش درمانی راحت است و اگر داروها به طور صحیح استفاده شوند، درمان معمولا موفقیت آمیز است. در ادامه یک راهنمای کلی برای درمان موثر ارائه می شود:

آیا خانواده و نزدیکان فرد مبتلا به شپش ناحیه تناسلی به درمان نیاز دارند؟

افرادی که اخیرا با بیمار تماس نزدیک داشته اند و همچنین شریک جنسی بیمار، باید از نظر ابتلا به شپش ناحیه تناسلی معاینه شوند و در صورت ابتلا باید تحت درمان قرار بگیرند. همچنین، به خاطر داشته باشید که ابتلا به شپش ناحیه تناسلی می تواند بدون علائم باشد.

چند نکته دیگر در مورد شپش ناحیه تناسلی

  • بعد از درمان شپش های ناحیه تناسلی، معمولا چند روز طول می کشد تا خارش برطرف شود.
  • در صورتی که علائم شما بعد از نوبت دوم درمان نیز برطرف نشد، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا شپش ‌های ناحیه تناسلی گاهی اوقات به یک نوع دارو مقاوم می ‌شوند و ممکن است به درمان های قوی تر نیاز داشته باشید.
  • تا پایان نوبت دوم درمان، از تماس نزدیک بدن با دیگران اجتناب کنید.
  • اگر از طریق تماس جنسی به شپش ناحیه تناسلی مبتلا شدید، باید آزمایشات مربوط به سایر بیماری های مقاربتی را نیز انجام دهید.
4.6/5 - (21 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من سوالی دارم. من دوسال پیش رابطه پر خطری رو داشتم. برای اطمینان دو سه ماه پیش پک کامل بیماری های مقاربتی رو دادم. همه منفی بودند . در مورد تبخال تناسلی هم آزمایش دادم که اچ اس وی یک و دو رو با هم تست دادم و مثبت بود. البته من میدونستم که تبخال معمولی دارم ولی در تست مشخص نکرده که کدوم مثبت بوده. افزون بر این هیچ علامت و ضایعه ای روی آلتم ندارم و تا الان مشاهده نکرده و ایجاد نشده. میخواستم بدوم ضرورت داره تست اختصاصی اچ اس وی دو رو بدم و آیا اصلا آزمایشی هست که این دوتا رو از هم تفکیک کنهو فقط تبخال نوع دوم رو مشخص کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      سلام درصورتی که ضایعه ندارید بررسی بیشتر لازم نیست
  • تصویر کاربر Iman دوشنبه ۲۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    خسته نباشید
    حدود دو هفته پیش آلت تناسلی ورم کرد و الان خوب شده ولی برامدگی سفتی سمت راست آلتم هنوز هست وقتی محکم فشارش بدم درد میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      الت کج نشده ؟ ورم بخاطر ضربه حین رابطه بود ؟
    2. تصویر کاربر Iman یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیر کج نشده
      در حین رابطه درد احساس میکردم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سونوگرافی اون ناحیه انجام بشه
    4. تصویر کاربر Iman یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیلی جدیه؟
      فکر میکنید چه بیماری باشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      بیماری نیس حین رابطه اسیب دیده
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    با سلام . همسر من هیچ میل وعلاقه ای به نزدیکی نداره برعکس من خیلی خیلی تمایلم زیاده. این پارادوکس داره بینمون‌ مشکل ایجاد میکنه از اونجایی که من عاشق همسرم هستم چه دارویی بخورم یا چکار کنم که این حس و میل در من از بین بره یا بهتره بگم چیکار کنم از نعوظ جلوگیری بشه و سوال بعدی اینکه عمل یا راه حل پزشکی هست برای بزرگ کردن الت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      راه بزرگ كردن الت تناسلي هنوز در دنيا وجود ندارد همه تبليغات دروغند وعملهاي جراحي پر عارضه وغير قابل برگشت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 8 ماه پیش)
      برای نعوظتون دارویی نخورید چون عارضه زیاد داره و بعدا به مشکل میخورید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر راحیل جمعه ۶ مرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    همسر من آقایی ۳۹ ساله هستن مبتلا به آتروفی مخچه ، اخیرا هیچ تمایلی به رابطه ندارن حتی تا ۴۰ روز یه بار ، اگر هم به هر ترتیب ارتباط شروع بشه در نعوظ مشکلی ندارن ولی ارضا نمیشن
    یه مدتی پرانول ، شربت پری لپس و بوسپانکس براشون تجویز شده بود . که ده روز میشه که نمیخورن
    چه کمکی میشه به ایشون کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ مرداد ۲( 9 ماه پیش)

      قطعا مشکل مغزی که ایجاد شده موثر است . باید بررسی کامل تری شوند . از کی این مشکل شروع شده ؟

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من اخیرا واکسن گارداسیل رو تزریق کردم
    ولی دکتری که برام واکسن رو تزریق کرد این واکسن رو قبل از تزریق تکان نداد!( دوز اول) منم نمیدونستم که باید تکان بدیم قبل از تزریق
    الان متوجه شدم که باید تکان بدیم قبل از نزریق …
    سوالی که دارم اینه که الان مشکلی از نظر اثر بخشی واکسن پیش اومده؟ اگه اثر بخشیش کم شده چقدر کم شده؟
    الان من چه کاری از دستم بر میاد برای این مشکل ؟
    خیلی ممنون
    و اگه مشکلی پیش نیومده پس چرا گفتن که واکسن رو قبل از تزریق تکان دهید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      مشکل خاصی نیست اثر لازم را دارد. دوزهای بعدی را با فاصله مناسب بزنید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده مدتی هست روی الت و بیضه خال های قهوه ایی و‌سفید رنگ مشاهده میکنم میخواستم بدونم ایا زگیل تناسلی هست و اگر هست روش درمان رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام عکس بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      عکس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام زگیل است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    خسته نباشید
    دو سوال داشتم.
    ۱ - تقریبا ۲۱ ساله هستم.در هر دو طرف آلتم در انتهای اجسام غاری آلتم(تقریبا در ناحیه گلنس و انتهای اجسام غاری)دو برجستگی سفت که مثل پیازچه هست(البته نه به بزرگی پیازچه)در انتهای اجسام غاری دو طرف آلتم وجود داره،در سمت راست یکم بزرگتره و در سمت چپ یکم کوچکتر.آیا این مشکل نیاز به بررسی یا مراجعه به پزشک داره؟!
    آقای دکتر من چند ساله که بعد از ادرار استبرا میکنم و توی این کار وسواس زیادی به خرج میدم و احساس میکنم بیش از حد آلتم رو موقع اینکار فشار میدم،طوری که موقع استبرا برگشت خون به کمر و ناحیه باسن، و ران پا رو کاملا احساس میکنم،حتی کمرم هم درد داره و گاهی بعد از استبرا دچار درد شدید کمر و چند ساعتی تنگی نفس میشم! البته الان یک ماهی میشه این وسواس رو کنار گذاشتم.ممکنه اینکار با اون سفت بودن انتهای اجسام غاری در ارتباط باشه؟!علاوه بر این متاسفانه پاهام هم در ناحیه کشاله ران ورم داره،پزشک به وجود لخته خون مشکوک بود ولی سونوگرافی داپلر پاها چیزی رو نشون نداد،ممکنه ورم پاهام بخاطر گرفتگی رگ های کمر و یا استبرا باشه؟!چون موقع استبرا برگشت خون رو همون‌طور که گفتم احساس میکردم این رو هم بگم رگ های عمقی آلتم(بخصوص رگ های عرضی آلت نه رگ هایی که در طول آلت هستن)یکم از چند سال قبل برجسته شدن که بازم فکر میکنم بخاطر استبرا باشه.آقای دکتر این رو هم بگم که اگه آلتم نعوظ داشته باشه،بخصوص اگه نعوظ یکم طولانی باشه بعدش کمرم و پاهام بشدت درد میگیرن و به صورت ارثی هم مشکل رگ های خونی رو داریم،مادر و مادربزرگم واریس دارن و پدرم هم واریکوسل داشته،خودم هم از ۱۴،۱۵ سالگی وقتایی که فعالیت بدنی داشتم یا راه میرفتم یا زیاد یه جا می ایستادم پاهام و بیضه چپم بشدت درد می‌گرفتن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      جواب سوال اول طبیعی است . شرایط کمر درد ربطی به استبرا ندارد و اصلا متوجه نمیشوم چرا یک فرد در حد خودکشی باید استبرا کند !!!!!! این رفتارهای عجیب را کنار بگذارید . برای ورم پا باید از نظر کلیوی و کبد و قلب بررسی جامع شوید با مراجعه به متخصص داخلی بررسی را تکمیل کنید
    2. تصویر کاربر رضا جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      تشکر که پاسخ دادیدآقای دکتر،بله متاسفانه بخاطر وسواس هست.این کار رو کنار گذاشتم.فعلا مثانه‌ام مشکل داره که قبلا سوال پرسیدم فرمودید باید سیستوسکوپی بشه.یه آزمایش ادرار و خون و PSA هم انجام داد که میفرستم ممنون میشم بررسی کنید.قبل از انجام این آزمایش ها دو ماه آنتی بیوتیک مصرف کردم.آقای دکتر برای سیستوسکوپی کدوم بیمارستان در تهران شما اینکار رو انجام میدید؟و اینکه اگه قبل از اومدن مطب آزمایش یا سونوگرافی خاصی نیاز هست بفرمایید من انجام بدم و بیام خدمتتون.چون از شهرستان میام.
    3. تصویر کاربر رضا جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      متاسفانه دفعه قبل عکس ها آپلود نشود دوباره فرستادم.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      ازمایش خاصی لازم نیست . با مطب هماهنگ کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر متین سه شنبه ۹ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر یه مدتی هستی یه سری لکه قرمز روزی آلتم درومده الان هم احساس میکنم حالت آبکی گرفته زیرشون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بعد از رابطه جنسی ایجاد شده ؟ لطفا مجدد عکس بفرستید اپلود نشده
    2. تصویر کاربر متین دوشنبه ۸ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      خیر آقای دکتر رابطه جنسی نداشتم
    3. تصویر کاربر متین دوشنبه ۸ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      خیر دکتر چند ساله من رابطه نداشتم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 11 ماه پیش)
      خارش دارد ؟ ترشح دارد ؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    ناتوانی جنسی
    سلام من ۲۷ سالمه و مجردم،تقریبا دوسال هست که مشکل نعوذ پیدا کردم،در اوایل رابطه جنسی نعوذ نصفه و نیمه دارم که در اواسط رابطه همین نعوذ نصفه و نیمه از بین میره،همچنین نعوذ صبحگاهی اصلا ندارم،همچنین قرص سیلدنافیل هم استفاده کردم اما هیچ تاثیری نداشته،بنده اصلا استرس و فشار روحی ندارم،
    دکتر یکسری ِآزمایش هم دادم که عکسشو براتون میفرستم
    1. تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      جواب آزمایش؛
      Fastong blood gulocose=110
      Cholesterol=193
      Triglyceride=132.22
      Hdl cholesterol=34
      Ldl cholesterol=132.6
      Ast=32.83
      Alt=73.03
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام سیگار میکشین ؟ مشکل قلبی دارین ؟ ازمایش تستوسترون توتال و tsh وcbc انجام بشه بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من به سندرم pois یا به عبارتی بیماری پس از ارگاسم مبتلا هستم
    آیا درمانی وجود داره؟ متاسفاته چندین سال با این بیماری درگیر هستم و عاجز از درمانش
    لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام بسیار نادر است اگر تشخیص درست گذاشته اند ارام بخش ها زیر نظر روانپزشک میتواند کمک کند
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر