جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شپش ناحیه تناسلی

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

شپش های ناحیه تناسلی، حشرات ریزی هستند که معمولا در موهای ناحیه تناسلی انسان زندگی می ‌کنند. این موجودات از طریق تماس نزدیک با بدن فرد آلوده (برای مثال هنگام رابطه جنسی) منتقل می شوند. ابتلا به شپش ناحیه تناسلی می تواند باعث خارش شدید شود. اما همه افراد مبتلا علائم ناشی از آن را تجربه نمی کنند. درمان شپش ناحیه تناسلی معمولا شامل استفاده از لوسیون یا کرم های مخصوص، برای از بین بردن شپش ها است. اگر از طریق رابطه جنسی به شپش ناحیه تناسلی مبتلا شده اید، باید آزمایشات مربوط به سایر بیماری های مقاربتی (STIs) را نیز انجام دهید.

تقویت بیضه

شپش ناحیه تناسلی چیست؟

شپش های ناحیه تناسلی حشرات کوچکی هستند که حدودا 1 یا 2 میلی متر (کوچک تر از سر کبریت) طول دارند. نام پزشکی این موجودات Phthirus pubis بوده و رنگ آن ها خاکستری یا قهوه ای است. جفت پاهای دوم و سوم آن ها، پنجه های شبیه خرچنگ دارد. به همین دلیل این شپش ها گاهی اوقات “شپش های خرچنگی” نامیده می شوند. آن ها از این پنجه ها برای چسبیدن به موها استفاده می کنند و از خون انسان تغذیه می کنند. این حشرات با مکیدن مقدار کمی از خون شما از طریق پوست، زنده می ‌مانند.

تخم‌ های شپش ماده که به آن nits نیز گفته می شود، کوچک ‌تر از سر سوزن هستند. این تخم ها به موهایی که شپش بر روی آن ها زندگی می کند، می چسبند و بعد از 6 تا 10 روز به شپش تبدیل می شوند. یک شپش ماده در طول عمر خود (1 تا 3 ماه) می تواند 300 تخم بگذارد. شپش های ناحیه تناسلی در نواحی پر موی بدن زندگی می کنند و از آنجایی که موهای ضخیم تر را ترجیح می دهند، معمولا ناحیه تناسلی را آلوده می کنند. اگرچه، ممکن است آن ها را در نواحی دیگر بدن مثل خط باسن (اطراف مقعد)، زیر بغل، ریش، سینه و ابروها و حتی مژه ها نیز پیدا کنید.

شپش ناحیه تناسلی فقط انسان را آلوده می کند و نمی توان آن ها را از حیوانات گرفت و یا به حیوانات منتقل کرد. شپش ‌های ناحیه تناسلی در موهای سر شما زندگی نمی‌ کنند، زیرا موهای سر معمولا نرم‌ تر و نازک ‌تر هستند و شپش‌ ها نمی‌ توانند به این موها بچسبند. شپش سر با شپش ناحیه تناسلی متفاوت است.

ابتلا به شپش ناحیه تناسلی چگونه اتفاق می افتد؟

شپش های ناحیه تناسلی از طریق تماس نزدیک با بدن فرد آلوده منتقل می شوند. به همین دلیل، ابتلا به این شپش ها معمولا از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا، اتفاق می افتد. همچنین ممکن است این شپش ها را از طریق تماس فیزیکی نزدیک (غیرجنسی) با فرد آلوده دریافت کنید. (برای مثال بوسیدن شخصی که در ریش او شپش وجود دارد)

شپش های ناحیه تناسلی و تخم های این موجودات، محکم به موها می چسبند. به همین دلیل با شستن یا شانه زدن از موها جدا نمی شوند. این موجودات نمی توانند برای مدت طولانی بدون میزبان (فردی که از خون او تغذیه می کنند) زنده بمانند. این بدان معنی است که ابتلا به شپش ناحیه تناسلی از طریق لباس، ملحفه های رختخواب، حوله مشترک با فرد آلوده و یا صندلی توالت فرنگی بسیار بعید است.

انتقال شپش از توالت

علائم شپش ناحیه تناسلی چیست؟

  • مهم ترین علامت این عارضه خارش شدید نواحی آلوده (معمولا موهای ناحیه تناسلی) است. بعد از ابتلا به این شپش ها، ممکن است حدودا یک الی سه هفته طول بکشد تا دچار خارش شوید. خارش معمولا شب ها (در زمان تغذیه شپش) بدتر می شود. این اتفاق به دلیل حساسیت به بزاق شپش رخ می دهد.
  • ممکن است برجستگی های قرمز خارش دار بر روی پوست (در نواحی پر مو) ایجاد شود.
  • برخی لکه های آبی کم رنگ نیز ممکن است بر روی پوست ظاهر شوند. این لکه ها در نواحی مشاهده می شوند که شپش آنجا در حال تغذیه بوده است.
  • تحریک و خراش پوست ممکن است باعث قرمزی یا راش های پوستی در نواحی آسیب دیده شود. یا ممکن است پوست ضخیم به نظر برسد.
  • آلوده شدن مژه ها ممکن است باعث التهاب چشم شود.
  • ممکن است لکه های قهوه ای تیره بسیار ریزی را بر روی لباس زیر یا پوست خود مشاهده کنید. این لکه ها در واقع مدفوع شپش هستند.
  • برخی از افراد هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند. اما می توانند شپش ها را به دیگران منتقل کنند. در حالی که خودشان از این موضوع باخبر نیستند.

درمان شپش ناحیه تناسلی چگونه انجام می شود؟

درمان این عارضه با استفاده از برخی محصولات حشره کش که به طور ویژه برای بدن انسان ساخته شده اند، انجام می شود. کل بدن باید دو نوبت (به فاصله هفت روز) تحت درمان قرار بگیرد. از تماس دارو با چشم ها خودداری کنید.

دو محصول رایج برای درمان شپش ناحیه تناسلی، لوسیون مالاتیون و کرم پرمترین 5% هستند. استفاده از محصولات بر پایه آب، به داروهای بر پایه الکل ترجیح داده می شود. زیرا الکل ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شود. استفاده از این محصولات یک روش درمانی راحت است و اگر داروها به طور صحیح استفاده شوند، درمان معمولا موفقیت آمیز است. در ادامه یک راهنمای کلی برای درمان موثر ارائه می شود:

آیا خانواده و نزدیکان فرد مبتلا به شپش ناحیه تناسلی به درمان نیاز دارند؟

افرادی که اخیرا با بیمار تماس نزدیک داشته اند و همچنین شریک جنسی بیمار، باید از نظر ابتلا به شپش ناحیه تناسلی معاینه شوند و در صورت ابتلا باید تحت درمان قرار بگیرند. همچنین، به خاطر داشته باشید که ابتلا به شپش ناحیه تناسلی می تواند بدون علائم باشد.

چند نکته دیگر در مورد شپش ناحیه تناسلی

  • بعد از درمان شپش های ناحیه تناسلی، معمولا چند روز طول می کشد تا خارش برطرف شود.
  • در صورتی که علائم شما بعد از نوبت دوم درمان نیز برطرف نشد، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا شپش ‌های ناحیه تناسلی گاهی اوقات به یک نوع دارو مقاوم می ‌شوند و ممکن است به درمان های قوی تر نیاز داشته باشید.
  • تا پایان نوبت دوم درمان، از تماس نزدیک بدن با دیگران اجتناب کنید.
  • اگر از طریق تماس جنسی به شپش ناحیه تناسلی مبتلا شدید، باید آزمایشات مربوط به سایر بیماری های مقاربتی را نیز انجام دهید.
4.6/5 - (21 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جهان شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام و ارادت
    بنده ازمایش بصری hpv دادم و متوجه شدم hpv ۶ و ۱۱ دارم که در همون ازمایش ضایعه که دوتا بود برداشته شد جواب ازمایشم خدمتتون پیوست کردم همسر بنده ازمایش دادن و خوشبختانه نداشتن چون گارداسیل زده بودن از قبل
    الان برای درمان کامل باید چیکار کنم ؟
    و رابطه میتونم داشته باشم یا خیر؟
    و مورد بعدی با وجود اینکه همسرمم نداشته نمیدونم از کجا این بیماری گرفتم و دوسال ازدواج کردم ممکن بیشتر از دوسال باش؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      بله ممکنه بیشتر از دوسال قبل داشته باشید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      سیستم ایمنی بدنتون تقویت کنید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۲( 2 ماه پیش)
      اگر ضایعه جدید دارید کرایو بشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    اقا دکتر مادرسه روز موقع دفع دچار درد هست بقول خودش انگار تیغ میبره ممکن عکسش نگا کنید بگید هموروئید هست یا زگیل مقعد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید در حد رویت عکس مشکوک به شقاق است
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    بنده 27 سالمه و اینکه سایز آلت بنده کوچک است و نگرانم که در زندگی زناشویی به مشکل بر بخورم میخواستم دکتر راهنماییم کنن چیکار باید انجام بدم علاوه بر آلتم بیضه های به نسبت کوچکی هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      چند سانته؟
    2. تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      دکتر توی حالت خواب ۳ سانته و توی حالت نعوظ ۱۱ سانت قطرش هم کمه
    3. تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      دکتر توی حالت خواب ۳ سانته و توی حالت نعوظ ۱۱ سانت قطرش هم کمه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      در محدوده ی نرمال هست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینحسین جمعه ۱۷ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر

    بنده در حین معاشقه آلتم راست نمیشه یا نیمه راست میشه و وقتی که میخوام دخول انجام بدم آلتم به حالت سفتی کامل نمیرسه و گاهی نمیتونم دخول انجام بدم و گاهی میتونم. (البته مثلا در بعضی پوزیشنا بیشتر راست میشه و در بعضی پوزیشنا اصلا نمیشه)

    نکته ی دیگه اینکه در هنگام سکس دهانی احساس زود انزالی ندارم ولی در هنگام دخول احساس انزال زودرس دارم و این ترس اینکه الان زود ارضا میشم باعث میشه نعوظم رو از دست بدم یا زودانزال بشم.

    نکته ی بعدی اینکه قبلا که متاسفانه خودارضایی میکردم میتونستم ساعت ها آلتم رو راست نگه دارم با سفتی کامل. ولی وقتی خانومم همون کارهایی که خودم با دست خودم میکردم رو با دستش انجام میده به اون حد سفتی قبلا نمیشه.

    نکته ی دیگه اینکه خانومم چون راه دور هست و تازه عقد کردیم هر دوسه ماه میبینم و به مدت دوسه روز و در اون دوسه روز سعی میکنیم جبران کنیم این دوری رو و تا میتونیم میخواییم سکس کنیم. ولی دفعه اول زود ارضا میشم ولی دفعه های بعد با فاصله ی سه چهارساعت مثلا، التم سفت میشه ولی انزالم دیرتر اتفاق میفته.

    آیا مشکلم ریشه روانی دارد یا خدایی نکرده نشر وریدی است؟ ممنون میشم راهنماییم کنید‌.

    (مشکل دیابت و فشار و خون و اینا هم هیچی ندارم)

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام قرص تادالافیل ۲۰ میلی گرم ۲ ساعت قبل از رابطه ی جنسی مصرف کنید
    2. تصویر کاربر حسینحسین چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام و احترام مجدد. آقای دکتر تا چن وقت باید مصرف کنم؟ بعد بدون نسخه هم داروخونه میشه تهیه کرد؟ سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بله قابل تهیه است تا یکماه مصرف کنید سیر درمان پیگیری شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    درود و احترام خدمت جناب دکتر کرمی.

    ضمن تشکر از شما بابت پاسخگویی به سوال بنده، جناب دکتر بنده چند وقتی هست که بر روی کیسه بیضه‌ام دچار نوعی زگیلی شدم که درد و عفونت ندارد و بشدت نگران هستم،

    اگر امکانش باشد از شما درخواست میکنم که تشیصی اعم از بدخیمی و احتمال ابتلا و انتقال لطف کنید.

    چناچه صلاح به مراجعه برای درمان بیشتر میبینید خیلی خوش حال میشم که نوبت دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی لطفا عکس های ضایعات رو در سایت آپلود کنید (شرایط عمومی ارسال عکس مثل سایز و فرمت رو رعایت کنید)
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      درود مجدد، خدمت شما
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بله حتما خدمت شما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      زگیل تناسلی میباشد باید کرایو شود همکاران مطب با شما تماس خواهند گرفت
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعیده سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من چند روزیه فکرم مشغول این موضوع شده چون خودم متاسفانه هفته ای یکبار خودارضایی انجام میدم با دیدن فیلم و اینکه فکر میکنم ارضا شدنم با تحریک کلیتوریس و تحریک ناف با یه وسیله خاص انجام میشه یعنی حتما باید با یه مداد یا خودکار با نافم بازی کنم و همزمان کلیتورسم تحریک کنم تا ارضا شم و اگه تحریک ناف نباشه
    ارضا شدنم سخته الانم اینقد استرس این موضوعو پیدا کردم که نکنه تو آینده بعد ازدواج موقع ارگاسم ب مشکل بخورم هروقتم استرس دارم با هیچ کدوم نمیتونم ارضا شم
    احتمال شرطی شدنم وجود داره؟راهی برای درمانش هست؟این مدل عادت تحریک شدن از نوجوانی باهامه و الان 27 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      به روانپزشک یا سکسولوژیست مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام و روز بخیر.جناب دکتر من مبتلا به اچ پی وی هستم البته ضایعه قابل رویت ندارم ولی در نمونه گیری دهانه رحم این ویروس تشخیص داده شده است .متاسفانه من چندین بار از تیغی که برای شیو کردن ناحیه تناسلی استفاده کردم برای شیو کردن موهای روی سینه استفاده کردم .میخواستم بدونم با توجه به اینکه نوزاد شیرخواره دارم چقدر احتمال داره فرزندم آلوده شده باشه چون فقط از شیر خودم تغذیه میکنه .خیلی متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      در صورت نداشتن ضایعه فعال تناسلی احتمال انتقال بسیار کم میباشد
    2. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ببخشید جناب دکتر منظورتون از ضایعه فعال ضایعه روی سینه هست یا ناحیه تناسلی؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      در قسمت تناسلی اگه ضایعه فعال باشه امکان انتقال به سایر نواحی پوست هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پارسا چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر

    من ۲۳ سال سن دارم و تا جایی که به یاد دارم هیچگاه علائم ظاهری شبیه به تبخال رو تجربه نکردم ، حدودا چند روز پیش جهت چکاپ آزمایش HSV رو دادم ، جواب آزمایش :

    Hsv igg: 19.3

    hsv igm: 5.50

    آیا من در دوره فعال بیماری هستم ؟ و ایا اگر دچار این ویروس هستم چه از نوع یک و یا دو ، این بیماری مانع ازدواج من هست

    خواهشا یک توضیح مختصر در رابطه با igg و igm هم بدید
    1. تصویر کاربر پارسا چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      فایل ازمایش هم ارسال کردم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نه این بیماری مانع ازدواج نیست شما فقط به ویروس آلوده هستین مانند خیلی از انسان های دیگر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      67% of the population, or 3.7 billion people under age 50, have HSV-1. HSV-2 affects 13% of the same population, or 491 million people
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      شمما جزو اون ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر و یا اون ۴۹۱ میلیون نفر هستید
    5. تصویر کاربر پارسا چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      جواب igg مثبته
      ایا igm هم مثبته؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      جفتش برای شما مثبته
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدرضا چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کرمی خسته نباشید
    این لکه حدود دو ماه بعد از رابطه جنسی روی کلاهک آلت بنده به وجود اومد اصلا برجستگی نداره و تیره تر از چیزی هست ک تو عکس افتاده به دکتر پوست مراجعه کردم فقط گفتن زگیل نیست و اقدام دیگه ای نمیخواد
    اما نگفتن که ماهیت لکه چیه و راه درمانش چیه بیش از یکسال میگذره و هیچ تغییری نکرده میخواستم ببینم تشخیص شما چیه و چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام خدمت شما مطمئنا که زگیل نیست احتمالا از قبل این ضایعات رو داشتید و صرفا متوجه آن نبوده اید اقدام خاصی لازم ندارد تغییرات پوستی در گذر زمان میباشد
    2. تصویر کاربر احمدرضا سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ممنون آقای دکتر
    3. تصویر کاربر احمدرضا سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      میتونم رابطه جنسی داشته باشم؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      بله میتوانید رابطه داشته باشید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من سوالی دارم. من دوسال پیش رابطه پر خطری رو داشتم. برای اطمینان دو سه ماه پیش پک کامل بیماری های مقاربتی رو دادم. همه منفی بودند . در مورد تبخال تناسلی هم آزمایش دادم که اچ اس وی یک و دو رو با هم تست دادم و مثبت بود. البته من میدونستم که تبخال معمولی دارم ولی در تست مشخص نکرده که کدوم مثبت بوده. افزون بر این هیچ علامت و ضایعه ای روی آلتم ندارم و تا الان مشاهده نکرده و ایجاد نشده. میخواستم بدوم ضرورت داره تست اختصاصی اچ اس وی دو رو بدم و آیا اصلا آزمایشی هست که این دوتا رو از هم تفکیک کنهو فقط تبخال نوع دوم رو مشخص کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام درصورتی که ضایعه ندارید بررسی بیشتر لازم نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر