جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرسش و پاسخ در مورد کراتینین خون

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در این مقاله، پرسش و پاسخ در مورد کراتینین خون را قرار داده ایم تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

کراتینین چیست؟

ماده ی زائدی که از استهلاک طبیعی ماهیچه ها به وجود می آید «کراتینین» نام دارد. کراتینین، فرآورده جانبی ترکیبی شیمیایی به ‌نام «کراتین» است، که به عضلات در جذب انرژی مورد نیاز کمک می ‌کند. تولید کراتینین، نشان دهنده ی میزان توده ی بدون چربی، بدن است. از آنجایی که این توده به طور روزمره تغییر چندانی نمی کند، بنابراین، نرخ تولید کراتینین نیز دارای یک ثبات نسبی است. زنان، کودکان و سالمندان در مقایسه با مردان بالغ، از سطح کراتینین پایین تری برخوردار هستند. علت این امر حجم عضلانی کمتر در این گروه افراد می باشد.

کراتینین توسط کلیه ها از بدن دفع می شود. (کلیه ها تقریباً تمامی مقادیر کراتینین را از طریق ادرار از بدن خارج می کنند). زمانی که کلیه ها کار خود را به درستی انجام ندهند، کراتین در خون انباشته می شود. به همین دلیل، اندازه گیری سطح کراتین در خون، می تواند یک معیار خوب برای بررسی عملکرد کلیه باشد.

کراتینین

برای اندازه گیری سطح کراتینین خون، پزشک باید چه مواردی را بررسی کند؟

اندازه گیری کراتینین خون در مقایسه با اندازه گیری کراتینین دفع شده، کار راحت تری است. البته، با وجود اینکه بالا بودن سطح کراتینین در خون معمولاً نشان دهنده ی کاهش عملکرد کلیه است، اما سایر فاکتورها نیز می توانند باعث افزایش یا کاهش سطح کراتینین خون شوند. به همین دلیل پزشک برای نتیجه گیری درست از جواب آزمایش شما، باید سابقه ی بیماری، علائم، نشانه ها و سایر آزمایش ها را در نظر داشته باشد.

محدوده ی نرمال کراتینین خون چقدر است؟

سطوح کراتینین با حجم عضلانی رابطه ی مستقیم دارد. سایر فاکتورها مثل سن، جنسیت، رژیم غذایی و … نیز می تواند در تولید کراتینین تأثیرگذار باشند. به طور کلی بازه ی نرمال کراتینین خون عبارتند از:

  • محدوده ی نرمال کراتینین برای مردان: 0/6-1/2 mg/dL
  • محدوده ی نرمال کراتینین برای زنان: 0/5-1/1 mg/dL

نرمال بودن نتیجه ی آزمایش به معنای عدم وجود بیماری های کلیوی نیست. پزشک برای تأیید تشخیص، ممکن است در کنار آزمایش کراتینین خون، سابقه ی بیماری های شما را بررسی کرده و آزمایش های دیگری مثل نرخ فیلتراسیون گلومرولی (eGFR)، نیتروژن اوره خون (BUN)، فسفات، کلسیم، سدیم، پتاسیم و گلوکز را برایتان تجویز کند.

چه عاملی سبب بالا رفتن سطح کراتینین خون می شود؟

زمانی که کلیه به هر دلیلی دچار مشکل شود، توانایی آن در دفع سموم کاهش پیدا می کند. در نتیجه، سطح کراتینین خون افزایش می یابد. البته، فاکتورهای متعددی می تواند سبب افزایش سطح کراتینین شود. افزایش سطح کراتینین به تنهایی علائمی به همراه ندارد.

کراتینین بالا معمولاً بر اثر یک بیماری زمینه ای، که روی عملکرد کلیه تأثیر گذاشته است، ایجاد می شود (مثل بیماری کلیوی، دیابت، فشار خون بالا یا کم کاری تیروئید). در این موارد شما ممکن است علائم بیماری زمینه ای مربوطه را تجربه کنید.

نقش آب در عملکرد صحیح کلیه ها

علت بالا بودن سطح کراتینین چیست؟

موارد زیر از جمله دلایل رایج تر افزایش سطح کراتینین می باشد:

  • بیماری کلیوی: اندازه گیری سطح کراتینین خون معمولاً برای ارزیابی عملکرد کلیه انجام می شود. اگر سطح کراتینین بالا باشد، احتمال بیماری یا نقص عملکرد کلیه وجود دارد. دیابت نیز می تواند باعث آسیب دیدگی رگ های خونی کلیه شده که در نهایت، ممکن است توانایی کلیه در تصفیه خون و دفع مواد زائدی مثل کراتین را کاهش دهد.
  • مصرف بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی: تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد پروتئین می تواند سطح کراتینین خون را -چه در افراد سالم و چه در افراد دچار مشکلات کلیوی- افزایش دهد. همچنین، خوردن گوشت درست قبل از انجام آزمایش، ممکن است سبب نتیجه ی کاذب آزمایش کراتینین شود. علت این اتفاق تبدیل شدن کراتین گوشت به کراتینین، در طی فرآیند پختن می باشد.
  • ورزش: ورزش می تواند سبب افزایش سطح کراتین به طور موقتی (به علت آسیب دیدگی عضلانی) یا دائمی (به علت افزایش حجم عضلانی) شود. تحقیقات انجام شده در افراد سالم، یک رابطه ی مستقیم بین حجم عضلانی و سطح کراتینین خون را نشان می دهد. این رابطه در هر دو گروه زنان و مردان بالغ به طور چشمگیری وجود دارد.
  • مکمل های کراتین: استفاده از مکمل های کراتین می تواند سطح کراتینین خون شما را بالا ببرد.
  • کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید باعث کاهش عملکرد کلیه و همچنین، کاهش جریان خون به کلیه می شود؛ این امر در نهایت منجر به افزایش سطح کراتینین خواهد شد. در مواردی که بیمار طی یک دوره ی کوتاه، به کم کاری تیروئید مبتلا می شود، با جایگزینی هورمون تیروئید، سطح تیروئید به سرعت به اندازه ی نرمال بر می گردد. اما در موارد دوره های طولانی مدت کم کاری شدید تیروئید، زمان بیشتری طول می کشد تا سطح هورمون تیروئید و کراتینین متعادل شود.
  • گرفتگی مجاری ادراری: گرفتگی مجاری ادراری می تواند سبب آسیب دیدگی کلیه و در نتیجه، افزایش سطح کراتینین خون شود.
  • نارسایی قلب: بر اساس تحقیقات، یک رابطه ی دو طرفه بین بیماری کلیوی و بیماری قلبی وجود دارد. به این معنا که مشکل در هر یک از این اندام ها باعث به خطر افتادن اندام دیگر می شود. به عنوان مثال، در بیماری نارسایی قلبی، جریان خون به کلیه کم می شود. همین امر باعث کاهش فیلتراسیون کراتینین و افزایش سطح کراتینین خون خواهد شد.
  • بعضی از داروها: داروهای زیر می تواند سبب افزایش کراتینین در برخی افراد شود:
داروی ضد تشنج

برای کاهش کراتینین خون چه باید کرد؟

با کمک پزشک علت افزایش سطح کراتینین را یافته و بیماری زمینه ای مسبب آن را درمان کنید. در صورتی که دچار بیماری کلیوی شده اید، پزشک ممکن است داروهایی برای کنترل علائم شما تجویز کند. داروهایی که برای بیماران کلیوی تجویز می شوند شامل قرص های ادرار آور، داروهای فشار خون، اریتروپویتین و … می شود. دیالیز یکی از درمان های رایج برای افراد مبتلا به بیماری کلیه است. این عمل در افرادی که کلیه آنها قادر به دفع کامل مواد زائد از بدن نیست، به کار می رود.

در صورتی که دچار مشکلات کلیه هستید، مصرف پروتئین را کاهش دهید. مصرف زیاد پروتئین در رژیم غذایی، باعث فشار بیشتر به کلیه می شود. در نتیجه، در چنین مواردی ممکن است مشکل کلیه را تشدید کند. به طور مشابه، اگر کلیه های شما به درستی کار نکنند، سطح پتاسیم و فسفر خون افزایش می یابد. بنابراین، باید مصرف روزانه ی این مواد نیز محدود شود. برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب با پزشک خود مشورت کنید. در نهایت، اگر نگران آسیب دیدگی کلیه هستید، باید با نظارت و کنترل فشار خون خود، از آسیب دیدگی های بیشتر کلیوی پیشگیری کنید. توصیه های زیر برای کمک به کاهش سطح کراتین می باشد. اما به یاد داشته باشید که هیچکدام از این موارد نباید جایگزین درمان های تجویز شده توسط پزشک شوند:

  • آب کافی بنوشید: سطح بالای کراتینین خون می تواند نتیجه ی کم آبی بدن باشد. روزانه حدود 2 لیتر آب بنوشید.
  • وزن خود را کاهش دهید: یک مطالعه روی 154 فرد دارای اضافه وزن یا چاق نشان داده است که کاهش وزن، باعث بهبود سلامت کلیه و کاهش سطح کراتینین خون می شود.
  • فیبر مصرف کنید: رژیم های غذایی فیبر بالا، منجر به ارتقاء سلامت کلیه و کاهش سطح کراتینین خون می شود. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات از منابع غنی فیبر می باشند.

آیا پایین بودن سطح کراتینین خون نگران کننده است؟

پایین بودن سطح کراتینین خون معمولاً جای نگرانی ندارد و نشان دهنده ی کمبود پروتئین مصرفی می باشد.

علت پایین بودن سطح کراتینین خون

رایج ترین دلایل عبارتند از:

  • سوء تغذیه پروتئینی: سوء تغذیه و مخصوصاً کمبود پروتئین در رژیم غذایی، باعث کاهش حجم عضلانی و در نتیجه، کاهش سطح کراتینین خون می شود.
  • کاهش وزن شدید: کاهش وزن شدید نیز تأثیر مشابهی دارد. حجم عضلانی پایین تر به معنای کاهش کراتینین خارج شده از ماهیچه ها می باشد.
  • تحلیل عضلانی: تحلیل عضلانی در زمان بیماری یا افزایش سن، معمولاً منجر به کاهش سطح کراتینین می شود. معمولاً بیماران در هفته اول بستری شدن در بیمارستان، میزان بالایی از حجم عضلانی خود را از دست داده و در نتیجه سطح کراتینین خون در این افراد کاهش می یابد.
  • قطع عضو
  • اعتیاد به الکل
  • بیماری کبدی: به علت کاهش تولید کراتین در کبد این گروه از بیماران، سطح کراتینین خون نیز دچار کاهش می شود.
  • بارداری
  • پرکاری تیروئید: در این بیماری جریان خون به کلیه ها افزایش می یابد. همین امر باعث تصفیه بیشتر خون و کاهش کراتینین می شود.

بهترین راه برای افزایش کراتینین خون چیست؟

بهترین راه برای افزایش کراتینین خون، همکاری با پزشک برای پیدا کردن علت کاهش سطح کراتینین خون و درمان بیماری زمینه ای مربوطه است. در کنار درمان های تجویز شده توسط پزشک، موارد زیر می تواند به بهبود شما کمک کند:

  • مصرف پروتئین: در صورت نیاز رژیم غذایی خود را تغییر دهید. پروتئین کافی را به برنامه ی روزانه ی خود اضافه کنید. اگر قادر به تغییر رژیم غذایی خود نیستید، می توانید از مکمل های پروتئینی استفاده کنید.
  • ورزش: در صورت کم تحرکی می توانید با شروع ورزش، حجم عضلانی و سطح کراتینین خون خود را بالا ببرید.
4.7/5 - (113 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رسول دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    درود..سال ۹۰متوجه شدم ک مشکل کم کاری کلیه دارم..هر دو کلیه..با دفع پروتوئین ۱۱۱۴و کراتینین ۱:۵...
    بیماری iga نفروپاتی تشخیص داده شد..
    الان کراتینین ۲شده،اوره۶۵و دفع پروتوئین ۱۶۵....
    داروی امگا۳/آترواستادین۲۰،نفروویت و والزارتان ۸۰مصرف میکنم.همراه با رژیم غذایی..
    پیشنهادیا راه کاری دارید ک کراتینین رو بیارم پائین...
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام اگر بالا رفتن کراتینین به دلیل نفروپاتی اتفاق افتاده پیش یک نفرولوژیست ادانه درمان و بررسی کنید . در صورتی که سابقه سنگ داشته اید و درد دارید یک سونو بکنید ببینیم علت بالا رفتن کراتینین چیست
    2. تصویر کاربر رسول دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام‌‌.
      بدلیل نفروپاتی هستش،والان تحت درمانم‌‌..ولی چون ایشون میگه بالا رفتن کراتینین طبیعیه،،خواستم از تجربه شما هم برا کاهش کراتین استفاده کنم،ضمن اینکه سنگ و هیچ گونه بیماری دیگه ای ندارم.....
      در هر صورت ممنون ک وقت گذاشتید....
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      کراتینین در نفروپاتی ها کمی سخت کاهش پیدا میکنه و زمان میبره
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر وفا یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام .چند روزیه کلیه هام درد میکنه سونو دادم مشکلی نداشتم برج 2 امسال وزنم یکدفه کم شد ازمایش دادم کلیه هام 26 بود از 9تا 21 وکراتینم 1/51 رفتم دکتر بهتر شدم الان دوباره کلیع درد دارم دوباره ازمایش دادم کراتینم 1/4 بود و BUN 15 ممنون میشم کمکم کنین نه دیابت دارم نه فشار خون قندم 77 ولی تریگلیسریدم 336 بود کلوسترولم 175 قدم 183 وزم 88 کیلو
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام چند سالتون هست ؟ ایا سابقه سنگ کلیه داشته اید ؟ توصیه به انجام سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری جهت بررسی بیشتر میشود
  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر.بنده حدود 4 سال پیش یکی از کلیه هام رو به مادرم اهدا کردم.اخیرا یک ازمایش کلی انجام دادم.همه چیز اوکی و خوب بود و میزان سطح کراتینین خون هم 1.33 بود.ایا این اندازه برای من نرمال محسوب میشود؟جای نگرانی خاصی نیست؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر فیروزی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر چند روز پیش آزمایش دادم که جوابش این بود که هر دو کلیه دارای ابعاد،ضخامت و اکوی پارانشیمال طبیعی است.سنگ و هیدرونفروز در کلیه چپ دیده نمی شود. هیدرویورتروزنفرور خفیف در کلیه راست مشاهده شد. حالب راست دوپلیکه است و فیوژن هر دو حالب در یک سوم پروگزیمال مشاهده می شود.یک سنگ به ابعاد 5*mmد65در دیستال حالب راست به فاصله 10mmاز UVJدیده می شود.مثانه دارای ضخامت جداری طبیعی است.سنگ و ضایعه تومورال در آن دیده نمی شود.
    میخواستم بدونم منظور چی هست و باید چه اقدامی کنم ممنون. مرحله بعد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
    2. تصویر کاربر فیروزی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ۱
    3. تصویر کاربر فیروزی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ۰
    4. تصویر کاربر فیروزی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ۰
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      باید سنگ شکنی انجام بدید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سلام یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر
    من درهردوکلیه درکالیس تحتانی ومیانی سنگ 6میل و5میل دارم خیلی دارو وعرقیجات گیاهی مصرف کردم ولی تاثیری نداشت میخاستم ببینم چه دارویی استفاده کنم دفع وحل بشه؟؟؟ آیا احتیاج ب عمل دارم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ينگ شكني كنيد بيمارسنان هاشمي نژاد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر