جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض سوند ادراری

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

استفاده از سوند ادراری می تواند عوارض جانبی یا تغییرات ناخواسته ای در بدن شما بوجود آورد. عوارض سوند ادراری در هر فرد متفاوت است. برخی افراد به عوارض مبتلا نشده یا نوع خفیف آن را تجربه می کنند، با این وجود، باید راه هایی برای مقابله با عوارض جانبی استفاده از سوند ادراری وجود دارد. 

عوارض سوند ادراری

از جمله عوارض سوند ادراری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅اسپاسم مثانه

گاهی اوقات، مردان در هنگام استفاده از کاتتر ادراری دچار اسپاسم مثانه می شوند. این اسپاسم می تواند در اثر آسیب دیدن مثانه از کاتتر به وجود آمده و حسی مانند درد یا گرفتگی شدیدی در بالای ناحیه عانه یا مقعد باشد. بروز اسپاسم مثانه گاهی می تواند سبب نشت ادرار از اطراف کاتتر شود. 

هنگامی که بیمار دچار این مشکل می شود می توان جهت محافظت از تشک یک حوله یا پارچه بر روی آن قرار داد. در صورت تجربه اسپاسم مثانه، باید فورا با پزشک یا تیم درمان خود تماس بگیرید. پزشک می تواند جهت متوقف کردن اسپاسم ها برای بیمار دارو تجویز کند. هنگامی که کاتتر برداشته می شود اسپاسم ها نیز پایان می یابند.

✅وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار و خروج لخته های کوچک خون به همراه ادرار از کاتتر ادراری مخصوصا پس از جراحی سرطان پروستات طبیعی است. لخته های خون از گلبول های خونی تشکیل شده که برای تشکیل یک توده به یکدیگر چسبیده اند. ادرار افرادی که از کاتتر ادراری استفاده می کنند گاهی اوقات با خون ترکیب شده و رنگی صورتی به خود می گیرد. 

در صورت مشاهده خون بیشتر یا لخته های بزرگ خون در ادرار باید حتما با پزشک یا تیم درمان خود تماس گرفت. برخی لخته ها می توانند مسیر خروج ادرار را مسدود کنند.

خون در ادرار

✅عفونت های مجاری ادرار

ابتلا به عفونت مجاری ادرار در افرادی که از سوند استفاده می کنند، بسیار رایج است. عفونت هنگامی رخ می دهد که میکروب ها وارد بدن شده و سبب بروز تب، درد، قرمزی و تورم در یک ناحیه از بدن شوند. جهت کاهش خطر ابتلا به عفونت باید به موارد زیر توجه کرد:

⛔لوله کاتتر و پوست اطراف آن را حداقل 2 بار در روز تمیز کنید.

⛔کیسه ادراری را در زیر سطح مثانه قرار دهید.

عوارض سوند ادراری در طولانی مدت

✅درد و ناراحتی

مصرف طولانی مدت کاتتر می تواند سبب درد و ناراحتی شود. در صورت تجربه این احساسات باید جهت دریافت درمان یا داروی مسکن مناسب با پزشک خود مشورت کرد.

⚠️موارد زیر از جمله عوارضی هستند که شیوع کمتری دارند:

دکتر حسین کرمی جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی

احتباس ادراری از علائم تا روش های درمانی آن
3.8/5 - (67 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چهار روز پیش به علت بیوپسی پروستات چون نمیتونستم ادرارم را تخلیه کنم دکتر برآن سوند ثابت گذاشت از دیروز که سوند را برداشتم باز ادرارم خوب تخلیه نمیشه و همراه با درد و سوزشه که بطور مرتب دستشویی میرم برای رفع این موضوع چکار باید بکنم؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر اشرف سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر خسته نباشید. مادر من دیابت داره، همچنین سنگ کلیه هم داره. سنگ کلیه بزرگ بوده و به صورت سه شاخ است( شاخ گوزن). ادرار کم میکند دکتر سوند گذاشته، اما خیلی درد داره و دلش درد میکنه. البته جزءی عفونت ادراری هم دارد. آیا این درد از دیابتش هست یا از سنگ کلیه و یا عفونت ادراری؟ ما چکار کنیم دردش کمتر شود؟ آیا راهی هست؟ در ضمن مادرم ۸۲ سال دارد. خیلی ممنون اگر ما را راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام بدید
  • تصویر کاربر فرزین پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید من عمل pcnlکردم بعد از این که خونریزی کردم حین عمل سه روز در بیمارستان بستری بودم این مدت درد جای عملم خوب شده بود وقتی اومدم خونه درد جای عملم زیاد شده با توجه ب این ک سند کلیه در طرف راست بدنم استفاده میکنم درد عجیبی از ریشه لگن پا تا کلیه احساس میکنم بهد از ترخیص دکتر برام مسکن ننوشته ب نظر شما چ مسکنی استفاده کنم و آیا این درد مربوط به سوند کلیس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      کپسول ژلوفن هر۸ساعت
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام من حدود ۴ روز هست که عمل اسلیو معده انجام دادم تو اتاق عمل برای من از سوند استفاده کردند و فردای روز عمل سوند رو برداشته و منو مرخص کردن ولی بعد اینکه رسیدم خونه ادرارم به سختی و با درد و سوزش شدید دفع میشد و انگار مجاری ادرار تنگ شده یا چیزی گیر کرده که شبش با هماهنگی دکتر به اورژانس همان بیمارستان مراجعه کردم و گفتن التهاب و... که مجدد برای من سوند گزاشتن و امپول هیدروکورتیزون تزریق کردن و گفتن بعد دو روز سوند رو خارج میکنیم و خوب میشه بعد دو روز سوند خارج کردیم و امپول هیدروکورتیزون مجدد تزریق شد اولین دفع بعد از برداشت سوند با کمی درد ولی درد قابل تحمل انجام شد و ساعت بعد دفع کمی سخت و با درد قابل تحمل انجام شد ولی انگار مجرای ادرار مسدود شده یا چیزی تو مجرا گیر کرده روز بعد یعنی امروز درد خیلی کم ولی مجرا نیمه مسدود بود تا اینکه برای تزریق سرم غذایی و امپول بی کمپلکس اومدن بعد از تزریق سرم و امپول اولین ادرار که رفتم دستشویی ادرار داشتم اما دفع نمیشه ادرارم انگار مجرا کیپ شده و هرچی اب سرد گرفتم هرچی فشار اوردم با دست مجرا ماساژ دادم دفع به سختی و قطره قطره انجام شد و مقداری دفع نشد هر چقدر فشار اوردم مقداری قطره قطره و به سختی دفع شد قبل عمل هیچ مشکلی نداشتم در سونوگرافی قبل عمل مورد خاصی از قبیل سنگ و... در کلیه مسانه و ...نبود فقط نوشته بود ۱۱ سیسی پروستات مشاهده شد میشه راهنمایی کنید چیکار کنم ممنون میشم . اگه مجدد دگزا یا هیدروکورتیزون بزنم ممگنه درست بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید RUG و VCUG جهت بررسی تنگی مجرای ادراری انجام بدید
  • تصویر کاربر پ دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . با تشکر از مقاله شما ؛ مادرم در خانه دوران نقاهت کرونا رو طی میکنند سونداژ شده اند از شب قبل احساس پری مثانه و ادرار دارند گرچه سوند دارند امشب سوزش ادرار و درد مثانه اضافه شده و با تخلیه بگ سوند بهتر میشوند . خواستم بپرسم این علائم عفونت ادراری هست یا نه و اگر بله ؛ درمان چیست آیا میتوان انتی بیوتیک سیپرو فلوکساسین شروع کرد بدون خارج کردن سوند یا باید سوند هم تعویض شود ؟ هنوز یکماه از سونداژ نگذشته است .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیر،علایم تحریک مثانه هست که بالن سوند ایجاد میکنه
  • تصویر کاربر هما دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    8 روزه که همسرم از بیمارستان مرخص شده به دلیل کرونا بستری بوده 2 روز قبل از مرخصی به دلیل حبس ادراری سوند میزنن روز مرخص شدنش سوند را در می آورند روز دوم مرخصی دوباره زیر شکمش ورم میکنه وادرارش حبس میشه دوباره برای ایشون سوند گذاشته میشود اما درد وسوزش دارد موقع دفع ادراربه دلیل گرفتن اکسیژن نمیتوانیم او را حرکت دهم از روز 2 سوند سیپروفلوکساسین میدم بهش سوزش ودرد ادامه داشت دوباره با پزشک آنلاینتماس گرفتم وبا یک متخصص مشاوره تلفنی انجام دادم ایشون سه نوع قرص برای من ارسال کردند وروش مصرف اما نمیدونم چرا همچنان سوزش ودرد رو دارند سابقه پروستات دارن وهمینطور یبوست شدید که در بیمارستان دچارش بودندوخیلی اذیت شدند تا روده تخلیه شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی بررسی سایز پروستات انجام بدن
  • تصویر کاربر طاهره سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    ۵ روز از عمل لاپراسکوپی فیبروم رحم من میگذره.موقع ادرار احساس درد در مسیر جریان ادرار دارم. خودم فکر میکنم شاید مسیر صمن گزاشتن یا برداشتن سوند اسیب دیده.چون علائم دیگر عفونت ادراری رو ندارم.لطفا راهنمایی کنید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر م شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    پدرم ۴ سال پیش گیلن باره گرفته و عضلات مثانه خودرا ازدست داده و سالهاست با سوند ادرار خود رادفع میکند ولی متاسفانه حدود یکساله که با عفونت ادراری مواجه شده و انواع آنتی بیوتیکها مصرف میکندو به محض قطع دارو دوباره عفونت شروع میشود
    سوند بصورت حرفه ای و تمیز نصب میشود
    حتی سوند هم نمیزند باز عفونت میکند
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب کشت ادرار را ببینم
    2. تصویر کاربر م شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      یه دوره سیپروفلوکساسین مصرف شود ، ۵۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت. سپس شبی یک عدد قرص نیتروفورانتویین مصرف شود
    4. تصویر کاربر م شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      به نیتروفرانتویین و سیپرو مقاوم بوده ولی چشم

      درضمن چه مدتی برای استراحت سونداستفاده نکنن
      خودش یه هفته آف میده دوباره ده روز استفاده میکنه خوبه؟؟

      سوال اخر اینکه سوزش شدیدی هم درناحیه سوند داره اونه چکار کنه

      ممنون ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر مجدد عفونت ادراری تکرار شه ، باید برای دریافت انتی بیوتیک تزریقی بستری شن. سونوگرافی هم انجام شود
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله خوبه
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      برای سوزش میتونین از قرص فنازوپریدین هر ۸ ساعت استفاده شود
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر اینترن جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر کرمی
    استاد بنده اینترن ترم آخر هستم
    حدود یک‌ماه قبل طبق دستور شما با تشخیص یورتریت ۲۵۰ عضلانی سفتریاکسون و آزیترومایسن یک گرم و داکسی مصرف کردم
    دیزوری بسیار بهتر شد در حد ۵٪ باقی موند
    که گفتم به مرور زمان حل میشه
    ولی هر از گاهی کامل مشکل رفع میشه
    ولی صبح ها دیزوری دارم بعد از بیدار شدن تز خواب تا دو نوبت بعد به تدریج کم میشه
    خودم افلوکساسین مصرف میکنم (روز ۴) با اجازتون‌
    ولی همونطور ک عرض کردم صبح ها دیزوری دارم که به تدریج بهتر میشه
    حتی رنگ ادرار سفید میشه کامل
    و فرکونسی هم بهتر شده
    اگر ممکن باشه راهنمایی بفرمایید
    عکس هم‌ اکسترنال مئا یورترا ارسال کردم
    که مختصر التهاب داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      افلوکساسین رو تا یک هفته ادامه دهید و کشت ادرار بدهید بعد از ان
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر