جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص ویسول 5 برای چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

قرص ویسول 5 یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. ویسول پنج با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند. این دارو به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

نحوه استفاده از قرص ویسول 5

قرص ویسول 5 معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید. جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

سولیفناسین

باید پزشک و داروساز خود را از تمامی محصولات مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی آگاه کرد. این دارو را نباید بیش از مقدار یا مدت تجویز شده مصرف کرد. با انجام چنین مواردی وضعیت فرد بهبودی سریع تر نداشته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.

در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ویسول پنج

با مصرف این دارو عوارضی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، درد معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد، خستگی یا ضعف غیرعادی می توانند بروز دهند. در صورت مداوم بودن یا بدتر شدن هر کدام از عوارض جانبی زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

جهت رهایی از خشکی دهان می توان از مواردی مانند مکیدن آب نبات های سفت (بدون شکر) یا قطعات یخ، جویدن آدامس و یا نوشیدن آب استفاده کرد.

جهت پیشگیری از یبوست، فرد باید رژیمی با فیبر کافی مصرف کرده، مقادیر زیادی آب نوشیده و ورزش کند. در صورتی که فرد در اثر مصرف این دارو به یبوست دچار شود، باید از داروهای ملین استفاده کند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:

⚠ درد شدید شکم یا معده

⚠ یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر

یبوست

⚠ مشکل در ادرار

⚠ علائم عفونت کلیه (مانند تب، ادرار خونی یا صورتی و همچنین درد، تکرر و سوزش ادرار)

⚠ تغییرات خلقی یا روانی مانند گیجی و توهم

علاوه بر موارد بالا ممکن است فرد دچار علائم دیگری نیز شود از جمله:

–  قرمزی، تورم و درد چشم

– تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب

بروز یک واکنش حساسیتی بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه هر گونه علامت یک واکنش حساسیتی مانند: خارش یا تورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قرص سولیفناسین

قبل از مصرف این دارو، باید سابقه پزشکی خود را مخصوصا از نظر موارد زیر برای پزشک بیان نمود:

  • مشکل در ادرار (احتباس ادراری)
  • دیگر مشکلات مثانه مانند انسداد جریان خروجی از مثانه
  • انسداد روده ای معده ای (احتباس معده ای)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
  • بیماری کبدی
  • بیماری روده ای مانند کولیت اولسراتیو یا زخمی
  • آهسته شدن حرکات معده و روده
  • یبوست
  • بیماری کلیوی
  • بزرگ شدن پروستات
  • برخی بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس

این دارو می تواند سبب ایجاد خواب آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که فرد نمی تواند کار هایی از جمله رانندگی، کار با ماشین آلات یا دیگری موارد نیازمند دید شفاف و هوشیاری را انجام دهد، باید از انجام آن ها خودداری کند.

سولیفناسین می تواند سبب کاهش تعریق شده و احتمال دچار شدن فرد گرمازدگی را بیشتر کند. فرد باید از انجام کار هایی که سبب افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند، خودداری کند. از جمله این کار ها می توان به انجام کار شدید، ورزش در هوای گرم و رفتن به حمام های داغ اشاره کرد.

در هنگام گرم بودن آب و هوا باید مقادیر زیادی مایعات نوشیده و لباس های نازک پوشید. در صورت افزایش بیش از حد دمای بدن، باید به دنبال جایی جهت خنک شدن و استراحت کردن گشت. در صورتی که فرد به تغییرات خلقی یا روانی، سردرد، گیجی یا تبی مبتلا شود که برطرف نمی شود باید فورا امداد پزشکی دریافت کند.

ممکن است افراد سالمند به عوارض جانبی این دارو مخصوصا خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری داشته باشند. خواب آلودگی و گیجی می توانند سبب افزایش خطر زمین خوردن شوند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد نیاز آشکار مصرف شود. خطرات و مزایای مصرف این دارو باید با پزشک بحث شوند. انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست. قبل از شیر دادن به نوزاد باید با پزشک خود مشورت نمود.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

4.3/5 - (54 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر ، من یه پسر 22 ساله ام ، تقریبا 2 ساله وقتی بعد از دفع ادرار بلند میشم احساس میکنم مثانه ام بطور کامل تخلیه نشده و نیاز به دفع مجدد ادرار دارم اما وقتی دوباره برای دفع ادرار اقدام میکنم ادراری خارج نمیشود ، هم ازمایش ادرار و هم سونو گرافی انجام دادم ولی پزشک گفته مشکلی نیست ، البته از 5 یا 6 بار ادرار در روز ،فقط دو یا سه بار این مشکل پیش می اید . لازم به ذکر است هیچ مشکل دیگه ای ندارم . ممنون میشم اگه پاسخ بدید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما اقای دکتر بنده 20 سالمه وقتی ادرار را از مثانه تخلیه میکنم در ابتدا فشار ان خیلی زیاداست اما در اخرقطره قطره میشود باید سه ثانیه ای صبر کنم تا ادرار جمع شود و بعد تخلیه کنم احساس میکنم که چندین قطره در مجرا باقی مانده است وقتی که جایی می نشینم ان چند قطره خارج میشود ودر سر الت احساس سردی میکنم که باگذشت چند دقیقه بهتر میشوم ولی سوزش ادرار ندارم به یک متخصص داخلی مراجعه کردم که برایم قرص های تورلین. سیپروتد.اکسی توتیین نوشت .بامصرف سیپروتد احساس بدتر شدن میکردم و بر خلاف ان با مصرف اکسی توتیین احساس میکردم که مشکل برطرف میشود قرص هارا تا9روز مصرف کردم ولی دوباره مثل قبل شدم. با تشکر فراوان از پاسخ شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باید بعد از تعطیلات بررسی شوید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ، پدر من ۷۷ سال سن دارند ، دو هفته پیش بدلیل مشکل حنجره و جراحی ، بمدت ۱۰ دقیقه بیهوش شدن ولی پس از جراحی و به هوش آمدن مشکل حبس ادرار پیدا کردن ، پزشک به ایشون قرص کاهش پروستات دادن ولی با وجود کاهش سایز پروستات از ۷۵ به ۶۲ مشکل حبس ادرار حل نشده و هنوز سوند استفاده می کنند که بشدت موجب اضطراب ایشان شده ، استدعا دارم راهنمایی فرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر با خارج کردن سوند خوب نشد باید عمل کنید
  • تصویر کاربر طیبه شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید تکرر ادار دارم میش بی اختیاری گذاشتم مشکل پیدا کردم در اوردم نوار مثانه دادم مشکلی نداشت اما وقتی خوابم خراب میشه و..... مشکلم بیشتر میشه با قرص الپروزلام بهتر میشم به تمامی قرص ها ی اداری بدنم حساسیت نشان میده مثل تن خارش شدید این مشکل من بعد عمل جراحی در گردنم انجام دادم شروع شد چه کا کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده تکرر ادرار دارم یعنی روزی 8 بار میرم دستشویی شاید بیشتر یا بعضی مواقع کمتر همه چیز انجام دادم سالم بودم.تا اینکه برا خدمت اعزام کزدم و کمیسون گفت باید نوار مثانه انجام بد ینوا مثانه که انجام دادم.دکتر اولی گفت که نوار مثانه سالم نبود ولی راضی نشد به من بگه که چه مشکلی دارم.گفت که شورای پزشکی تصمیم میگیره.تا اینکه بعد از 10 روز برام پیام اومد و رفتم نظام وظیفه و 3 تا دکتر بودن.بعد از 2 ساعت اسم ها رو خوندن ومن رو معاف از رزم کردن.دز حالی که از تکرر ادرار شکایت میکنم.الان ممنون میشم نوار مثانه رو بررسی کنید.عکس هاشو هم فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      بله مثانه مشکل دارد درمانش کاهش مصرف مایعات وتمرین افزایش تدریجی فواصل ادراری است
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      نظام وظیفه اهواز میگه مشکل نداره.نوار مثانت سالمه.اما دکتر اول گفت مشکل داره و از نظر من معافی .ولی بقیه دکتر ها راضی نشدن معافم کنن و گفتن که مشکل نداری من بهشون گفت م که روزی 10 بار میرم دستشویی و نمکیتونم خودم را کنترل کنم.میگن به ما ربطی نداره.اقای دکتر دارویی چیزی نیست مصرف کنم که دیگه انقد ادرار نکنم.حتب تو ماه رمضون هم میرم دستشویی ولی ادرارم کمه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      من کمکی نمیتوانم بکنم باید با انجا حل کنید
    4. تصویر کاربر رضا جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      خوب سوال اخرم اینه که من هر دو ساعت یا سه ساعت میرم دستشویی .ولی موقعی که دکتر نوارمثانه را دید.گفت زیاد شدید نیست.نظر شما چی هست؟؟؟

      موقعی هم که تو بیمارستان ازمایش نوار مثانه گرفتن.دکتر مثانم را خیلی پر کرد طوری که احساس درد شدید کردم و التماس کردم که فقط دستگاه رو متوقف کنه.ولی متوقف نکرد.طوری مثانم رو پر کزد که هنگام تخلیه باید فشار بدم تا اب تخلیه بشه.به نظر شما کار اشتباهی نکرد؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      تمرین کنید فواصل ادراری را زیاد کنید
    6. تصویر کاربر رضا شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر من میگم دکتر میگه طبق نوار مثانه تکرر ادرارت شدید نیست در صورتی که من روزانه بالای 10 بار میرم دستشویی .الان نظر شما طبق نوار مثانه چی هست ؟؟ شدید یا نه زیاد شدید نیست؟؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
    8. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر.موقعی که استرس میگیرم هر 10 دقیقه میرم دستشویی یعنی دفعات ادرار خیلی زیاد میشه.این استرس ربطی به مثانه داره؟؟
    9. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر حاجی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام و عرض خسته نباشید.
    پسرم کلاس پنجم دبستان است و بحمدالله
    مشکلی ندارد .بنظر شما ضروت دارد در این سن مورد معاینه قرار گیرد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      نیازی نیست اگر سالم است
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سیستوسکوپی انجام دادم و بیوپسی و جواب ازمایش که اومد نتیجش این بودکه ضایعه جلوی گردن مثانه که برای بیوپسی برداشته شد اسکواموس پاپیلوما خوش خیم هستش..این یعنی زگیل تناسلی؟من هیچ زگیلی به ظاهر ندارم ..شوهرمم در ظاهر هیچ زگیلی نداره.. ازمایش پاپ اسمیر هم تازه انجام دادم مشکلی نبود..علت انجام دادن سیستوسکوپی هم این بود که بعد از ادرار کردن درد داشتم سونوگرافی هم انجام دادم سنگ نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      شما مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر مریم61 جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    باسلام پسری ۷ ساله دارم ک چند ماه پیش دچار تکرر ادرار شدو باانجام‌سونو گرافی و ازمایش مشکلی نداشت و پزشک گفت مثانه در اثر استرس بیش فعال شده و باتجویز قرص تولرین و مصرف ۱ ماهه بمدت کوتاهی بهتر شد و پس از قطع قرص مجددا دچار تکرر شد.و اکنون پزشک داروب سولیفناسین سوکسنات و باکلوفن تجویز کرده.ایا دارو برای کودکان عارضه ندارد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      باید تست نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر امير دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد مادر بند ٨٠ سال سن دارد و تككر إدرار دفع پروتين دارد و از ادار در مثانه ميماند شما چي صلاح ميدانيد سنو و ازمايش عكس براتون إرسال ميكنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1271 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر،پدر من دچار بی حسی مثانه شده و ادرارشون تخلیه نمیشه و حدود چهل روزه که از سوند نلاتون استفاده می کنن،چند پزشک اورولوژ گفتن درمانی نداره و باید از سونداژ استفاده کنن،همچنین ایشون پروستات بزرگ هم دارن که پزشکان گفتن عملشون ریسکه و ممکنه بعد از عمل دچار بی اختیاری بشن بخاطر مشکل مثانه،فقط یک پزشک متخصص مغز و اعصاب گفتن درمان داره و داروهای روماتیدین،پرگابالین و دلوکستین تجویز کردن و گفتن به احتمال زیاد عصب مثانه به حالت قبل بر میگرده میخواستم نظر شما رو بدونم که ایا درمان داره مثانه فلج و این داروها اثری دارن و همچنین ایا عمل پروستات ریسک هست یا خیر،ممنون میشم جواب بدید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      پمپ مثانه کار نمیکندو باید از سوند استفاده کنید عمل فایده ندارد
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر فیزیوتراپی و دارو اثری دارد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی نه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر