جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص ویسول 5 برای چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

قرص ویسول 5 یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. ویسول پنج با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند. این دارو به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

نحوه استفاده از قرص ویسول 5

قرص ویسول 5 معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید. جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

سولیفناسین

باید پزشک و داروساز خود را از تمامی محصولات مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی آگاه کرد. این دارو را نباید بیش از مقدار یا مدت تجویز شده مصرف کرد. با انجام چنین مواردی وضعیت فرد بهبودی سریع تر نداشته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.

در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ویسول پنج

با مصرف این دارو عوارضی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، درد معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد، خستگی یا ضعف غیرعادی می توانند بروز دهند. در صورت مداوم بودن یا بدتر شدن هر کدام از عوارض جانبی زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

جهت رهایی از خشکی دهان می توان از مواردی مانند مکیدن آب نبات های سفت (بدون شکر) یا قطعات یخ، جویدن آدامس و یا نوشیدن آب استفاده کرد.

جهت پیشگیری از یبوست، فرد باید رژیمی با فیبر کافی مصرف کرده، مقادیر زیادی آب نوشیده و ورزش کند. در صورتی که فرد در اثر مصرف این دارو به یبوست دچار شود، باید از داروهای ملین استفاده کند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:

⚠ درد شدید شکم یا معده

⚠ یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر

یبوست

⚠ مشکل در ادرار

⚠ علائم عفونت کلیه (مانند تب، ادرار خونی یا صورتی و همچنین درد، تکرر و سوزش ادرار)

⚠ تغییرات خلقی یا روانی مانند گیجی و توهم

علاوه بر موارد بالا ممکن است فرد دچار علائم دیگری نیز شود از جمله:

–  قرمزی، تورم و درد چشم

– تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب

بروز یک واکنش حساسیتی بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه هر گونه علامت یک واکنش حساسیتی مانند: خارش یا تورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قرص سولیفناسین

قبل از مصرف این دارو، باید سابقه پزشکی خود را مخصوصا از نظر موارد زیر برای پزشک بیان نمود:

  • مشکل در ادرار (احتباس ادراری)
  • دیگر مشکلات مثانه مانند انسداد جریان خروجی از مثانه
  • انسداد روده ای معده ای (احتباس معده ای)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
  • بیماری کبدی
  • بیماری روده ای مانند کولیت اولسراتیو یا زخمی
  • آهسته شدن حرکات معده و روده
  • یبوست
  • بیماری کلیوی
  • بزرگ شدن پروستات
  • برخی بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس

این دارو می تواند سبب ایجاد خواب آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که فرد نمی تواند کار هایی از جمله رانندگی، کار با ماشین آلات یا دیگری موارد نیازمند دید شفاف و هوشیاری را انجام دهد، باید از انجام آن ها خودداری کند.

سولیفناسین می تواند سبب کاهش تعریق شده و احتمال دچار شدن فرد گرمازدگی را بیشتر کند. فرد باید از انجام کار هایی که سبب افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند، خودداری کند. از جمله این کار ها می توان به انجام کار شدید، ورزش در هوای گرم و رفتن به حمام های داغ اشاره کرد.

در هنگام گرم بودن آب و هوا باید مقادیر زیادی مایعات نوشیده و لباس های نازک پوشید. در صورت افزایش بیش از حد دمای بدن، باید به دنبال جایی جهت خنک شدن و استراحت کردن گشت. در صورتی که فرد به تغییرات خلقی یا روانی، سردرد، گیجی یا تبی مبتلا شود که برطرف نمی شود باید فورا امداد پزشکی دریافت کند.

ممکن است افراد سالمند به عوارض جانبی این دارو مخصوصا خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری داشته باشند. خواب آلودگی و گیجی می توانند سبب افزایش خطر زمین خوردن شوند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد نیاز آشکار مصرف شود. خطرات و مزایای مصرف این دارو باید با پزشک بحث شوند. انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست. قبل از شیر دادن به نوزاد باید با پزشک خود مشورت نمود.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

4.3/5 - (54 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فروغ شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چند ماهی درگیر عفونت واژینال بودم و انتی بیوتیک های متعددی استفاده کردم ،طی پروسه ی درمان 2 بار دچار عفونت ادراری شدم سری اول با سیپروفلوکساسین حل شد ولی مجدد عفونت گرفتم،کشت ادرار نشون داد که باید نیتروفورانتوئین بخورم 5 روز خوردم
    الان کلا 1 روزه که دارو نمیخورم دیگه ولی حدودا 3 4روزی هست که صبح ها بعد از بیدار شدن سوزش مثانه دارم،ادرارم همچنان بو میده و احساس سنگینی توی ناحیه ی مثانه دارم،همچنین درد در قسمت مثانه هنگام لمس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      نیتروفورانتویین قطع بشه کشت ادرار مجدد انجام بشه ترشحات واژینال تحت نظر متخصص زنان معاینه بشه
  • تصویر کاربر فواد یکشنبه ۱۷ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من turp انجام دادم پیشتون حدود دوماه پیش اینم جواب نمونه برداریم و سونوم بعد حدود یک ماه ونیم اقای دکتر این توده یعنی حین عمل خارج نشده یا بعد عمل رشد کرده؟من الان چکار کنم لازم دوباره عمل بشم؟
    1. تصویر کاربر فواد شنبه ۱۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      این هم عکس سونو و جواب نمونه برداری
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      برای شما تراشیدن پروستات انجام شده در حال حاضر در سونو توده ی مثانه گزارش شده است
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      البته تشخیص نهایی با سیستوسکوپی است جهت نوبت سیستوسکوپی همکاران مطب با شما هماهنگی های لازم را به عمل خواهند آورد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محیا شنبه ۹ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده هنگام تخلیه ادراراذیت میشوم یعنی با اینکه مثانه کامل تخلیه میشود نمیتوانم ازتوالت بیرون بیایم و با وجود اینکه تمام ادرار تخلیه شده مثانه بهم فشار میاره و نمیزاره راحت باشم (بی اختیاری ادرار هم ندارم ) حتی به پزشک کلیه هم مراجعه کردم نوار مثانه هم گرفتم ،سونوگرافی کلیه و مثانه هم انجام دادم ،آزمایش عفونت ادرار هم دادم ولی گفتن بهم همه چیز نرماله و هیچ مشکلی نداری و این اذیت شدن به خاطر اعصابت هست و دارویی برایم تجویز نکردند . آقای دکتر نظر شما چیه ؟ آیا دارویی برای درمانم هست ؟
    خودم هر چه قدر سعی میکنم کنترلش کنم نمیتوانم حتی چندین باراز دستشویی آمدم بیرون ولی به حدی بهم فشار آورده که مجبورم کرده دوباره به دستشویی برگردم . واقعا از این شرایط خسته شدم و از کنترل من خارج شده .قرص سرترالین و سیتالوپرام هم که برای درمان وسواس هست چندماهی هست مصرف میکنم ولی بهبودی حاصل نشده . خواهش میکنم یه دارویی برای درمانم بهم معرفی کنید ممنون . خدانهگدار شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      سیستوسکوپی انجام شده؟
    2. تصویر کاربر محیا جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      نه سیستوسکوپی انجام ندادم ولی نوار مثانه گرفتم . آقای دکتر من الان تقریبا ۱۴ ساله که درگیر این مشکل هستم . درد و سوزشی ندارم فقط فشار و تحریک مثانه و مجاری ادراری باعث آزار و اذیتم میشه و برام غیرقابل تحمله و بعد از مدت طولانی نشستن در توالت در نهایت با فشار آوردن زیاد به خودم یک ذره راحت میشم و میام بیرون . و هر بار که توالت میروم به همین شکله . زود به زود هم که بروم باز هم فرقی نمیکنه .عکس نوار مثانه را برایتان میفرستم لطفا مشاهده کنید .
    3. تصویر کاربر محیا جمعه ۸ دی ۲( 3 ماه پیش)
      نه سیستوسکوپی انجام ندادم ولی نوار مثانه گرفتم .
      آقای دکتر من الان تقریبا ۱۴ ساله درگیر این مشکل هستم درد و سوزشی ندارم ولی فشار و تحریک مثانه و مجاری ادراری باعث آزار و اذیتم میشه و برام غیر قابل تحمل و غیرقابل کنترله . به طوری که مدت طولانی یعنی یک یا دو ساعت باید داخل توالت بمانم و به خودم فشار بیاوردم تا یکم راحت بشم بتونم بیام بیرون . هر بار هم که میروم به توالت به همین شکله . زود به زود هم که بروم باز هم فرقی نمیکند در دوران پریودی این مشکل شدیدتر و عذاب آور تر میشود . عکس نوار مثانه را برایتان میفرستم لطفا مشاهده کنید .
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ دی ۲( 3 ماه پیش)
      وزیکیر استفاده کردین؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهشید دوشنبه ۴ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام من مدتیه بعدازعطسه احساس ریزش چند قطره ادرار میکنم .آزمایش ادرارم خوب است .دکتر زنان به من ویسول ۵ داد خیلی بهتر شدم ولی خشکی دهان شدید مخصوصا شبها در خواب دارم .البته من به دلیل سندروم شوگرن خشکی دهان و چشم دارم ولی با خوردن قرص خیلی بدتر شدم . به نظر شما چکار کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ دی ۲( 3 ماه پیش)
      عارضه دارو میباشد که به صورت همزمان با بیماری زمینه ای شما تشدید شده است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ دی ۲( 3 ماه پیش)
      دوز دارو نصف شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر الان مدت تقریبا ۵ ماهه ادرارم بیشتر شده و حتی در وسط رابطه جنسی ادرار دارم یعنی تا رابطه شروع میشه اقلا سه بار باید مثانه تخلیه کنم و بابت این خیلی کلافه ام و رابطه خوبی ندارم .
    از طرفی مشکل واریکوسل گرید ۱ دارم و کیفیت اسپرمم هم ضعیفه
    ممنون میشم راه درمان را به من بدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      باید نوار مثانه انجام شود شرایط حضور در تهران را دارید؟
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش)
      خیر آقای دکتر ، بنده عسلویه هستم و کارمندم
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش)
      خیر آقای دکتر من عسلویه هستم و آنجا سرکار هستم .
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ دی ۲( 3 ماه پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود نوار مثانه هم قدم بعدی خواهد بود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر صفورا پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت بخیر
    آقای دکتر خانمی ۴۲ساله هستم
    یک ماه و نیم قبل عمل جراحی دیسک کمردر یزد انجام دادم پیچ‌ومهره گذاشتن،قبل ترخیص از بیمارستان سوند بیرون آوردن نتونستم ادرار کنم ،دکتردوباره سوند تجویز کرد به مدت یک هفته ،بعداز اون دوباره سوند بیرون آوردن بعداز ۲۴ساعت باز هم ادرارم نیومد،برابارسوم دکتر دوباره گفتن سوند بزنین بعداز ۲۰روز خارج کنین،الان که ۱۲روز سوندخارج شده ادرارم اولش کمی با درد میاد ولی تخلیه کامل نمیشه،
    بازور وفشار طول میکشه تا ادرارم تخلیه بشه ولی بطور کامل نه، خیلی دارم اذیت میشم ،دکتر مجاری ادراری شهرخودمون رفتم قرص آمنیک و سفیکسیم تجویز کردن ولی چندان اثری نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      تا ۶ ماه وقت بدین اگه خوب نشدین باید نوار مثانه انجام بشه
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۱۷ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    پدرم هشتاد سالشه، با توجه به تکرر ادرار در شب همکاران شما تراش پروستات و همچنین برداشتن تومور مثانه رو با توجه به سونوگرافی توصیه کردن،
    حالا دستمزد شما برای اینکار ؟
    در کدوم بیمارستان؟
    مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
  • تصویر کاربر مهساقاسمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    دخترم عفونت ادرار داره اسکن هسته ای مثانه گرفتم خواستم تفسیرش کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بفرستید
  • تصویر کاربر سمیرا شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    مادرم ۷۵ساله است به دکتر مراجعه کردیم برای بی اختیاری ادرار دکتر ویسول ۵داده خداروشکر با خوردن یک ورق کنترل شده میخواستم بپرسم تا کی باید این قرص را مصرف کند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      تا ۲ ماه ادامه دهید
  • تصویر کاربر رها پنجشنبه ۶ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    من ۴۰ ساله هستم مدت دو سال هست گرفتار وسواس شدید شدم و تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می کنم .حدود یکسال هست دچار شک به ریزش ادرار شدم به طوری که از رفتن به دستشویی فراری ام در طول روز دو یا سه بار دستشویی میرم و بعد از ادرار کردن بارها زور میدم که که چیزی باقی نمونه .گاهی بعد از ادرار چند ثانیه صبر می کنم دوباره زور مردم مقدار کمی ادرار میاد .ولی بعد از آبکشی دائما استرس و شک دارم و احساس می کنم که دستشویی میریزه برای همین بارها و بارها آبکشی می کنم .البته بعد از خشک کردن خودم و پوشیدن لباس چند دقیقه این حس رو دارم بعد از بین میره .می خوام ببینم این در اثر وسواس هست و با بی اعتنایی از بین میره یا نه واقعا ادرار میریزه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری با مثانه ی پر و خالی انجام دهید در صورتی که باقیمانده ادرار کم باشد در اثر وسواس شما میباشد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر