جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص ویسول 5 برای چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

قرص ویسول 5 یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. ویسول پنج با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند. این دارو به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

نحوه استفاده از قرص ویسول 5

قرص ویسول 5 معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید. جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

سولیفناسین

باید پزشک و داروساز خود را از تمامی محصولات مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی آگاه کرد. این دارو را نباید بیش از مقدار یا مدت تجویز شده مصرف کرد. با انجام چنین مواردی وضعیت فرد بهبودی سریع تر نداشته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.

در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ویسول پنج

با مصرف این دارو عوارضی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، درد معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد، خستگی یا ضعف غیرعادی می توانند بروز دهند. در صورت مداوم بودن یا بدتر شدن هر کدام از عوارض جانبی زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

جهت رهایی از خشکی دهان می توان از مواردی مانند مکیدن آب نبات های سفت (بدون شکر) یا قطعات یخ، جویدن آدامس و یا نوشیدن آب استفاده کرد.

جهت پیشگیری از یبوست، فرد باید رژیمی با فیبر کافی مصرف کرده، مقادیر زیادی آب نوشیده و ورزش کند. در صورتی که فرد در اثر مصرف این دارو به یبوست دچار شود، باید از داروهای ملین استفاده کند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:

⚠ درد شدید شکم یا معده

⚠ یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر

یبوست

⚠ مشکل در ادرار

⚠ علائم عفونت کلیه (مانند تب، ادرار خونی یا صورتی و همچنین درد، تکرر و سوزش ادرار)

⚠ تغییرات خلقی یا روانی مانند گیجی و توهم

علاوه بر موارد بالا ممکن است فرد دچار علائم دیگری نیز شود از جمله:

–  قرمزی، تورم و درد چشم

– تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب

بروز یک واکنش حساسیتی بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه هر گونه علامت یک واکنش حساسیتی مانند: خارش یا تورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قرص سولیفناسین

قبل از مصرف این دارو، باید سابقه پزشکی خود را مخصوصا از نظر موارد زیر برای پزشک بیان نمود:

  • مشکل در ادرار (احتباس ادراری)
  • دیگر مشکلات مثانه مانند انسداد جریان خروجی از مثانه
  • انسداد روده ای معده ای (احتباس معده ای)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
  • بیماری کبدی
  • بیماری روده ای مانند کولیت اولسراتیو یا زخمی
  • آهسته شدن حرکات معده و روده
  • یبوست
  • بیماری کلیوی
  • بزرگ شدن پروستات
  • برخی بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس

این دارو می تواند سبب ایجاد خواب آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که فرد نمی تواند کار هایی از جمله رانندگی، کار با ماشین آلات یا دیگری موارد نیازمند دید شفاف و هوشیاری را انجام دهد، باید از انجام آن ها خودداری کند.

سولیفناسین می تواند سبب کاهش تعریق شده و احتمال دچار شدن فرد گرمازدگی را بیشتر کند. فرد باید از انجام کار هایی که سبب افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند، خودداری کند. از جمله این کار ها می توان به انجام کار شدید، ورزش در هوای گرم و رفتن به حمام های داغ اشاره کرد.

در هنگام گرم بودن آب و هوا باید مقادیر زیادی مایعات نوشیده و لباس های نازک پوشید. در صورت افزایش بیش از حد دمای بدن، باید به دنبال جایی جهت خنک شدن و استراحت کردن گشت. در صورتی که فرد به تغییرات خلقی یا روانی، سردرد، گیجی یا تبی مبتلا شود که برطرف نمی شود باید فورا امداد پزشکی دریافت کند.

ممکن است افراد سالمند به عوارض جانبی این دارو مخصوصا خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری داشته باشند. خواب آلودگی و گیجی می توانند سبب افزایش خطر زمین خوردن شوند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد نیاز آشکار مصرف شود. خطرات و مزایای مصرف این دارو باید با پزشک بحث شوند. انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست. قبل از شیر دادن به نوزاد باید با پزشک خود مشورت نمود.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

4.2/5 - (53 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطیما چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خانمی هستم ۴۱ ساله که چندین ساله تکرار ادرار دارم واحساس دسشویی دارم که می‌روم دسشویی مثانم پره و با یه سرفه وعطسه خودمم خیس میکنم واگه بار سنگین هم بردارم بازم خیس میشم وهنگام رابطه نیز همین مشکل رو دارم اول فک کردم تو این مدت شاید دیابت دارم ‌دکتر هم رفتم گفتن کمی افتادگی مثانه داری که با ورزشی که دادن کمی بهتر شد که الان شدیدتر گرفتارش شدم والانم که دوباره رفتم دکتر میگن شما مثانه عصبی داری وافتادگی زیاد مثانه و هیچ کاری نمیشه برات انجام داد ‌نوار مثانه هم برام نوشتن که به دلایلی نتونستم انجامش بدم ،،گفتن اگه عمل هم برات انجام بدیم بازم برگشت داره افتادگی ولی تکرر ادرار و عصبی بودند تا آخر عمر داری بلکه بدترم میشی قرص ویستا ۱۰ هم به من تجویز شده وبه منم گفتم پارکی زیاد هم داری ‌دوتا زایمان طبیعی نیز داشتم، ولی ناراحتی من اینه که حتی با انجام عمل کشیدن مثانه ‌برطرف کردن پارکی دکترم میگن امکان داره دوسال دیگه با یه سرفه مکرر و یا یبوست دوباره هم پارکی برگرده وهم افتادگی ،که بماند که با این عمل عصبی بودن مثانه سرجاش میمونه و کاری براش نمیشه کرد با این عمل،من مادرم ۷۰سالشونه الان نمیتونن به دسشویی برسونن خودشونو،مون از الان نگرانم که منم اینطوری نشم ،،،با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام از قرص یوریناسین ۱۰ روزانه استفاده کنید. نوار مثانه انجام دهید. احتمالا نیاز به عمل خواهد بود. در مورد اینکه چه میزان عملتون موفقیت امیز باشه باید نوار مثانه انجام شه
  • تصویر کاربر اسلامی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام پسری دو و نیم ساله دارم که زاویه ادرارش ۳۰ الی ۵۰ درجه به سمت چپه. در ضمن ادرار وی در هر مرتبه دو یا سه بار انجام میشه. یعنی به صورت کامل ادرار نمیکنه. متخصصی گفت که نیاز به جراحی نداره و فقط حالت وب داره متخص دیگری میگه باید عمل بشه. نظر شما چیه؟ احتمال داره به مرور زمان درست بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره سونوگرافی و vcug انجام دهید که برگشت ادرار را بررسی کنین. نیاز به جراحی نداره
  • تصویر کاربر یاس سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    آقای دکتر من دختری ۲۷ ساله و مجردم که ده سالی هست دچار تکرر ادرارم و به پزشکان متعددی مراجعه کردم نتایج آزمایش و سونو و عکس رنگی نرمال بود داروهای تولترودین یوریناسین فلوکستین مصرف کردم ولی این داروها منو از چاله به چاه انداخت چون به شدت باعث احتباس ادرار میشدن.واقعا زندگی روزمره م دچار اختلال شده و نمیدونم باید چکار کنم.آقای دکتر من مثانه م طوریه که اگه حجم کمی ادرار داشته باشم به شدت احساس میکنم و باید خالی کنم و بطور کلی هیچوقت احساس آرامی مثانه ندارم طوری که وقتی میخوابم دوست ندارم پاهامو تکان بدم انقدر احساس ادرار دارم.همیشه قبل از خواب هر چند دقیقه یکبار باید دستشویی برم بعضی اوقات هم به شدت پرهستم با اینکه پرخوری هم نکردم.لطفا منو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جهت انجام نوار مثانه مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ساعدی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    باسلام‌خانومی‌۳۸‌ساله‌هستم‌مدتی‌پیش‌پهلوهام‌درد‌می‌کرد‌به‌پزشک‌مراجعه‌کردم‌وسونوگرافی‌انجام‌دادم‌که‌کلیه‌چپم‌سنگی‌به‌قطر‌۲.۵میلی‌متر‌رویت‌شد‌.دوهفته‌دارو‌مصرف‌کردم‌ودوباره‌سونوگرافی‌انجام‌دادم‌سنگ‌کلیه‌دفع‌شده‌بوددکتر‌سونوگرافی‌گفتن‌مثانمو‌تخلیهکنم‌ودوباره‌سونوگرافی‌کنند‌که‌بعداز‌سه‌بار‌تخله‌ادرار‌۱۴۶سی‌سی‌ادرار‌درمثانه‌باقی‌مانده‌بود‌وکمی‌هم‌کلیهاورم‌داشت‌.آزمایش‌ادرارواسمیر‌هم‌انجام‌دادم‌عفونت‌داشتم.الان‌سوزش‌ادرار‌ندارم‌وادرارم‌هم‌به‌صورت‌عادی‌تخلیه‌میشودولی‌وقتی‌ادرار‌دارم‌باید‌سریع‌برای‌تخلیه‌ادرار‌بروم‌دکتر‌اورولوژی‌گفتن‌که‌باید‌سیستو‌گرافی‌انجام‌بدم‌که‌ببینن‌مجاری‌ادراری‌بسته‌نباشه‌.من‌قبل‌از‌انجام‌سونوگرافی‌آب‌زیاد‌خورده‌بودم‌به‌نظرشما‌علت‌باقی‌ماندن‌ادرار‌وورم‌کلیه‌مربوط‌به‌این‌نیست‌آیا‌لازمه‌سیستو‌گرافی‌انجام‌بدم‌‌.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در صورتی که عفونت ادرار نداشته باشین و باز هم باقی مانده ادرار داشته باشین باسد سیستوسکوپی و نوار مثانه انجام شود
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من سه سال پیش هم مزاحمتون شدم ، و این مشکل رو داشتم و با دادن چند نوع قرص برطرف شد . مشکل من اینکه الان تعداد دفعات دستشوییم زیاد شده یعنی بعد از خوردن نو شیدنی دستشویی میرم ، 3 سال پیش هم کلیه آزمایش ها رو که گفته بودین دادم و حتی تو خود مطب هم ازم آزمایش گرفتین پروندم هست ، الان هم همینطور شدم . البته یه مقدار کمی هم زیر بیضها هم حالت قلقلک داره .
    من وقت گرفتم ولی واسه 7 مهر وقت داده میشه یه کار واسم بکنید ، الان چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر حسن دوشنبه ۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام واحترام
      جوابی هنوز ارسال نشد ه است .
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      3-سلام ، بايد جهت بررسي از نظر مثانه عصبي تست اروديناميك يا نوار مثانه بگيريد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      باید تست عصب مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ صبح ها از ساعت۱۰ الی ۱۲تماس
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر روزبه یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب آقای دکتر من ۴۲ سالم هست از ماه گذشته به مرور تکرر ادرارم زیاد شد و مشکل تکرر ادرار و قطع و وصل ادرار داشتم که دکتر رفته بودم وآزمایش خون ادرار و سونوگرافی دادم و حدود ۱۰ روز پیش آزمایشاتم را آقای دکتر قوامی ارولوژیست دیدن ایشان گفتن بزرگی پروستات دارین روزی یک عدد کپسول تامسولوسین بخورم الان حدود ۱۰ روز این دارو خوردم و دارم ادامه میدم جریان ادرارم بهتر شده و سوزش آنچنان احساس نمی کنم قطع و وصل ادرار کمتر شده ولی تکرر ادرارم خیلی تغییری نکرده است.
    داروی تامسولوسین کمی حالت گرگرفتگی به من می دهد اما قابل تحمل است. بفرمایید که برای رفع کامل تکرر ادرار چکار کنم ؟و آیا شما هم مصرف تامسولوسین را تایید می کنید که در ادامه استفاده کنم؟ کپسولهاش سی تایی اند بعد از اتمامش ادامه بدم ؟تصاویر آزمایشات فرستادم خدمتتان ممنون اززحمات و لطف شما
    1. تصویر کاربر روزبه جمعه ۳۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام آقای دکتر اگر امکان دارد لطفا پاسخ سوال فوق را بفرمایید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      باید تست عصب مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ صبح ها از ساعت۱۰ الی ۱۲تماس
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام مادرم یک سال هست که رحمش را خارج کردند بعد از یک ماه بی اختیاری ادرار گرفتند می گویند فیستوله ما نمی دانیم چه کار باید کنیم خواهش می کنم کمکمون کنید ۶۷ سالش هست افسردگی شدید به این خاطر گرفتند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، به جراحی که عمل رحم رو انجام داده مراجعه کنند
  • تصویر کاربر حسام شنبه ۱۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    تقریبا دوسال پیش بعد از رابطه جنسی مبتلابه عفونت امیزشی شدم طوریکه تکرر و ترشح از الت داشتم که با داکسی و سیپرو پنیسیلین و جنتامایسین و سفتریاکسون درمان شدم
    مجدد با همان شخص ارتباط داشتم و همان علایم پدیدار شدند ولی این بار ترشح نداشتم و از ان زمان هر نوع دارویی مصرف کردم فایده نداشت
    تاوانکس ۶۰عدد سیپرو داکسی و امنیک و پروترال و فلوکسیتین و دولوکسی تین و...
    تا اینکه در طی یک دوره مصرف تاوانکس ۵۰۰ روزی یک عدد بعد از سیزده روز بهبود یافتم در حالت ادامه دادن تاوانکس بودم که مجدد علایم برگشت یک بار اسپکتینومایسین زدم ۵روز بعد مجدد علایم برگشت و در طی این دو مرحله بهبودی اخر اصلا ارتباطی نداشتم
    حدود200عدد افلوکساسین روزی دو عدد با ناپروکسن و سلکسیب مصرف کردم که رنگ ادرار روشن شد و بوی بد از بین رفت ولی از لحاظ درد مثانه فایده نداشت حتی مروپنم هم ۴عدد روزی دوتا تزریق کردم
    علایمی هم که الان دارم به صورت زیر هست
    احساس درد روی مثانه چپ در زمان نشستن و دراز کشیدن دردی شبیه به کشیدگی عظله که کم کم به کل مثانه و بیضه و کشاله سرایت میکنه و در معرض سرما و کولر خیلی بدتر میشه.
    حجم پروستات ۲۷سی سی و طی ۳بار سونو مثانه و کلیه و بیض نرمال و کشت ادار منفی و انالیز ادرار نرمال هستند و حتی در سی تی اسکن هم چیزی مشاهده نشده
    با اینکه تمام نکات پزشکی که همکاران شما فرمودند رو تا بحال انجام دادم ولی همچنان درد و مشکل من پای برجا هست و کل زندگیمو مختل کرده از طرفی متخصیص عفونی مثل دکتر یادگاری و مردانی همچنان افلوکساسین تجویز میکنند در صورتیکه تا بحال حدود ۲۰۰عدد خوردم
    واقعا نمیدونم کدوم نسخرو رعایت کنم
    ایا اصلا این مشکل بنده بهبود پیدا میکنه?
    امکان داره با عمل جراحی زودتر ب نتیجه برسم
    اصلا میتونم ازدواج کنم و احتمال انتقال عفونت نباشه چون مجرد هستم?
    لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر حسام یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر منو یادتون رفت!!!
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، آزمایش ادرار و کشت ادرار بدهید و اطلاع دهید. سونوگرافی پروستات انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نوروزی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    شب ادراری دارم با تجویز پزشک عمومی قرص ایمی پرامین مصرف کردم بعدش دوباره دوچارش شدم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      بايد اتست عصب مثانه بگيريد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      ٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام
    مردی ۴۴ ساله
    نزدیک به دو ساله که درد الت تناسلی وتکرر ادرار دارم سونوگرافی اندازه پروستات ۲۴ تخلیه مثانه بدون مشکل سیستوسکوپی انجام دادم مشکلی نبود .اسکن با تزریق مشکلی مشاهده نشد کشت ادرار به کرات انجام شده جواب منفی اندازه قند خون ۸۴ ازمایشpsA /.7 قرص تامسولسین وویسول ۵ مصرف کردم وهمچنین گاپاپنتین ۳۰۰ وباکلوفن وسلیسکوپ ۲۰۰ واقعا این درد باعث شده بهم بریزه زندگی روزمره من ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، جهت معاینه تشریف بیارید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر