قرص ویسول 5 برای چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

قرص ویسول 5 یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. ویسول پنج با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند. این دارو به دسته ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان ضد اسپاسم شناخته می شوند.

نحوه استفاده از قرص ویسول 5

قرص ویسول 5 معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید. جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

سولیفناسین

باید پزشک و داروساز خود را از تمامی محصولات مصرفی خود از جمله داروهای تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی آگاه کرد. این دارو را نباید بیش از مقدار یا مدت تجویز شده مصرف کرد. با انجام چنین مواردی وضعیت فرد بهبودی سریع تر نداشته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.

در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ویسول پنج

با مصرف این دارو عوارضی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، درد معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد، خستگی یا ضعف غیرعادی می توانند بروز دهند. در صورت مداوم بودن یا بدتر شدن هر کدام از عوارض جانبی زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

جهت رهایی از خشکی دهان می توان از مواردی مانند مکیدن آب نبات های سفت (بدون شکر) یا قطعات یخ، جویدن آدامس و یا نوشیدن آب استفاده کرد.

جهت پیشگیری از یبوست، فرد باید رژیمی با فیبر کافی مصرف کرده، مقادیر زیادی آب نوشیده و ورزش کند. در صورتی که فرد در اثر مصرف این دارو به یبوست دچار شود، باید از داروهای ملین استفاده کند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:

⚠ درد شدید شکم یا معده

⚠ یبوست به مدت 3 روز یا بیشتر

یبوست

⚠ مشکل در ادرار

⚠ علائم عفونت کلیه (مانند تب، ادرار خونی یا صورتی و همچنین درد، تکرر و سوزش ادرار)

⚠ تغییرات خلقی یا روانی مانند گیجی و توهم

علاوه بر موارد بالا ممکن است فرد دچار علائم دیگری نیز شود از جمله:

–  قرمزی، تورم و درد چشم

– تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب

بروز یک واکنش حساسیتی بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه هر گونه علامت یک واکنش حساسیتی مانند: خارش یا تورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قرص سولیفناسین

قبل از مصرف این دارو، باید سابقه پزشکی خود را مخصوصا از نظر موارد زیر برای پزشک بیان نمود:

  • مشکل در ادرار (احتباس ادراری)
  • دیگر مشکلات مثانه مانند انسداد جریان خروجی از مثانه
  • انسداد روده ای معده ای (احتباس معده ای)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
  • بیماری کبدی
  • بیماری روده ای مانند کولیت اولسراتیو یا زخمی
  • آهسته شدن حرکات معده و روده
  • یبوست
  • بیماری کلیوی
  • بزرگ شدن پروستات
  • برخی بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس

این دارو می تواند سبب ایجاد خواب آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که فرد نمی تواند کار هایی از جمله رانندگی، کار با ماشین آلات یا دیگری موارد نیازمند دید شفاف و هوشیاری را انجام دهد، باید از انجام آن ها خودداری کند.

سولیفناسین می تواند سبب کاهش تعریق شده و احتمال دچار شدن فرد گرمازدگی را بیشتر کند. فرد باید از انجام کار هایی که سبب افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند، خودداری کند. از جمله این کار ها می توان به انجام کار شدید، ورزش در هوای گرم و رفتن به حمام های داغ اشاره کرد.

در هنگام گرم بودن آب و هوا باید مقادیر زیادی مایعات نوشیده و لباس های نازک پوشید. در صورت افزایش بیش از حد دمای بدن، باید به دنبال جایی جهت خنک شدن و استراحت کردن گشت. در صورتی که فرد به تغییرات خلقی یا روانی، سردرد، گیجی یا تبی مبتلا شود که برطرف نمی شود باید فورا امداد پزشکی دریافت کند.

ممکن است افراد سالمند به عوارض جانبی این دارو مخصوصا خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری داشته باشند. خواب آلودگی و گیجی می توانند سبب افزایش خطر زمین خوردن شوند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد نیاز آشکار مصرف شود. خطرات و مزایای مصرف این دارو باید با پزشک بحث شوند. انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست. قبل از شیر دادن به نوزاد باید با پزشک خود مشورت نمود.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

بهترین درمان زگیل تناسلی مردانه

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص لاپاراسکوپی

4.3/5 - (54 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرتین شنبه ۲۶ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یک سال هست که درگیر تکرر ادرارم هم سیستوسکوپی دادم هم نوار توی این یک سال در نوار و سیستوسکوپی چیزی رویت نشد و نتیجه مثبت بود انواع دکتر ها از شمال کشور تا جنوب کشور رفتم تشخیص بعضی ها مثانه تحریک پذیر بود تمام قرص ها ام از اکسی بوتنین و باکلوفن و آمی پرایمین و دوکسپین و ... را مصرف کردم به محض اینکه چند قطره وارد مثانه احساس فشار آرواره ای مثانه هم شروع میشه هر نیم ساعت یک ساعت نیاز به تخلیه دارم شب ها هم ناچارا قرص ملاتونین 5 مصرف میکنم برای خواب بعضی شب ها ملاتونین 10 میخورم این بیماری از موقعی شروع شد که پارسال اواخر تیر مسافرتی به کیش داشتم و ازآنجایی که دچار تغییرات دمایی شدید شدم و زیر اسپلیت و برف مصنوعی و قواصی بودم این بیماری گریبان بنده رو گرفت 19 سالمه دانشجوهم و تمام زندگیم مختل شده دیگع نمیدونم باید چکار کنم خیلی ممنون میشم جناب دکتر راهنمایی بفرمایید.سلام آقای دکتر من یک سال هست که درگیر تکرر ادرارم هم سیستوسکوپی دادم هم نوار توی این یک سال در نوار و سیستوسکوپی چیزی رویت نشد و نتیجه مثبت بود انواع دکتر ها از شمال کشور تا جنوب کشور رفتم تشخیص بعضی ها مثانه تحریک پذیر بود تمام قرص ها ام از اکسی بوتنین و باکلوفن و آمی پرایمین و دوکسپین و ... را مصرف کردم به محض اینکه چند قطره وارد مثانه احساس فشار آرواره ای مثانه هم شروع میشه هر نیم ساعت یک ساعت نیاز به تخلیه دارم شب ها هم ناچارا  قرص ملاتونین 5 مصرف میکنم برای خواب بعضی شب ها ملاتونین 10 میخورم  این بیماری از موقعی شروع شد که پارسال اواخر تیر مسافرتی به کیش داشتم و ازآنجایی که دچار تغییرات دمایی شدید شدم و زیر اسپلیت و برف مصنوعی و قواصی بودم این بیماری گریبان بنده رو گرفت 19 سالمه دانشجوهم و تمام زندگیم مختل شده دیگع نمیدونم باید چکار کنم روز ها اکسی بوتنین 5 و شب ها ملاتونین 5 میخورم و قرص دوکسپین هم تا هفته گذشته میخوردم که تا حدی باعث بهبود کیفیت خوابم شده اما باعث تاخیر ده دقیقه ای در شروع جریان تخلیه ادرارم تا الان که قطعش کردم شده است خیلی ممنون میشم جناب دکتر راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      نوار مثانه رو بفرستید
    2. تصویر کاربر آرتین جمعه ۲۵ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      ۰
    3. تصویر کاربر آرتین جمعه ۲۵ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      ۰
    4. تصویر کاربر آرتین جمعه ۲۵ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      آپلود شد براتون ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      بله دیدم مدارکتونو مواردی که بهتون میگم رو حاضر کنید و جهت ویزیت به مطب مراجعه کنید نوار مثانه جدید(همکاران مطب با شما تماس خواهند گرفت) آزمایش آنالیز و کشت ادرار جواب سیستوسکوپی قبلی لیست داروهای مصرفی به همراه زمان مصرف و مدت مصرف شده
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مژگان سه شنبه ۸ خرداد ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    مشکل عدم کنترل ادرار بصورت مزمن شده همانطور که در عنوان شرح داده شد گاهی بعد از تخلیه ادرار نیز باقی مانده ادراری دارم و میرزه گاهی برای خروج و تخلیه کامل باید زور بزنم و پرتاب خروج‌ادرار‌نیز نسبتا زیاد است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ خرداد ۳( 1 ماه پیش)
      نوار مثانه انجام دادین؟
  • تصویر کاربر معصومه سه شنبه ۱ خرداد ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام خانمی ۴۰ ساله عفونت اداری و تکرر ادار دارم و مخاط مثانه نامنظم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ خرداد ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
  • تصویر کاربر داود سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من حدود ۴ سال پیش حراجی سیتو پلاستی در تبریز انجام دادم و۶ ماه اول وضیعتم خیلی بهتر بود، بعد اون کم کم بازم تکرر ادرار پیدا کردم و الان باید از یک ساعت برم دستشویی کراتینم رفته رو ۲،۵ چند بار پیش دکترم رفتم گفتن باید هر روز چند بار سونداژ کنین خودم تو سونداژ خیلی اذیت میشم و احتمال میدم تنگی مجرا دادم، و عفونت شدید اداری و هیدرونفرزوز شدید در کلیه ها دارم خواهشمندم راهنمایی فرمایید یا حضوری بخدمتتون برسم ممنون از لطفتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      باید تحت نظر جراح معالج خود باشید سونداژ متناوب توسط خود بیمار در اکثر بیمارانی که سیستوپلاستی شده اند ضروریه
  • تصویر کاربر دنیا جمعه ۱۴ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مادر۷۴ ساله بنده دی ماه سال گذشته نزد شما عمل تراش مثانه انجام دادن و بعد از عمل ۶ هفته ب ث ژ درمانی هم انجام دادن در پایان اسفند ماه سال گذشته دوباره سونو دادن که یک نقطه خیلی ریز دیده شد که گفتید شاید جای اسکار عمل جراحی باشد اما هفته گذشته که دوباره سونو داد باز هم توده ۲۳ میلیمتری در قسمت خلفی مثانه دیده شده آیا این نشانه عود تومور هست یا از تومور قبلی چیزی باقی مانده بوده لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنیم باید مجدد جراحی تکرار بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      باید سیستوسکوپی مجدد شود
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    من آزمایش رفتم‌ پرونده رو خدمتتون میفرستم. آیا تنگی کانال من باید عمل بشه؟ اگه عمل جراحی لازمه لطفا هزینه ی عمل رو هم بگین. ممنون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      با سلام مجددا عکس هارو آپلود کنید
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      سلام‌خسته نباشید.بله خدمت شما.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      باید با دوربین داخل مجرا دیده بشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      با مدارک کامل خودتون جهت ویزیت حضوری و تعیین پلن جراحی به مطب مراجعه کنید همکاران مطب با شما جهت هماهنگی های لازم تماس خواهند گرفت
    5. تصویر کاربر علی جمعه ۱۴ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      از زحمات‌شما سپاسگزارم. من از شهرستان میخام بیام به امید خدا. به خاطر همین حدودا کمترین و بیشترین خرج عملیات رو میشه بگین تا تصمیم قطعی رو برای اومدن بگیرم؟
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      در همون شهرستان انجام بدین عمل پیچیده ای نیست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    دخترم به دلیل تکرر ادرار سونوگرافی داد.
    حجم ادرار مثانه بعد از تخلیه 22 سی سی بود.
    این مقدار نگران کننده است؟
    با توجه به اینکه عفونت ادراری هم نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      چند سالشونه؟
    2. تصویر کاربر سارا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      ده سال
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      اگر سابقه ریفلاکس داشتند باید بررسی شوند اگر سابقه ی بیماری نداشتند
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
    5. تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      آزمایش کشت ادرار و قند داده و مشکلی نبوده
    6. تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      در ضمن این اتفاق در طول سال ممکنه سه یا چهار بار اتفاق بیفته
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      نیاز به اقدامی نداره
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۸ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده جوانی 25 ساله با مشکل دفع ادرار کم زیاد شدن و قطع وصل شدن حتی بعضی موقع ها قطره قطره امدن ادرار درد در ناحیه پهلو راست موقع ارضا بیضه ها درد میگیره آزمایش ادرار و سنو گرافی و عکس اریوجی انجام دادم که دکترا تشیخص التهاب پروستات دادن میخواسم نظر شما ببپرسم سنوگرافی و آزمایش پیوست شد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      بهتون پاسخ داده شده
  • تصویر کاربر Ati شنبه ۸ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام و باتشکر فراوان از پاسخ شما پزشک بزرگوار،فرمودید سوند موقت استفاده کنم، میشه لطفا توضیح بیشتری بفرمایید چجوری روزی چند بار به چه مدت و...،ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ اردیبهشت ۳( 2 ماه پیش)
      باید CIC انجام شود بهتره به ارولوژیست مراجعه کنید تا بهتون یاد بده هر ۴ ساعت به جز زمان خواب
  • تصویر کاربر فروغ شنبه ۲۳ دی ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چند ماهی درگیر عفونت واژینال بودم و انتی بیوتیک های متعددی استفاده کردم ،طی پروسه ی درمان 2 بار دچار عفونت ادراری شدم سری اول با سیپروفلوکساسین حل شد ولی مجدد عفونت گرفتم،کشت ادرار نشون داد که باید نیتروفورانتوئین بخورم 5 روز خوردم
    الان کلا 1 روزه که دارو نمیخورم دیگه ولی حدودا 3 4روزی هست که صبح ها بعد از بیدار شدن سوزش مثانه دارم،ادرارم همچنان بو میده و احساس سنگینی توی ناحیه ی مثانه دارم،همچنین درد در قسمت مثانه هنگام لمس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 6 ماه پیش)
      نیتروفورانتویین قطع بشه کشت ادرار مجدد انجام بشه ترشحات واژینال تحت نظر متخصص زنان معاینه بشه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر