جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۱۸ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ب خاطر بیماری پوستی ب اسم پی ال سی ب مدت 3 ماهه ک قرص متوتروکسات استفاده میکنم ک تو این مدت بعضی وقتا سوزش ادرار و گاهی درد در قسمت واژنم داشتم .چند بار ازمایش دادم اینم اخرین ازمایشم هست .موقعی ک روزه میگیرم احساس درد دارم .فقط هم روزهای جمعه قرص متوتروکسات استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر اعظم شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید اقای دکتر من چند بار به دکتر مراجعه کرده ام اما هیچ فرقی نکرده ام خواهش میکنم شما به من کمک کنید من دختری 24ساله هستم که هنگامی که ادرارم تخلیه شد باز هم کمی ادرارم میماند ومن منشینم تا تخلیه شوم اما وقی خودم را میشورم باز هم احساس میکنم کمی ادرار دارم وقتی بلند میشوم احساس سوزش دارم قرص فنازوپریدین خوردم که ادرارم رنگی بشه اما ترشحاتم هم رنگی شده به طوری که نمدانم ترشحم است یا ادرارم که میریزد قرص پرازوسین وقرص اکسی بوتینین هم خوردم صد درجه بدتر شدم وقی ادرارم تخلیه میشه قطع و وصل میشه وقمن احساس میکنم مقانه ام پره اما ادرارم قطع میشه ومن زور میزم دوباره ارم ادرار تخلیه میشه البته لازم با ذکر است که بگم من سنوگرافی وازمایش داده ام ودکتر بهم گفته هیچ مشکلی در سنو وازمایش هایت نیست لطفا مرا راهنمایی کنید باز هم خواهش میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      ٠٩٣٥١١٤٢٠٨٠ نوار عصب مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر امید جمعه ۱۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام وعرض خداقوت. در شرايط عادي يعني بدون اينكه هيچ گونه تحريكي صورت بگيره يا اينكه اتفاق خاصي افتاده باشه وهمچنین حین اجابت مزاج مقداري مايع لزج مانند ودقیقا مایع منی از الت تناسلي خارج ميشه /.لطفآ راهنمایی بفرمایید.نگران هستم و مشکل دوم و مهمتر ایتکه همچنين بعد از ادرارکردن چند قطره مايع شفاف یا همان ادرار با گذشت زمان كمي از الت تناسلي خارج ميشه .و اذییت کننده ست از لحاظ ذهنی و سوالي كه هست اين است که اين مشكل به چه دليلي ميتونه پيش اومده باشه و از چه ناحيه اي هست يعني مربوط به اندام هاي تناسلي هست يا مربوط به مثانه و كليه و براي درمان اون بايد چيكار كرد/لازم به ذکر است عنوان کنم سابقه ی خودارضایی هم دارم و هم سابقه ی مشکل دفع مدفوع که 1سالی هست به سختی وبا فشارزیادی اجابت مزاج داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      شما در كل مشكلي جز حساسيت بيش از حد نداريد ان ترشحات طبيعي است
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 498 مشاهده پرسش
    سلام وخسه باشید.من28سالمه هر نیم ساعت حتما یه بار ادرار میرم اگه یه لیوان آب بخورم نیمساعت نشده همش دفع میشه در ضمن بیماری قند ندارم خواهش میکنم راهنمایی ام کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      ٠٩٣٥١١٤٢٠٨٠ نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر پروین سه شنبه ۲۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با سلام : من خانمی 45 ساله ام که 7 سال پیش بعد از یک زایمان دچار این مشکل شدم و درحدود 5 سال حال خیلی بدی داشتم که از تکرر ادرا ودرد در قسمت واژن جرات بیرون رفتن نداشتم پیش دکتر زنان رفتم و گفتند مشکلی ندارم و بعد پیش دکتر ارولوژی رفتم بعد از کلی آزمایش از کشت ادار تا سیستولوژی و درنهایت سیستوکپی گفتند که من تنگی مجرا دارم حالا سوال من این است آیا راه درمانی برای این مشکل وجود دارد در ضمن من بیشتر شبها اذیت میشوم لطفا مرا راهنمایی کنید با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر پروین سه شنبه ۲۶ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      با سلام خمت شما من حدود 2 هقته است که از آقای دکتر کرمی سوال ول تاکنون جوابی دریافت نکردم لطفا مرا راهنمایی کنید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 517 مشاهده پرسش
    دوروز پیش من از دکتر سوالی داشتم امروز ایمیلی داشتم مبنی بر اینکه دکتر سوال شما را پاسخ داد .کدرهگیری که به من دادیداین بود045r48106 اما وقتی وارد میکنم پیغام دریافت نشد میاد حالا چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا پاسخ دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      جواب میدهم
  • تصویر کاربر رامان سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید .
    من جوانی 25 ساله هستم که بسیار تکرر ادرار دارم و و بعضی از اوقات بالای الت تناسلیم (که فک کنم مثانه ) میشه بسیار درد میکنه وباید برم بیرون سریع البته سوزش هم دارم .با عرض پوزش بیضه سمت چپم یکم نسبت به راست پایین تره آیا مشکل داره یا ن ممنوم میشم واضح توضیح بدید بسیار ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 828 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود 4 ساله ک تکرر ادرار دارم وهنگام ادرار هم هیچ گونه علائمی مثل درد و...ندارم ومثلاشبها باید دوبارwcبرم سال اول خیلی کم بود ودوسال بعدشدید شد (شبی تا4بار)وسال گذشته 6بار به بیمارستان امام رضا(دکتر ملیحه کشوری) رفتم چن بارنوارمثانه ازم گرفت گف فشار مثانت زیاده قرص خارجی دی سیکلومین(اگه اشتباه نکنم)ک دونه ای 2هزارتومن هست تجویز کرد وبعداز دوماه مصرف مجدد نوار مثانه گرفت فشار مثانم کمتر شده بود ازون موقع شبی دوبار wcمیرم.ایاممکن خوب بشم ؟بعضی وقتا ک خابم سنگینه نزدیک صبح بیدار میشم برم wcخیلی فشار شدیدی در مثانم احساس میکنم.(بعضی مواقع حتی با فکر کردن هم باید wcبرم)خاهشم اینه که راهنماییم کنید.ممنون09372268985
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 باید نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر صفر پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 999 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    اینجانب با 62 سال سن اخیرا بخاطر ناراحتی کلیه به دکتر مراجعه نموده ام
    در سنوگرافی صورت گرفته،یک ضایعه ی ایزواکو با پارانشیم کلیه به ابعاد تقریبی 40*21 میلیمتر در داخل انفندیبولوم کالیس فوقانی و کالیس فوقانی کلیه چپ هم دیده شده است.
    لطفا راهنمایی بفرمایید که چه کاری را باید انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سی تی اسکن تکنید
  • تصویر کاربر mahsa سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    حدود 4ساله ک از بی اختیاری رنج میبرم و این موضوغع از زمانی ک وسواس شدم شروع شد با صدای هرچیزی ادرارم میریزه دستشویی هم نرم اذیتم میکنه مجبورم برم و این باعث افسردگی در من شده ومن کل این 4سال از نوار بهداشتی استماده کردم الان عدونت واژنم گرفتم آزمایشم دادم چیزی مشاهده نشده من تا آخرین قطره دستشویی میکنم طپش قلب شدیدم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      09351142080 باید نوار مثانه بگیرید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر