جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدرم بعد از عمل سرطان پروستات بی اختیاری شدید ادار پیدا کرده و 4 سال است که ادامه دارد .
    آیا برای درمان بی اخیاری راهی یا عملی یا دستگاهی هست که کمک کنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شود
    2. تصویر کاربر محسن سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
      منظور از اینکه باید برسی شود چیست؟ و ما باید چیکار کنیم ؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام .اقای دکتر بنده حدود 1 سال هست که برای رفع یبوست نادانسته مقدار زیاد شربت منیزیم مصرف می کردم که وقتی فهمیدم برای کلیه خوب نیس قطع کردم. اما گاهی خونریزی می بینم تو ادرارم و پهلوهام گاهی تیر می کشن .به نظر شما برای رفعش چیکار کنم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو بکنید
  • تصویر کاربر نورالعین سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با درودفراوان خدمت دکترکرمی
    اینجانب حدود10سال مشکل سایش بین مهره های ستون فقرات و مفاصل دارم وحدود2سال با مشکل بی اختیاری ادراری درگیرمی باشم حال نمیدانم که این مشکل ناشی از افتادگی مثانه می باشد ویا به اعصاب وستون فقرات ارتباط دارد ویا علت دیگری دارد.استدعا دارم درصورت امکان راهنماییهای لازم را مبذول فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر م-م شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    خانمی هستم که از دو روز اخیر دچار احساس فشار و سوزش در ناحیه مثانه هستم و علی رغم تلاش در مصرف مایعات این حس همچنان ادامه دارد ودر کل حس طبیعی ندارم اما آزار دهنده نیست.چه اقدامی مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش ادرار بدهید
  • تصویر کاربر مژگان شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 503 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر عزیز و مهربان
    آقای دکتر در سوال قبلی عرض کردم خدمت شما که همسرم دچار نارسائی کلیه شده است.
    نکته مهم اینه که 7ماه است که ایشان متوجه شده وآنقدر به پزشکان مختلف مراجعه کرده است دچار افسردگی شده و خسته شده.
    در آزمایش DRNC و DMSA کارکرد کلیه راست 20% و کارکرد کلیه چپ 78% بوده.با رفلاکس گرید بالا.
    در سونوگرافی کلیه راست 58 میلی متر و کلیه راست 96 میلی متر ذکر شده.
    کراتین 2 و BUN 20 می باشد.
    دفع پروتئین شدید

    در VCUG کلیه راست رفلاکس گرید بالا دارد. وتنگی مجرای ادرار مشاهده شده . ضمنا حجم مثانه بزرگ شده است.

    آقای دکتر به ترتیب عرض کنم خدمتتون، دکتر عبدی (نفرولوژیست )گفتند نیازی به عمل آنتی رفلاکس نیست.فایده ای ندارد. دکتر براتی (نفرولوژیست ) گفتند آنتی رفلاکس انجام شود. دکتر کجباف زاده شوهرم را به دکتر محبوبی (اورولوژیست)ارجاع دادند ، ایشان گفتند باید عمل آنتی رفلاکس انجام شود و تنگی مجرا هم برطرف شود.
    دکتر سیم فروش (اورولوژیست)گفتن عمل نشود بهتر است چون اگر عمل آنتی رفلاکس روی کلیه چپ انجام شود به کلیه راست فشار می آورد.
    برادر همسرم در ترکیه زندگی می گنند. ایشان تمام مدارک اسکن شده همسرم را به پروفسور مصطفی سافی کریم نشان دادند،ایشان گفتند چون بیمار جوان هست حتما باید عمل آنتی رفلاکس روی کلیه راست صورت بگیرد.گفتند که کلیه راست وقتی 20% کارکرد دارد با عمل بسته رفلاکس را برطرف می کنیم و نمی گذاریم به 15% برسد .اگر عملکرد کلیه راست به 15% برسد باعث می شود که کلیه چپ هم وضعیتش بدتر شود.گفتند حتما باید عمل شود.گفتند رفلاکس گرید بالا هست ولی با فشار پائین هست پس حتما باید روی کلیه راست عمل آنتی رفلاکس انجام گیرد.

    الان برادر همسرم اصرار دارد که همسرم برود پیش دکتر مصطفی در ترکیه و این عمل را انجام دهد. ولی من مستأصل هستم . خیلی ناراحتم .
    میشه لطفا مشاوره کنید بنده را که بالاخره کار درست چیست؟ ! ممنون میشم راهنماییم کنید.سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید جهت تعییین فشار مثانه نوار عصب مثانه بگیرید بعدا تصمیم گیری کرد
  • تصویر کاربر ashkan شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 5 ساله دستشویی زیاد میرم.یعنی بعده ینکه اب میخورم یک مدت بعد باید دست شویی برم نمیتونم نگه دارم ادرارم رو فشاره زیادی به مثانم میاد.ازمایش ادرار دادم سونوگرافی از کلیه و مثانه پروستات ازمایش قند خون دادم همگی نرمال بودن.مشکل از چیه که این طور میشم؟
    فقط در سونوگرافی بیضه ی من چند توده یکلسیفیه مشاهده شده که نوشته به احتمال زیاد ضایعات عفونی یا گرانولوماتوز قدیمیه کلسیفیه میباشد.بیضه و اپدیدیدیم نرمال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید 02122642744
  • تصویر کاربر الف.ب چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من جوانی 25 ساله ، مرد و مجرد هستم . چندسالی هست که بعد از ادرار احساس می کنم که کاملا تخلیه انجام نمی شود و دقایقی بعد از خروج از دستشویی باز هم احساس ادرار می کنم البته در دستشویی هم چندین بار این احساس را می کنم و چندین بار تخلیه انجام می شود که تخلیه های بعدی از حجم کمتر ولی قابل ملاحظه ای برخوردار است . از دیگر علائم مشکل من این است که سال های اول مشکل هر روز من بود اما حال گهگاه به سراغم می آید. مثلا به آب سرد حساس هستم و وقتی چند روز با سرد خود را تطهیر می کنم این مشکل خود را بیشتر نشان می دهد یا گاهی بعد از محتلم شدن در خواب این مشکل بیشتر می شود و بعد دوباره محتلم شدن در خواب بهبود می یابد همچنین وقتی در مورد ازدواج فکر می کنم یا دچار استرس می شوم این مشکل بیشتر می شود. در مواقع مشکل گاه قطراتی از بنده خارج می شود و هنگام بلند شدن و نشستن خیلی با احتیاط این کار را انجام می دهم . طبق آزمایشات انجام داده نه عفونت دارم و نه سنگ کلیه، بنابراین خودم فکر می کنم مشکل از جایی آغاز شده است که من عاشق کسی بوده ام که به دلیل مخالفت پدر و مادر به سرانجام نرسید البته من هیچ رابطه دوستانه با فرد مورد علاقه برقرار نکردم ولی گاه در ذهن خود او را به عنوان همسر خود فرض می کردم و به این فکر می کردم که می توانیم چه زندگی خوبی در کنار هم داشته باشیم . باید ذکر کنم که مشکل شب ها قبل از خوب شدید تر می شود و وقتی چند روزی به آن توجه نکرده ام مشکلم تا حدودی برطرف می شد. از علائم دیگری که دارم این است که موقع محتلم شدن حجم زیادی از شلوارم خیس می شود که گاه فکر می کنم ادرار است.
    لطفا کمک کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      اغلب عصبی است جهت اطمینان نوار عصب متانه بگیرید 02122642744
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    هوالشافی
    با سلام و وقت بخیر
    با توجه به آزمایشات متعدد کشت ادرار و ادرار و آزمایشات خون و سونوگرافی پروستات و کلیه و مثانه همگی سالم بوده اند ولی حدود یک ماه است که دچار تکرر و سوزش ادرار بودم که با مصرف قرصهای داکسی ساکلین و چندتای دیگر که دکتر تجویز کرده بود سوزش آن قطع شد ولی با وجود سالم بودن آزمایشات هر وقت ادرار می کنم احساس می کنم مثانه هنوز خالی نشده و باز هم نیاز به ادرار دارم و دائماً احساس ریزش از مجرا دارم ولی وقتی بررسی می کنم خشک است این وضعیت مرا بشدت کلافه کرده بطوریکه احساس می کنم هیچ دکتری چیزی نمی داند و مدام مرا سعی و خطی می کند . به تازکی یکی از دکترها آمپول اسپکتو مایسین تجویز کرده که فهمیدم مربوط به بیماریهای مقاربتی غیرمتعارف و بسیار درددار است و آنرا نزدم .
    در هر صورت اگر می توانید لطف کنید مرا راهنمایی کنید و اگر نمی دانید مرا موش آزمایشگاهی ننمایید. با تشکر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار عصب مثانه بگیرید پیش داوری بد نکنید
  • تصویر کاربر dadash سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر کریمی
    میخواستم در مورد نوار مثانه بپرسم که چه جوری هست و تقریبا چقدر خرج داره و آیا هرمتخصصی میتونه انجامش بده یا نه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب سایت من را بخوانید
  • تصویر کاربر FF دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید
    من دختری ۱۹ ساله هستم و چند مدتی است احساس دفع ادرار به صورت شدید دارم آیا این حتما نشانه عفونت ادراری است ?درصورت عدم مراجعه به دکتر میشه این مشکل رو معالجه کرد?
    باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر