جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدجواد دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 432 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مجرای ادراری من وقتی یکم هم نعوظ باشد ممکن هست دوشاخه شود و بعد تک شاخه شود و در حالت نعوظ هم همینطور و این ها مکنن است بعضی وقتا شود بعضی وقتا نشود ولی بیشتر اوقات میشود و این که اگر خیلی زیاد ادرار نگه دارم مثلا شب چیز های آبدار خورده باشم و صبح بروم دسشویی ادرارم آهسته بیرون میاید و اینکه در حالت نعوظ انگار که مجرا تنگ شده باشد منی دو شاخه بیرون میاید آیا مجرای من مشکلی دارد؟ ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی انجام دهید. اگر ادرارتون همیشه باریک هست باید با دوربین دیده شود، در غیر این صورت جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر کیوان سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام. بنده صبح‌ها در دفع ادرارم مشکل دارم به این صورت که زور میزنم تا باقیمانده ادرارم خارج شود. سوزش و درد هنگام دفع ادرار ندارم. به متخصص ارولوژی مراجعه کردم و پس از بررسی سونوگرافی که برای شما نیز ارسال کردم برای بنده قرص‌های ترازوسین 1، 20 عدد کپسول فلوکساسین و سلکوکسیب 100 تجویز کردند که بنده به مدت 20 روز مصرف کردم اما تغییر محسوسی نسبت به قبل احساس نکردم و مصرف آن‌ها را متوقف کردم. به متخصص دیگری مراجعه کردم و ایشان مصرف قرص امنیک 0.4 را به مدت یکماه به بنده پیشنهاد کردند. دکتر مصرف امنیک را ادامه دهم؟ تا کی باید امنیک مصرف کنم؟ به نظرتان مشکل بنده چیست و توصیه تان در این رابطه چه می‌باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام امنیک را یک ماه ادامه بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      افلوکساسین ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت و ملوکسیکام ۷.۵ هر ۱۲ ساعت مصرف کنین
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کاههک سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید نوزاد یک ماه دارم نظرتون راجب عکس سونوهای ارسالی میخواستم کلیه سمت راستش کیست داره میگن کار نمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام حتما حتما IVP انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      و با جواب آن مراجعه حضوری داشته باشین
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      با شماره 09351142080 02122642744 هر روز از ساعت ۱۰ الی۱۲ تماس بگیرید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام
    اخیرا متوجه شدم که سر آلت تناسلی بنده زیر مجرای ادرار یک غده ای بوجود اومده اندازه نخود. تقریبا سفت هستش و با فشار دادنش هم زیاد درد نمیاد. تشخیص شما چی هستش؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      عكسش؟
    2. تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      در ظاهر چیزی مشخص نیست فقط با لمس کردن حس میشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      پس بيخيال
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر تینا یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین
    دختر من تقریبا ۳ ماهشه دکتر میگه برگشت ادرار و عفونت ادراری داره داروی سفالکسین روزی ۳ سی سی به مدت یک ماه نوشته بودن بعد از یک ماه دوباره بردیم آزمایش و سونوگرافی همه چی نرمال بود اما دکتر میگن باید عکس رنگی بگیرین بنظر شما نیازی به عکس هست؟ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      برگشت ادرار با عکس vcug مشخص میشود
  • تصویر کاربر عبداله جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام 39سالمه مشکل در دفع ادرار دارم و تکرر ادرار شبانه و ادرار دو شاخه و به خاطردرد از عدم دفع ادرار قرص فنازو پریدن استفاده میکنم در سونوگرافی اندازه پروستات و مجرای ادرار را تماشا ذکر کرده بودودر آزمایش ادرار پی اچ را 5و باکتری را rare و میزان bloodراtrace گفته بود و قرص ترازوسین ولووفلوکساسین هم وضعم خوب نکرد نظر شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، اگر سونو گرافی نرمال هست، قرص سیپرو فلوکساسین هر 12 ساعت برای 10 روز مصرف کنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    ۳۴ سال سن دارم سلام بنده دو بار عمل تنگی مجرا انجام دادم و دکتر گفته تا یک ماه بعد از عمل یک روز درمیان سوند بزنم و بعد به صورت هفته ای تا ۶ ماه
    آیا این روش را می پسندید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      تنگي چوخ عود ميكند بايد سيستوسكوپي كنيد
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    -سلام اقای دکتر وقت بخیر لطفا با توجه به عکس پیوست اعلام نظر بفرمایید که نیاز به عمل باز هست یا نه ؟ یا با لیزر قابل درمان هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، عکس نیومد
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    با علائم قطره قطره امدن ادرار و سوزش ادرار به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه شد که عمل یورتروسکوپی انجام دادن و بعد عمل گفتن مجرا تنگ هست و باید عکس rug تهیه بشه تا با مشخص شدن محل تنگی عمل باز انجام بشه حالا سوالم اینه که ایا بدون عمل باز امکان باز کردن مجاری وجود داره و اینکه عمل باز چه عوارضی داره ؟ با تشکر علائمی که بعد از عمل یورتروسکوپی دارم تکرر ادرار و درد در قسمت بیضه ها هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، بعضی از انواع تنگی با عمل غیر باز میشه برطرف کرد
    2. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ممنون
      برای اینکه مشخص بشه نیاز به عمل باز داره یا نداره باید عکس رنگی مجرا رو بگیرم و ارسال کنم برای شما؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله، در مرکز گلستان ها انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Mastaneh شنبه ۱۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    پسر 11 ساله دارم که الرژی زیادی از بچهوگی داره ige 2590 از فروردین ماه هنگام ادرار درد دارد و بعضی وقتها بعد دستشویی سونو کلیه و مثانه عکس ار محاری ادراری و ازمایش خون و ادرار کرده همه خوب بوده لطفا مرا راهنمایی کنید ایا ممکن به خاطر الرژی غذایی باشه چون اگزما هم دارد و قرص سیتریزن میخورد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، آزمایش ادرار و کشت ادرار انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر