جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دکتر دچار تنگی مجرا هستم. و متاسفانه امروز دیگه خیلی سخت میتونستم ادرار کنم.
    با توجا به شرایط کرونایی و عدم حضور کادر درمانی آیا قرص یا محلولی برای نشستن در لگن برای کوتاه مدت وجود داره که من بتونم موقتا استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      بله میتوانید تا09351142080 باید بیایید سیستوسکوپی کنید
  • تصویر کاربر farimanb جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام من تقریبا 4 ماه پیش زگیل اچ پی وی نوع 6 گرفتم دکتر رفتم گفت خطرناک نیست و دو تا زایده داشتم گفت اگر بخواید میتونید فریز کنید یا لیزر کنید بردارید ولی الزامی نیست و همچنین هیچ دارویی ندادند . من همون موقع تکرر ادرار داشتم و به دکتر گفتم گفت مهم نیست لابد استرس داری من همون موقع احساس میکردم تکرر ادرارم برای اینه که ادرار من فشار نداره و انگار تنگی مجراست اون موقع من موقع خروج مایع منی چون کاندوم استفاده میکردم متوجه نشدم که مایع منی من هم اصلا فشار نداره دیگه الان چند وقته متوجه شدم هم ادرارم فشار نداره هم مایع منی ظاهرا تو مجرا مانعی هست یا مجرا تنگ شده حالا نمیدونم داخل مجرا زگیل زده یا مشکل دیگه ای هست خواستم از شما کمک بگیرم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باید بیایید سیستوسکوپی کنید09351142080
  • تصویر کاربر پویا جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    بنده ادرار وقتی فشار میارم کمرم درد میگیره و شکمم
    اخرین قطه ادرارم هویسه یه رنگ صورتی هست
    و دو شاخ هست ادرارم
    23سالمه و نگران هستم چه بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      اگر سدید شد باید از نظر تنگی مجرا سیستویکوپی کنید
  • تصویر کاربر ایلیا دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    موقع ارضا شدن آب منی بیرون ریخته نمیشه خودم باید عمل استبرا انجام بدم تا تخلیه بشه و موقع ادرار فشار ادرار کم ولی مقدارش نرماله و حتما باید استبرا انجام بدم وگرنه مقدار کمی میمونه از وقتی یادم میاد همینطور بودم یعنی اتفاقی نیفتاده که اینطوری بشم اگر کمک کنید ممنون میشم سلام خسته نباشید
    موقع ارضا شدن آب منی بیرون ریخته نمیشه خودم باید عمل استبرا انجام بدم تا تخلیه بشه و موقع ادرار فشار ادرار کم ولی مقدارش نرماله و حتما باید استبرا انجام بدم وگرنه مقدار کمی میمونه از وقتی یادم میاد همینطور بودم یعنی اتفاقی نیفتاده که اینطوری بشم اگر کمک کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      باید از نظر تنگی مجرا سیستوسکوپی کنید۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    یه سوال از حضورتون داشتم ممنون میشم کمکم کنید
    بنده مذکر ۳۶ سالمه و مجردهستم.
    تقریبا یکساله که هنگام ادرار سوزش دارم و احساس میکنم خروجی ادرارم نازک شده و فشار ادرارم کم شده. نوک التم هم بهم میچسبه. چندبار هم پیشاب منی رو بزرگ و گرد دیدم.
    اوایل در انتهای ادرارم خون میدیدم ولی الان بعضی وقتها لخته خون میبینم.
    با کسی هم رابطه جنسی نداشتم فقط رابطه دهانی با همه قسمت ها داشتم.

    پارسال ازمایش دادم بعدش دکتر عمومی رفتم که ۲ تا قرص داد (سیپروکینل ۲۵۰ و نیتروفورانتوئین) گفت اگه خوب نشدی برو متخصص.

    بعد رفتم متخصص پیش آقای دکتر بهمن پیران ویسه چندجای شکممو و پشتمو فشار دادن و گفتن درد میکنه گفتم نه، بعد گفتن که چیزی نیست. اول قرص voltaren sr 75 mg diclifenac
    و قرص اریتروماکس ۴۰۰ داد که ۳ روز خوردم بعد احساس حالت تهوع و دل درد بهم دست داد که بهشون گفتم گفتن قطع کن بجاش قرص سفکسیم ۴۰۰ بخور
    که اونم خوردم بازم خوب نشدم دوباره رفتم پیششون قرص تاوانکس لووفوکساسن ۵۰۰ و قرص امنیک ۴دهم میلی گرم و ۲ تا هم امپول amile داد که زدم
    بازم خوب نشدم
    دکترمو عوض کردم رفتم پیش پروفسور حسین کرمی که قرص آلوپرینول رو بهم دادن ۳۰ روز مصرف کردم که اونم تاثیر نداشت
    الانم تقریبا یکساله از این سوزش و قرص خوردن و دکتر رفتنم گذشته ولی هنوز خوب نشدم و موقع ادرار سوزش دارم و خروجی ادرارم نازک شده و فشار ادرارم کم شده و نمیتونم به راحتی ادرار کنم
    خودم احساس میکنم داخل مجاری ادرارم زخمی شده
    ممنون میشم لطف کنید راهنماییم کنید
    🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر جواد جمعه ۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام مجدد جناب آقای دکتر
      سال نو هم خدمتتون تبریک میگم ان شالله که همیشه سلامت باشید
      ممنونم از راهنماییتون
      فقط آقای وقتی دکتر اب زیاد میخورم و تند تند میرم دستشویی سوزشش بیشتر میشه و اصلا قابل تحمل نیست
      ولی اب معمولی میخورم و حدودا ۶ تا ۸ ساعت میرم دستشویی قابل تحمل تره
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
    4. تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      یه دنیا ممنونم جناب آقای دکتر
      ان شالله که همیشه سلامت باشید 🙏🏻
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سپاس
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير سال نوتون مبارك
    اقاي دكتر من در حال مصرف لووفلوكساسين و سلكسيب هستم psa2.3دارم٢١سالمه دوهفته دارم مصرف ميكنم براي عفونت پروستات از طريق سايت شما با تنگي مجرا اشنا سدم من فشار ادرارم خوبه اكثر اوقات ٣تا5ثانيه بعد از نشستن ادرار ميكنم و دردي هم ندارم راحت خودش شروع ميشه فشارش هم اكثرا خوبه يكبار بلافاصله بعد ارضا رفتم ادرار بكنم چند ثانيه طول كشيد حدود٣٠ثانيه كه ميخواستم بلند شم اصن ولي ادرارم شروع شد و دردي هم نداشتم بعد از اون هم دوباره امتحان كردم ولي راحت شروع شد ادرام طول هم نكشيد بعد ارضا فقط همون بار بود دوبار هم تاحالا احساس كردم قطره تو مجرام ميمونه كه اونم برطرف شد و به نظرم كامله ادرارم اصلا قطره قطره نمياد يه خطه بافشار معمولا زياد شروع ميشه و كم ميشه كم كم اب زياد ميخورم و مرتب ادرار دارم درد و سوزشي ندارم قطره ايي هم نمياد ايا نياز به پيگيري هست؟ تو محرام با مياينه ظاهري چيزي نديدم ايا تنگي داره با اين خصوصيات ؟ من با تنگي از سايت شما اشنا شده و حساس شدم لطفا راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر كوروش یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من ٢١سالمه فقط يكبار 4٠ثانيه طول كشيد تا ادرارم اغاز شه بلافاصله بعد از ارضا شدن ادرار كردم معمولا جريان ادرار م خوبه درد و سوزش هم ندارم يك يا دوبار شده احساس كردم هنوز ادرار دارم ولي نمياد ايا تنگي مجرا دارم ؟بايد برسي كنم؟ من دانشجو پزشكي هستم استرس دارم كه ايا مسعله ايي هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    دو سال پیش عمل اینترال انجام دادم و از عمل به بعد حداقل هفته یک بار هم سوند 16 میزنم
    خون در ادرارم بعضی اوقات هست و بیشتر وقتا سوزش ادار دارم
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید با تشکر از پاسخگویی شما دکتر حسین کرمی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      تنگی وجود دارد
  • تصویر کاربر بهادر جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من 30سالمه و مجرد و پسر هستم
    اصلا اهل سیگارو و... نیستم
    6ماه پیش پس از ادرار قطرات آخر ادرار صورتی رنگ شد
    3روز پیش پس از ادرار چند قطره خون رقیق از آلتم خارج شد که پس از چند بار ادرار کردن دیگه خونی وجود نداشت ولی امروز همراه ادرار چند تیکه قهوه ای رنگ شبیه لخته خون با ادرارم خارج شد
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    آیا خطری وجود داره؟
    استرس زیادی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سونو گرافی کنید
  • تصویر کاربر فلاحت سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من سوزش ادرار دارم
    قبلا در حالت نشسته نمی‌تونستم
    ادرار کنم،ولی ایستاده راحت بود،ولی الان ایستاده هم خیلی سوزش دارم
    و خیلی ادرارم باریک میاد
    راهی نیست که هم بشه این سوزش ادرار و هم این تنگی مجرا رو طبیعی
    درس کرد؟من 23سالمه و مذکر هستم
    الان خیلی وقته این بیماری رو دارم
    رفتم پزشکای دوره ورم هم هیچ تخصصی نداشتن،و خوب نشدم
    لطفاً هر موردی که به ذهنتون میاد بگین انجام بدم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر