جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان دارویی و خانگی برگشت ادرار در کودکان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار در کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادرار در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده است.

برگشت ادرار از مثانه به حالب (ریفلاکس ادراری)

در شرایط طبیعی به دلیل شکل و وضعیت حمایتی عضلات مثانه در محل اتصال حالب ها به مثانه، برگشت ادرار از مثانه به حالب ها رخ نداده و حالب ها و کلیه ها از فشار بالای داخل مثانه و از ادرار احتمالاً عفونی داخل مثانه مصون هستند. بنا به دلایلی از جمله اشکال در شکل طبیعی محل اتصال حالب به مثانه یا ضعف عضلانی این قسمت از مثانه یا افزایش بیش از حد فشار داخل مثانه به دلیل مثانه عصبی یا انسداد خروجی مثانه یا … ممکن است ادرار از مثانه به درون حالب ها (و در موارد شدیدتر حتی تا کلیه ها) برگشت نماید.

برگشت ادراری

علایم برگشت ادرار در کودکان

-عفونت ادراری

در نیمی از کودکان مبتلا به عفونت ادراری و به ویژه دختر ها (پس از 6 ماهگی) برگشت ادرار دیده می شود. (در سن کمتر از شش ماهگی در صورت برگشت ادرار عفونی، شواهد عفونت منتشر در بدن و آسیب به عملکرد کلیه ها شایع تر است و این وضعیت به ویژه در پسر بچه های با دریچه مجرای خلفی ادراری بیشتر دیده می شود) عفونت ادراری ممکن است با یا بدون تب و شاید در همراهی با تهوع واستفراغ، اسهال یا یبوست و درد مبهم شکمی باشد.

-اختلال در ادرار کردن

که به صورت زور زدن حین ادرار کردن، قطع و وصل شدن جریان ادرار، قیچی کردن پاها، بیقراری حین ادرار کردن، شب ادراری (پس از آموزش کنترل ادرار) و … می باشد.

تشخیص برگشت ادرار 

در تشخیص علت برگشت ادرار در کودکان و یا مسیر و عوارض بیماری یاد شده ممکن است از روش های تشخیصی متنوعی بر اساس شرح حال اخذ شده و معاینه بالینی در هر مورد و روش های تصویربرداری یا آزمایشگاهی قبلی آن مورد، کمک گرفته شود. برخی از این روش ها عبارتند از: آزمایش کشت و کامل ادرار، عکس رنگی مثانه، عکس رنگی کلیه ها، سونوگرافی، اسکن هسته ای مثانه، اسکن هسته ای کلیه ها، بررسی داخل مثانه و مجرا با دوربین، نوار مثانه و ….

درمان برگشت ادرار در کودکان

حدود نیمی از موارد برگشت ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی و فقط با درمان دارویی و غیرجراحی و با انتظار، درمان می شوند (به ویژه در کودکان کم سنی که علت برگشت ادراری در آنها، ضعف خفیف عضلات مثانه در محل اتصال سوراخ های حالب بوده و کلیه های آنها در اثر برگشت ادراری آسیب ندیده باشند).

در پسر بچه هایی که برگشت ادراری آنها به دلیل دریچه خلفی مجرا باشد، با انجام جراحی برای از بین بردن دریچه، مشکل آنها برطرف می شود. در مواردی که شدت برگشت ادرار در کودکان بالاست یا با گذشت زمان بیشتر می شود و نیز در مواردی که آسیب کلیه ها در اثر برگشت ادراری بیشتر می شود یا در مواردی که استریل نگه داشتن ادرار مقدور نیست و علی رغم مصرف آنتی بیوتیک، عفونت ادراری عود می کند و به ویژه در دختر هایی که بعد از سن پنج سالگی برگشت ادراری آنها باقیست، درمان جراحی پیشنهاد می شود.

درمان برگشت ادرار در کودکان

آشنایی با علت و دوره ی بی اختیاری ادراری، به کاهش تأثیرات روانی منفی حوادث ادراری کمک می کند. پزشکان از والدین سؤال می پرسند که کودک تا چه حد تحت تأثیر بی اختیاری ادراری قرار گرفته است، زیرا این موضوع می تواند بر تصمیم گیری در مورد درمان تأثیر بگذارد. درمان بی اختیاری ادراری بستگی به علت آن دارد. برای مثال، عفونت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

کودکانی با مشکلات مادرزادی یا ناهنجاری های جسمی، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برای درمان مشکل بی اختیاری ادراری، بسته به این که در شب اتفاق می افتد یا در روز، اقدامات خاصی می توان انجام داد.

بی اختیاری اداری شبانه (شب ادراری)

مؤترین راهکار طولانی مدت، استفاده از هشدار خیس شدن رختخواب یا آلارم شب ادراری است. با وجود اینکه این روش زمان بر است، اما وقتی که کودکان برای پایان دادن به شب ادراری تشویق شوند و خانواده ها با جدیت برنامه را دنبال کنند، میزان موفقیت آن 70% خواهد بود. برطرف شدن کامل علائم، پس از 4 ماه استفاده ی شبانه از این آلارم اتفاق می افتد. تنبیه کودکان برای خیس کردن رختخواب واقعاً کارساز نیست. این روش فقط عزت نفس کودک را پایین می آورد. قرص های خوراکی مانند دسموپرسین  و ایمی پر امین می توانند تعداد دفعات خیس کردن رختخواب را کاهش دهند.

گرچه با قطع دارو ها در اکثر کودکان، دوباره خیس کردن رختخواب اتفاق می افتد. والدین و کودکان باید از این احتمال آگاه باشند و اگر دوباره شب ادراری شروع شد، کودکان را تخریب شخصیتی نکنند. در حال حاضر، داروی ایمی پر امین به ندرت تجویز می شود، زیرا در موارد بسیار اندک می تواند موجب مرگ ناگهانی شود.

بی اختیاری ادرار در روز

اقدامات کلی ممکن است شامل تمرینات مهار ادرار فوری (تقویت اسفنکتر مجرای ادرار) باشد.

✔️ به تدریج طولانی کردن فاصله زمانی های رفتن به دستشویی (اگر فکر می کنید که کودک عضله مثانه ی ضعیفی دارد یا تخلیه ناکارآمد دارد)

✔️ تغییر رفتار (برای مثال، به تأخیر انداختن ادرار) از طریق تقویت مثبت رفتار و برنامه ریزی برای ادرار کردن

✔️ یادآوری زمان ادرار کردن به کودکان با ساعت زنگ دار یا آلارم تلفن همراه

✔️ انجام روش هایی که مانع از نگه داشتن ادرار در واژن می شوند (برای مثال، نشستن رو به عقب در توالت یا با زانو های با فاصله)

✔️ به کودکان نحوه تمرینات کنترل عضلات کف لگن (پیشابراه، واژن، مثانه و مقعد) و عضلات شکم را برای هماهنگی عضلات دستگاه ادراری آموزش دهید.

بی اختیاری ادرار در روز

برای آموزش تمرینات مهار ادرار فوری، به کودکان بگویید به محض اینکه احساس نیاز فوری به ادرار کردن پیدا می کنند، به دستشویی بروند و زمانی که در دستشویی هستند، از آنها بخواهید که تا جایی که می توانند ادرار خود را نگه دارند. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن ادرار خود نباشند، آنها باید شروع به ادرار کردن کنند اما هر چند ثانیه یک بار ادرار کردن را متوقف کنند و سپس دوباره آن را شروع کنند. این تمرین، عضله اسفنکتر مجرای  ادراری را تقویت می کند و به کودکان این اعتماد به نفس را می دهد که پیش از بروز حادثه ادراری ناخواسته، به دستشویی بروند.

این تمرین پس از معاینه کودک توسط پزشک، باید به او آموزش داده شود. دختربچه هایی که به چسبندگی لابیا دچار هستند، باید از کرم های حاوی استروژن استفاده کنند. اگر مشکل مربوط به اسپاسم مثانه باشد، دارو هایی مانند اُکسی بوتینین و تولترودین می توانند به درمان کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

3.6/5 - (11 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عادل یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسری 18 ساله هستم . چند سالی میشه که خودارضایی میکنم
    و الان هم فقط بعد از ادرار چند قطره ادرار ازم خارج میشه می خواستم بدونم دلیلش خودارضایی هست یا مشکل دیگه ای دارم .ممنون میشم اگه توضیح بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ترك كنيد بهتر ميشود
  • تصویر کاربر ویدارضایی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن دخترم یکسالگی سونودادم گفت فولنس خفیف داره دکترشربت متروماکس انگاربودتجویزکردبازبردم سونورفع شده بوددوسالگی بازبردمش گفت6میلی مترداره چکارکنم اقای دکتربازشربت بدم علتش چیه؟یعنی برگشت ادرارنیست؟ربط داره به عکس رنگی احتیاجه؟؟ خیلی میترسم. چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      فقط بيگيري
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام در مورد سونوگرافی ارایه شده نظرتان رو می خواستم من کمی تکرر ادرار دارم البته آزمایشهای اداره چیزی نشان نداد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه بگیرید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده 30 سال سن دارمو مجرد هستم 8 ساله ک تا اخرین قطره ادرار میکنم وقتی هم بلند میشم استرس شدیدی میگیرم بطوری که دست و پاهام میلرزه و از من چن قطره ادرار خارج میشه یا احساس فوری ادرار باز میکنم باید بعد ادرار کردن 1 ساعت بخابم تا استرسم بخابه با کوچکترین عطسه یا سرفه ای چن قطره انگار از من خارج میشه تنها زمانی خوب هستم ک نوار بهداشتی استفاده میکنم خیلی اذیت میشم مخصوصا ک از حمام میام بیرون استزس میگیرم همش پیش متخصص رفتم گفته اهمیت نده اما اهمیتم نمیدم خودبخود استرس میگیرم میخام جا بجا شم موقع نشستن یا کار کردن فوری ادرارم میریره احساس دستشویی فوری میگیرم هرچقدرم توضیح بدم باز نمیتونم توضیح بدم همش نفس عمیق میکشم بهترشم اما نمیشه شبا هم دستشویی میرم بخاطر اینکه دستشوییم نگیره اب کم مصرف میکنم لطفا راهنماییم کنین چن وقت پیش سونو دادم گفتن ی کیست ریز تو کلیه دارم راستی اقای دکتر از بچگی کجی ادرار داشتم انگار چن تا سوراخ داره مثانم بهرجهت ادرارم میپاشه مجبورا با چکمه دستشویی میرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 
    چند وقتی هست که یک سری لک‌های سفید رنگ روی آلتم مشهود هست به دکتر ارولوژی رفتم و در میان گذاشتم گفتن چیزی نیست و برای این مورد پماد (cortinil) بهم دادن که استفاده کنم ولی بهبود حاصل نشد، میخوام بدونم چی هست و درمان دارد یا قابل انتقال هست، لطفا راهنمایی فرمایید، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      اینهازگیل نیستند
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام ممنونم، اما برای درمانش باید چیکار کنم، ممکنه بهم بگید چه دارویی تهیه کنم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      کرایو
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر با سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    تومور بر روی مهره 2 قرار داره و از طرفی حالب کلیه هم درگیر تومور هستش
    مچ پا دچار تورم شده
    البته ادرار و مدفوع به اختیار هست و همه چی عادی بوده
    علت ورم مچ پا میخواستم بفهمم
    ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2322 مشاهده پرسش
    با سلام . آقای دکتر در زیر کلاهک آلت و سمت چپ رگی در حالت معمولی به اندازه تقریبا نزدیک 1 سانت بصورت افقی متورم هست و در حات نعوظ بیش از این اندازه متورم میشه.این تورم بعضی وقتها سفت تر و ضخیم تر میشه مخصوصا در حالت نعوظ. بعضی وقتها هم یه درد خیلی ضعیفی احساس میکنم .یک سال پیش از شما پرسیدم فرمودین ترمبوفلبیت(لخته شدن خون ) هستش که در عرض 2یا3ماه حل میشه ولی متاسفانه الان یک ساله،که میشه گفت تقریبا همونه زیاد فرقی نکرده. لطفا راهنماییم کنین برای درمان .خیلی برام مهمه در آستانه ازدواجم برام مشکل ساز میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید،من بیست سالمه
    مشکل تکرر ادرار دارم و و دائم احساس ادرار دارم و ریزش ادرار البته فقط بعد از دفع ادرار تا دقایقی ریزش ادرار دارم و در طول روز ندارم و مشکل دو شاخه شدن ادرار گاهی وقت ها،همچین احساس میکنم آن عضله که باید ازاد شود تا من راحت ادرار کنم آزاد نمیشود

    برای این مشکل آزمایش سونوگرافی پروستات دادم و میخواستم راهنمایی کنید و بگید نتیحه نرماله یا غیرطبیعی خیلی نگرانم،ممنون میشم

    سایز
    17cc
    ابعاد
    32×34×28
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید از نظر تنگی محرا بررسی شوید
  • تصویر کاربر سپیده جمعه ۲۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.حدود 11 ماهه که پدرم پهلوی راستش درد میکنه و میزنه تو شکمش.تا اینکه یک ماهه پیش به تشخیص دکتر گفتن که کلیه ازبین رفته و باید خارج بشه.اما هنگام عمل به علت چسبندگش شدید داخل شکم نتونستن این کارو کنن.و حتی دکتر گفت ما نمیدونیم که سر منشا اصلی این تومور کجاست که زده به کلیه و کلیه رو از بین برده.حالا اینم جواب ازمایششه که براتون فرستادم میخاستم من را راهنمایی کنید.پدرم وزنش هم 56 کیلو خیلی وزن کم کرده حدود 7 الی 8 کیلو.و الان هم کمرش درد میکنه حتما باید روزی یه مسکن مصرف کنه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سی تی اسکن با تزریق کمک کننده ایت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ساسان سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    لطفا وضعیت من در این آزمایش رو میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      گرزارش؟
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

زگیل تناسلی و ازدواج چه ارتباطی با یکدیگر داند؟ایا کسی که زگیل تناسلی دارد میتواند ازدواج کند؟بله…
در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر