جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برش پروستات از طريق عمل جراحی turp

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سوالی که معمولا برای افراد مختلف پیش می اید این است که turp چیست? در جواب باید گفت که عمل turp، بُرش پروستات از راه مجرای ادرار (TURP) و یک عمل جراحی استاندارد برای درمان بزرگی (خوش خیم) پروستات است.

هدف این جراحی، برداشتن بخشی از پروستات است که موجب بروز علائم شده است. این روش جراحی، نوعی درمان “کم تهاجمی” تلقی می شود. افرادی با حجم پروستات 30 تا 80 میلیمیتر، مناسب ترین گزینه برای این عمل هستند.  

عمل turp چگونه انجام می شود؟

این جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی انجام می شود. در این جراحی، پزشک از یک رسکتوسکوپ، برای ورود به مثانه از راه مجرای ادراری استفاده می کند. رسکتوسکوپ، نوعی اندوسکوپ است که با یک حلقه ی سیمی در انتهای خود، پروستات را با جریان الکتریکی فرکانس بالا، بُرش می دهد.

علاوه بر این، وجود یک دوربین روی رسکتوسکوپ، به پزشک این امکان را می دهد که پروستات را از طریق تصاویری با کیفیت بالا، روی یک صفحه ی ویدیویی بررسی کند. در طول جراحی، پزشک با استفاده از این حلقه، آدنوم (تومور خوش خیم) را به صورت تکه هایی کوچک از مثانه و مجرای ادراری خارج می کند.

درمان پروستات1

برای اطمینان از برقراری جریان ادرار پس از جراحی، یک کاتتر درون مثانه قرار داده می شود. سپس، مثانه و مجرای ادرار از طریق کاتتر با یک مایع استریل شست و شو داده می شوند تا از تشکیل لخته جلوگیری شود. کاتتر به مدت 1 الی سه روز در جای خود باقی می ماند، تا زمانی که زخم ها بهبود پیدا کنند و خودتان بتوانید ادرار کنید.

توصیه های قبل از عمل TURP

پزشک به شما دستورالعملی در مورد نحوه آماده سازی برای عمل جراحی ارائه می دهد. جهت آمادگی برای بیهوشی، باید 6 ساعت قبل از جراحی از خوردن، آشامیدن و یا سیگار کشیدن خودداری کنید.

  • در صورت وجود عفونت های ادراری باید با انجام آزمایش و خوردن آنتی بیوتیک کاملاً عفونت ادراری را کنترل کرد.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین و وارفارین باید یک هفته قبل از عمل با نظر پزشک دارو قطع گردد.
  • عمل جراحی turp با بی حسی موضعی نخاعی انجام می شود.
  • این عمل روی توانایی جنسی تأثیری ندارد ولی اغلب باعث ریزش مایع منی به مثانه می شود که با ادرار دفع می گردد.
  • به مدت 24 ساعت بعد از عمل سوند مجرا برای شستشو و جلوگیری از لخته شدن ادرار گذاشته می شود.
علل درد و سوزش ادرار

پیگیری های بعد از عمل

اولین ویزیت شما دو هفته پس از جراحی خواهد بود. برای تعیین نوبت، با مطب و یا کلینیک پزشک خود تماس بگیرید. بزرگ شدن پروستات در بیش از 90 درصد موارد خوش خیم است ولی گاهی در موارد اندک، متاسفانه بزرگی پروستات همراه با سرطان پروستات می باشد.

بافتهای بریده شده از پروستات به آزمایشگاه فرستاده می شود تا اگر بزرگی پروستات همراه با سرطان باشد، تشخیص داده شود. در اولین مراجعه به پزشک، جواب پاتولوژی را از آزمایشگاه اخذ و همراه خود بیاورید.

چه زمانی می توانم فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرم؟

شما معمولاً 2 تا 3 روز پس از جراحی، از بیمارستان مرخص می شوید. مدت زمان بستری شدن ممکن است در بین کشورهای مختلف، متفاوت باشد. ادرار شما ممکن است به مدت چند روز خونی باشد. همچنین ممکن است به مدت چندین هفته، از نیاز فوری به ادرار و یا درد به هنگام ادرار رنج ببرید.

قرص سیالیس

به مدت 4 تا 6 هفته پس از جراحی:

  • روزانه 1 تا 2 لیتر آب بنوشید.
  • اجسام سنگینتر از 5 کیلوگرم بلند نکنید.
  • ورزش سنگین انجام ندهید و دوچرخه سواری نکنید.
  • وارد حمام آب گرم و سونا نشوید.
  • با تنظیم برنامه غذایی خود، از یبوست جلوگیری کنید.
  • درمورد داروهای قبلی خود با پزشک مشورت کنید.

به مدت 2 تا 3 هفته، از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید. ممکن است پس از جراحی برش پروستات از راه مجرای ادرار، انزال معکوس را تجربه کنید. این شرایط، زمانی رخ می دهد که مِنی در حین ارگاسم به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی وارد مثانه شود.

در صورت وقوع شرایط زیر باید با پزشک خود مشورت کنید یا دوباره به بیمارستان مراجعه کنید:

  • تب بالا
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • خونریزی یا درد شدید

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

2.2/5 - (4 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    باسلام در ازمایشات و سونوگرافی جدیدکیست 28 میلیمترد کلیه راست و پروستات با حجم 58 سی سی گزارش شده با توجه به مراجعات متعدد و عدم نتیجه ویزیت پزشکان متخصص استاد ایا راه درمان مطمعن و یا دارویی موثربرای رفع کیست ها و حجم پروستات وجود دارد؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر افشين جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب؛ آزمايش پيوست مربوط به بيمار مرد ٧٢ ساله مي باشد كه در حدود شش ماه قبل سنگ حالب هر دو كليه داشته و عمل نموده و بعد از آن دچار عفونت ادراري گرديده و داروهاي مربوطه را مصرف مي نموده است. در همان زمان عمل نتيجه تست psa حاكي از بزرگي پروستات بوده كه پزشك معالج دليل اين امر را عفونت ادراري دانسته و گفتند با گذشت زمان به اندازه طبيعي باز خواهد گشت. علي اليحال نتيجه آزمايش جديد psa كه خدمت شما ارسال شده آيا ضرورت بررسي بيشتر پروستات را تاييد مينمايد؟
    با تشكر از صرف وقت و پاسخ شما
    خدانگهدار
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام بهتر است اول MRI multiparametric بگیرید ببینم ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
  • تصویر کاربر Ali پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چندبار ازتون سوال کردم درمورد التهاب پروستات گفتین خودتون رو بزنین ب بیخیالی و در اب گرم بشینید اقای دکتر من خیلی میترسم ب درد لگنی و دردای بد دچار بشم چیکار کنم اینجوری نشم؟؟لطفا خواهش راهنماییم کنید
    جدیدا سوزشم بهتر شده اما تکرر ادرار دارم و احساس میکنم ادرارم دارم
    ادرارم راحت میاد ومشکلی نداره ایا التهاب بنده قابل درمان هستش؟؟۳ ماه دچار سوزش و تکرر ادرار هستم و دکتر اورولوژی تشخیص دادن بنده دجار التهاب شدم و قابل درمانه و قرص پروستا پاریج بهم دادن و گفتن در اب گرم بشینم و سبک زندگی رو عوض کنم
    ۲۱ سالمه اقای دکتر راهنماییم کنید ثواب میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امير جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام من جواني ٢٧ ساله هستم جديدا پس از تحريك مختصر و ارتباط معمولي با جنس مخالف مقدار زيادي پيشاب از من همراه جريان ادرار و در انتهاي ادرار خارج ميشه به طوري كه در انتهاي ادرار جريان چسبناك و غليظي ايجاد ميشه . ازمايشات ادرار و سونوگرافي مثانه و پروستات هم انجام دادم و همه چيز سالم بوده . خواستم بدونم آيا مشكلي هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      این موارد بیشتر عصبی است وبا دارو خوب نمیشود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      وضمنا مهم وبیماری نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدالعلی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سوال ارسال شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهران چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده 48 سال دارم به تشخیص پزشک مشکل عفونت پروستات دارم و50روز هست انواع انتی بیوتیک و تامسولسین میخورم هنوز بهبودی حاصل نشده وسوزش ادرار دارم لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      داروها را قطع کند واب زیاد بخورید خوب میشود
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام دکتر در شهرستان میشه مشاوره بیهوش قلب ریه انجانم داد برای شما قابل قبوله. هزینه عمل با دفترچه روستایی تقریبا چنده .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر حجت سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    چهار سال هست تحت درمان هستم توسط آقای دکتر ولی دژ آباد در رشت از اول با نازک شدن ادرار مراجعه کردم وآزمایش psaدادم حدود شش وبعدا هشت وبامصرف دارو الان دو هست هفته قبل با سونو گرافی که دادم حجم ادرار باقی مانده بعد از تخلیه به 100 cc رسیده وهمچنین به سختی ادرار می کنم وکلیه راست هم سنگ به اندازه 4 میل دارم آیا نیاز به عمل دارم یانه ؟در ضمن داروی فشار خون هم مصرف می کنم قرص تامسور وفیناید 5 وجدیدا قرص پروستاکر مصرف می کنم قرص فشار خون هم آملی پرس 5 هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 7779 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من پسری 33 ساله  ومجرد هستم از 22 سالگی دوچار التهاب پروستات شدم به خاطر خودارضایی و تا الان هم این التهاب مزمن ادامه داشته و هر روشی و دارویی که استفاده کردم نتیجه نداده اندازه پروستات در سونوگرافی هر بار  یه اندازه ای هست یه بار 25 سی سی یه بار 22 سی سی و این اواخر که خودارضایی گذاشتم کنار 19 سی سی هست و در سونوگرافی یه کیست 5 میلی هم در پروستاتم بوده و پی اس آ هم زیر دو بوده. اما با وجود تمامی این آزمایشات هنوز موقع نشستن یا راه رفتن دوچار درد از ناحیه مقعد هستم . در اکثر مواقع دوچار درد از ناحیه مقعد و دو شاخ شدن ادرار قبل و بعد از ادرار  هستم حتی این اواخر به مدت یک ماه قرص تاوانکس استفاده کردم قبا از اون هم قرص آمونیک را استفاده کردم اما کامل نتیجه بخش نبوده ود حال حاضر بیش از یک ماهه قرص تانکس را دوباره دارم استفاده میکنم اما به طور کامل نتیجه بخش نبوده و با کوچکترین تحریک جنسی دوباره دوچار درد از ناحیه مقعد میشوم و تعداد دفعات ادرار گردنم در طول روز بیشتر می شود و هنگام درد هر غذای که طبعش گرم باشه مثل موز بخورم دردش بیشتر میشود اما در حالت عادی بسیار کمتر . این درد چند ساله زندگی رو برام تلخ کرده و روحیم را از دست داده ام و خود را باخته ام .آقای دکتر از جنابعالی استدعا دارم راهی یا روشی معرفی کنید خواهشا . پیشاپیش از راهنمایتون ممنون و متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان درد نشستن در اب گرم وبیخیالی با ورزش است دارو خوب نمیکند
    2. تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      عمل چی.با عمل خوب میشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر کرمی،من بیست سال سن دارم و دچار تکرر ادرار و گاهی دوشاخه شدن ادرار و جریان باریک ادرار شدم
    سونوگرافی انجام دادم و بهم گفته شد که سایز پروستات 18 سی سی میباشد و کلیه هام سالمه و سنگ ندارم
    بهم گفتن که التهاب و عفونت مثانه و پروستات دارم
    باتوجه به داروهایی که برایم نوشته شده،در سن من ضرر ندارد خواستم بپرسم که خیالم راحت باشه قبل از مصرف،البته یک نوبت مصرف کردم و قطع کردم که از شما سوال بپرسم و خیالم راحت باشه،در همان دفعه اول ادرارم زرد خیلی پررنگ شد،مشکلی ندارد ؟
    داروهایی که برایم نوشته شده :
    قرص سیپروکینول 500,فنازومکس100,قرص گیاهی پروستاتان
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      در سن شما درمان نميخواهد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر