جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برش پروستات از طريق عمل جراحی turp

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سوالی که معمولا برای افراد مختلف پیش می اید این است که turp چیست? در جواب باید گفت که عمل turp، بُرش پروستات از راه مجرای ادرار (TURP) و یک عمل جراحی استاندارد برای درمان بزرگی (خوش خیم) پروستات است.

هدف این جراحی، برداشتن بخشی از پروستات است که موجب بروز علائم شده است. این روش جراحی، نوعی درمان “کم تهاجمی” تلقی می شود. افرادی با حجم پروستات 30 تا 80 میلیمیتر، مناسب ترین گزینه برای این عمل هستند.  

عمل turp چگونه انجام می شود؟

این جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی انجام می شود. در این جراحی، پزشک از یک رسکتوسکوپ، برای ورود به مثانه از راه مجرای ادراری استفاده می کند. رسکتوسکوپ، نوعی اندوسکوپ است که با یک حلقه ی سیمی در انتهای خود، پروستات را با جریان الکتریکی فرکانس بالا، بُرش می دهد.

علاوه بر این، وجود یک دوربین روی رسکتوسکوپ، به پزشک این امکان را می دهد که پروستات را از طریق تصاویری با کیفیت بالا، روی یک صفحه ی ویدیویی بررسی کند. در طول جراحی، پزشک با استفاده از این حلقه، آدنوم (تومور خوش خیم) را به صورت تکه هایی کوچک از مثانه و مجرای ادراری خارج می کند.

درمان پروستات1

برای اطمینان از برقراری جریان ادرار پس از جراحی، یک کاتتر درون مثانه قرار داده می شود. سپس، مثانه و مجرای ادرار از طریق کاتتر با یک مایع استریل شست و شو داده می شوند تا از تشکیل لخته جلوگیری شود. کاتتر به مدت 1 الی سه روز در جای خود باقی می ماند، تا زمانی که زخم ها بهبود پیدا کنند و خودتان بتوانید ادرار کنید.

توصیه های قبل از عمل TURP

پزشک به شما دستورالعملی در مورد نحوه آماده سازی برای عمل جراحی ارائه می دهد. جهت آمادگی برای بیهوشی، باید 6 ساعت قبل از جراحی از خوردن، آشامیدن و یا سیگار کشیدن خودداری کنید.

  • در صورت وجود عفونت های ادراری باید با انجام آزمایش و خوردن آنتی بیوتیک کاملاً عفونت ادراری را کنترل کرد.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین و وارفارین باید یک هفته قبل از عمل با نظر پزشک دارو قطع گردد.
  • عمل جراحی turp با بی حسی موضعی نخاعی انجام می شود.
  • این عمل روی توانایی جنسی تأثیری ندارد ولی اغلب باعث ریزش مایع منی به مثانه می شود که با ادرار دفع می گردد.
  • به مدت 24 ساعت بعد از عمل سوند مجرا برای شستشو و جلوگیری از لخته شدن ادرار گذاشته می شود.
علل درد و سوزش ادرار

پیگیری های بعد از عمل

اولین ویزیت شما دو هفته پس از جراحی خواهد بود. برای تعیین نوبت، با مطب و یا کلینیک پزشک خود تماس بگیرید. بزرگ شدن پروستات در بیش از 90 درصد موارد خوش خیم است ولی گاهی در موارد اندک، متاسفانه بزرگی پروستات همراه با سرطان پروستات می باشد.

بافتهای بریده شده از پروستات به آزمایشگاه فرستاده می شود تا اگر بزرگی پروستات همراه با سرطان باشد، تشخیص داده شود. در اولین مراجعه به پزشک، جواب پاتولوژی را از آزمایشگاه اخذ و همراه خود بیاورید.

چه زمانی می توانم فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرم؟

شما معمولاً 2 تا 3 روز پس از جراحی، از بیمارستان مرخص می شوید. مدت زمان بستری شدن ممکن است در بین کشورهای مختلف، متفاوت باشد. ادرار شما ممکن است به مدت چند روز خونی باشد. همچنین ممکن است به مدت چندین هفته، از نیاز فوری به ادرار و یا درد به هنگام ادرار رنج ببرید.

قرص سیالیس

به مدت 4 تا 6 هفته پس از جراحی:

  • روزانه 1 تا 2 لیتر آب بنوشید.
  • اجسام سنگینتر از 5 کیلوگرم بلند نکنید.
  • ورزش سنگین انجام ندهید و دوچرخه سواری نکنید.
  • وارد حمام آب گرم و سونا نشوید.
  • با تنظیم برنامه غذایی خود، از یبوست جلوگیری کنید.
  • درمورد داروهای قبلی خود با پزشک مشورت کنید.

به مدت 2 تا 3 هفته، از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید. ممکن است پس از جراحی برش پروستات از راه مجرای ادرار، انزال معکوس را تجربه کنید. این شرایط، زمانی رخ می دهد که مِنی در حین ارگاسم به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی وارد مثانه شود.

در صورت وقوع شرایط زیر باید با پزشک خود مشورت کنید یا دوباره به بیمارستان مراجعه کنید:

  • تب بالا
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • خونریزی یا درد شدید

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

2.2/5 - (4 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیدمهرعلی شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر کرمی عزیز شرمنده کراتینم دو سه سالی است بالاست اخرین تستی که دادم 137و psa118 کشت ادرارم خوب بوده عجالتن تصاویرش را براتون ارسال میکنم اندازه پروستاتم 35 ccبزرگتر از حد نرمال استو گاهآ تا 42ccهم مشاهده شده اوره خونم 61 وچند نوبت به دکتر کلیه مراجعه کردم کپسول امنیک وتامسولوسین یک نوبت الوپرینول با ترازوسیت برام تجویز کرد الان چهارپنج روزه سوزش ادرار شدید دارم تو سونو که گرفتم چیزی مشاهده نشده دیروز دکتر کلیه دیگه افلوکساسین و تامسولوسینوپروستاتانو فنازومکس 100 برام تجویز کرده لطفا راهنماییم کنید قبلا از توجه شما به سوالم سپاسگذاری میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر. پدرم 65سال دارن. حدود 6 ماه قبل ازمایش psa دادن که 6.9 به دست اومد. بعد دکترشون قرص هایی رو تجویز کردن آزمایش psaشد 5.7 و مرتبه اخر شد 5.4. یعنی بعد از سه ماه. هفته قبل بیوپسی کردن که نتیجه شد گلیسین 3+4. تشخیص در مراحل درمانی از نظر جنابعالی چیه. ممنون از راهنمایی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      یلام سنبه لیتیید صحبت کنیم ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ بفرمایید دکتر کرمی گفته
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ساعت۵عصر
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام بنده 50 سال سن دارم پروستاتم از حد طبیعی بزرگتر است شماره psa هم بین یک و نیم تا دو نیم متغیر است البته الان مشکلی در ادرار کردن ندارم البته یک بار تا 5 رسید ولی دکتر گفت عفونت است با خوردن انتی بیوتیک psa به یک رسید خواستم بپرسم تا چند شماره psa باید باشه که احساس خطر کرد ممنونم ایا شماره psa با سرطان پروستات ارتباط دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر.من دانشجوی ارشد دانشگاه شیراز رشته مکانیک هستم.موضوع پایان نامه من در رابطه با میزان فشار وارد بر مثانه در اثر گرفتگی پروستات است.حدود یک سال است که روی موضوع کار شده و تمام شبیه سازی های مکانیکی انجام گرفته.هدف مطالعه ی غیر تهاجمی مشکلات دستگاه ادراری است.امیدواریم بشود جواب سوالات زیادی را در رابطه با بیمار بدون انجام تست نوار مثانه بدست آورد.این کار در گروه بایومکانیک جای میگیرد و از نظر علمی بسیار مطرح است.من به نتایج نوار مثانه تعدادی بیمار و سازو کار این روش نیاز دارم برای تطبیق واقعیت و شبیه سازی نرم افزاری.از شما درخواست همکاری دارم.اکثر پزشکان به کارهای تحقیقاتی علاقه ای نشان ندادند.با دیدن سایت و مقالات شما امیدوار شدم که شما شاید مایل به همکاری باشید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر نصرالله پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    باسلام .سونوگرافی از پروستات انجام دادم نتیجه سونو پروستات به ابعاد(47*47*33)میلیمتر وحجم تقریبی 39سی سی(بزرگتراز نرمال)واکوی هتروژن رویت شد.آزمایش PSAپیشنهاد شد انجام دادم نتیجه آزمایش Total PAS=0845 میباشد .لطفا دستور بفرمائید چکار کنم ودرصورت نیاز ب دارو چه داروی وچه مدت استفاده نمایم .باتشکر باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمایش خوب است اگر مشکلات ادراری ندارید درمان نمیخواهد. اینستاگرام من به ادرس drkarami و تلگرام کانال سلامتی مردان به ادرسirdarman@ را پیگیری وبهدوستانتان اطلاع دهید
  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    من پدربزرگم 90 سالشه'بردم دکتر گفتن که مشکل پروستات خوش خیم داره 'براش داروهای پوریناسین و فینوپروست و گاباتین نوشتن'اما الان هیچ کنترلی روی ادرارش نداره!بنظرتون جناب دکتر باید براش چکار کنم?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ادرارش تخلیه نمی کند باید سوند بگذارید
  • تصویر کاربر عليرضا پنجشنبه ۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من تقريبا ١ماه پيش سر التم زخم شد قرمز 4تا روي بيزمم چنتا چيز مثل جوش قرمز بزرگ زد ولي جوش نيست دردم نداره فقط بزي وقتا ميخاره دكتر پوست گفت گال گرفتي ١ماه بيشتر پمادو لوسين زدم ولي هيچ تاثيري روشون نداشت ميشه يه راهنمايي بكنين تا قبل اينكه بيام پيشتون كه چي امكان داره باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      شبیه حساسیت پوستی است دکتر پوست بروید
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام
    من از 15 سالگی تا 18 سالگی و از 25 سالگی تا 29 سالگی خودارضایی داشتم که الان 5 ماهه ترک کردم ولی درد زیر شکم و بیضه دارم و نیز یه حالت بی حسی و درد در باسن موقع نشستن دارم و نیز ترشحات غلیظ همراه ادرار یا بدون ادرار از من خارج میشه که احساس میکنم مال پروستاته . به پزشک مراجعه کردم و با آزمایش سونوی مثانه و کلیه که نرمال بود و تخلیه مثانه خوب بود ولی حجم پروستات 31 سی سی شده که دکتر امنیک و فلوکساسین تجویز کرد که تاثیری نداشت نظر شما چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر عزیز.. من 34 سالم هست و سونوگرافی گفته پروستاتم از لحاظ سایز لب مرز هست یعنی بزرگ شده.... سوالم اینه آیا ور رفتن و دردست گرفتن مداوم آلت موجب بزرگی پروستات میشه؟ واین کار خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهناز سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    آيا جواب آزمايش psa ٢سال و نيم بعداز عمل جراحي راديكال پرستات بدخيم الان 026 طبيعي است؟
    ٢سال پيش هم برق گذاشتن و مرتب ازمايش psa دادن 6ماه قبلي 008بود ولي الان 026 طبيعي هست؟ درضمن الان 6ماه هست كه مرتب در منزل نلاتون استفاده ميكنند اخرين بار ٧ماه پيش سيستوسكوپي كردن
    الان راه خاصي هست براي بهبود اين مسيله؟
    ايشان نزديك يكسال و نيم بدون مشكل بودند پس از عمل .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      راه درمان ان فقط پيگيري است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر