جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) ، به گروهی شامل بیش از 200 ویروس مرتبط گفته می شود که برخی از آن ها از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می گردند. انواع HPV مقاربتی، به دو گروه کم خطر و پرخطر تقسیم می شوند. ویروس های HPV کم خطر، عمدتاً هیچ بیماری ایجاد نمی کنند. با این حال، برخی از انواع HPV کم خطر می تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد، دهان یا گلو شود. ویروس های HPV پرخطر می توانند باعث ایجاد چندین نوع سرطان گردند. حدود 14 نوع ویروس HPV پرخطر وجود دارد و دو مورد از آن ها، HPV16 و HPV18، مسئول ایجاد اکثر سرطان های مرتبط با HPV هستند. عفونت HPV، یک بیماری شایع است: تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی، در عرض چند ماه تا چند سال پس از شروع فعالیت جنسی، به HPV آلوده می شوند.

HPV

حدود نیمی از این عفونت ها از نوع پرخطر HPV می باشند. هم مردان و هم زنان ممکن است به این عفونت و سرطان های ناشی از آن مبتلا گردند. اکثر عفونت های HPV باعث بروز سرطان نمی گردند: سیستم ایمنی بدن معمولا عفونت های HPV را کنترل می کند تا باعث بروز سرطان نشوند. عفونت‌ های پرخطر و مقاوم HPV، می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند: گاهی اوقات عفونت‌های HPV نمی توانند توسط سیستم ایمنی کنترل گردند. هنگامی که عفونت پرخطر HPV برای سال‌ها ادامه یابد، می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات سلولی شود که در صورت عدم درمان، ممکن است در طول زمان بدتر شده و تبدیل به سرطان گردد. واکسیناسیون HPV می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند: واکسن های HPV می توانند از ابتلا به عفونت با انواع پرخطر HPV، سرطان های مرتبط با آن و زگیل تناسلی جلوگیری نمایند.

عفونت HPV باعث بروز چه سرطان هایی می شود؟

ابتلای طولانی‌ مدت به انواع پرخطر ویروس HPV، می‌ تواند باعث بروز سرطان در قسمت‌ هایی از بدن شود که HPV آن را آلوده می‌کند، مانند دهانه رحم، اوروفارنکس (بخشی از گلو در پشت حفره دهان) که شامل یک سوم پشتی زبان، کام نرم، دیواره های کناری و پشتی گلو و لوزه ها می باشد، مقعد، آلت تناسلی، واژن و وولوا.

HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)، می تواند سلول های سنگفرشی و پوشاننده سطوح داخلی این اندام ها را آلوده نماید؛ به همین دلیل، بیشتر سرطان های مرتبط با HPV، از نوع سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی هستند. برخی از سرطان های دهانه رحم، ناشی از ورود ویروس HPV به سلول های غدد موجود در این اندام بوده و آدنوکارسینوم نامیده می شوند.

سرطان های مرتبط با HPV عبارتند از:

  • سرطان دهانه رحم: تقریباً همه انواع سرطان دهانه رحم، توسط ویروس HPV ایجاد می شوند. غربالگری های معمول، می‌توانند از ابتلا به اکثر سرطان‌های دهانه رحم جلوگیری کنند، زیرا امکان یافتن و حذف سلول های پیش سرطانی را، قبل از تبدیل شدن به سرطان، برای پزشکان فراهم می نمایند؛ در نتیجه، نرخ بروز سرطان دهانه رحم در ایالات متحده در حال کاهش است.
سرطان دهانه رحم
  • سرطان های اوروفارنکس: بیشتر این سرطان ها توسط ویروس HPV (70٪ موارد در ایالات متحده) و در گلو (معمولاً لوزه ها یا پشت زبان) ایجاد می شوند. آمار ابتلا به این سرطان، سالانه در حال افزایش است. سرطان های دهان و حلق، در حال حاضر شایع ترین سرطان مرتبط با HPV در ایالات متحده می باشند.
  • سرطان مقعد: بیش از 90 درصد سرطان های مقعد توسط ویروس HPV ایجاد می شود. تعداد موارد جدید و مرگ و میر ناشی از سرطان مقعد، سالانه در حال افزایش است. سرطان مقعد در زنان، تقریبا دو برابر مردان رخ می دهد.
  • سرطان آلت تناسلی مردانه: بیشتر سرطان های آلت تناسلی مردانه (بیش از 60٪) توسط ویروس HPV ایجاد می شود.
  • سرطان واژن: بیشتر سرطان های واژن (75 درصد) توسط ویروس HPV ایجاد می گردد.
  • سرطان ولوا: بیشتر سرطان های ولوا (70 درصد) توسط ویروس HPV ایجاد می شود.

ویروس های HPV پرخطر، عامل ایجاد حدود 5 درصد از سرطان ها در سراسر جهان می باشند، به طوری که تخمین زده می شود سالانه 570000 زن و 60000 مرد به یک سرطان مرتبط با HPV مبتلا می شوند. سرطان دهانه رحم، یکی از شایع ترین سرطان ها و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان، در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​است. در این کشورها، آزمایش های غربالگری و درمان تغییرات اولیه سلول های دهانه رحم، به آسانی در دسترس نیست.

HPV چگونه منتقل می شود؟

HPV به راحتی می تواند بین شرکای جنسی منتقل شود. این بیماری می تواند از طریق هرگونه تماس نزدیک پوست به پوست، از جمله رابطه جنسی واژینال-آلت تناسلی مردانه، آلت تناسلی مردانه-مقعدی، آلت تناسلی مردانه-دهانی، واژینال-دهانی و استفاده از اسباب بازی های جنسی یا اشیاء دیگر منتقل گردد. استفاده از کاندوم و سد های دهانی (dental dams)، می تواند شانس انتقال HPV را کاهش دهد اما به طور کامل از انتقال آن جلوگیری نمی کند.

تاثیر کووید 19 روی بیضه ها

علائم عفونت HPV

عفونت HPV پرخطر، معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. تغییرات سلولی پیش سرطانی، ناشی از عفونت مداوم HPV در دهانه رحم، به ندرت باعث ایجاد علائم می شود، به همین دلیل است که انجام غربالگری منظم برای سرطان دهانه رحم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود ضایعات پیش سرطانی در سایر نقاط بدن، ممکن است علائمی مانند خارش یا خونریزی ایجاد نماید. اگر عفونت HPV به سرطان تبدیل شود، این سرطان ممکن است علائمی مانند خونریزی، درد یا تورم غدد داشته باشد.

واکسیناسیون HPV

واکسن HPV Gardasil 9® می تواند از افراد، در برابر عفونت ناشی از 9 نوع HPV محافظت کند: دو نوع HPV کم خطر، که باعث بروز اکثر زگیل های تناسلی می شوند، و هفت نوع HPV پرخطر، که سبب بروز بیشتر سرطان های مرتبط با HPV می گردند. واکسیناسیون HPV، نوعی محافظت قوی در برابر ابتلا به انواع جدید ویروس HPV نیز ایجاد می کند. واکسیناسیون، یک روش پیشگیری است و در درمان عفونت کاربردی ندارد.

واکسن HPV برای درمان عفونت های HPV یا بیماری های ناشی از آن استفاده نمی شود. تخمین زده می شود که این واکسیناسیون بتواند تا 90 درصد از ابتلا به سرطان های مرتبط با این ویروس پیشگیری نماید.

چه کسانی باید واکسن HPV را دریافت کنند؟

دریافت واکسن های HPV برای دختران و پسران، در سنین 11 یا 12 سالگی توصیه می شود و می توان آن را از سن 9 سالگی نیز شروع کرد. واکسیناسیون حتما باید هم برای مردان و هم برای زنان انجام گیرد، زیرا هر دو گروه ممکن است به سرطان های دهان، گلو و مقعد و همچنین زگیل تناسلی مبتلا شوند. انجام واکسیناسیون، همچنین می تواند شیوع ویروس HPV را کاهش دهد.

کودکانی که واکسن خود را قبل از سن 15 سالگی شروع می کنند، برای ایجاد محافظت کافی به دو دوز از واکسن نیاز دارند. برای جوانانی که در محدوده سنی توصیه شده واکسینه نشده اند، واکسیناسیون HPV تا سن 26 سالگی توصیه می گردد. کسانی که اولین دوز خود را در سن 15 سالگی یا بالاتر دریافت می کنند، برای محافظت نیاز به سه دوز دارند.

آیا می توان واکسن HPV را در سنین بالاتر تزریق کرد؟

بله، این واکسن را می توان به بزرگسالان بین 27 تا 45 سال، که هیچ یک از دوزهای واکسن خود را در سنین کمتر دریافت نکرده اند، نیز تزریق نمود. محافظت ایجد شده توسط واکسن بری بزرگسالانی که در این گروه سنی قرار دارند کمتر است؛ زیرا این افراد با احتمال بیشتری قبلاً در معرض ویروس HPV قرار گرفته اند و بنابراین، واکسیناسیون به طور معمول برای افراد در این گروه سنی توصیه نمی شود.

غربالگری HPV و تغییرات سلولی ناشی از آن

از تست های غربالگری، برای بررسی بیماری در هنگامی که هیچ علامتی ندارد، استفاده می شود. هدف از غربالگری سرطان دهانه رحم، یافتن تغییرات سلولی پیش سرطانی در مراحل اولیه قبل از تبدیل شدن به سرطان، و در نهایت جلوگیری از پیشرفت سرطان به کمک موارد درمانی می باشد. در حال حاضر، سرطان دهانه رحم، تنها سرطان ناشی از HPV است که تست های غربالگری تایید شده ای برای آن وجود دارد. غربالگری سرطان دهانه رحم، بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی روتین برای زنان و مردان تراجنسیتی (که هنوز دهانه رحم دارند) می باشد. تست های غربالگری سرطان دهانه رحم، شامل موارد زیر می باشد:

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام روی آلت تناسلی همسرم زخم وپوسته پوسته میشه علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام عکس بفرستید
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام تو قسمت ارسال عکس مشکل دارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      با پشتیبانی سایت مشورت کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱۰ روز قبل رابطه جنسی داشتم الان ادار دارم الان.قرص سیپروفلوکساسین و داکسی سیکلین وفنازومکس مصرف کردم ولی هنوز خوب نشدم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      منظورتان سوزش ادرار است ؟ کشت ادرار داده اید ؟ تکرر ادرار ؟ ترشح از الت دارید ؟
  • تصویر کاربر سهیل یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر ...مدتی است روی الت تناسلی و بیضه برجستگیهای گوشتی کوچک مشاهد میکنم میخاستم بدون چیه و راه درمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام عکس بفرستید
  • تصویر کاربر saeid پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من حدود یک سال پیش ضایعه داشتم و اومدم پیش شما و ازمایش دادم گفتین ک hpv مثبت شده و تبخال تناسلی دارم. قرص هایی ک دادین رو استفاده کردم و واکسن گارداسیل رو زدم.الان حدود دوماه ک از ضایعه خبری نیست. رفتم ازمایش pcr دادم عکساشو براتون گزاشتم ممنون میشم بگید جواب ازمایشم الان چیه؟ مثبت شده یا منفی؟ ازمایش ایدز و هپاتیت هم دادم اونم براتون گزاشتم اونم جوابشو بگین🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام تمامی موارد منفی است
    2. تصویر کاربر saeid پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      وای باورم نمیشه اقای دکتر اخه گفتین هیچ درمانی نداره من فقط والاسیکوییر استفاده کردم و واکسن گارداسیل زدم. یعنی ممکنه این ویروس کلا از بدنم خارج شده یا تکرار ازمایش بزنم؟ نمیدونم چیکار کنم اخه بعید میدونم ازمایشگاه نیلو اشتباه کنه. اقای دکتر من میخام متاهل شم همین روزا عقدمه لطفا خیالمو راحت کنید🥺
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      بله ازدواج کنید . ضایعه فعال پوستی هم که ندارید
    4. تصویر کاربر saeid پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      خیلی ممنونم از لطف و محبت ک ب من داشتید🙏🙏
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      خواهش میکنم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عادل پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    خشکی کلاهک الت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      کالامین دی هر ۸ ساعت
  • تصویر کاربر حسام پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    همسرم تقریبا ۶ ماه قبل به رحمت خدا رفتند منم ۳۷ سالمه از اون موقع فقط دو سه بار تو خواب منی بیرون اومده ازم و هیچ رابطه ای نداشتم . اکثر موقع ها وقتی میرم دستشویی زور میزنم مایع منی بیرون میاد ازم مشکلی داره این؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام خیر مشکل خاصی نیس
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    آیا اگر کسی زگیل داشته باشد و یکبار رابطه جنسی داشته باشد امکان دارد که طرف مقابل مبتلا نشود
    چون یکبار رابطه بوده است و معلوم نیست به زگیل برخورد داشته یا نه؟
    سوال دوم اینکه اگه خانومی اچ پی وی گرفت معمولا تا چند روز بعد مشخص میشود ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام بله ممکنه مبتلا نشده باشند سوال دوم ۲ هفته
  • تصویر کاربر Amirrastegar سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    متاسفانه جواب تست hpv همسر من امده که ایشون مبتلا به این ویروس هستن با گرید 16 ،
    خانم من هم اطمینان دارم که فقط با من روابط جنسی دارن ،
    با این تفاسیر ایا من هم حتما دچار این ویروس شده ام ، من البته هیچ زگیل ندارم ،
    2. با این گرید باید چه کاری انجام داد ؟ با توجه به اینکه زمان دقیق مبتلا شدن را نمیدانیم ؟
    3. ایشون میگه پارسال فقط از لیزر برای موهای اضافه استفاده کردن که رفته زیر دستگاه ؟ ایا غیر از رابطه جنسی هم امکان مبتلا شدن را دارد

    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام معمولا رابطه جنسی عامل اصلی است اما ایا ایشان تست پاپ اسمیر انجام داده یا خیر ؟
    2. تصویر کاربر Amirrastegar سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      بله تست پاپ اسمیر هم دادن . یعنی هر دو را با هم دادن
    3. تصویر کاربر Amirrastegar سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      بله انجام دادن ، هر دو را باهم انجام دادن
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      اگر تست خونی مثبت شده اهمیتی نداره اما تست پاپ را کامل نفرستاده اید . مدارک را کامل بفرستید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر طاها پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر مدت چند ماهی با خانمی رابطه ی ایمن داشتم الان بعد از چند ماه روی کلاهک آلتم چنتا دونه ی خیلی ریز دیدم می خواستم بدونم ممکنه زگیل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام عکس بفرستید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    آقای دکتر در ادامه سوال قبلی که فرمودید یبوست دارم و داروی اعصاب مصرف می کنم نه خیر یبوست نداشته و داروی اعصاب هم مصرف نمی کنم و انزالم گاها خشک می شود نه همیشه /واسه دردهایی با منشا عصبی یعنی نوروپاتی به خاطر عوارض بسیار زیاد داروها مثل گاباپنتین نمی توانم مصرف کنم شما چه توصیه ای می کنید و حتی اگر دارو مصرف کنم بعد از قطع دارو دوباره علایم درد بر می گردد ؟ یعنی دارو جنبه مسکن دارد؟ و درمان قطعی ندارد دردناک بودن انزال؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش)
      خير این دردها منشا عصبی دارد و گاباپنتین داروی نسبتا خوبیه در دوز پایین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر