اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر محمدنقی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 500 مشاهده پرسش
    بنده دوبار به سونگرافی مراجعه کردم در بار اول گفته هر دو کلیه دارای اندازه و شکل و اکوژنسیته پارانشیمی و افتراق کورتیکومدولاری طبیعی می باشد و تصویر یک کیست کورتیکال 9 میلیمتری در کورتکس میانی کلیه چپ مشهود است
    و در بار دوم گفتن که در قطب بالایی کلیه چپ تصویر اکوژن با سایه خلفی به طول 65میلیمتر و در کالیس میانی تصویر اکوژن دیگری به قطر 4میلیمتر دیده میشود و هیدرونفروز یا توده فضاگیر دیده نشد لازم به ذکر است که هردو سونگرافی در یک روز انجام شده لطفا راهنمایی کنید جای نگراتی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      این سنگها درمان نمیخواهد اب زیاد ونمک کم تستفاده کنید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام.پیرو سوال شمارهr55xf6143521.فرموده بودید عکس الت بفرستم براتون.دیگه قشنگ تر از این نتونستون عکس بگیرم.سوالمو یک بار دیگه خدمتتون عرض میکنم.۲ماه پیش داخل استخر بودم که یکی از دوستانم به شوخی التم محکم فشار داد.از همون روز به بعد التم هم درد میکنه(دردش اخیرن شدید شده و با خوردن مسکن هم خوب نمیشه)هم التم به سمت چپ کج شده‌.تو عکس ارسالی هم مشخص الت به سمت چپ وای میسته.التم مشکل پیدا کرده؟حالت نعوذ هم نداشت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید
  • تصویر کاربر حیدر شنبه ۱ دی ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر .
    ممنونواز اینکه به خوبی پاسخگوی سوالات هستید.اقای دکتر اقایی هستم ۳۵ساله حدود یک ماه است که روی الت تناسلیم ۵تا۶عدد زگیل زده که با تست Hpvمشخص شد که از تیپ ۱۶و ۱۱است. این خیلی باعث نگرانی من و خانمم شده است...میخواستم ببینم هزینه فریز کردن این زگیلها چقد میشه.
    واینکه شما در بیمارستان نیکان هم این عمل را انجام میدهید.بعد از فریز کردن نیاز به مراقبت برای نزدیکی دارم یا نه؟
    من دو فرزند دختر۱۰ساله و پسر ۸ساله دارم ممکن این مشکل واسه اوناهم.پیش بیاد ؟ نیاز به در مان خاصی دادند یانه؟
    ممنون میشم پاسخ گو باشید.
    اگه هزینه فریز کردن را بفرمایید ممنون میشم تا بتونم خدمتتون برسم.
    سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      درمان طلایی این زگیلها کرایو است بیایید در خدمتم امروز۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    2. تصویر کاربر حیدر سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      سلام ممنون از پاسخگویتون.میشه هزینه کرایو راهم بفرمایید
    3. تصویر کاربر حیدر سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      سلام.خدا قوت ممنون از پاسخگویتون.
      اگهکامکانش هست هزینه کرایو کردن هم بفرمایید باتوجه به اینکه ۶عدد زگیل کوچیک روی الت.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ دی ۹۷( 7 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سیاوش سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 23 سالمه و مجرد هستم سه چهار سال قبل متوجه شدم که روی گردن آلتم یه زایده خیلی کوچیک گوشتی دارم رفتم دکتر و گفت زگیله اما من هیچ رابطه جنسی نداشتم تا حالا ، دکتر بعدش کرایو کرد اما بعد از چن ماه باز از همونجا در اومد و همون اندازه خیلی کوچیک هست اندازه یه میلی متر، چن روز پیش متوجه شدم که مابین بیضه و مقعدم برآمدگی هایی دارم که بعضی وقتا صاف به نظر میرسه سوالم این بود که آیا اینها زگیلن؟ خیلی نگرانم کرده
    و اینکه در آینده اگر همسرم قبل از ازدواج و رابطه واکسن بزنن باز هم مبتلا میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      زگیل نیست
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 524 مشاهده پرسش
    در خواست راهنمای از جنابعالی داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام دكتر براى من پيامك امد كه سؤالى جواب داده شده اما پاسخ نيومده در سايت
    1. تصویر کاربر سحر یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      سلام دكتر آيا اين كه روى زبانم هست زگيل تناسلى هست ؟من سه روز پيش كرايو كردم قسمت تناسل را ، دكتر براى همسرم تشخيص زگيل نداده و خيلى عجيبه چون من هيچ رابطه اى نداشتم و ١٠ سال از ازدواجم ميگذره ميتوسم به دهانم انتقال ياقته باشه و پسرم رو خيلى ميبوسم و ترس از اينكه به بچه منتقل شه داره منو ميكشه البته آزمايش دادم كه هفته ى آينده حاضر ميشه من رو راهنمايي كنين ممنونم
    2. تصویر کاربر سحر یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      سلام من ١٠ سال ازدواج كردم متوجه زگيل تناسلى شدم كرايو كردم البته هنوز منتظر جواب آزمايش هستم دكتر همسرم را چك كرد و با وجود دو سه مورد روى آلت تشخيص اسكين تك داد، نگران هستم به زبانم كنقل شده باشد و چون فريند دارم نگرانم از راه بوسيدن به وى انتقال دهم خواهشمندمرراهنمايي كنيد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      اینها زگیل نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر.
    کودک من عدم نزول بیضه داشت و در سن دو سالگی عمل کرد. بیضه سمت چپ قابل رویت بود ولی دکتر گفت که آب اورده الان یکسال است که امل کرده ولی هنوز پس از یکسال هیچیک از بیضه ها نزول نداشته. اخیرا" هم HCG واحد ۵۰۰ به تعداد ۵ عدد هفته ای یکی تزریق شده ولی هنوز نزول نداشته. آیا این در درمان طبیعی است . آیا مجدد باید عمل شود؟ و از همه مهمتر آیا دکتر در عمل کوتاهی نداشنه؟
    با عرض تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      دیگر کاری نمیتوان کرد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱ دی ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر بزرگوار ، میخواستم یک خواهش از شما داشته باشم. باتوجه به اینکه شما برای بنده عمل جراحی پلی کیشن رو تجویز کردید ، میخواستم یه لطفی بفرمایید و شماره تلفنی از بیمارتون را که دچار انحنای آلت شدید مثل من که حدود 90 درجه به سمت پایین شده است رو که شما عمل پلی کیشن رو برایش انجام دادید و یا در حد و حدود این مشکل ، به من بدید تا بیشتر در مورد این عمل و درد بعد از عمل ، از ایشان چند سوال بپرسم و قدری از این استرس کاذب روح و روان و نفس خویش را رهایی بخشم. و از بابت مزاحمت خیالتان راحت بنده فرهنگی هستم و معلم می باشم. خواهش میکنم اگر میشود این لطف را در حق بنده انجام دهید. اگر هم صلاح نمی دانید ، میتوانید مجوزی را برای ایجاد تماس بنده با فرد مورد عمل واقع شده از خود فرد بیمار بگیرید و بعدش شماره را به من بدهید . با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      شما که وسواس دارید عمل نکنید بهتر است چون هر عملی عارضه خودش را دارد
    2. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      پس من که نگران سلامتی و ضایع نشدن حق همسر آینده ام هستم ویه خورده حالا کمال گرا هستم ، دیگه نباید عمل کنم ، و هیچ وقت نباید ازدواج کنم و توی این دنیا نباید خوب بشوم ؟!
      با این حساب باید گفت خداوند دردی داده ، که درمون کامل و قطعی نداره ! ولی این گفته توی عدالت خدا نمی گنجد ، او درد داده ، درمان هم داده ولی ما نرفتیم دنبال درمان قطعی و صددرصد مطلوب و کم عارضه !

      یادم باشه به دانش آموزام بگم ، اگر فردا پزشک شدید یکم حوصله به خرج بدید و از خدا بخواهید ، شاید راه حل بهتری برای درمان رو ، خودش یه جوری یادتون داد ، چون او لاحول ولا قوت الا بلله است...

      ممنون دکتر ، یا علی مدد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      بیایید حضوری صحبت کنیم
    4. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      چشم ، ان شاء الله
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ دی ۹۷( 7 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    حدودا 3 ماه چند قسمت از سر کلاهک آلت دچار تورم پوستی به حالت خشکی پوست پوست شده و همون نقاط به رنگ صورتی کمرنگ درآمده.با توجه به مراجعه به متخصص اورولوژی و استفاده از پماد های
    هیدرو کورتیزون 1درصد
    کالندولا
    و در مراجعه دوم (بخاطر این که تغییری حاصل نشد)
    پماد آلوویر 5 درصد
    به مدت 1 ماه
    هنوزم تغییری در ضایعه ایجاد شده حاصل نشده.
    جسارتا عکس براتون ارسال میکنم ولی قسمت آسیب دیده شدید تر از تصویری ک تو عکس مشخص میشه هست و قسمت هایی از پوست تغییر‌رنگ به رنگ‌تیره ایجاد شده.
    در ضمن بنده حدودا 2 سال پیش مبتلا به ویروس اچ‌پی‌وی شدم که خدمت خودتون رسیدم فریز کردم که حدودا 4 ماه هیچ ‌عودی نداشتم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      از نظر من حساسیت است
    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      حساسیت به چی میتونه باشه؟
      چه دارویی مصرف کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      به خیای جیزها پیدا کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سپيده یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 522 مشاهده پرسش
    من دختري ٣٠ ساله و مجردم
    مبتلا به اچ پي وي نوع ٣٩ دهانه رحم هستم ، بدون مشاهده زگيل خارج از رحمم ، از طريق شريك جنسيم متوجه شدم و ازمايش دادم ، آزمايش پاپ اسمير طبيعي بوده
    دكتر تجويز آزمايش كولپوسكوپي داده
    سوال از شما اينكه براي درمان بايد چيكار كنم ؟ و اينكه مي خوام با شخصي رابطه داشته باشم ولي ترس ابتلاي اون شخص به ويروس دارم بايد چطور پيشگيري كنم ار ابتلاي شريك جنسيم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷( 7 سال پیش)
      چون طبیعی است سالیانه تکرار کنید کافی است
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب