اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر بهزاد جمعه ۳ اسفند ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 495 مشاهده پرسش
    بنده 33 سالمه طول آلت جنسیم نزدیک ده سانتیمتره و این موضوع مشکلاته زیادی تو رابطم ایجاد میکنه میخواستم ببینم راهکاری وجود داره تا من طولشو بیشتر کنم خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
      ؟؟؟؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
      هنوز پر دنیا راهی برای بزرگ کردن الت تناسلی وجود ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من 25سالمه سونوگرافی کلیه دادم دکتر در کلیه سمت راستم تشخیص کیست کلسیفیکاسیون رو دادن به اندازه دو سانتی متر
    الان یه مقدار نگرانم بابت این موضوع
    پزشک گفتن سه ماه دیگه سی تی اسکن انجام بدم که سی تی اسکن و عکس سونوگرافی رو واستون فرستادم
    نظر شما چی هست؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      هر ۶ماه تکرار سونو
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      اقای دکتر این در حال حاضر خوش خیم هستش؟
    3. تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
      و اگر نیاز به برداشتن چنین کیست هایی مبتنی بر کلسیفیکاسیون باشه میشه با جراحی برشون داشت؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کریمیان چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت شما دکتر لطفا راهنمایی بفرمایید خیلی گرفتاریم. پدرم سال 94 در سنندج عمل پروستات انجامداد و کل پروستات رو برداشتند بعد از آن دچار احتباس اداری شد پیش پزشکمعالج رفتیم گقتنددر گردن مثانه دچار تنگی شدهاست و ان رو تراش دادند تاالان حدودا چهار بار دیگر تراش دادند و هر بار باتوجه به صوند زنی مداوم دوباره تنگ میشود و دچار احتباس اداری میشود . لطفا مرا راهنمایی بفرمایید . سپاس گذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      پیش دکتر صوفی مجید پور بروید در سنندج
    2. تصویر کاربر کریمیان سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      با سلام .دکتر جان خود دکتر صوفی مجید پور پدرم رو عمل کرد و حتی دوبار هم ایشان تنگی رو تراش داد .اما نتیجه ای نگرفتیم ایا تنگی گردن مثانه درمان دارد یا نه مرا راهنمایی بفرمایید اگر صلاح می دانید تا خدمت شما برسیم برای ادامه روند درمان. با تشکر از راهنمایی شما
    3. تصویر کاربر کریمیان سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      با سلام دکتر جان .خود دکتر صوفی مجید پور عمل پروستات پدرم رو انجام دادند و حتی دوبار دیگر هم عمل تراش و رفع تنگی گردن مثانه رو انجام دادند اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد و یک ماه پس از اخرین تراش بازهم سوند رد نمی شود . حالا به نظر شما درمانی برای تنگی گردن مثانه هست؟ اگر صلاح می دانید برای ادامه درمان خدمت شما برسیم ؟ ممنونم از راهنمایی و توجه شما
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    ایا زیگیل تناسلی از بین میرود ایا شریک جنسی هیچ علایمی از hpvندارد و آزمایش هم منفی است ممکن است دچار نشده باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      پس جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 540 مشاهده پرسش
    لطف کنیت ازمایش منو تفیسر کنیت جناب دکتر این ازمایش من بعد از هفت ماه عمل هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر کرمی
    با عرض پوزش
    آلت تناسلی من همانند قبل از سن بلوغه اما در حالت نعوظ ۱۱ سانتی متر میباشد و اینکه زیادی به سمت بالاست
    اول میخواستم بدونم این نوع آلت تناسلی مشکلی داره یا نه
    دوم مشکلی واسه ازدواج هست

    با تشکر از اینکه میتونیم مشکلمون رو با شما در میان بگذاریم و اینکه کسانی که این مشکل رو دارن از لحاظ روحی مشکلات زیادی دارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      نرمال است راه بزرگ کردن وجود ندارد
    2. تصویر کاربر حسن سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      ببخشید دکتر
      یعنی مشکلی واسه ازدواج وجود نداره
      این نرمالی مشکل جنسی نیست یعنی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1044 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من یکسال پیش عمل واریکوسل گرید ۳ انجام دادم بعد یکسال آزمایش انجام دادم تعداد اسپرم ها بیشتر شده ولی تحرک ۲۲ درصد هست
    میخواستم علت رو جویا بشم .آزمایش رو براتون فرستادم.
    ممکنه عود کرده باشه؟
    1. تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      تعداد ۷۵ میلیون
      مورفولوژی ۲۱ درصد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      عود نکرده نیاز به عمل مجدد نیست باید اقدام به باروری کنید
    3. تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      آقای دکتر من مجردم
      میخواستم بدونم درمان دارویی داره کم تحرکی
      ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷( 7 سال پیش)
      نه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    سلام دکتر سونو را براتون ارسال میکنم لطفا سریع جواب با ذکر داروی مصرفی را برام بفرستید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      سنگ اندازه کوچک دارد ودفع میشود مایعات زیاد بخورید
  • تصویر کاربر مجیدسلمانی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    majid slm:
    *حدود11سال میشه ک من مبتلاهستم ب تکررادرار،خودرارضایی زیادمیکردم ازسال 84 حتی چن بارتوی روز،ی رابطه مقعدی هم حدود11سال پیش داشتم قد فقط همون یکباربودوتکررادرارم چن وقت بعدازین خودارضاییهاشروع شد لحظه ارگاسم ی بخشی ازمنی ک خارج میشدازمجراناخودآگاه خودم جلوی تخلیه کامل رومیگرفتم و این ب دفعات زیاداتفاق می افتادتااینکه این مشکلوپیداکردم،الانم بعدازارگاسم شدن احساس نیازب دستشویی رفتنم خیلی بیشترمیشه

    موردبعداینکه رابطه مستقیم وجودداره بین احساس شدیدتکررادرارمن بااجابت مزاج ب این معنی ک وقتی مدفوع رودفع میکنم ب دلیل فشاری ک میادب روده ومقعدبعدازدفع این احساس ادرارب مراتب شدیدتروآزاردهنده تره وزمانیکه سعی میکنم ک مقاومت کنم دربرابرتخلیه ادرار دربیشترمواقع نیازب اجابت مزاج پیدامیکنم.مشکل یبوست وروده تحریک پذیرهم دارم

    *خوردن بعضی ازمیوه هامثل پرتقال،نارنگی،کیوی،خربزه،طالبی

    *خوردن آش وسوپ،نوشابه،چای،ماست ودوغ بشدت این تکرر ادرارو بیشتروحادترمیکنه ب گونه ای ک شب حداقل 2مرتبه من بیرون روی دارم خصوصاچای وآش،تقریبامیتونم بگم ک80درصدخوراکیهای معمول رومن نمیتونم مصرف کنم

    *موردبعدی اینکه ی وقتایی احساس نیازم ب تخلیه ادراربامیزان خروجی ادرارم همخونی نداره وگاهی این همخونیه وجودداره

    اضافه کنم ک بنده ب هیچ عنوان مشکل بی اختیاری ادرارندارم واینکه چ موقع احساس نیازب ادراروچ بعدازتخلیه ادراردرنواحی پهلوهااحساس فشارمیکنم ک توصیفش سخته درواقع ی احساسی شبیه ب احساس نفق،نتایج سونوگرافی وآزمایشاتمم نرمال بوده،داروهایی ک برام تجویزشده شامل ترازوسین،کلومیپرامین10،لگزوپرام،ویسول5،یوریناسین،اوکسی بوتینین واوفلوکساسین،اسپری دسموپرسین،باکلوفن،ی قطره کاهش حجم ادرارویه آمپول هم برای عفونت بوده ک برای سوزاک هم تجویزمیشه ک هیچکدوم اثری نداشته توبهبودبیماریم،جناب دکترشمارابخدا کمکم کنیدازکاروزندگیم افتادم دارم داغون میشم،موردآخراینکه پارسال بخاطرریزش موحدود3یا4ماه فیناستراید1میل مصرف کردم ولی بخاطرکم شدن حجم منی کنارگذاشتم،قبلش حجم وجهش منی خیلی خوب بودالان باوجودیکسال واندی ک ازآخرین مصرفم گذشته حجم وجهش اسپرمم عین سابق نشده واحساس لذت بعدازارگاسمم کم شده،آقای دکترمشکل من چیه؟چن وقت پیش هم ک دکتررفتم باانگشت ازراه مقعدپروستات رولمس کرد من دردنداشتم ولی فشارک داداحساس نیازب دستشویی رفتن داشتم هرچی بیشترفشارمیدادمثانه م بیشترتحریک میشد،برام لوفلوکساسین،موبیک وویسول تجویزکردحدود4روزه ک مصرف میکنم ولی اثری نداشته چنتاسوال دارم جناب دکتر،تصاویرسونوگرافی وآزمایش ونوارمثانه رودارم ک میفرستم براتون،یکی اینکه مشکل من واقعاچیه؟پروستاتیت مزمنه؟موردبعداینکه من فقط میخام ک تکررادرارم حل بشه وسه اینکه التهاب پروستات روی حجم منی ولذت جنسی اثرداره ک کمش کنه؟خاهش دارم ک جواب بدید دستتون رومیبوسم چون زندگیم روبشدت تحت الشعاع قرارداده این مشکل سوال آخرم اینه ک داروهای لوفلوکساسین وموبیک وویسول چن روزبایدمصرف شه ک تأثیرش روتکررادرارم معلوم شه،اگه میشه جواب روبصورت کامل بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      ‌سلام خواندم پست این شکایتها بیماری وجود ندارد سعی کنید با ورزش ونشاط خود را اسیر این مسایل نکنید
  • تصویر کاربر مهرك سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 499 مشاهده پرسش
    با عرض أدب و احترام
    بعد از انجام آزمايش Hpv مشخص شد كه من در قسمت لبياي مينور Hpv 6 و داخل واژن Hpv 6 53 و 58 دارم. آزمايش پاپ اسمير كاملا سالم بود .. براي زگيل هاي قسمت بيروني كرايو را انجام دادم و دكتر برام سفكسيم و پمادي براي أوم زگيل ها تجويز كرد ..
    همچنين توصيه كردن براي اينكه به نوع خطرناك Hpv مبتلا نشوم بهتره واكسن گارداسيل رو بزنم
    سوال من اينه آيا زدن واكسن الان براي جلوگيري از ابتلا به نوع پر خطر Hpv لازم است ؟؟
    و آيا اين ويروس در بدن من هميشه باقي مي ماند و در صورت إيجاد رابطه با يك فرد سالم به او منتقل ميشود؟؟
    آيا الان كه هر دو مبتلا هستيم ميتونيم به رابطه مون البته با كاندوم ادامه بديم يا بايد درمان كامل شود ؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷( 7 سال پیش)
      نیاز به واکسن نیست۲-رابطه طبیعی را ادامه دهید۳-اتفاق جدید نمیافتد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب