اگر سوالی داری اینجا از ما بپرس

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه به روش PCNL

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

 آیا می دانید که با ابداع روش های TUL و PCNL امروزه  ۹۵ درصد سنگ های کلیه نیاز به روش جراحی باز ندارند و به صورت آندوسکوپی و سرپایی قابل درمان هستند.

PCNL

عمل pcnl به معنی ایجاد تونل پوستی به کلیه بدون شکاف جراحی و عبور دوربین به داخل کلیه و شکستن سنگ های بزرگ و خارج کردن آنها از کلیه می باشد. در این تکنیک به جای 20 بخیه فقط یک عدد بخیه در محل عبور دوربین استفاده می شود.

مزیت عمل PCNL  چیست؟

۱- زیبایی روش PCNL

۲- درد کمتر PCNL

۳- بستری کمتر PCNL

۴- زمان برگشت سریع به کار و فعالیته ای روزمره زندگی می باشد.

PCNL برای چه بیمارانی ایده آل درمانی می باشد؟

✅ سنگ های بالای یک سانت تا 5 سانت

✅ بیماران با سنگ بزرگ و سابقه جراحی قبلی

✅ سنگ هایی که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نداده اند.

روش انجام PCNL

 این عمل با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. با استفاده از سیستم عکسبرداری در اطاق عمل یک عدد سوزن به داخل کلیه وارد و مسیر را بدون برش جراحی فقط گشاد کرده و با عبور دوربین سنگ ها خرد و با پنس خارج می شوند که جهت دیدن کامل فیلم عمل به آدرس آپارات مراجعه نمایید.

توصیه های قبل از عمل سنگ کلیه

۱- در صورت مصرف آسپرین و پلاویکس، ژلوفن و بروفن، دیکلوفناک و دیگر داروهای رقیق کننده خون آنها را یک هفته قبل از عمل و با اطلاع پزشک معالجتان قطع کنید.

۲- در صورتیکه شما بالای 50 سال هستید یا بیماری قلبی دارید حتماً قبل از عمل باید توسط متخصص قلب معاینه شوید.

۳-وجود هر گونه بیماری قبلی را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

۴- اگر مبتلا به عفونت ادراری هستید باید قبل از جراحی آن را توسط پزشکتان درمان کنید.

۵- در صورت وجود بیماری های خونریزی دهنده و حساسیت دارویی، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

۶- قبل از عمل از شما آزمایش کامل خون و گروه خونی انجام خواهد شد.

۷- جهت جایگزین کردن خونریزی احتمالی قبل از عمل تعداد 3 واحد خون به عنوان ذخیره در خواست خواهد شد تا فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود.

۸- جهت اطلاع دقیق از نقش کلیه و محل سنگ، عکس سی تی اسکن یا IVP قبل از عمل توسط پزشک معالجتان درخواست خواهد شد.

۹- طول عمل جراحی بر اساس محل و اندازه سنگ از نیم تا 2 ساعت می تواند طول بکشد.

۱۰- جهت عکسبرداری از کلیه یک عدد سوند حالب ه همراه سوند فولی در حین بیهوشی گذاشته خواهد شد و فردای روز عمل خارج می شود.

نکات بعد از عمل سنگ کلیه

✅ سه ساعت بعد از عمل می توانید از نوشیدنی ها استفاده کنید.

✅ دردی متوسط پس از عمل خواهید داشت که با تزریق مسکن کاملاً کنترل خواهد شد.

✅ ادرار شما چند روز آغشته به خون خواهد بود که به علت سوراخ کردن کلیه محل عمل بوده و خودبخود از بین خواهد رفت. در صورت ادامه آن و غلیظ شدن رنگ خون ادرار باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ این عمل با یک شب بستری در بیمارستان همراه می باشد.

✅ مثل عمل های دیگر جراحی نتیجه عمل جراحی 100 درصد نمی باشد. اغلب موارد نتیجه عمل جراحی 90 درصد موفقیت آمیز است. اگر سنگ های کوچکی در کلیه بماند و امکان خارج کردن آنها مقدور نباشد از سنگ شکنی برون اندامی جهت درمان آنها استفاده می شود.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (58 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  • تصویر کاربر ازي جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير بند ازمايش دادم و داخل ازمايشم زده mass ايزو اكو يه ابعاد mm
    ٣٠*46 در پل مياني كليه چپ رويت شده خطرناك نيست ممنون ميشم جواب داده شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام عکس سونو را مجدد اپلود کنید عکس نیامده باید دقیق بخوانم چی نوشته
  • تصویر کاربر جاوید جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    با سلام
    ممنون میشم بفرمایید آیا من زگیل تناسلی دارم یا نه . خیلی نکرانم از این موضوع.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      این ضایعه که فرستادید برجسته است ؟ عکس اصلا خوب نیست
    2. تصویر کاربر جاوید جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خیر آقای دکتر پوستمو که میکشم که اصلا چیزی نیست . من دوباره سعی کردم عکس بهتری بگیرم
      بنظرتون برم آزمایش بدم یا پزشک معاینم کنه ؟ یا بنظرتون حساسیته زیادیه ؟ چون هیچ خارش یا علائمه دیگه هم ندارم
    3. تصویر کاربر جاوید جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خبر آقای دکتر . پوستم وقتی جمعه احساس میکنم یه چیزی اونحا هست ولی وقتی پوستمو میکشم هیچی نمیبینم . خارش یا علائمه دیگه هم ندارم . بنظرتون حساسیت زیادیه ؟ برم آزمایش بدم یا معاینه بشم توسط دکتر ؟ قرص یا پماد پودوفیلین چی مصرف کنم ؟ من سعی کردم چندتا عکس بهتر بفرستم . ممنونم از پاسخگوییتون ❤️
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      من زگیلی در عکس ها نمیبینم و اقدامی لازم نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۲۶ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدمت شماجناب دکتر کرمی عزیز
    بنده چند ماه قبل بعد از رابطه دچار عفونت ادراری شدم و با انتی بیوتیک خوب شدم.بعد از اون مدت بعد از انزال مشکلات سوزش بعد از ادرار داشتم.مقطعی منی هم زرد شده بود.الان هم مدام سوزس نوک الت دارم.به همکارانتون مراجعه کردم برای یکماه انتی بیوتیک و ضد التهاب و تامسولوسین برام تجویز کردن که دارم مصرف میکنم.انگار سوراخ التم درست بسته نمیشه و احساس میکنم سوزش از همین میتونه باشه حتی در حالت عادی هم میسوزه و دهانه انگار درست روی هم نمیاد ممنون میشم راهنماییم کنید.دارم اذیت میشم.با تشکر از شما عکس رو به پیوست ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام ارتباطی با سوراخ الت نداره و نرمال است . مسئله عفونت ادراری یا التهاب پروستات است که معمولا تا چند وقت بعدش سوزش میمونه . دو کار باید انجام دهید یک: سونو کلیه ها و مجاری ادرای دو : ازمایش ادرار و کشت ادرار
    2. تصویر کاربر سینا جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      ممنونم از شما.جناب دکتر داخل کشت چیزی نشون داده نشده.ایا پمادی چیزی هست برای ملتهب شدن نوک سوراخ الت استفاده کنم چون روی هم نمیاد و احساس میکنم ملتهب هست.تشکر از شما
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خیر پمادی وجود ندارد اگر التهاب باشد بعد از مدتی برطرف میشه
    4. تصویر کاربر سینا شنبه ۲۶ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      ممنونم از شما.و اینکه موقع سکس التم شل میشه بااینکه این ۳ تا قرص رو مصرف میکنم امکان داره که تادافیل مصرف کنم؟مشکلی پیش نمیاره؟انتی بیوتیک و ضد التهاب و تامسولوسیون.ممنونم از شما
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      بله مشکلی نیس
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۲۶ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 42 سالمه الان حدود 11 ساله که پروستاتم نسبت به سنم بزرگتره البته بعد از آزمایشات و سونوگرافی معقدی و سیستوسکوپی آقای دکتر زرگر تشخیص دادن تا الان هم هر دارویی که برای پروستات هست تجویز کردن خوردم ولی چند ماهه خیلی اذیتم می کنه درد شدید دارم یک بار هم خدمت شما آمدم شما زیاد توجه نکردید و اصلا قبول نداشتید این مورد بنده رو دیگه داروها آرومم نمیکنه نظر شما چیه نیاز به عمل TURP دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام لطفا عکس اخرین سونوگرافی را بفرستید علایم ادراری از قبیل کاهش فشار ادرار و تکرر دارید ؟
    2. تصویر کاربر مجید شنبه ۲۶ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام کاهش ادرارشدید ودرد دارم ولی تکرر ندارم
    3. تصویر کاربر مجید شنبه ۲۶ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام حجم ادرارم که خیلی کم هست همراه بادرد ولی تکرر ادرار ندارم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام با این سایز پروستات اگر سونو جدید است بعید است علایم مربوط به پروستات باشه . بهتر هست یک سیستوسکوپی انجام دهید . حتما ازمایش bun cr را انجام دهید بفرستید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر s جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده دوتا سوال داشتم عکس فرستادم خدمتتون
    یک اینکه بعد از رابطه جنسی که داشتم سوزش سر و زیر الت و دردش سمت چپ علتش چیه این دوتا ضایعه هم احساس میکنم دراومده از التم

    سوال‌دو التم درموقع خوابیده و ادرار کردن به سمت چپ خم میشه ولی موقع نعوظ زیاد کج نیست مشکلی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام برای سوزش ازمایش ادرار و کشت ادرار بدهید . این ضایعات مورد خاصی نیست جای نگرانی ندارد . اگر در حالت نعوظ هم الت کج نیست مشکلی نیس و در حالت شل هم طبیعی است
    2. تصویر کاربر s پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      موقع ادرار سوزش ندارم دکتر درحالت عادی بعد از رابطه ای که دیشب داشتم درد و سوزش در قسمت سر الت دارم بفرمایید چیکار کنم؟ ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      این سوزش در این حد طبیعی است و برطرف میشه اگر ترشح چرکی داشتید امپول سفتریاکسون نصف به همراه ۲ عدد قرص ازیترومایسین ۵۰۰ بخورید
    4. تصویر کاربر s جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      دکتر سوزش همچنان ادامه داره ولی از شب اول بهتره بعد از ادرار هم سوزش بیشتر میشه چه دارویی مصرف کنم ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      فنازوپیریدین ۱۰۰ هر ۸ ساعت به مدت ۵ روز فقط توجه کنید که با مصرف این دارو ادرار نارنجی رنگ میشه و بخاط دارو است جای نگرانی ندارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر داریوش پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    با سلام.روی پوست تنه آلت در قسمت نزدیک کلاهک به صورت لکه های سفید و کمرنگتر از پوست شده است.این مشکل از خیلی وقت پیش بوده و پیگیری نکردم.لطفا راهنمایی کنید.عکس میزارم.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام طبیعی است . از بین رفتن قسمتی از پیگمان پوستی است و پر رنگ شدن جای دیگر است . اقدام خاصی نمیخواد
  • تصویر کاربر محمدحسن پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،۴۲سالمه ،مدت ده ساله ازدواج کردم ومشکل زودانزالی ،(کمتر از یک دقیقه)دارم قبلاً واریکوسل عمل کردم،کلیه هام سنگ ساز هستند،چه دارویی برای زود انزالی تجویز میکنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام داپوکستین ۶۰ دو ساعت قبل رابطه اگر جواب نداد سرترالین ۵۰ به مدت ۳ ماه روزی یک عدد بخورید
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 376 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من روی آلتم یه جوری شده حالت چروک پیدا کرده قبلا اینجوری نبود . احساس ضعف هم توی آلتم میکنم مثلا کامل نعوظ نمیشه بعضا، ولی اندازه ش ثابت مونده.
    عکسش رو هم میفرستم
    روی کلاهک هم یه کم لکه هست طبق عکسی که دادم
    نگرانم کرده برای اینده و زندگی بعد ازدواج. چیز نگران کننده ای داره؟ میشه بگین چیکار بکنم بهتر شه وضعش؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام عکسی اپلود نشده مجدد بفرستید چروک طبیعی است مشکل نعوظ هم باید در زمان رابطه جنسی بررسی بشه یعنی رابطه منظم جنسی
    2. تصویر کاربر نیما جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      آقای دکتر مجدد ارسال کردم
    3. تصویر کاربر نیما جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      ارسال کردم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خیر مشکلی نیس
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر M.farah پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام مجدد جناب دكتر من پيام دادم بابت پاتولوژي پدرم، با محدوديت پاسخ مواجه شدم،سي تي كه ارسال كردم رو رويت كرديد؟چون فرموديد سي تي شكم و لگن بگيريم جهت متاستاز، دوباره لازم هست انجام بشه با توجه به تاريخش؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خیر احتیاجی نیست اما سیستوسکوپی مجدد قطعا لازمه
    2. تصویر کاربر M.farah پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      اقاي دكتر با وجود پروتز اگر كلا امكانش نباشه نمونه برداري دقيق باشه چي كار بايد بكنيم؟ شما انجام ميديد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      اگر پروتز اجازه نده خب توده میمونه و باعث پخش شدن و متاستاز میشه و تنها راه خارج کردن مثانه است
    4. تصویر کاربر M.farah پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      جراحي بازي كه بشه توده رو خارج كرد و مثانه حفظ بشه وجود نداره؟ الان همين اطلاعاتي كه نمونه پاتولوژي داده كافي نيست براي برداشتن مثانه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      خیر نمیشه توده رو با جراحی باز برداشت . این پاتولوژی نتونسته به خوبی افتراق بده
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسام پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    همسرم تقریبا ۶ ماه قبل به رحمت خدا رفتند منم ۳۷ سالمه از اون موقع فقط دو سه بار تو خواب منی بیرون اومده ازم و هیچ رابطه ای نداشتم . اکثر موقع ها وقتی میرم دستشویی زور میزنم مایع منی بیرون میاد ازم مشکلی داره این؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۲( 3 سال پیش)
      سلام خیر مشکل خاصی نیس
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    با اهدای سلام
    پزشک عزیز چند روز پیش مادرم متوجه شدند که ادرارشون کاملا خون شده تا دو روز، بعد از آن دچار درد شدیدی شدند. در آزمایش ادرارشون خون و پروتئین مشاهده شده و پزشک رادیولوژی پس از انجام سونوگرافی گفته اند که بخشی از بافت کلیه ایشون آسیب دیده. الان خیلی نگران هستیم؟موقعیت ایشون خیلی نگران کننده هست؟تا چه اندازه ایشون برای مراجعه به پزشک متخصص نیاز اورژانسی دارند. آخه فعلا شهرستان هستیم. هفته ی آینده مزاحم شما میشیم انشاءالله.
    ممنونم
    التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۳( 1 دهه پیش)
      سونوگرافی از کلیه و مثانه و ازمایش ادرار ضروری است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

جستجو

حالب

+54 مطلب