جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای آموزش بیماران بزرگی خوش خیم پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) بعد از 50 سالگی بروز می کندو 55-50 درصد مردان دچار این مشکل می شوند. بیشترین میزان بروز آن در سن 80-75 سالگی است.

پروستات غده ای است که در گردن مثانه قرار می گیرد و عملکرد آن ترشح فروکتوز، پروستاکلاندین ها، مواد ضدمیکروبی و مواد دیگر از جمله ترشح مایع منی است. با بزرگ شدن و فشار به گردن مثانه، راه عبور ادرار تنگ و یا بسته شده و خروج ادرار با مشکل روبرو می شود.

علت این بیماری نامعلوم است، اما دانشمندان معتقدند که عوامل هورمونی (تغییرات هورمونی)، عدم تعادل هورمون های مردانه، عفونت های مزمن ادراری، عوامل اقتصادی، اجتماعی و اثرات نژادی در بروز آن تاثیر دارند.

پیشگیری خاصی برای این بیماری وجود ندارد. با مراجعه به موقع و گرفتن شرح حال و معاینه از طریق مقعد (رکتال)  توسط پزشک و  انجام سونوگرافی می توان به بزرگی و بیماری های دیگر پروستات پی برد و اقدام به درمان های بعدی نمود.

علائم و نشانه ها بزرگی خوش خیم پروستات

تکرر ادرار، احساس نیاز فوری به دفع ادرار، ادرار شبانه (بیش از یکبار)، احساس فشارهای شکمی، کاهش فشار جریان ادرار، بند آمدن ادرار، قطره قطره ادرار کردن پس از پایان دفع ادرار، عدم احساس تخلیه کامل ادرار، احتباس شدید ادراری، عفونت های مکرر ادرار و در صورت عدم درمان گشادشدن لگنچه های کلیه، صدمه به کار کلیه ها و عواقب بعدی نارسایی کلیه می باشد. تغییرات ساختمان مثانه و تشکیل سنگ در مثانه نیز از دیگر عوارضی است که ممکن است رخ دهد.

تکرر ادراری

تشخیص بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

اخذ شرح حال دقیق و معاینه پروستات، سونوگرافی و سیستوسکوپی، سه روش اصلی تشخیص این بیماری هستند.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات بستگی به شدت علائم و عوارض و علائم ناشی از آن، سن و شرایط عمومی بیمار دارد. ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود. در صورت عدم بهبودی و ایجاد انسداد مسیر ادراری، بر حسب اندازه پروستات و علائم و شرایط بیمار، از دو روش رایج جراحی پروستات (پروستاتکتومی) استفاده می شود.

۱- تراشیدن پروستات با ابزارهای مخصوص از طریق مجرای ادرار (TUR)

۲- روش جراحی باز و درآوردن کامل پروستات (جراحی شکمی)

مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان بزرگی خوش خیم پروستات

✅ تا 24 ساعت در تخت استراحت خواهید کرد و در صورت درد، به شما مسکن تزریق خواهد شد.

✅ بعد از عمل، مرتب سرفه کنید و تنفس عمیق داشته باشید. در هنگام سرفه، کشیدن نفس عمیق و یا تمرینات تنفسی با دست یا با یک بالش کوچک، محل جراحی خود را حمایت کنید.

✅ جهت پیشگیری از تشکیل لخته در پاها، ممکن است برای شما جوراب طبی کشی تجویز شود. ابتدا پاها را کمی (15 تا 30 درجه) بالا بیاورید و سپس جوراب را بپوشید. موقع پوشیدن، جوراب نباید چین و چروک داشته باشد تا فشاری به رگ های پا وارد نشود. روزی دو بار به مدت 20 دقیقه آن را باز کنید و سپس مجدداً بپوشید.

✅ ادرار شما برای چند روزی خونی خواهد بود که یک امر طبیعی است، لذا نگران نباشید. برای جلوگیری از لخته شدن خون (که موجب انسداد ادرار می شود)، از راه سوند فولی (سه راهه) مثانه شستشو داده می شود تا ادرار به راحتی خارج گردد. معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ به محض اجازه پزشک، با کمک پرستار از تخت خارج شوید. با قدم زدن، روند بهبودی بیماری تسریع می شود و از لخته شدن خون در عروق پاها جلوگیری می شود.

✅ معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ هنگام راه رفتن کیسه ادرار باید پایین تر از سطح بدن باشد ولی مواظب باشید کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد، می بایست تخلیه گردد.

آموزش مراقبت از خود در منزل بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص بزرگی پروستات

✅ در منزل به طور مرتب راه بروید، تحرک داشته باشید و از نشستن به مدت طولانی (بیش از 2 ساعت ) خودداری کنید.

✅ هنگام دفع زور نزنید و با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با مصرف ملین طبق نظر پزشک، از پیدایش یبوست جلوگیری کنید. رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.

✅ مایعات زیاد بنوشید (8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود. بعد از شروع مصرف مایعات، از آب، چای کمرنگ، آب کمپوت (سیب، گلابی، آناناس) استفاده کنید و برای مدتی از آب میوه های خام استفاده نکنید. از مصرف غذاها و نوشابه های محرک سیستم عصبی مثل کافئین (قهوه و نوشابه های حاوی کولا مثل کوکاکولا) و نوشابه های الکلی خودداری کنید.

✅ مرتب با ورزش هاش پرینه مثل جمع کردن و شل کردن عضلات باسن و ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید (10 بار در ساعت). هر روز دوش بگیرید و برای تسکین ناراحتی ناحیه پرینه از لگن آب گرم طبق نظر پزشک می توانید استفاده کنید.

✅ هنگام ادرار کردن جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار به تقویت اسنفکتر ها و کنترل ادرار کمک می کند.

✅ تا مدتی ممکن است بی اختیاری داشته باشید، این امری طبیعی است بنابراین نگران نباشید. این نوع بی اختیاری مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

✅ 8 هفته بعد از جراحی مجاز به فعالیت جنسی هستید. در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره پزشک کمک بگیرید.

تعویض پانسمان در منزل یا درمانگاه باید با روش استریل انجام شود.

✅ داروهایی که برایتان تجویز شده را به موقع استفاده کنید و مقدار آن را کم و یا زیاد نکنید. چنانچه مصرف دارویی را فراموش کردید، اگر نزدیک به ساعت بعدی است آن را نخورید و داروی ساعت بعدی را مصرف کنید.

✅ اندازه گیری درجه حرارت از راه مقعد، تنقیه، رکتال تیوب (لوله مخصوص دفع گاز از روده) و شیاف ممنوع می باشد.

✅ در صورت پیدایش علائم و نشانه هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه به مدت 4 ساعت و علائم عفونت ادراری شامل تب ، لرز، گیجی و بی قراری فورا ًبه جراح خود گزارش دهید.

✅ 4 تا 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و فعالت های خود را به مرور افزایش دهید.

✅ از رانندگی در جاده های پر دست انداز خودداری کنید و حد مجاز رانندگی حداکثر 2 ساعت می باشد.

✅ جواب نمونه پروستات ارسالی به آزمایشگاه را بعد از 14-10 روز از بخش پاتولوژی دریافت و به پزشک خود نشان دهید.

✅ به تاریخ ویزیت بعدی که برای شما تعیین شده توجه کنید و در آن تاریخ مراجعه نمایید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (22 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید...
    دچار پروستاتیت مزمن غیر باکتریال هستم و دوتا دکتر مراجعه کردم و داروهایی مثل تاوانکس وسفیکسیم وامنیک چند دوره استفاده کردم وجواب نداد ...سونوگرافی کلیه ومثانه سالم وتست vcug انجام دادم و تصاویر خدمت شما ارسال شد..مشکل من تکرر ادرار و تخلیه نشدن کامل مثانه مخصوصا درمواقع استرس ودر فصل سرما هست وحس پر بودن مثانه...لطفا یک داروی کارآمد راهنمایی بفرمائید..‌این وضع خسته کننده و آزاردهندس...سن 35 سال ...با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    باسلام قبلا به شماره پیگیری6192828ازجناب دکترسوال کردم الآن نمونه آزمایش پروستات دادم که عکس آزمایش را ارسال کردم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید
  • تصویر کاربر حسام شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده یکسال پیش جلوی ارضا شدنمو گرفتم چن روز بعدش احساس کردم چیزب در مجرا ادرارم مانده و هنکام ادرار نوک التم درد میگرف رفتم دکتر گف التعاب پروستاته انتی بیوتیک(سیپرو افلو داکسی)مصرف کردم نتیجه نکرفتم احتباس تکرر سوزش ندارم ولی احساس پری پروستات و فشار مجرا دارم احساس میکنم مایع منی تولید شده اما خارج نمیشه نطرتان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    باسلام و تشکر از زحمات جنابعالی... همه چیز از یک تب و لرز شدید شروع شد اول فکر کردم سرما خوردم ولی موقع ادرار سوزش بسیار شدید و نیاز فوری دفع ادرار موقع دستشویی رفتن و یکی دو دفعه  همراه ادرار لخته کوچک خون و رسوبات مشاهده کردم انزال هم فوق العاده دردناک بود سیپرو فلوکساسین و سیلکوسیب مصرف کردم 4 روز بعد کل علایم رفع شد  ولی طبق گفته پزشک دارو را14 روز ادامه دادم و هنوز علایم قطع بود ولی یه هفته بعد از پایان مصرف دارو علائم برگشت البته خفیف تر از اول و شروع کردم مصرف سیپرو فلوکساسین سلوکسیب علائم این دفعه تب و لرز نبود و سوزش ممتد سر آلت و سوزش در پایان ادرار و انزال رقیق تر شده بود و در روزهایی درد بیضه میامد و گاهی خبری نبود و گهگاه هم سوزش مقعد دارم الان شاید بیست روز دارو مصرف میکنم ولی علائم دیگه فروکش نمیکنه ضمنا خروج ادرار به راحتی انجام میشه وجریان  ضعیف نیست فقط در خروجی آلت به شکل صحفه ای بیرون میاد درست مثل اینکه سر شلنگ را با دست فشار دهی و خروج آب از حالت لوله ای خارج بشه تقریبا یک سانت اول ادرار صحفه ای و مابقی جریان لوله ای مارپیچی شکل هست. سن44..  ضمنا سونوگرافی هر کلیه یک سنگ ریزه2.5mm نشان داده پروستات 30cc با اکوی کاهش یافته و آزمایش ادرار موقع علائم شدید هست ضمنا ساعت یک و بیست وهفت دقیقه بامداد 98/11/16 از بابت همین سوال ده هزار تومان از حسابم کسر شد که با مشکل سیستم سوال گفت برمیگرده ولی نه پول اومد نه جوابی ممنونم
    1. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکترجان جـواب من چی شد پس؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Iman جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    من يكسال است درد در ناحيه لگن و زير بيضه دارم و التهاب پروستات برايم تشخيص داده شده و تامسولوسين و تاوانكس و سيپرو فلاكساسين مصرف كردم ولي هنوز در هنگام نشستن و راه رفتن درد دارم و ادرار در يك مرحله تخليه نميشه بايد بعد از يك دقيقه مجدد براي تخليه كامل ادرار اقدام كنم . تكرر شبانه ندارم . الان بعد از يكسال مصرف دارو درد و سنگيني و عدم تخليه ادرار در يك مرحله اذيتم ميكنه . لطفا راهنمايي بفرماييد ؟؟ چه كار تشخيصي لازم است انجام دهم ؟ كشت ادرار با تحريك پروستات هم اخيرا منفي بوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام بنده 39 ساله هستم. در سونوگرافی انجام شده ابعاد پروستات 40، 36، 34 م. م و حجم پروستات 25 سی سی بوده و اکوی هموژن رویت شده.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من وقتی سرویس بهداشتی میرم حداقل باید 10 دقیقه بشینم تا شاید ادرارم خالی بشه بعضی وقتا هم به خودم خیلی فشار میارم تا خالی بشه زور میزنم تا وقت خالی شدن هم با اختلال میاد و قطع و وصل میشه
    آزمایش سونوگرافی و خون و ادرار هم دادم که جواباش سالم نشون داده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      باید تست ارودینامیم بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر A.Moradi دوشنبه ۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جناب آقاي دكتر كرمي و تشكر از سايت خوبتان و توضيحات مفيدتان.
    براي پدر اينجانب تشخيص سرطان پروستات داده شد و عمل راديكال پروستات نيز انجام شد. به پيوست تصوير جواب آزمايش پاتولوژي بعد از عمل ارسال ميگردد در صورت امكان پاسخ بفرماييد كه آيا هنوز احتمال سرايت سرطان به بافتهاي مجاور وجود دارد و آيا عمل فوق براي درمان كافي بوده است؟ با تشكر مجدد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر M.sh دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام
    ممنون ميشم با توجه به نمونه برداري كه براي شما ارسال ميكنم
    نظرتون رو داشته باشم
    در صورت عمل جراحي عوارض ناشي از آن رو بيان كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام،68سالمه 11ماه پیش بیوپسی شدم الان حجم پروستاتم بالا رفته وpsa هم بالارفته،بنا به نظر پزشکم mra شدم که جوابش را می فرستم لطفا برای درمان راهنماییم بفرمایید. psa=5.04 حجم پروستات=37 سی سی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      هر سه ماه با ازمایش پی گیری کنید PsA
    2. تصویر کاربر مجید شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      آیا نیاز به بیوپسی ندارد؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      هر یه ماه تست دهید اگر رفت بالا باید نمونه برداری مجدد شود
    4. تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      آیامشکل بدخیمی دارند؟ قابل درمان هست؟ چون خیلی نگران هستند. باتشکر از راهنماییتان
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
    6. تصویر کاربر مجید شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام، آقای دکتر طبق جواب mri که براتون فرستادم دکترش اصرار داره که مجدد بیوپسی بشه،میگه زمان واز دست ندین واین نگرانمون کرده ،پس طبق فرمایش شما فعلا نیازی به بیوپسی نیست.آیا درمان داره یا سرطانه وتمام؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    8. تصویر کاربر مجید سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلان،آقای دکتر از بیوپسی اول که انجام داده یک سال گذشته ،درتاریخ دوم دیماه نودوهشت همpsa داد که ۱۳،۷ بود باز بیوپسی رو عفب بندازیم ؟واینکه آیا لنفادنوپاتی کارسینوما که درmriنشون داده محدود به خوده غده پروستاته یا جاهای دیگه متاستاز داده؟ با کمال تشکر از راهنمایتان
    9. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر