جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای آموزش بیماران بزرگی خوش خیم پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) بعد از 50 سالگی بروز می کندو 55-50 درصد مردان دچار این مشکل می شوند. بیشترین میزان بروز آن در سن 80-75 سالگی است.

پروستات غده ای است که در گردن مثانه قرار می گیرد و عملکرد آن ترشح فروکتوز، پروستاکلاندین ها، مواد ضدمیکروبی و مواد دیگر از جمله ترشح مایع منی است. با بزرگ شدن و فشار به گردن مثانه، راه عبور ادرار تنگ و یا بسته شده و خروج ادرار با مشکل روبرو می شود.

علت این بیماری نامعلوم است، اما دانشمندان معتقدند که عوامل هورمونی (تغییرات هورمونی)، عدم تعادل هورمون های مردانه، عفونت های مزمن ادراری، عوامل اقتصادی، اجتماعی و اثرات نژادی در بروز آن تاثیر دارند.

پیشگیری خاصی برای این بیماری وجود ندارد. با مراجعه به موقع و گرفتن شرح حال و معاینه از طریق مقعد (رکتال)  توسط پزشک و  انجام سونوگرافی می توان به بزرگی و بیماری های دیگر پروستات پی برد و اقدام به درمان های بعدی نمود.

علائم و نشانه ها بزرگی خوش خیم پروستات

تکرر ادرار، احساس نیاز فوری به دفع ادرار، ادرار شبانه (بیش از یکبار)، احساس فشارهای شکمی، کاهش فشار جریان ادرار، بند آمدن ادرار، قطره قطره ادرار کردن پس از پایان دفع ادرار، عدم احساس تخلیه کامل ادرار، احتباس شدید ادراری، عفونت های مکرر ادرار و در صورت عدم درمان گشادشدن لگنچه های کلیه، صدمه به کار کلیه ها و عواقب بعدی نارسایی کلیه می باشد. تغییرات ساختمان مثانه و تشکیل سنگ در مثانه نیز از دیگر عوارضی است که ممکن است رخ دهد.

تکرر ادراری

تشخیص بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

اخذ شرح حال دقیق و معاینه پروستات، سونوگرافی و سیستوسکوپی، سه روش اصلی تشخیص این بیماری هستند.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات بستگی به شدت علائم و عوارض و علائم ناشی از آن، سن و شرایط عمومی بیمار دارد. ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود. در صورت عدم بهبودی و ایجاد انسداد مسیر ادراری، بر حسب اندازه پروستات و علائم و شرایط بیمار، از دو روش رایج جراحی پروستات (پروستاتکتومی) استفاده می شود.

۱- تراشیدن پروستات با ابزارهای مخصوص از طریق مجرای ادرار (TUR)

۲- روش جراحی باز و درآوردن کامل پروستات (جراحی شکمی)

مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان بزرگی خوش خیم پروستات

✅ تا 24 ساعت در تخت استراحت خواهید کرد و در صورت درد، به شما مسکن تزریق خواهد شد.

✅ بعد از عمل، مرتب سرفه کنید و تنفس عمیق داشته باشید. در هنگام سرفه، کشیدن نفس عمیق و یا تمرینات تنفسی با دست یا با یک بالش کوچک، محل جراحی خود را حمایت کنید.

✅ جهت پیشگیری از تشکیل لخته در پاها، ممکن است برای شما جوراب طبی کشی تجویز شود. ابتدا پاها را کمی (15 تا 30 درجه) بالا بیاورید و سپس جوراب را بپوشید. موقع پوشیدن، جوراب نباید چین و چروک داشته باشد تا فشاری به رگ های پا وارد نشود. روزی دو بار به مدت 20 دقیقه آن را باز کنید و سپس مجدداً بپوشید.

✅ ادرار شما برای چند روزی خونی خواهد بود که یک امر طبیعی است، لذا نگران نباشید. برای جلوگیری از لخته شدن خون (که موجب انسداد ادرار می شود)، از راه سوند فولی (سه راهه) مثانه شستشو داده می شود تا ادرار به راحتی خارج گردد. معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ به محض اجازه پزشک، با کمک پرستار از تخت خارج شوید. با قدم زدن، روند بهبودی بیماری تسریع می شود و از لخته شدن خون در عروق پاها جلوگیری می شود.

✅ معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ هنگام راه رفتن کیسه ادرار باید پایین تر از سطح بدن باشد ولی مواظب باشید کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد، می بایست تخلیه گردد.

آموزش مراقبت از خود در منزل بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص بزرگی پروستات

✅ در منزل به طور مرتب راه بروید، تحرک داشته باشید و از نشستن به مدت طولانی (بیش از 2 ساعت ) خودداری کنید.

✅ هنگام دفع زور نزنید و با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با مصرف ملین طبق نظر پزشک، از پیدایش یبوست جلوگیری کنید. رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.

✅ مایعات زیاد بنوشید (8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود. بعد از شروع مصرف مایعات، از آب، چای کمرنگ، آب کمپوت (سیب، گلابی، آناناس) استفاده کنید و برای مدتی از آب میوه های خام استفاده نکنید. از مصرف غذاها و نوشابه های محرک سیستم عصبی مثل کافئین (قهوه و نوشابه های حاوی کولا مثل کوکاکولا) و نوشابه های الکلی خودداری کنید.

✅ مرتب با ورزش هاش پرینه مثل جمع کردن و شل کردن عضلات باسن و ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید (10 بار در ساعت). هر روز دوش بگیرید و برای تسکین ناراحتی ناحیه پرینه از لگن آب گرم طبق نظر پزشک می توانید استفاده کنید.

✅ هنگام ادرار کردن جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار به تقویت اسنفکتر ها و کنترل ادرار کمک می کند.

✅ تا مدتی ممکن است بی اختیاری داشته باشید، این امری طبیعی است بنابراین نگران نباشید. این نوع بی اختیاری مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

✅ 8 هفته بعد از جراحی مجاز به فعالیت جنسی هستید. در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره پزشک کمک بگیرید.

تعویض پانسمان در منزل یا درمانگاه باید با روش استریل انجام شود.

✅ داروهایی که برایتان تجویز شده را به موقع استفاده کنید و مقدار آن را کم و یا زیاد نکنید. چنانچه مصرف دارویی را فراموش کردید، اگر نزدیک به ساعت بعدی است آن را نخورید و داروی ساعت بعدی را مصرف کنید.

✅ اندازه گیری درجه حرارت از راه مقعد، تنقیه، رکتال تیوب (لوله مخصوص دفع گاز از روده) و شیاف ممنوع می باشد.

✅ در صورت پیدایش علائم و نشانه هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه به مدت 4 ساعت و علائم عفونت ادراری شامل تب ، لرز، گیجی و بی قراری فورا ًبه جراح خود گزارش دهید.

✅ 4 تا 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و فعالت های خود را به مرور افزایش دهید.

✅ از رانندگی در جاده های پر دست انداز خودداری کنید و حد مجاز رانندگی حداکثر 2 ساعت می باشد.

✅ جواب نمونه پروستات ارسالی به آزمایشگاه را بعد از 14-10 روز از بخش پاتولوژی دریافت و به پزشک خود نشان دهید.

✅ به تاریخ ویزیت بعدی که برای شما تعیین شده توجه کنید و در آن تاریخ مراجعه نمایید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (22 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سیامند پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 9 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من 32 سالمه و تقریبا دو هفته پیش در بیضه و پایین تر از بیضه احساس سرما میکردم و رفته رفته این سردی بیشتر شد. و احساس درد در کمر و ران پا حس میکردم. بعد از ی هفته ب پزشک مراجعه کردم و اویشون التهاب پرپستات تشخیص داد. ایشون هیچ دارویی تجویز نکردن خودم کمی حالم بهتر شده ولی هنوز درد های خفیف و احساس سردی دارم. و همچنین در قسمت زیر ناف احساس درد دارم. و همچنین حس میکنم نفخ دردو طرف زیر نافم دارم. و اینکه برای رفع حاجت هم درد دارم ک این اواخر درد شرو شده است. ممنونم البته سونوگرافی از بیضه هام دارم ک جوابی که داده بود واریکوسل خفیف و فتق خیف ک پزشک گفتن ک انگار نداری اینقدر خفیف هست. بتزم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت کپسول ملوکسیکام ۷/۵ هر ۱۲ ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر پدر من ازمایش پروستات ۰/۱۶ بوده میخواستم ببینم مشکل جدی داره یا با دارو رفع میشه سن ایشون ۷۰سال است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      آزمایش رو بفرستید
    2. تصویر کاربر امیر جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      ببخشید
      PSAFree/psATotal
      0/15
    3. تصویر کاربر امیر شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سلام ببخشید عکس ارسال نمیشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دارو مصرف کردن؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من ۲۵ سالمه رفتم ارولوژ با علایم تکرر و سوزش ادرار برام سونو و آزمایش ادرار نوشت
    داخل سونو پروستات ۲۶ سی سی مختصر افزایش
    حجم ادرار ۱۶ سی سی
    آزمایش ادرار r.b.c عدد ۳۰_۳۵ نشون میده
    دکتر به من افلوکیاسین ۳۰۰ ملوکسیکام۷/۵ و قرص گیاهی پروستاتان را داده
    مشکلم ۵۰ درصد بهتر شده اما هنگام خروج مایع منی احساس میکنم چیزی جلوشو میگیره و احساس عدم تخلیه کامل ادرار دارم
    تشخیص شما چیه ؟
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با توجه به علائم تنگی مجرا و همینطور خون در ادرار باید سیستوسکوپی انجام شود
  • تصویر کاربر مازندرانی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    بنده 51 سال سن دارم از چند ماه پیش دچار درد کمر و لگن شدم به دکتر مراجعه کردم التهاب پرستات تشخیص داد سونو انجام دادم 27.5 میلی گرم حجم پروستات و PSA .58 بود برای یکماه قرص تاونکس 500 و امنیک استفاده کردم درد کمرم خوب شده اما الان مشکل بنده این هست که بعد از انجام سکس چند ساعت بعد درد شدید زیر بیضه و نزدیک معقد دارم که بعد از چند ساعت رفع میشه و تا سکس بعدی دردی ندارم در ضمن مشکل ادار و عفونت خاصی ندهرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام به مدت نیم ساعت در لگن آب گرم بنشینید تا دو هفته
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان …من ۳۰سالمه ۶ماهه درگیر عفونت و التهاب پروستات شدم …۵دوره یک ماهه و یک ماهو نیمه سیپروفلوکساسین و تاوانکس استفاده کردم و قرص ترازوکیم هرشب …و عمل سسکوکوپی و تنگی مجرا رو انجام دادم ۳ماه پیش …درازمایشهای ادرارعفونتی نشون نمیده و ازمایشهای دیگ همه چی نرمال هس …اخرین دوره یک ماهه دوهفته پیش سیپرو یک ماه خوردم ولی الان درد کف پا تمام این ۶ماه دارم و درد دوطرف پهلو و سوزش ادرار دارم …دکتر خسته شدم زندگبم مختل شده من شهرستانم لطفا یک نوبت بهم بدین اگه ممکنه حضوری خدمتون برسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام ویزیت حضوری نیاز نیست . شب ها نیم ساعت در لگن اب گرم بنشینید . ملوکسیکام ۷/۵ میلی هر ۱۲ ساعت و تامسولوسین شبی یک عدد بخورید تا ۳ ماه . انتی بیوتیک هم قطع کنید
    2. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      دکتر ی دوهفته ای هس انتی بیوتیک نمیخورم دردمو سوزشم بیشتر شده..
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      داروهایی که گفتم رو مصرف کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بی چهارشنبه ۷ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    با سلام. مدتیه هنگام ادرار کردن ،آخرش احساس سوزش دارم که چند ساعت طول میکشه و در قسمت سوراخ آلت قرمز شدگی میبینم و زیر کلاهک آلت دردناک شده. همچنین موقع نشستن بیشتر احساس فشار و درد و سوزش دارم. علت چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      اخیرا رابطه جنسی نداشتید ؟ یک ازمایش ادرار و کشت ادرار دهید . میزان پرتاب ادرار تغییری نکرده ؟
    2. تصویر کاربر بی سه شنبه ۶ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      متاستفانه چند وقت مداوم خودارضایی داشتم که خیلی هم طول میکشید و بعدش هم فوری ادرار میکردم . پرتاب ادرار مشکل نداره . فقط داخل آلت به خصوص سرش احساس سوزش دارم که وقتی آب میخورم یکم بهتر میشه. لطفا راهنماییم کنید . ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      جای نگرانی ندارد . خود ارضایی مکرر گهگاه سوزش میدهد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۳ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام ۵ماه پیش عمل پروستات باز انجام دادم الان ادرارم سوزش وگیر داره لطفا راهنمایی فرمایید ۶۸ سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      سیستوسکوپی کنید ببینید تنگی در مجرا هست یا خیر
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام ؛ پدر بنده در سال 1396 تحت جراحی باز پروستات قرار گرفتند و در آن زمان بخشی از پروستات ایشان خارج شد ، جواب پاتولوژی آن زمان توده خوشخیم بود . لیکن در آزمایش یک ماه پیش عدد psa=9/2 بود که پس از سونوگرافی از طریق رکتوم توده مشکوک سفت 9*12 میلیمتر در داخل پروستات رویت شد و به همین دلیل و بخاطر سن 79 سالگی ایشان درخواست پت اسکن psma انجام شد . (پاسخ پت اسکن و سونوگرافی پیوست می باشد ) در پاسخ پت اسکن توده با منشاء آدنوکارسینوما مثبت تنها داخل غده پروستات تایید شد ولیکن بررسی از نظر متاستاز به سایر اندام ها منفی بود همچنین suvmax=7.2 می باشد . سوال بنده از حضرتعالی این است که درمان مناسب در ایشان با توجه به اینکه هیچگونه علامتی ندارند چی هست . پرتودرمانی ، یا هورمون تراپی و اینکه چه میزان شانس درمان کامل وجود دارد ؟ و اینکه بنده با 45 سال سن که فرزند ایشان هستم تا چه میزان در معرض این بیماری می باشم.
    با تشکزر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام ایشان قابل عمل کردن نیستند باید تحت درمان دارویی از قبیل دیفرلین باشند . در ادامه کار زیر نظر متخصص رادیوانکولوژی قرار بگیرند تا در صورت نیاز رادیوتراپی بشن هرچند فعلا احتیاج ندارند . برای شما احتمال کنسر پروستات بالاتر میره و از الان باید ازمایش psa رو سالیانه بدهید
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      با احترام ؛ سوال جدید در خصوص پاسخ حضرتعالی در مورد درمان سرطان پروستات میدونم در پزشکی هیچ چیز قطعی وجود ندارد لیکن میخواستم بدونم شانس درمان کامل برای پدر بنده با سن 79 سالچه میزان هست ؟با توجه به اینکه ایشان در سلامت هستند و تنها بیماری زمینه ای ایشان فشار خون کنترل شده است .
      با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      اگر درست کنترل بشه تا ۱۰ سال شانس زنده ماندن دارند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امید جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، جناب دکتر بنده 42 سالمه، ده سالی هست التهاب‌ پروستات دارم ولی حدود یکماه هست خون در منی وجود دارد و درد ناحیه پرینه زیاد شده و سرما درد رابیشتر می‌کند آیا عفونت دارم یا همان التهاب است، لطفا راهنمایی بفرمایید، در ضمن بسیار استرسی هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام حتما سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری و پروستات و یک ازمایش ادرار و کشت انجام بشه
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید هفته پیش تماس گرفتم مبنی بر اینکه آزمایشات PSA بنده بعد از عمل پروستاتکومی که حدود 5 سال پیش بوده .
    که هر 6 ماه انجام میدهم زیر یک میباشد ، فرمودید چقدر زیر یک - 3 PSA آخر بترتیب 1/0 و .76/. و 1/. میباشد.
    یک سال بعد از عمل نیز پرتو داشته ام.حال به نظر شما هورمون درمانی لازم میباشد؟
    سن بنده 68 سال میباشد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      عکس ازمایش اخر psa را بفرستید .
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر