جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای آموزش بیماران بزرگی خوش خیم پروستات

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) بعد از 50 سالگی بروز می کندو 55-50 درصد مردان دچار این مشکل می شوند. بیشترین میزان بروز آن در سن 80-75 سالگی است.

پروستات غده ای است که در گردن مثانه قرار می گیرد و عملکرد آن ترشح فروکتوز، پروستاکلاندین ها، مواد ضدمیکروبی و مواد دیگر از جمله ترشح مایع منی است. با بزرگ شدن و فشار به گردن مثانه، راه عبور ادرار تنگ و یا بسته شده و خروج ادرار با مشکل روبرو می شود.

علت این بیماری نامعلوم است، اما دانشمندان معتقدند که عوامل هورمونی (تغییرات هورمونی)، عدم تعادل هورمون های مردانه، عفونت های مزمن ادراری، عوامل اقتصادی، اجتماعی و اثرات نژادی در بروز آن تاثیر دارند.

پیشگیری خاصی برای این بیماری وجود ندارد. با مراجعه به موقع و گرفتن شرح حال و معاینه از طریق مقعد (رکتال)  توسط پزشک و  انجام سونوگرافی می توان به بزرگی و بیماری های دیگر پروستات پی برد و اقدام به درمان های بعدی نمود.

علائم و نشانه ها بزرگی خوش خیم پروستات

تکرر ادرار، احساس نیاز فوری به دفع ادرار، ادرار شبانه (بیش از یکبار)، احساس فشارهای شکمی، کاهش فشار جریان ادرار، بند آمدن ادرار، قطره قطره ادرار کردن پس از پایان دفع ادرار، عدم احساس تخلیه کامل ادرار، احتباس شدید ادراری، عفونت های مکرر ادرار و در صورت عدم درمان گشادشدن لگنچه های کلیه، صدمه به کار کلیه ها و عواقب بعدی نارسایی کلیه می باشد. تغییرات ساختمان مثانه و تشکیل سنگ در مثانه نیز از دیگر عوارضی است که ممکن است رخ دهد.

تکرر ادراری

تشخیص بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

اخذ شرح حال دقیق و معاینه پروستات، سونوگرافی و سیستوسکوپی، سه روش اصلی تشخیص این بیماری هستند.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات بستگی به شدت علائم و عوارض و علائم ناشی از آن، سن و شرایط عمومی بیمار دارد. ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود. در صورت عدم بهبودی و ایجاد انسداد مسیر ادراری، بر حسب اندازه پروستات و علائم و شرایط بیمار، از دو روش رایج جراحی پروستات (پروستاتکتومی) استفاده می شود.

۱- تراشیدن پروستات با ابزارهای مخصوص از طریق مجرای ادرار (TUR)

۲- روش جراحی باز و درآوردن کامل پروستات (جراحی شکمی)

مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان بزرگی خوش خیم پروستات

✅ تا 24 ساعت در تخت استراحت خواهید کرد و در صورت درد، به شما مسکن تزریق خواهد شد.

✅ بعد از عمل، مرتب سرفه کنید و تنفس عمیق داشته باشید. در هنگام سرفه، کشیدن نفس عمیق و یا تمرینات تنفسی با دست یا با یک بالش کوچک، محل جراحی خود را حمایت کنید.

✅ جهت پیشگیری از تشکیل لخته در پاها، ممکن است برای شما جوراب طبی کشی تجویز شود. ابتدا پاها را کمی (15 تا 30 درجه) بالا بیاورید و سپس جوراب را بپوشید. موقع پوشیدن، جوراب نباید چین و چروک داشته باشد تا فشاری به رگ های پا وارد نشود. روزی دو بار به مدت 20 دقیقه آن را باز کنید و سپس مجدداً بپوشید.

✅ ادرار شما برای چند روزی خونی خواهد بود که یک امر طبیعی است، لذا نگران نباشید. برای جلوگیری از لخته شدن خون (که موجب انسداد ادرار می شود)، از راه سوند فولی (سه راهه) مثانه شستشو داده می شود تا ادرار به راحتی خارج گردد. معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ به محض اجازه پزشک، با کمک پرستار از تخت خارج شوید. با قدم زدن، روند بهبودی بیماری تسریع می شود و از لخته شدن خون در عروق پاها جلوگیری می شود.

✅ معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

✅ هنگام راه رفتن کیسه ادرار باید پایین تر از سطح بدن باشد ولی مواظب باشید کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد، می بایست تخلیه گردد.

آموزش مراقبت از خود در منزل بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص بزرگی پروستات

✅ در منزل به طور مرتب راه بروید، تحرک داشته باشید و از نشستن به مدت طولانی (بیش از 2 ساعت ) خودداری کنید.

✅ هنگام دفع زور نزنید و با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با مصرف ملین طبق نظر پزشک، از پیدایش یبوست جلوگیری کنید. رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.

✅ مایعات زیاد بنوشید (8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود. بعد از شروع مصرف مایعات، از آب، چای کمرنگ، آب کمپوت (سیب، گلابی، آناناس) استفاده کنید و برای مدتی از آب میوه های خام استفاده نکنید. از مصرف غذاها و نوشابه های محرک سیستم عصبی مثل کافئین (قهوه و نوشابه های حاوی کولا مثل کوکاکولا) و نوشابه های الکلی خودداری کنید.

✅ مرتب با ورزش هاش پرینه مثل جمع کردن و شل کردن عضلات باسن و ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید (10 بار در ساعت). هر روز دوش بگیرید و برای تسکین ناراحتی ناحیه پرینه از لگن آب گرم طبق نظر پزشک می توانید استفاده کنید.

✅ هنگام ادرار کردن جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار به تقویت اسنفکتر ها و کنترل ادرار کمک می کند.

✅ تا مدتی ممکن است بی اختیاری داشته باشید، این امری طبیعی است بنابراین نگران نباشید. این نوع بی اختیاری مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

✅ 8 هفته بعد از جراحی مجاز به فعالیت جنسی هستید. در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره پزشک کمک بگیرید.

تعویض پانسمان در منزل یا درمانگاه باید با روش استریل انجام شود.

✅ داروهایی که برایتان تجویز شده را به موقع استفاده کنید و مقدار آن را کم و یا زیاد نکنید. چنانچه مصرف دارویی را فراموش کردید، اگر نزدیک به ساعت بعدی است آن را نخورید و داروی ساعت بعدی را مصرف کنید.

✅ اندازه گیری درجه حرارت از راه مقعد، تنقیه، رکتال تیوب (لوله مخصوص دفع گاز از روده) و شیاف ممنوع می باشد.

✅ در صورت پیدایش علائم و نشانه هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه به مدت 4 ساعت و علائم عفونت ادراری شامل تب ، لرز، گیجی و بی قراری فورا ًبه جراح خود گزارش دهید.

✅ 4 تا 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و فعالت های خود را به مرور افزایش دهید.

✅ از رانندگی در جاده های پر دست انداز خودداری کنید و حد مجاز رانندگی حداکثر 2 ساعت می باشد.

✅ جواب نمونه پروستات ارسالی به آزمایشگاه را بعد از 14-10 روز از بخش پاتولوژی دریافت و به پزشک خود نشان دهید.

✅ به تاریخ ویزیت بعدی که برای شما تعیین شده توجه کنید و در آن تاریخ مراجعه نمایید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.4/5 - (22 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت استاد گرامی،
    میخوام عرض کنم که بنده متاسفانه مشکل ناباروری بیضه دارم.تاحالا 2 بار از بیضه های من نمونه برداری شده است ولی هیچ اسپرمی پیدا نشده.این درحالی است که شکل اندازه و بافت بیضه هام کاملا نرمال هستند ولی متاسفانه اسپرم یا اسپرماتوس ندارند.
    دکترها میگن که به دلیل عفونت شدید دوران کودکی بیضه های من سوخته اند.ولی براساس آزمایشات FSHو TSHخون من نرمال است و در سونوگرافی انجام شده هم شکل و اندازه بیضه هام نرمال هستند.آقای دکتر خانم بنده نیز یکبار حامله شدند ولی به دلیل ضعیف بودن جنین سقط کردن.الان به نظرتون راه درمانی برای من وجود داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      ای وی اف بکنید
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام سنگ شکنی حالب تهتانی انجام دادم بعدش دکتر قرص تاموسین نوشته برام . بعداز سنگ شکنی ومصرف قرص موقع انزال اب منی بیرون نمیاد مشکل ازکجاس ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      با قطع دارو خوب میشوید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر امروز در انتهای اب منی خون دیدم خیلی نگرانم لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نگران نباش
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      ممنونم اقای دکتر.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهربان دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام من دختری28ساله و مجرد هستم که نزدیک یکسال است که دچار تکرر ادرار شدم البته اضافه کنم خوشبختانه هیچگونه درد و سوزش یا بی اختیاری نمی باشم لیکن با مراجعه به پزشکان مختلف و عدم بهبودی از شما خواهش دارم من را راهنمایی کنید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      09351142080 نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده چند روز پیش هنگام دفع ادرار در انتهای ادرار با خون مواجه شدم که به همین منظور نزد متخصص کلیه و مجاری ادرار رفتم و پس از انجام سونوگرافی و آزمایش در دو مرحله که مرحله اول فقط آزمایش ادرار و در مرحله دوم آزمایش پروستات ( چهار مرحله ای ) انجام دادم و نتایج آزمایش بشرح پیوست ارسال می گردد
    و بعد از نتایج آزمایش و سونوگرافی دکتر گفت که شما عفونت قدیمی پروستات دارید و داروی امنیک 0/4 ( شبی یک عدد ) و افلوکساسین 200 ( هر 12 ساعت یک عدد) تجویز نمودند که پس از خوردن داروها با بی خوابی - بی اشتهایی - تپش قلب - داغ شدن بدن و گیجی و سردرد مواجه شده ام و به خاطر همین مجبور به قطع دارو شده ام لذا به همین منظور خواهشمندم آیا تشخیص دکتر درست بوده یا نه ؟ و بعد برای مصرف قرص ها چه باید بکنم ؟ واگر نیاز به مراجعه حضوری نزد شما می باشد دستور بفرمایید تا نوبت بگیرم .
    ضمنا بنده هیچگونه درد و یا سوزش ادرار ندارم
    و 10 سال قبل عفونت ادراری داشتم که خیلی شدیدتر بود کل ادرار بنده با خون بود که باز با رفتن پیش متخصص و تجویز جنتامایسین بهبودی یافتم .
    ممنون از محبتی که خواهید فرمود ...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      در خدمتم
  • تصویر کاربر حاتمی جمعه ۱۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر من ساکن اهواز هستم در اوج نا امیدی و درماندگی یک سوال داشتم از خدمتتان لطفا در صورت امکان راهنمایی کنین در ضمن من مشکل مالی برای درمان هم ندارم
    پدر من 65 سال دارد 20 سال پیش عمل تراش پروستات برای باز کردن مجاری ادرار داشت از یک سال قبل ازمایش psa رو انجام میداد که به ترتیب 90و140و540 بوده یک بار هم بیوپسی انجام داد که به دلیل کمبود نمونه جوابی نگرفتیم و تا 1ماه پیش مشکلی نداشت یک ماه قبل به دلیل انسداد روده تحت عمل جراحی قرار گرفت که دکتر با مشاهده درون شکم به گفته خودش یک غده بزرگ دیده که در ابتدا متوجه نشده بود که پروستات است در سونوگرافی های قبل هم حجم پروستات رو 90سی سی اندازه گرفته بودن
    دکتر جراح به دلیل بزرگ شدن بیش از حد پروستاتو فشار اوردن به رکتوم پدرم رو کلوستومی کردن و ارجاع به دکتر ارولوژ دادن که با نمونه گیری مجدد معلوم شد تمام نمونه ها سرطانی و شاخص گلیسون 10 میباشد و دکتر ارولوز هم بیضه ها رو تخلیه کردن به دلیل هورمون درمانی و اسکن از استخوانها هم نشان داد که سرطان به استخوانها هم متاستاز کرده از شما خواهش میکنم راهنماییم کنین من رو راهنمایی کنین چه کاری دیگه باید انجام بدن دکتر گفته که پروستات باید کوچیک بشه تا روده رو به حالت اول برگردونن وضع روحیه پدرم هم به دلیل کلوستومی خیلی بده

    چه ازمایشات و اسکنهای دیگه ازبدن باید اجام داد که معلوم بشه که چه اندامهای از بدن درگیره و ایا لازمه که متوجه باشیم؟
    ایا امکان داره که به اندازه ای کوچیک بشه که بشه پروستات رو خارج کرد چون الان گفتن که نمیشه دست به پروستات زد؟
    مرکز تخصصی هست که بیارمش اونجا تا تخصص تر روی بیماریش کار کرد ؟در ضمن مشکل مالی هم من ندارم
    دکتر گفته که پرتو درمانی کمکی به کوچیک شدن نمیکنه شما چه راه حل و درمانی تجویز میکنین؟
    احتمال مرگ در سرطان پیشرفته پروستات به این صورت چقدره؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      از داروهای هورمونی استفاده کنید
  • تصویر کاربر فیروز دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر حسین کرمی من فیروز علیخانی 62سال سن دارم حدود یک سال پیش عمل پروستات باز انجام دادم ولی اکنون با ضعف قوای جنسی روبه رو شدم از شما تقاضای میکنم به من کمک و راهنماییم نمایید تا بتوانم زندگی اسوده ای در پیش داشته باشم با تشکر از اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      به دکترتان مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۴ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام
    حدود شش ماه پیش درد بیضه سمت چپ و شوزش شدید مجرای ادرار پیدا کردم بعد از مراجعه به دکتر و انجام سونوگرافی تنها موردی که مشخص شد واریکوسل خفیف بیضه چپ بود تشخیص پزشک به عفونت پرستات بود حدود یک ماه سیپروفلاکسسین مصرف کردم کمی علایم کمتر شد بعد از ان مجددا حدود یک ماه افلکساسین مصرف کردم که خیلی تفاوتی نکرد سپس حدود 50 روز کپسول تاوانکس با روزی یک عدد 500 میلی استفاده کردم که علایم خیلی کمتر شد ولی بهبودی کامل حاصل نشد و همچنان درد بیضه چپ و سوزش کم ادرار را دارم از مصرف انتی بیوتیک طولانی مدت خسته شدم لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      اهمیت ندهید
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام
    من چند وقت است که در ناحیه پایین کمر احساس درد می کنم. با تجمع ادرار این درد بیشتر می شود. همچنین درد خفیفی در محدوده کیسه بیضه دارم. سن من 30 سال است. به نظر شما ممکن است درد ناشی از چه باشد.
    سال گذشته هم چنین دردی داشتم که با مراجعه به یک متخصص اورولژی و تجویز آنتیبیوتیک از طرف ایشان درد برطرف شد. به گفته آن پزشک درد پارسال به پروستات مربوط بود.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید علل درد بیضه را در سایت من بخوانید
  • تصویر کاربر نادیاحکیم سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 533 مشاهده پرسش
    سلام.پدرم عمل پروستات داشتن یالیزرکوچیک کردن.سن شون 55سال وبزرگی خوش خیم پروستات داشتن الان نزدیک سه ماه ازعمل میگذره ولی مدام ادرارشون قطع میشه واذیت هستن.دوهفته بعدعمل همین مشکل روداشتن ودکترشون گفت چسبندگی مجاری ادار دارید وچندین بارهم سوند زدن ولی مشکل برطرف نشد دوباره بردشون اتاق عمل وگفت یکبار دیگه هم تراش دادم ومجاری تنگی داشت روبازکردم.ولی الان بعداین مدت هنوز همون مشکل رودارن ومرنب سوند 14استفاده میکنن.میخواستم لطف کنید راهنمایی کنیددرمان وراه حلش چیه؟ممنون میشم فوری جواب بدید.سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      باید با مدارک مراجعه شود
    2. تصویر کاربر نادیاحکیم سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مجدد سلام.شهرستان هستیم وامکان مراجعه وجود ندارد.پدرم مشهدعمل شدن.ولی میتونم مدارک رو ایمیل یا فکس کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید.خیلی ضروریه.سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      همانجا باید سیستوسکوپی بشوند اگر طبیعی بود مثانه ایراد دارد
    4. تصویر کاربر نادیاحکیم سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      یکبار بعداز کوچک کردن پرستات همین مشکل رو داشتن سیستوسکوپی انجام شده ک دکتر گفت تنگی مجاری ادرار وجود داشته که باز کردن ولی همچنان قطع شدن ادرار را دارند.وبسیار اذیت هستند.
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر