جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیضه نزول نیافته (ارکیدوپکسی) چگونه درمان می شود؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

دلیل بالا رفتن بیضه در کودکان

محل تشکیل بیضه ها در دوران جنینی در مجاورت کلیه ها است و در طول دوران جنینی تا زمان تولد بیضه ها به سمت پایین حرکت کرده تا به درون کیست بیضه می رسند. توقف در پایین آمدن طبیعی بیضه ها در طول مسیر خود، منجر به بروز این وضعیت در پسر بچه ها می شود. در شایع ترین وضعیت، توقف نزول بیضه در کانالی در کشاله ران اتفاق می افتد ولی در ناحیه شکم یا لگنی نیز ممکن است مسیر نزول متوقف شود. 

در نوزادانی که مبتلا به بیماری عدم نزول بیضه هستند، کروموزوم های غیرطبیعی مشاهده شده است.

ایاتروژنیک، اختلالات شریانی آنوریسم ها (آنوریسم، کیسه ای شکل شدن یا اتساع موضعی در قسمت ضعیف دیواره  رگ است) است. این اختلال می تواند در پی عمل فتق و در اثر غفلت جراح بوجود آید.

از علل مکانیکی میتوان به چسبندگی های داخل شکم، مشکل در ساختار بیضه و ناهنجاری های مجرا اشاره کرد.

 

 

هورمون های جنسی (تستوسترون و دی هیدروتستوسترون) برای نزول بیضه ضروری میباشند. هر گونه كمبود در سطح این هورمونها می تواند به بیماری عدم نزول بیضه منجر شود.

این ماده از سلول های جنینی بوجود می آید و برای پایین آمدن بیضه ضروری می باشد از این رو کمبود این ماده می تواند به بیماری نهان بیضگی منجر شود

زیادی استروژن سبب بیماری نهان بیضگی می شود.

تشخیص بیضه نزول نکرده

برای اولین بار معاینه فیزیکی نوزاد برای تشخیص محل قرارگیری بیضه توسط پزشک صورت می گیرد. سونوگرافی، MRI و جستجوی لاپاراسکوپی داخل شکمی از سایر روش های پیشرفته برای تشخیص دقیق می باشند.

ارکیدوپکسی (عمل بیضه نزول نکرده) چیست ؟

به عمل جراحی برای پایین آوردن بیضه به داخل محل اصلی خود در داخل کیسه بیضه، ارکیدوپکسی گفته می شود.

به طور طبیعی بیضه داخل شکم رشد نموده و اغلب در هفته 35 حاملگی خودبخود به سمت کیسه بیضه نزول می کند. گاهی اوقات به دلایل ناشناخته یک یا هر دو بیضه نزول نمی کنند. این بیماری به عنوان بیضه نزول نیافته شناخته می شود. اگر تا 14 ماهگی بیضه به محل اصلی خود نرسید باید جراحی صورت گیرد. بهتر است تا قبل از دو سالگی درمان صورت پذیرد.

سن مناسب عمل جراحی بیضه نزول نکرده، 14 ماهگی است و بهتر است که زیر 18 ماه عمل شود.

عمل بیضه نزول نکرده چگونه است؟

جراحی تحت بیهوشی عمومی برای جابجا کردن بیضه به داخل کیسه بیضه صورت می گیرد. برش کوچکی در ناحیه کشاله ران داده می شود و لوله های مرتبط به بیضه تا حد ممکن آزاد می شوند که به راحتی به کیسه بیضه برسد. بیضه داخل کیسه ثابت شده و پوست ناحیه کشاله ران و کیسه بیضه ترمیم می شود.

فواید جراحی نهان بیضگی

عوارض بعد از عمل بیضه نزول نکرده

تورم بیضه، درد پس از عمل جراحی، خونریزی یا عفونت محل جراحی، اسکار ایجاد شده در دراز مدت، تخریب بیضه یا کیسه بیضه در حین عمل، وجود قرمزی و ترشح چرکی در محل جراحی، افزایش درجه حرارت بدن، برگشت بیضه به محل قبلی خود که 12-6 ماه پس از عمل اولیه ترمیم مجدد صورت می گیرد، از عوارض ارکیدوپکسی هستند.

مراقبت بعد از عمل بیضه نزول نکرده

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.9/5 - (34 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام . روی بییضه هام خارش دارد و یه لکه سفید دیده میشود بعضی وقتها خارش دارد و درد و سوزش ندادم . لطه سفید اندازه دو سانتیمتر مربع هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام وتبریک سال نو وپوزش از تاخیر در جواب به علت مسافرت دیدم مهم نیستند
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر محترم
    میخواستم بگم بنده در حدود 6 ماه پیش دو روز درمیان یا بعضی موقع در یک روز یک مرتبه درد زیر شکم سمت چپ یا راست و درد بیضه ی سمت چپ یا راست که هر کدام در بعضی موارد بود یعنی 1 روز سمت چپ درد میگرفت و روز دیگر سمت راست . الان 1 هفته ای هست که به چپ یا راست پهلو میشم با بر 2 زانو می ایستم درد شدیدی ر ناحیه چپ و راست میگیره که همانطور که گفتم بعضی موقع چپ و بعضی موقع راست که الان شدت درد بر ناحیه راست است .علائم واریکوسل رو که تو چک کردم . پیچش رگ یا تغییر اندازه بیضه نبوده و وقتی میخوام اطراف بیضه را لمس کنم و بررسی کنم درد شدیدی میگیره که تا 12 ساعت کم و بیش هست و به خصوص الان که سمت راست به شدت درد میکنه . وقتیحالت 4 زانو هستم هیچ دردی ندارم . لطف راهنمایی کنید . ( لازم به ذکر است که از تیر تا اذر ماه در اموزش افسری ارتش بودم که به دلیل دیسک کمر و ساییدگی زانو بیرون اومدم .)



    و سوال دوم از اقای دکتر :
    سوال خارج از بحث بیماری و ....
    - میخواستم بدونم شما فوق تخصص دیسک کمری و زانو میشناسید معرفی کنید چون پیش 5 تا دکتر در تهران در بیماستان فجرو .. رفتم ولی نتیجه ای نداد و همه قرصی مینویسند که فقط مسکن است .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلا حتما سونوگرافي از كليه کنید بفرستید ببینم۲-تخصص من نیست اطلاع دقیق ندارم
  • تصویر کاربر اریا چهارشنبه ۱۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    وجود برامدگی‌بروی بیضه فرزندم که باعث نگرانی انجانب شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر یونس سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    Yones Si:
    سلام اقای دکتر انشالله سلامت باشین اقای دکتر من بیست سالمه ده روزه دیگه عازم خدمت سربازی هستم حدود بیست روزه بیضه و بالا بیضه سمت چپم درد دارم دردش کم و زیاد میشه یه مدت دردش کم شد ولش کردم ولی درد سراغم امده یه بار دیگه تا این که رفتم سنوگرافی دادم گفت کلیه هات سالمن فقط یه سنگ از کلیه سمت چپت حرکت کرده در حال افتادنه گفت بیضه سمت راستت سالم ولی بیضه سمت چپت یخورده واریکوسل داره خفیفه گفت ولی احتمال زیاد درد که به بیضه و بالا بیضه متقل شده درد سنگه نه واریکوسل اقای دکتر بگید چکار کنم ده روز دیگه عازمم برا سنگ چیکار کنم درد مال سنگه؟برا واریکوسل چیکار کنم؟؟؟سربازی ضرر داره برم نرم چیکار کنم درد از سنگه از واریکوسله مو ندم اقای دکتر کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    28 ساله هستم و حدود یکهفته هست که در ناحیه سمت راست زیر شکم و بعضا بیضه راست احساس درد خفیف میکنم و پس از معاینه شخصی بیضه توده ی گرد به قطر یک سانت که بصورت چسبیده به بالای بیضه راست هست رو حس میکنم
    لازم به ذکر هست مدت خیلی زیادی تقریبا از 20 سالگی حس میکردم این توده به همین اندازه موجود هست ولی کاملا بدون درد
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    و اینکه حدود 20 روز پیش عمل جراحی کیست مویی در قسمت ساکروم انجام دادم و این مدت بطور دائم روی شکم میخوابم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر ؛ قبلا یک عکس از بیضه پسرم که 8 ماله است را با سونوگرافی فرستادم خدمت شما که فرمودین با سریع عمل بشه. قرار بود بیارم خدمت شما که پسرم بد جوری طب کرد. دوشنبه این هفته خانوم من با منشی هماهنگی کردن برای سه شنبه که گفتن نمیشه باید چهارشنبه بیایین الان تهران هستیم منشی می فرمایند باید شنبه بیاین. الان هم دوباره به منشی خودم تماس گرفتم میگن فقط بزرگسال ویزیت می کنن . حالا تکلیف چیه آقای دکتر شنبه پسرم را بیارم یا خیر. مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      امروز بياييد ببينم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      تماس با ٠٢١٧١٠٦٢٣٠٠ ساعت ٢بياييد ببينم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام.بعرض میرساند چند وقتی است بیضه سمت چپ بالاتر از بیضه راست رفته واحساس درد دارم البته بعضی وقتها .والت بسمت چپ نیز خم شده است.البته درد گاهی خیای کم است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو كنيد بفرستيد از بيضه ها
  • تصویر کاربر بهنام سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود سه چهار ماه پیش در درکلیه راستم داشتم که بعد چند روزاین درد منتقل شد به بیضه راستم دردشدیدی نبود دردخفیف.وسونوگرافی انجام دادم کلیه ی راستم التهاب داشت وسی تی اسکن انجام دادم دوبار بدون کنتراست باکنتراست که سنگ نداشتم مشکل ادراری هم داشتم که سونداژ شدم ویک هفته پیش هم سونوگرافی ازکلیه ام انجتم دادم که باز هم التهاب کلیه راست نوشته بود درد کلیه ام ازبین رفته ولی دردخفیفی روی بیضه راستم هست که وقت لمس کردن یا موقع راه رفتن وقتی به پام میخوره دردمیکنه چیزی مابین درد وسوزش خودم احساس میکنم این درد ازپشت بیضم هس.خیلی دکتر رفتم ولی نتیجه نگرفتم سیستوسکوپی هم شدم گفتن مشکلی نداری فقط دردبیضه راستم ازبین نمیره توروخدا کمکم کنین این درد دردشدیدی نیس ولی آدمو افسرده میکنه واینکه آیا مشروب خوردن باعث این مشکلات میشه چون من شب قبلش مست بودم خیلی مست طوری که دوبار استفراغ کردم واین درد صبح روز بعدش شروع شد و ول کنم نیس یکبارهم سونوگرافی بیضه انجام دادم گفتن چیزی نیس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      این درد درمانش فقط بیخیالی است وور زش
    2. تصویر کاربر بهنام سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      اخه آقای دکتر قبلااصلا‌دردنمیکرد یک دفعه شد آیادارویی وجود نداره باعث رفع این مشکل بشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      اهمیت ندهید
    4. تصویر کاربر بهنام سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      به مرور زمان خوب میشه یاهمیشه اینطوری میمونه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بله
    6. تصویر کاربر بهنام سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      خوب میشه؟
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بله
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با درود خدمت جناب آقا دکتر کرمی
    من درهنگام تمیز کردن موهای زائد قسمت مثانه برای لحظه ای زخمی بر روی کناره کلاهک آلت تناسلی خود ایجاد کردم باتوجه به اینکه ماشین موزن در آن هنگام آنچنان تمیز نبود من چه اقداماتی باید انجام بدهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 8177 مشاهده پرسش
    بیضه هام گاهی وقتها داغن یعنی یه شب درمیون بیضه هام داغن و پهلودرد وکمردردبعدش میگیرم و حس کردن و ریختن منی و جلق زدن بهم دست میده,ميخواستم ببينم،مشكل چی هست،همچنین،در روز به دفعات زیاد،آلت تناسلیم سیخ میشه خود به خود،و بعد میخوابه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو کنید سالم باشد مشکلی نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر