جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بزرگی خوش خیم پروستات و مراقبت های پس از درمان جراحی آن

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) بعد از 50 سالگی بروز می کندو 55-50 درصد مردان دچار این مشکل می شوند.

بیشترین میزان بروز آن در سن 80-75 سالگی است.

پروستات چیست و چرا بزرگ می شود؟

پروستات غده ای است که در گردن مثانه قرار می گیرد و عملکرد آن ترشح فروکتوز، پروستاکلاندین ها، مواد ضدمیکروبی و مواد دیگر از جمله ترشح مایع منی است. با بزرگ شدن و فشار به گردن مثانه، راه عبور ادرار تنگ و یا بسته شده و خروج ادرار با مشکل روبرو می شود.

نمونه برداری از پروستات بزرگی خوش خیم پروستات
نمونه برداری از پروستات بزرگی خوش خیم پروستات

علت بزرگی خوش خیم پروستات نامعلوم است، اما دانشمندان معتقدند که عوامل هورمونی (تغییرات هورمونی)، عدم تعادل هورمون های مردانه، عفونت های مزمن ادراری، عوامل اقتصادی، اجتماعی و اثرات نژادی در بروز آن تاثیر دارند.

پیشگیری خاصی برای بزرگی خوش خیم پروستات وجود ندارد. با مراجعه به موقع و گرفتن شرح حال و معاینه از طریق مقعد (رکتال)  توسط پزشک و  انجام سونوگرافی می توان به بزرگی و بیماری های دیگر پروستات پی برد و اقدام به درمان های بعدی نمود.

علائم و نشانه ها بزرگی خوش خیم پروستات

تکرر ادرار ، احساس نیاز فوری به دفع ادرار، ادرار شبانه (بیش از یکبار)، احساس فشارهای شکمی، کاهش فشار جریان ادرار، بند آمدن ادرار، قطره قطره ادرار کردن پس از پایان دفع ادرار، عدم احساس تخلیه کامل ادرار، احتباس شدید ادراری، عفونت های مکرر ادرار و در صورت عدم درمان گشادشدن لگنچه های کلیه، صدمه به کار کلیه ها و عواقب بعدی نارسایی کلیه می باشد. تغییرات ساختمان مثانه و تشکیل سنگ در مثانه نیز از دیگر عوارضی است که ممکن است رخ دهد.

تشخیص بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

اخذ شرح حال دقیق و معاینه پروستات، سونوگرافی و سیستوسکوپی، سه روش اصلی تشخیص این بیماری هستند.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات بستگی به شدت علائم و عوارض و علائم ناشی از آن، سن و شرایط عمومی بیمار دارد. ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود. در صورت عدم بهبودی و ایجاد انسداد مسیر ادراری، بر حسب اندازه پروستات و علائم و شرایط بیمار، از دو روش رایج جراحی پروستات (پروستاتکتومی) استفاده می شود.

۱- تراشیدن پروستات با ابزارهای مخصوص از طریق مجرای ادرار (TUR)

۲- روش جراحی باز و درآوردن کامل پروستات (جراحی شکمی)

مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان

۱- تا 24 ساعت در تخت استراحت خواهید کرد و در صورت درد، به شما مسکن تزریق خواهد شد.

۲- بعد از عمل، مرتب سرفه کنید و تنفس عمیق داشته باشید. در هنگام سرفه، کشیدن نفس عمیق و یا تمرینات تنفسی با دست یا با یک بالش کوچک، محل جراحی خود را حمایت کنید.

۳- جهت پیشگیری از تشکیل لخته در پاها، ممکن است برای شما جوراب طبی کشی تجویز شود. ابتدا پاها را کمی (15 تا 30 درجه) بالا بیاورید و سپس جوراب را بپوشید. موقع پوشیدن، جوراب نباید چین و چروک داشته باشد تا فشاری به رگ های پا وارد نشود. روزی دو بار به مدت 20 دقیقه آن را باز کنید و سپس مجدداً بپوشید.

۴- ادرار شما برای چند روزی خونی خواهد بود که یک امر طبیعی است، لذا نگران نباشید. برای جلوگیری از لخته شدن خون (که موجب انسداد ادرار می شود)، از راه سوند فولی (سه راهه) مثانه شستشو داده می شود تا ادرار به راحتی خارج گردد. معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

۵- به محض اجازه پزشک، با کمک پرستار از تخت خارج شوید. با قدم زدن، روند بهبودی بیماری تسریع می شود و از لخته شدن خون در عروق پاها جلوگیری می شود.

۶- معمولاً پس از چند روز پزشک دستور خارج نمودن سوند ادراری را می دهد، اما ممکن است در مواردی با سوند ادراری مرخص شوید.

۷- هنگام راه رفتن کیسه ادرار باید پایین تر از سطح بدن باشد ولی مواظب باشید کشیده نشود و به محض اینکه دو سوم کیسه پر شد، می بایست تخلیه گردد.

 آموزش مراقبت از خود در منزل

۱- در منزل به طور مرتب راه بروید، تحرک داشته باشید و از نشستن به مدت طولانی (بیش از 2 ساعت ) خودداری کنید.

۲- هنگام دفع زور نزنید و با رعایت رژیم غذایی نظیر سبزیجات و میوه جات و یا با مصرف ملین طبق نظر پزشک، از پیدایش یبوست جلوگیری کنید. رژیم غذایی شما معمولی خواهد بود مگر پزشکتان نظر دیگری داشته باشد.

۳- مایعات زیاد بنوشید (8 تا 10 لیوان) تا ادرار رقیق شود. بعد از شروع مصرف مایعات، از آب، چای کمرنگ، آب کمپوت (سیب، گلابی، آناناس) استفاده کنید و برای مدتی از آب میوه های خام استفاده نکنید. از مصرف غذاها و نوشابه های محرک سیستم عصبی مثل کافئین (قهوه و نوشابه های حاوی کولا مثل کوکاکولا) و نوشابه های الکلی خودداری کنید.

۴- مرتب با ورزش هاش پرینه مثل جمع کردن و شل کردن عضلات باسن و ایستادن و نشستن، عضلات ناحیه باسن را تقویت کنید (10 بار در ساعت). هر روز دوش بگیرید و برای تسکین ناراحتی ناحیه پرینه از لگن آب گرم طبق نظر پزشک می توانید استفاده کنید.

۵- هنگام ادرار کردن جریان ادرار را قطع و وصل کنید. این کار به تقویت اسنفکتر ها و کنترل ادرار کمک می کند.

۶- تا مدتی ممکن است بی اختیاری داشته باشید، این امری طبیعی است بنابراین نگران نباشید. این نوع بی اختیاری مدتی طول می کشد و به مرور برطرف خواهد شد.

۷- 8 هفته بعد از جراحی مجاز به فعالیت جنسی هستید. در صورت ناتوانی جنسی از مشاوره پزشک کمک بگیرید.

۹- تعویض پانسمان در منزل یا درمانگاه باید با روش استریل انجام شود.

۱۰- داروهایی که برایتان تجویز شده را به موقع استفاده کنید و مقدار آن را کم و یا زیاد نکنید. چنانچه مصرف دارویی را فراموش کردید، اگر نزدیک به ساعت بعدی است آن را نخورید و داروی ساعت بعدی را مصرف کنید.

11- اندازه گیری درجه حرارت از راه مقعد، تنقیه، رکتال تیوب (لوله مخصوص دفع گاز از روده) و شیاف ممنوع می باشد.

12- در صورت پیدایش علائم و نشانه هایی مثل بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم (گرفتگی عضلات) مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار در کیسه به مدت 4 ساعت و علائم عفونت ادراری شامل تب ، لرز، گیجی و بی قراری فورا ًبه جراح خود گزارش دهید.

13- 4 تا 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و فعالت های خود را به مرور افزایش دهید.

۱۴- از رانندگی در جاده های پر دست انداز خودداری کنید و حد مجاز رانندگی حداکثر 2 ساعت می باشد.

۱۵- جواب نمونه پروستات ارسالی به آزمایشگاه را بعد از 14-10 روز از بخش پاتولوژی دریافت و به پزشک خود نشان دهید.

16- به تاریخ ویزیت بعدی که برای شما تعیین شده توجه کنید و در آن تاریخ مراجعه نمایید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.2/5 - (28 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جمال چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید بنده 46 ساله هستم و سالهاست که دچار بزرگی پروستات می باشم و چون هموروئید پیشرفته داشتم هردو تواماً مخصوصاً در موقع دفع تولید ناراحتی زیادی می کرد و اخیراً دو ماه پیش جراحی هموروئید کردم که بعد از عمل بجهت وجود پروستات و ترس از خونریزی سوند گذاری نکردم و دچار فشار و ناراحتی حبس بول بودم و الان نیز مخصوصاً بعد از دفع بعلت سوزش ادرار باید بعداً چندین بار بول نمایم می خواستم بپرسم آیا عمل پروستات با روش لیزری امکان پذیر میباشد وکدام عمل بهتر است و بعد از عمل با لیزر چند روز طول می کشد تا خوب شوم و چه عوارضی دارد و آیا عمل پروستات تاثیری بر اسپرم و داشتن فرزند ندارد ؟ و بنده ساکن شهرستان هستم در مورد چگونگی وقت عمل و هزینه عمل لیزر اشاره ای هم بفرمائید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      در سن شما نیاز به عمل نیست
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    سلام
    گزارش آزمایش پدرم با سن 71 سال رو ضمیمه کردم.
    سوالم درباره نتایج آزمایش PSA مربوط به پروستات ایشون هست که خواستم نظر شما رو بدونم و اینکه این جواب آزمایش من رو نگران میکنه و باید چه کرد؟
    آیا قرص اومنیک رو مناسب برای مصرف می دونید؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام مطلب سایت من درمورد پی اس ام را بخوانید پدر حتما باید نمونه برداری کنند09351142080 تماس
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۱۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    [جناب اقای دکتر کرمی سلام.
    ایا حفره ایجاد شده در پروستات هر گز التیام پیدا نمی کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام چرا خوب میشود
  • تصویر کاربر یداله جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    احتراما به استحضارمی رساند درجواب سونوگرافی یکی ازبستگان که بالای 60سال سن دارد 150سی سی باقیمانده ادرارمشاهده شده وPSAآن 15.5می باشد چه نوع عمل جراحی را پیشنهاد می کنید سنگ مثانه و کلیه 3تا4میلیمتری مشاهده شده و ایشان دریک طرف کمردرد دارند لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید نمونه برداری شود
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    دکتر جان سلام :
    به نظر شما وقتی که کمی از منی با ادرار میاد مشکل از پروستات نیست ؟؟؟
    زود تر جواب بده.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر سالار سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب استاد دکتر کرمی
    بنده حدود24 سال سن دارم برای معاینه کلیه (بخاطر سنگ کلیه ارثی) به سونوگرافی رفتم و دکتر سونوگرافیست گفتند ابعاد پروستات شما بزرگ شده است. شنیده ام قرصی وجود دارد که بزرگ شدن پروستات را کنترل می کند و به کاهش ابعاد آن کمک می کند. لطف فرموده بنده را راهنمایی کنید.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      چنین چیزی نیست
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر
    من از شما تشکر میکنم که اینقدر مزاحمتون میشم.آقای دکتر ببخشید این خونریزی همچنان ادامه داره اما خیلی کم شده آیا امکان داره یطور کامل خوب بشه؟زمان قطعی داره؟آیا لازمه آزمایشات دیگه هم انجام بدم؟با آرزوی سلامتی همیشگی برای شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مایعات زیاد بخورید
  • تصویر کاربر سید پنجشنبه ۱۱ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض تبریک بمناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و قبولی طاعات و کل عام و انتم بخیر ، دکتر میخواهم بدانم که آیا در بیمارستان میلاد عمل جراحی انجام می دهید یا فقط در بیماستانهای خصوصی؟ ممنون میشم اینجانب را مطلع نماید، ارادتنمد شما محمدی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      با وقت قتلی بله
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    مدت یکماه است که عمل باز پروستات انجان داده ام و حدود یک هفته هست که سوند را کشیده ام و الان بی اختیار ی ادراری دارم میخواستم بدانم این بی اختیاری تا کی میتواند ادامه داشته باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      با گذر زمان بهتر میشوید
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    اقای دکتر هنگامی که تحریک میشم ولی تخلیه نمیکنم باعث درد زیر شکم میشوم و بیضه هام درد میگیره
    به نظر شما باید تخلیه شود حتما یا به مرور زمان خوب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      بله
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر